SONY 50¨ WEGA LCD Projeksjons TV, HD KLAR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SONY 50¨ WEGA LCD Projeksjons TV, HD KLAR

Hallo...
    Noen som kan si meg noe om denne..

LINK til AVnytt.

Er det noe å gå for .

Tar gjerne imot andre anbefalinger til flat tv under 20K.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer denne selv, noen som har den?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom noen av dere bor i nærheten av Kristiansand kan dere komme innom meg for en Demo, Jeg vurderer forøvrig å selge min da den ikke passer så godt sammen med mine nye møbler. Det er slik jeg ser det det beste kjøpet du kan gjøre av 50" TV'er i dag. Send meg PM, elller mail på: joactorgætthotmail.com.

Og forresten: Støtt AVforum ved å kikke hos dems annonsører, nevnte TV selges også av AVShop.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si noe om typiske begrensninger TVen har, spesielt lysforhold, sortnivå, panorering ol?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Kan du si noe om typiske begrensninger TVen har, spesielt lysforhold, sortnivå, panorering ol?
    Jeg vil si at sortnivået er litt bedre enn på vanlige plasmaer, du må opp i pioneer sine 436FDE/XDE og 506FDE/XDE for å oppleve bedre sortnivå og kanskje ikke selv da. Jeg mener Sony oppgir kontrasten til 3000:1.

"Lerretet"/skjermen på Sony'en er behandlet med noe antirefleks greier av noe slag som gjør at selv en 60W lyspære i en halv meters avstand oppleves som diffus, der den i en plasmaskjerm sitt glass vil være et nøyaktig "replica". Jeg synes TV'en er god under de fleste lysforhold. Jeg opplever blandt annet ikke LCD backlight som sjenerende om kvelden slik jeg gjør med vanlige LCD skjermer. Og lysstyrken er mer enn god nok til å vise bra bilder i godt opplyste rom. Innsynsvinkelen på denne skjermen er veldig bra sett fra sidene, men jeg vil ikke anbefale å ligge på gulvet å se på denne tv'en med mindre du har et veldig lavt tv bord.

Panoreringer er som kjent en akilles hæl for LCD teknologien uten at jeg har satt meg inn i den tekniske grunnen til at det er slik. Jeg har sett på forum folk klager på at Sony'en er dårlig på panoreringer mens andre mener at den er bra. Etter en god del timers titting nå vil jeg si at skjermen gjør en god jobb med panoreringer generelt, men inni mellom opplever jeg jo at det blir voldsomt hakkete, det samme kan sies om rulletekst. Det virker på meg som det rett og slett er panoreringshastigheten som avgjør hvorvidt det blir bra eller ikke. I 95% av tilfellene opplever jeg panoreringen som veldig bra på denne TV'en. Så er spørsmålet om man kan leve med de 5% der den ikke klarer seg så bra. Jeg har ingen problemer med å godta det for å si det sånn, og jeg oppfatter meg selv som ganske kresen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du man bør legge på litt til å kjøpe Sagem sin DLP?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MarkusG
    Synes du man bør legge på litt til å kjøpe Sagem sin DLP?
    Egentlig ikke, hadde jeg syntes det så hadde jeg nok gjort det selv.

Sagem'en kan skilte med bedre sortnivå og teoretisk bedre fyllingsgrad på pikslene. når jeg sier teoretisk så er det fordi at Sony har gjort noe med denne TV'en som gjør at Screen Door Effect ikke er noe problem. Jeg mistenker at selve skjermen er grunnen, den har en litt diffus effekt på refleks av lyskilder. Og det virker som dette også slår ut positivt i forhold til SDE.

Men det er 3 hovedgrunner til at jeg ikke vil legge i 4000,- ekstra for Sagem.

1. Regnbuer, jeg har veldig høyt oppløst syn og vil bli plaget av regnbuer uansett antall segmenter og rotasjon på fargehjulet.

2. Hastigheten på fargehjulet er en støykilde i seg selv, legg den til viftestøyen så blir det fort plagsomt om du ikke overdøver det med andre lydkilder. Dvs. Du må velge å ha lydnivået på TV'en 2 hakk høyere enn du synes er behagelig lydnivå på nyhetene f.eks.

3. Pris, Sagem går for ca. 19000,- Det er en hverken fugl eller fisk pris i mine øyne. Med 19000,- på baklomma hadde det blitt 42" Plasma på meg. Med maks 15000,- som budsjett slik Sony'en koster kan du altså velge mellom en flott, men ikke HD-Ready 42" Plasma, eller en HD-Ready 50" LCD Bakprojeksjon. Om Sagem'en hadde ligget på 16-17000 ville jeg kanskje vært litt mere positivt innstilt til den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Takk for meget utfyllende svar!

Var på en lokal datasjappe idag og beskuet monsteret med egne øyner. Den var foret med et HD-WMA klipp og bildet var forsåvidt slik jeg hadde forventet at det skulle være på HD-materiale. Fikk med andre ord ikke noe hakeslepp av bildekvaliteten, og det hadde jeg kanskje håpet på.

Nå har jeg kun tilgang på luftantenne, så hvor dårlig bildet blir med dette vet jeg ikke. Forhåpentligvis har noen av dere testet dette.

Innsynsvinkelen synes jeg var dårlig, spesielt vertikalt. Som du sier, kan man faktisk ikke ligge og se på denne TVen på gulvet. Synes også den led av dårlig horisontal innsynsvinkel også, men her virket det som bare deler av bildet ble blålig/mørkere.

Selv trodde jeg plasmaer var meget god på sorte detaljer, og av det lille jeg så av denne så var alt svart bare svart. Nesten uten detaljer. Sikkert en innstillingssak, men som sagt fikk bare sett på den i 5 minutter.

Synes selve designet på TVen er meget bra - faktisk noe av det bedre jeg har sett. Synd at den bare takler XGA-oppløsning (1024x768) på VGA-inngangen. Noen som vet hvorfor?

Har TVen noen vifte / støynivå å snakke om? Fikk oppgitt pris på nye pærer til $190 fra Sony online. Levetid på pæra viste dog ikke selger, så om noen vet så del med oss

Alt i alt må dette være svært mye TV for pengene.

Edit: Iflg spesifikasjoner fra Norek så skal denne ha mulighet til å vise to ulike kanaler i sidestilt modus. Stemmer dette?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Nå har jeg kun tilgang på luftantenne, så hvor dårlig bildet blir med dette vet jeg ikke. Forhåpentligvis har noen av dere testet dette.
    Digitalboksen min viser at signalstyrken hos meg er 70%, det gir meget dårlig kvalitet på analog signalene, av alle TV'ene jeg har hatt legger Sony'en seg greit over gjennomsnitt på å vise de analoge kanalene.

Selv trodde jeg plasmaer var meget god på sorte detaljer, og av det lille jeg så av denne så var alt svart bare svart. Nesten uten detaljer. Sikkert en innstillingssak, men som sagt fikk bare sett på den i 5 minutter.
    Plasmaer er ofte ikke så bra på å gjengi detaljer i mørke områder uten at det blir en del "vandring" blant bildepunktene. Men for å si noe om dette er du jo avhengig av en godt kalibrert skjerm og kilde materiale av god kvalitet.
    Og om du tilveiebringer det bare for å bruke TV'en på dårlig TV antenne senere og ergre deg over at det ikke er skjermen det er noe galt med er vel ikke så mye bedre?
    Har TVen noen vifte / støynivå å snakke om? Fikk oppgitt pris på nye pærer til $190 fra Sony online. Levetid på pæra viste dog ikke selger, så om noen vet så del med oss
    Levetid mener jeg å ha sett oppgitt til ca. 8000timer, mens viftestøyen må kunne kalles moderat. Om du setter TV'en på mute så hører du viften greit på 2m avstand når du hører etter den, men det er ikke en ubehagelig lyd, og jeg merker den nesten aldri når jeg ser på TV'en under vanlig bruk.

Edit: Iflg spesifikasjoner fra Norek så skal denne ha mulighet til å vise to ulike kanaler i sidestilt modus. Stemmer dette?
    Det er en sannhet med modifikasjoner, TV'en har en digital tuner og en analog, du kan altså se en digital og en analog kanal på siden av hverandre, men ikke 2 digitale, eller 2 analoge.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man hører ikke fargehjulet på 56" og 45" sagemtv, men 50 " er vist plaget av støy fra fargehjulet....

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke fargehjulet som støyer på 50" tommeren, men HD4 chippen som wobulerer og skaper vibrasjonsstøy. 56" og 45" har HD2+ cippen som ikke wobulerer og derfor ikke lager støy. Graden av støy varierer fra Tv til Tv, og kan generelt reduseres ved endre underlag TV'en står på (glassbord resonnerer mindre enn trebord). Bruker et stykke sitteunderlag selv, noe som har fjernet problemet for min del. I nye sett av denne modellen er chippen bedre isolert og støyen redusert (bl.a. metallplate i bunn av chassiset byttet ut med plast). Bildet er avsindig bra og forsvarer glatt noen tusen ekstra. Takler alle typer sending uten tegn på svakhet (fotball, raske panoreringer etc.) Har tilgode å se en annen TV som kan nærme seg Sagem'en. Må oppleves.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt denne tv'en siden november og kan tilføye litt om tv-inngangen, og erfaringer ellers:

Det stemmer at den bare tar 1024*768 på vga inngangen, jeg har undersøkt litt rundt dette, og det ser ut til å være vanskelig å få gjort noe med. Man får fikset det ved å bruke dvi (hdmi) fra pc til tv'en, og den blir da satt opp automatisk med 720p (dvs 1280*720 60hz) i windows. De fleste nyere skjermkort har dvi-ut, men det kan selvsagt være ett problem om du har andre hdmi-kilder og ikke noe å svitsje med da tv'en bare har en hdmi-inngang.

Bildet fra pc er bra nok til å surfe fra sofaen eller bla i winamp, men ikke perfekt, ser ut til å være ett overaktivt skaprhetsfilter tror jeg. Litt overscan er det også, så som eneste skjerm i htpc oppsett er den kanskje ikke ideéll. Jeg har imidlertid pc og vanlig skjerm i samme rom så det er ikke ett problem for meg. Når jeg fyrer opp HD-materiale blir det et utrolig skarpt og livaktig bilde, som gjør at jeg føler at tv'en var vel verdt investeringen !

Tv'en er ikke perfekt, men sterkt å anbefale, spesielt hvor en projektor (som jeg mener er det eneste som kan konkurrere med denne på pris/kvalitet/nytte) ikke er praktisk. Også veldig egnet for xbox360 konfigurert for hd, utrolig morro för barnen !

Om noen lurer på noe spesifikt om apparatet, så er det bare å spørre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også vurderer denne tv'en men lurer på om jeg skal kjøpe en projektor isteden, men etter det du har sagt om at den er sylskarp på Hd fra PC'en tror jeg at det blir denne

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også vurderer denne tv'en men lurer på om jeg skal kjøpe en projektor isteden, men etter det du har sagt om at den er sylskarp på Hd fra PC'en tror jeg at det blir denne
    Eh... Snakker du om Sony'en eller Sagem'en nå?

Sony'en gir ikke under noen omstendigheter fra seg et skarpt bilde. Og i hvertfall ikke fra PC. For noen er dette synonymt med dårlig bilde. Men jeg for min del liker bildet på Sony'en med HD materiale og XBOX 360, selv om det ikke kan kalles for sylskarpt. Men det er det nok ikke alle som vil være enig med meg i. De vil trekke frem pixel fyllingsgrad og kontrast på Sagem'en og ikke minst skarphet og skrike så høyt som mulig om dens fortreffeligheter og merverdi enn Sony'en. Men det er nok i hovedsak for å overbevise seg selv om at de har gjort det beste kjøpet i klassen. Og bevares, for noen er Sagem'en best, men for meg var den uaktuell.

Den første plasma'en min fikk fyken pga. Kondensatorstøy, når Sagem'en har roterende fargehjul og wobulerende DLP chip i tillegg til viftestøy, så ble det en viktig minusfaktor for meg når jeg skulle velge mellom Sony og Sagem.

DLP teknologien i seg selv er etter min mening et godt argument for å la være å gå for Sagem'en, jeg får hodepine av å se på film som vises ved hjelp av DLP fremviser. Og jeg er ikke den eneste.

Så har du designet da, Sony'en er jo mye penere.

I tillegg kommer dette med pris, Sony'en er over 4000,- billigere.

I det hele tatt kan man si at det finnes mange gode grunner til å velge Sony'en. Men skarpt bilde er ikke en av dem.

Dersom jeg ikke nå har fått deg fra å vurdere Sony'en: LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis det var jeg som var kilden, så sa jeg ikke at den var "sylskarp" (selv om jeg sa "utrolig skarp" som i retrospekt er å ta litt vel i.... - og det var nok semantikk), men jeg fastholder at bildet oppleves som skarpt med gode farger når man ser hd-materiale via pc'en (men merk også det jeg sa om at den har sin svakhet, og for å presisere så er det når man bruker den som desktop) Akseptabel, men ikke noe mer. På f.eks demoer som "coral reef" (andre også, men de nevner man vel ikke her :-) fra windowsmedia hd showcase, så syns jeg der er ett bilde som imponerer sammenlignet med dyrere 42" apparater.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også vurderer denne tv'en men lurer på om jeg skal kjøpe en projektor isteden
    Jeg glemte å kommentere dette, hang meg opp i påstanden om sylskarpt bilde. Jeg har lagt merke til at en god del vurderer å kjøpe projektor i stedet for TV. Og, vel, nå som Epsons D5 panel har kommet, og lagt seg i et slik prisleie at man for 15000,- kan få både projektor og et godt 100" lerret, så skjønner jeg jo fristelsen hvis man bare har råd til en av delene. Og ikke både TV og Projektor. Men jeg vil ikke anbefale det, en projektor skal brukes i et mørkt rom. Hvis ikke kan du bare ta alt som heter kontrast og sortnivå og kaste på dynga. I et belyst rom vil ikke projektorer gjøre jobben sin tilfredsstillende. Og man blir rett og slett lei av å dempe belysningen i stua for å se nyhetene, eller "Nytt på nytt". Projektor er til film punktum finale.

Så om du ønsker et produkt som kan benyttes til begge deler, så er det en stor TV du egentlig ønsker deg. Jeg mener selv at 37"-42" er stort nok til kun TV bruk, men når du skal ha den gode kino følelsen så må du ha minst 42", jeg synes til og med at 50" kan bli i minste laget, men det er nok fordi jeg er bortskjemt med 100" lerret.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BB
    Og hvis det var jeg som var kilden, så sa jeg ikke at den var "sylskarp" (selv om jeg sa "utrolig skarp" som i retrospekt er å ta litt vel i.... - og det var nok semantikk), men jeg fastholder at bildet oppleves som skarpt med gode farger når man ser hd-materiale via pc'en (men merk også det jeg sa om at den har sin svakhet, og for å presisere så er det når man bruker den som desktop) Akseptabel, men ikke noe mer. På f.eks demoer som "coral reef" (andre også, men de nevner man vel ikke her :-) fra windowsmedia hd showcase, så syns jeg der er ett bilde som imponerer sammenlignet med dyrere 42" apparater.
    I og med at jeg skal selge min TV er nok ikke jeg for øyeblikket den mest troverdige kilden, så de helt store superlativene har jeg overlatt til andre å komme med. Problemet når man skal si noe om Sony'en er at man alltid må ta hensyn til at mange mener Sagem'en er bedre fordi den har et mye skarpere stillbilde. Så da blir det ofte til at man sier om Sony'en at det er det beste kjøpet du kan gjøre "til den prisen" for å slippe Sagem vs. Sony diskusjonen. Og det igjen er det mange som vil tolke som at Sony'en er et mindreverdig produkt. Det er her det stokker seg litt for mange, de glemmer å spørre seg selv om det er et stillbilde de skal sitte å se på hele tiden. Og om så er tilfelle så vet jeg om et mye bedre kjøp enn Sagem'en, det kalles for: PLAKAT, gjerne i ramme, gir fantastisk skarpt bilde.

For med en gang bildet begynner å bevege seg så har ikke skarpheten så mye å si, et godt bevis på det, er nettopp å fyre igang HD materiale på Sony'en. Den gir et fantastisk detaljnivå og nydelige naturtro farger som du bare kan glemme med de fleste DLP. Så setter du Sony'en og Sagem'en side om side, trykker på pause på begge, og kårer Sagem som vinner fordi den har "skarpere" bilde.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313

For med en gang bildet begynner å bevege seg så har ikke skarpheten så mye å si, et godt bevis på det, er nettopp å fyre igang HD materiale på Sony'en. Den gir et fantastisk detaljnivå og nydelige naturtro farger som du bare kan glemme med de fleste DLP. Så setter du Sony'en og Sagem'en side om side, trykker på pause på begge, og kårer Sagem som vinner fordi den har "skarpere" bilde.
    Mener du virkelig dette? Sagem har altså bedre skarphet men svakere detaljnivå? :-D Det er jo et flott engasjement du legger for dagen som selger, men for potensielle kjøpere som ønsker objektivitet så gir vel en kjapp gjennomlesning av noen poster på avforums et mer nyansert bilde: http://www.avforums.com/forums/forumdisplay.php?f=165

Denne tråden handler spesielt om hva som er "best":
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=330855

Sonyen er sikkert et godt alternativ av mange årsaker, men den er nok ingen match for Sagem'en billedmessig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Mener du virkelig dette? Sagem har altså bedre skarphet men svakere detaljnivå? :-D Det er jo et flott engasjement du legger for dagen som selger, men for potensielle kjøpere som ønsker objektivitet så gir vel en kjapp gjennomlesning av noen poster på avforums et mer nyansert bilde: http://www.avforums.com/forums/forumdisplay.php?f=165

Denne tråden handler spesielt om hva som er "best":
    http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=330855

Sonyen er sikkert et godt alternativ av mange årsaker, men den er nok ingen match for Sagem'en billedmessig.
    Nei, det var ikke det jeg mente. Mulig gramatikken min er litt rusten ja, det jeg prøvde å formidle var altså at Sony'en pga. sin høye paneloppløsning likt Sagem'en vil gi et detaljrikt bilde når den er foret med et HD signal, og at den kan mer enn måle seg med de fleste DLP fremvisningskilder når det gjelder fargegjengivelse. Jeg er usikker på hvor mange og hvilke farger det er på segmentene i Sagem'ens fargehjul. Den har vært uintressant for meg pga. regnbuer, støy, design og pris, om den i tillegg ikke har gult segment til fargehjulet så kan du beholde de grønne solsikkene dens for meg.

I tillegg er det mange som mener at fyllingsgraden på DLP gir mere dybde i bildet, og det ser jo forsåvidt jeg også. Men denne høye fyllingsgraden kommer jo bl.a. Av at hver pixel består av kun en pixel, mens på LCD og CRT skjermer er pixlene bygd opp av 3 subpixler. Sony går jo da også så langt som å påstå at deres TV skal ha en oppløsning på 2,7MPixler. (De regner vel da hver subpixel som en pixel.) Jeg synes ikke akkurat det er helt "Kosher" heller, men når pixlene på DLP skjermer for meg er så firkantet at det ser ut som Commodore64 grafikk, så skjønner jeg hva Sony prøver å si med sin 2,7MP påstand.

Jeg gjorde en del avveininger når jeg valgte meg ny TV på lavt budsjett sist. Konklusjonen min ble ikke å velge den "beste" TV'en. Men å velge den det var minst "feil" med. Sony'en er ikke perfekt den heller. Men jeg synes Sagem'en "til prisen" burde vært bedre.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentasjonen din er vel ut fra et teknisk synspunkt tvilsom. Jeg tror vi begge kan være enige om at de begrunnelsene du fremsetter er næret fra ditt eget bryst, og at de ikke representerer et generelt syn "der ute".

Subjektivitet er ok, men da bør det fremgå at det er din personlige mening. Dine "grønn solsikke-stor piksel" påstander kan jeg ikke finne belegg for noe sted, enda mer forvirrende er snakket ditt om piksler og Sonys markedsføringsintensjoner.

Det du bør tenke på før du underbygger subjektive oppfatninger med meget tvilsomme tekniske "fakta" er at dette kan få konsekvenser for andre som kanskje skal kjøpe seg en dyr skjerm e.l. Å blande fakta og fiksjon på din måte virker forvirrende, og kan fort føre til at noen som søker informasjon på forumet ender opp med å sløse bort tid og penger på utstyr de ikke skulle hatt.

Legg merke til at jeg ikke uttaler meg om Sonyen - dette gjør jeg fordi jeg ikke har særlig erfaring med den. Jeg har en sterk mistanke om at det samme gjelder for deg og Sagem-tv'er? ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •