Hva er vitsen med høyoppløst uten HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er vitsen med høyoppløst uten HDMI?

Enkelt spørsmål:
    Jeg har ikke mulighet til å bruke DVI eller HDMI (da disse ikke er trukket i veggen...) og kommer til å bruke komponentkabel fra forsterker/dvd/tuner.

Er det da noe vits i å kjøpe høyoppløst plasma?

Kommer til å gå for plasma og det står mellom disse modellene:

TH-42PA50E
    TH-42PA60E
    TH-42PV60

Hva anbefaler dere folkens? Skal stort sett brukes til TV-titting, og en DVD av og til. I fremtiden kanskje en Media PC i tillegg.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Enkelt spørsmål:
    Jeg har ikke mulighet til å bruke DVI eller HDMI (da disse ikke er trukket i veggen...) og kommer til å bruke komponentkabel fra forsterker/dvd/tuner.

TH-42PA50E
    TH-42PA60E
    TH-42PV60

Hva anbefaler dere folkens? Skal stort sett brukes til TV-titting, og en DVD av og til. I fremtiden kanskje en Media PC i tillegg.
    Har sittet og tenkt også på dem modellene du nevner.Jeg kommer nok å gå for PV60 siden den er HD ready da man er fremtidsrettet med tanke på HD sendinger. Ulempen med plasma er sjansen for innbrenning på skjermen men det sies at panasonic ikke har det problemet. sjekk:http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=5782 og http://forbruker.no/digital/guider/k...cle1143843.ece

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt spørsmål:

TH-42PA50E
    TH-42PA60E
    TH-42PV60

Fremtiden er digital, så å satse på en TV uten digital(e) inngang(er) som du kanskje skal ha i 10 år(?) er vel ikke å anbefale. Siden prisene er fallende på plasma, synes jeg at du bør satse på et produkt med HDMI inngang(er). Disse har også støtte for HDCP.
    Synes heller at du bør trekke opp HDMI kabel og gå for høyoppløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    ..... Synes heller at du bør trekke opp HDMI kabel og gå for høyoppløst.
    Ja, selvfølgelig, men det er for sent, det er hele problemet. Jeg HAR komponent, og HAR IKKE HDMI/DVI, og da er spørsmålet enkelt; er det noen vits med høyoppløst skjerm uten digital tilkobling.

(Jeg er selvsagt enig i at jeg burde ha HDMI, HD-ready, blabla, men nå er det engang ikke sånn hos meg....)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, selvfølgelig, men det er for sent, det er hele problemet. Jeg HAR komponent, og HAR IKKE HDMI/DVI, og da er spørsmålet enkelt; er det noen vits med høyoppløst skjerm uten digital tilkobling.

(Jeg er selvsagt enig i at jeg burde ha HDMI, HD-ready, blabla, men nå er det engang ikke sånn hos meg....)
    Uten HDMI kan du ikke se HD sendinger som er kopibeskyttet.Har sett PA50 & PV500 med komponent med HD sendinger det var kanonbra!!!!!!!!!!! Kunne ikke se forskjellen på kvaliteten på tvene.

PA50 har ikke VGA inngang(PC)

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Uten HDMI kan du ikke se HD sendinger som er kopibeskyttet.
    Dette er vel feil så vidt jeg vet... HD sendinger kan vises også over Komponent, og så vidt jeg vet så kan kopibeskyttede HD-sendinger også vises over Komponent. Derfor er det så absolutt verdt å satse på en HD-klar tv!

Alt annet ville vært dumt spør du meg ihvertfall!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Dette er vel feil så vidt jeg vet... HD sendinger kan vises også over Komponent, og så vidt jeg vet så kan kopibeskyttede HD-sendinger også vises over Komponent. Derfor er det så absolutt verdt å satse på en HD-klar tv! Alt annet ville vært dumt spør du meg ihvertfall!
    Komponent støtter vel ikke HDCP så vidt jeg har skjønt, slik som DVI/HDMI gjør.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Komponent støtter vel ikke HDCP så vidt jeg har skjønt, slik som DVI/HDMI gjør.
    Det er bare HDMI/DVI som støtter HDCP.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg har skjønt svarene rett kan man sende høyoppløst bilde over komponent? Det var jo greit å vite. Da heller jeg mer til 42PV60...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg har skjønt svarene rett kan man sende høyoppløst bilde over komponent? Det var jo greit å vite. Da heller jeg mer til 42PV60...
    Ja pluss at du har 2 HDMI og VGA

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Det er bare HDMI/DVI som støtter HDCP.
    Riktig, men tror allikevel HDCP-materiale kan vises på Komponent uten problemer. I og med at komponent inn/ut-ganger er analoge er det vel temmelig vanskelig å sette kopibeskyttelse på komponentutganger!

Hvis du har en HD-DVD eller BluRay og kjører denne ut på scart på en vanlig tc, vil jeg tro du får bilde selv om disken er HDCP-beskyttet.

Uten å være 100% sikker, så er jeg ganske overbevist om at det er slik ihvertfall.

Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innbrenning er ikke et stort problem for Panasonic. Gå for pv60. 10 år er lenge. HDMI kommer ikke til å koste så mye om noen år. Da kan du strekke. Men TV er en stor kost. Kjedelig å droppe noe over noen lapper idag som du kan ha glede av i årene som kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ngogorogoro
    innbrenning er ikke et stort problem for Panasonic. Gå for pv60. 10 år er lenge. HDMI kommer ikke til å koste så mye om noen år. Da kan du strekke. Men TV er en stor kost. Kjedelig å droppe noe over noen lapper idag som du kan ha glede av i årene som kommer.
    Det er ikke kostnaden på HDMI som er problemet, men det er for sent å legge den i veggen, og jeg ønsker ikke synlige kabler, så for meg er det kun selvlagd SCART (fra 2 stk CAT5-kabler) eller komponent som er alternativet, og da er vel komponent det sterkeste kortet skulle man tro.... Dette er grunnen til at spørsmålet mitt ble reist. Hadde jeg hatt HDMI hadde jeg ikke vært i tvil am å gå for en HD-ready TV ;-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å sende 720p og 1080i signaler på en komponent kabel. Jeg er usikker på om komponent støtter 1080p, men jeg tror det...

Det som er litt usikkert er som Blu-ray/HD-DVD-spillere kommer til å levere HD signaler på komponentutgangen, eller om dette vil bli nedskalert. Dette har vært diskutert endel og det ser ut til at dette er en mulighet som det enkelte filmselskap kan velge for sine filmutgivelser. Om dette er tilfellet, så må du ha HDMI/DVI for å få HD-signaler fra Bly-ray eller HD-DVD inn på din TV, men det er som sagt usikkert hva som skjer enda.

Personlig tror jeg du kommer langt med komponent, men jeg ville nok kjøpt en TV med HDMI inngang, bare for å være sikker. Du kan bruke komponent i mange år enda, men det er greit å ha HDMI for å beholde fleksibiliteten. Du kan jo eventuelt revurdere kabelløsningen om noen år, når du ser hva som har skjedd på kabelfronten.

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for å hvere litt vrang;-p

Med fare for å kanskje hvere litt vrang her, men hvis du klarte å trekke en komponent kabel igjenom røret i veggen din, så burde du kunne klare å bruke komponent kabelen som en trekkefjær å trekke om med en HDMI-kabel, siden den bygger mindre.
    -klipp den ene enden av komponent kabelen(fjerne RCA), og ta den ene enden av HDMI-kabelen og teip(veldig godt!) den sammen med den avklippte enden av kommponenten-kabelen. Og så trekk tilbake komponent-kabelen i den andre enden, og "vipps" så har du en digital kabel i veggen ;-)

Kanskje du har tenkt på allerede, men bare et forslag.
    Mvh
    kas

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Med fare for å kanskje hvere litt vrang her, men hvis du klarte å trekke en komponent kabel igjenom røret i veggen din, så burde du kunne klare å bruke komponent kabelen som en trekkefjær å trekke om med en HDMI-kabel, siden den bygger mindre.
    -klipp den ene enden av komponent kabelen(fjerne RCA), og ta den ene enden av HDMI-kabelen og teip(veldig godt!) den sammen med den avklippte enden av kommponenten-kabelen. Og så trekk tilbake komponent-kabelen i den andre enden, og "vipps" så har du en digital kabel i veggen ;-)

Mvh
    kas
    Eller fest en fiskeline i komponentkabelen uten å klippe den i to så kan du strekke hva du vil gjennom etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas

Mvh
    kas
    Jeg har tenkt på dette, men jeg har hørt at HDMI ikke kan passere igjennom 16mm trekkerør. Har ikke HDMI for hånden, så jeg får ikke sjekket....
    Per i dag har jeg tre stk coax kabler trukket, foreløpig ikke terminert med RCA.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er ikke noe problem å sende 720p og 1080i signaler på en komponent kabel. Jeg er usikker på om komponent støtter 1080p, men jeg tror det...
    Takker, det var dette jeg var ute etter. Da er valget enkelt, det blir høyoppløst skjerm, antakeligvis PV60! :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •