SONY 50¨ WEGA LCD Projeksjons TV, HD KLAR - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Argumentasjonen din er vel ut fra et teknisk synspunkt tvilsom. Jeg tror vi begge kan være enige om at de begrunnelsene du fremsetter er næret fra ditt eget bryst, og at de ikke representerer et generelt syn "der ute".
    LINK Det ser ut for meg som at det "generelle synet der ute", er at det bare er litt over 50% av dette forumets brukere som kan sette seg ned foran en DLP TV og nyte en film uten å i det hele tatt se RGB flimmer. Og om du ikke skulle være så uheldig å være blandt de 20% som ikke kan se på DLP uten å føle seg fysisk uvel etterpå, så er du altså kanskje likevel fullt i stand til å se flimmeret. Dette flimmeret er rett og slett en SKAVANK ved DLP teknologien, som nesten 50% her inne er i stand til å se. Påstander om at en DLP TV som Sagem'en da skal være overlegen Sony'en på billedkvalitet synes jeg er latterlig, fordi den påstanden jo bare vil gjelde for 50%. Jeg har imidlertid ikke tatt så hardt i før nå, til det er det alt for mange Sagem "fan boys" her inne.

Subjektivitet er ok, men da bør det fremgå at det er din personlige mening. Dine "grønn solsikke-stor piksel" påstander kan jeg ikke finne belegg for noe sted, enda mer forvirrende er snakket ditt om piksler og Sonys markedsføringsintensjoner.
    Jeg får vel prøve å utdype da. Solsikker er jo som kjent gule, noen har endog påstått at det ikke finnes noe som er så gult som Van Gogh's solsikker LINK, derav min henvisning til solsikker. Videre er det ingen hemmelighet at DLP projektorer sliter med å vise gult. Der en LCD eller CRT skjerm blander RGB parallellt slik at lyset faktisk er gult når det når øynene dine, må jo en DLP gjøre det sekvensielt, du ser altså først en grønn solsikke og så en blå, så skal hjernen din bli "lurt" til å blande dette sammen slik at det blir gult. De fleste opplever resultatet som gult med grønnskjær. Større rotasjonshastigheter og flere segmenter på fargehjulet har hjulpet, og endog har noen projektorer sitt eget "fargesystem" og bruker i tillegg til Rødt, grønt, og blått, et gult filter. At du ikke har hørt om subpixler underminerer vel dine egne meninger i denne tråden mer enn mine meninger bør avfeies bare fordi jeg har til hensikt å selge min Sony. Men jeg er mer enn villig til å forklare nærmere om nødvendig.

Det du bør tenke på før du underbygger subjektive oppfatninger med meget tvilsomme tekniske "fakta" er at dette kan få konsekvenser for andre som kanskje skal kjøpe seg en dyr skjerm e.l. Å blande fakta og fiksjon på din måte virker forvirrende, og kan fort føre til at noen som søker informasjon på forumet ender opp med å sløse bort tid og penger på utstyr de ikke skulle hatt.

Legg merke til at jeg ikke uttaler meg om Sonyen - dette gjør jeg fordi jeg ikke har særlig erfaring med den. Jeg har en sterk mistanke om at det samme gjelder for deg og Sagem-tv'er? ;-)
    Jeg har sett Sagem'en, men jeg har kanskje ikke nok erfaring med den til å komme med veldig bastante påstander som for eksempel hvor gult gult er, som sagt, jeg kan ikke se på en slik TV i stort mer enn en time eller 2 før hodepinen er et faktum. At du engasjerer deg i denne tråden for å ta din egen Sagem i forsvar er vel strengt tatt mer tvilsomt subjektivt sett enn at jeg forteller hvilke avveininger jeg gjorde som gjorde at jeg valgte Sony'en når valget stod mellom disse 2 TV'ene. Så prøv gjerne en gang til å fortell meg om konsekvenser ved feilkjøp av TV, jeg må nesten le litt av at en slik setning kommer fra noen som sitter med en DLP TV. Sorry, men jeg kan bare ikke dy meg. DLP har et stort potensial grunnet fyllingsgrad og fargedybde. Produsentene må imidlertid kutte ut det forb... fargehjul tullet sitt og putte inn en DLP chip pr. grunnfarge før det kan bli aktuelt for meg. Når den tid kommer vil du imidlertid sannsynligvis finne meg i fronten av "Ned med LCD, DLP er best patruljen".

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes ikke den siste posten din hjalp noe særlig heller. Jeg gjør ikke dette for å "forsvare sagem", men for å vise hvordan du rører sammen usannheter når du argumenterer. Nå ser plutselig nesten 50 % "RGB-flimmer" (???) Du dikter opp disse tallene, ikke sant.. Du hadde også en lignende tråd på dette forumnet for noen måneder siden hvor du også kom med oppdiktede "fakta":
    http://avforum.no/forum/tv-apparater/31122-hvilken-tv-med-native-720p.html

Jeg kan ikke begripe hvorfor du gjør dette, men det er viktig at folk skjønner hva du driver med. Håper at du har selvrespekt nok til å slutte med dette tullet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes ikke den siste posten din hjalp noe særlig heller. Jeg gjør ikke dette for å "forsvare sagem", men for å vise hvordan du rører sammen usannheter når du argumenterer. Nå ser plutselig nesten 50 % "RGB-flimmer" (???) Du dikter opp disse tallene, ikke sant.. Du hadde også en lignende tråd på dette forumnet for noen måneder siden hvor du også kom med oppdiktede "fakta":
    http://avforum.no/forum/tv-apparater/31122-hvilken-tv-med-native-720p.html

Jeg kan ikke begripe hvorfor du gjør dette, men det er viktig at folk skjønner hva du driver med. Håper at du har selvrespekt nok til å slutte med dette tullet.
    Ehh... Hvis du ser det første ordet i min forrige post så står det der "LINK", det er da meningen at du der skal kunne trykke med venstre musknapp på det ordet og bli videresendt til en undersøkelse som går på AVForum i dette øyeblikk. Der finner du kilden til mine "påstander" om 50%.

Ellers er jeg er redd du må være litt mer spesifikk når du påstår at jeg "rører sammen usannheter". Jeg aner virkelig ikke hva du snakker om. Som jeg sa i forrige post; "Men jeg er mer enn villig til å forklare nærmere om nødvendig." Kom med noe mer spesifikt så skal jeg ved anledning utdype.

I tråden du henviser til må jeg nesten flire litt igjen, der henviser du til en kilde som liksom skal motbevise mine påstander om at DLP KAN være en kilde til flere epileptiske anfall i tiden som kommer. Men linken din underbygger jo mine påstander. Det er tydelig at du ikke selv forstår det du linker til. "Factors that contribute to TV-induced seizures include: flickering light (especially at the frequency of the electrical supply), flashes or images; high contrast between images, e.g., alternating bright and dark frames; speed of change (lower the speed, the lower the risk, e.g., less than 3 per sec); rapid color changes, e.g., red is a provocative color" Hva er vel mer en "rask fargeendring" enn at hele TV bildet ditt er monochromt blått, for så i løpet av 1/576 - 1/720 dels sekund plutselig blir monochromt rødt?

Jeg står 100% inne for mine innlegg i tråden du viser til, og nå som jeg er på jobb har jeg faktisk tilgang til en link jeg ikke hadde da: LINK Dette er da kilden til mine påstander om øyets oppdateringshastighet, skjønt jeg blir vel gjerne halshugd her også for at jeg husket feil i at det var snakk om USAF og ikke RAF som jeg antydet. Det er uansett en meget god artikkel som alle video intresserte her burde lese.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt svar tar du en artikkel om visuell sansing og oppfriskningshastighet til inntekt for egen tenkning og antagelser. Hva er det egentlig du mener med den linken? Hvorfor er dette relevant?

Du dikter også opp en sammenheng mellom epilepsi og DLP fordi: '"Hva er vel mer en "rask fargeendring" enn at hele TV bildet ditt er monochromt blått, for så i løpet av 1/576 - 1/720 dels sekund plutselig blir monochromt rødt?'" Hallo! Det er DIN antagelse og helt irrelevant ihht kjent kunnskap: ! Jeg klipper og limer fra http://www.epilepsynse.org.uk/pages/...lets/photo.cfm

Common triggers for people with photosensitive epilepsy

Watching television, playing video games or looking at other computer graphics
    Having a faulty television or other light source that flickers slowly
    Strobe lights
    Sunlight coming through a line of trees
    Sunlight on water
    Looking out of the window on a train
    Looking at a moving escalator.

What frequency of flashing light is most likely to trigger a seizure?

This varies from person to person. Generally, it is between 5 and 30 flashes per second (hertz). While some people are sensitive at higher frequencies, it is uncommon to have photosensitivity below 5 hertz

Can computer screens and computer games cause a problem in people with photosensitive epilepsy?

Computer screens usually operate at a high enough frequency that they do not provoke seizures. What may matter more is what is showing on the screen or the game. For example is the person looking at a flickering image or changing geometric pattern?

Det er IKKE belegg for noen av dine påstander noe annet sted enn det du insinuerer selv. Det ER ingen sammenheng mellom kjente årsaker til disse anfallene og DLP teknologi uansett hvor mye du dikter og tuller. Tror du virkelig ikke at dette ville vært oppdaget!

Hvem ser regnbuer og får hodepine? Du generaliserer fra egen erfaring til alle andre, og bruker ledende spørsmål til å anslå prosentandel (E.g. "Hvor mange har opplevd feil på modell X?). (riktig svar her er 100% - av de som svarer) Dette er barnelærdom!

Ergo: Du presenterer irrelevante "fakta" og dikter opp årsakssammenhenger og mulige effekter. Artiklene er reelle, men du trekke ville konklusjoner à la den Holbergske "En sten kan ikke flyve - ergo er lillemor en sten". Du ser kanskje ikke dette selv? Hvorfor kan du ikke vise til slike årsaksforklaringer andre steder?

Du må gjerne få siste ord i denne "debatten" - for hva ditt ord nå enn er verdt. Du har kanskje noen flere antatte "sammenhenger" å komme med? :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt svar tar du en artikkel om visuell sansing og oppfriskningshastighet til inntekt for egen tenkning og antagelser. Hva er det egentlig du mener med den linken? Hvorfor er dette relevant?
    Igjen skremmer du med totalt manglende evne til å plukke ut det relevante i en velskreven artikkel som i høyeste grad er aktuelt når vi snakker om DLP. Artikkelen viser at den vanlige missoppfatningen: "menneskets øyne trenger bare 24 bilder i sekundet for å oppfatte en bevegelse som flytende, ergo KAN ikke øyet oppfatte mer enn 24 bilder i sekundet." USAF forsøket viste at enkelte mennesker kan oppfatte så mye som 220 bilder i sekundet kognitivt! Hvem vet hvor mye vi egentlig "ser". At du ihverfall ikke ser at dette er relevant for diskusjonen er jo tydelig. Da kan vi heller ikke fortsette den delen av diskusjonen. Like greit kanskje, i og med at dette er en tråd som skulle handle om en av Sony's TV'er?
    Du dikter også opp en sammenheng mellom epilepsi og DLP fordi: '"Hva er vel mer en "rask fargeendring" enn at hele TV bildet ditt er monochromt blått, for så i løpet av 1/576 - 1/720 dels sekund plutselig blir monochromt rødt?'" Hallo! Det er DIN antagelse og helt irrelevant ihht kjent kunnskap!
    Nei, det er ingen antakelse, det er det som skjer; når det blå segmentet på fargehjulet blir gjennomlyst er det et blåtone bilde som sendes til skjermen. Når det så er slutt på det blå segmentet kommer du inn i det rød, og skjermen vil nå sende fra seg et rødtone bilde. Og her trodde jeg at kjent kunnskap, slik du selv linker til sier at raske fargeforandringer kan være årsak til anfall. Jeg har vel sagt det før at jeg mistenker at du ikke helt skjønner hvordan DLP fungerer, har du i det hele tatt vært inne på www.dlp.com?
    Det er IKKE belegg for noen av dine påstander noe annet sted enn det du insinuerer selv. Det ER ingen sammenheng mellom kjente årsaker til disse anfallene og DLP teknologi uansett hvor mye du dikter og tuller. Tror du virkelig ikke at dette ville vært oppdaget!
    Jeg har da for lengst innrømmet at jeg ikke er en ekspert på epilepsi, siden du åpenbart er en autoritet på området får du nesten presentere dine bevis på at DLP IKKE er verre å se på for epileptikere enn f.eks. en 100Hz CRT TV. Men det går vel kanskje ikke det heller? Faktum er at vi VET ikke. For hundre år siden var det partytriks å ta røntgenbilder av hverandre på fest, i dag vet vi at det ikke var så lurt.
    Hvem ser regnbuer og får hodepine? Du generaliserer fra egen erfaring til alle andre, og bruker ledende spørsmål til å anslå prosentandel (E.g. "Hvor mange har opplevd feil på modell X?). (riktig svar her er 100% - av de som svarer) Dette er barnelærdom!
    Nå må du gi deg! Først beskylder du meg for å ta tallene mine ut av løse luften fordi du ikke har lært deg å trykke på en link enda. Når jeg så igjen angir kilden, så er det ikke godt nok fordi undersøkelsen ikke er gjenomført etter korrekte statistiske kriterier. Hvis du leser posten min igjen så ser du jo at jeg spesifiserte at tallene gjaldt dette forumets brukere! At det ikke er et tverrsnitt av Norges befolkning sier seg selv, dette er tross alt et forum for AV intresserte.
    Ergo: Du presenterer irrelevante "fakta" og dikter opp årsakssammenhenger og mulige effekter. Artiklene er reelle, men du trekke ville konklusjoner à la den Holbergske "En sten kan ikke flyve - ergo er lillemor en sten". Du ser kanskje ikke dette selv?
    Jeg mener nå selv at den eneste konklusjonen jeg har kommet med er at dersom TV'en din sender fargeinformasjonen til deg i grunnfarger sekvensielt, så må det nødvendigvis være den måten du som seer mottar den. At dette ikke er måten man ellers opplever fargebilder på er de fleste klar over. At du ikke en gang forstår hvordan en DLP TV fungerer er vel mye av grunnen til at du begynte å trekke frem mine "historiske" innlegg der du også mener dine egne meninger er de eneste korrekte, dette siden det ikke finnes noe forskningsmateriale som kan påvise sammenhengen.

Vel, som jeg sa tidligere; Det har ihvertfall inntil nylig ikke vært mulig å finne noen sammenheng mellom hjerte og kar sykdommer og røyking dersom man røyker mindre enn 20 sigaretter om dagen. Vil du av den grunn løpe til konklusjonen at det er sunt å røyke?
    Hvorfor kan du ikke vise til slike årsaksforklaringer andre steder?
    Mener du "andre steder" som i; et annet fora?
    Du må gjerne få siste ord i denne "debatten" - for hva ditt ord nå enn er verdt. Du har kanskje noen flere antatte "sammenhenger" å komme med? :-D
    Sorry, eneste andre sammenhenger jeg har fått plukket med meg i denne tråden er sammenhengen mellom kverulanters fanatiske kjærlighet til sine DLP TV'er. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

helt uavhengi av alt som er skrevet i denne tråden vil jeg bare komme med følgende:

Skulle ha ny stor tv, lcd var utelukket, for lite farger og for dårlig sortnivå.

Det sto mellom plasma og dlp, jeg kikket meg ut de to beste produktene på hver sin side
    Plasmaioneer 50"
    Dlp: Sagem 56"

Pioneer hadde mye bedre bildebehandling, og utrolig mye bra innstillinger som gjør at bildet kunne bli opptimalt med endel innstilling, Bra på Dårlig signal, og utrolig fin på parabol, skal ha pluss for blå og grønn farger....vises med stor troverdighet.

Sagem 56 : Dårlig på dårlige signaler, i sammenheng med at den har lite bildebehandling, sliter med blått og grønt i forhold til pioneer....men så kommer det store utfallet og det som avgjore min handel.
    Når sagem dlp tv`n fikk parabol, gode kamera fra nrk og tv2 så ble bilder av mennesker og hudfarger samt sortnivå, så troverdig som jeg ikke har sett før, bildet har en dyphet og nøyaktighet som man bare kan drømme om å få på pioneer.....så da ble det 56" dlp for meg....tilbake neste år for å kikke igjenm, har troen på at plasma vil komme mye lenger en de er i dag .......bare en liten historie basert på mitt valg av tv

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har stilt inn denne med kalibreringsverktøy..

Sliter dere med mørkt bilde?

Jeg har stilt inn med the calibrator, og synes bildet har blitt så veldig mørkt...

Hva har dere i tall på innstillinger på tvn, og hva har dere brukt?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •