Grønnskjær i PA50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønnskjær i PA50

Var innom Elkøp i dag og så på denne TV'en. Kunne så vidt skimte grønnskjæret.

Drar hjem, stiller inn slik Elkjøp sin TV er og hva ser jeg? Grønnskjær.
    Jeg skrur på kabel-TV og ser veldig lite til grønnskjæret. Går over til DVD igjen og grønnskjæret er der.

Kan det være komponentkabelen det er noe galt med? Har en Monster til 800. Elkjøp sin koster 198,-
    Jeg mistenker det er noe galt med kabelen. Med siden jeg hadde samme grønnskjæret med scart(som støtter RGB) tviler jeg litt.

Har en Denon 1710, så jeg skulle ikke tro det er noe galt med den. Har stilt DVD'en på RGB Progressive.

Men kan det være kabelen?

Dere som har PA50 sier jo at dere opplever grønnskjær, men dette varierer fra person til person. Noen har mye, andre har lite. Er det snakk om en produksjonsfeil?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ikke an å justere bort dette da? hørt flere som har sittet med det til og begynne med, men har fått justert det bort.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, lysstyrke og kontras fikser til dels grønnskjæret. Problemet er at utstillings-TV'en på Elkjøp ikke var justert på.

Men problemet når jeg justerer er at det blir noe mørkere enn normalt. Men i grunnen ikke nevneverdig. Er vel bare jeg som legger merke til det..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen tegn til grønnskjær på DVD på min PA50. Kjører komponent fra Clas Ohlson til 129 kr ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde komponent fra Elkjøp til 198,-. Grønnskjær der også..

Justerer du lys og kontrast?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker følgende innstillinger på DVD:

Kontrast 80%
    Lysstyrke og Farge 50%
    Fargebalanse: midtstilt
    Fargetemp: Normal
    Colour Management: På
    MPEG NR: Mid

Har egentlig ikke trengt å jobbe noe særlig med innstillingene. På DVD har fargene stort sett vært bra fra dag 1. På kabel-TV er fargene generelt blassere, muligens litt mot det kalde, men dette tror jeg mer skyldes middelmådig signalkvalitet. Fotballbaner er flott grønne på kabel, noe som i og for seg kan tyde på at grønt blir litt "forsterket" (mener dette har vært antydet av andre på forumet).

Har hatt ett problem med DVD, nemlig at bildet kan få vertikale striper i partier med lav kontrast. Dette er meget bedre med MPEG NR på Mid - se annen tråd i forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har kjøpt meg en slik TV jeg og (altså Panasonic 42 tommer).

Når jeg ser på på vanlig TV (analog kabel) så ser jeg helt tydelig at når det er nærbilde av ansikter så virker det ikke som bildet henger helt med.

Er dette signalet som er for dårlig eller noen innstillinger som står feil. Regner med at dette ikke er et problemet med skjermen.

Mvh
    OMF

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponentkabel fra clas her også. Ikke antydning til grønnskjær i komp eller RGB.

Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OMF
    Når jeg ser på på vanlig TV (analog kabel) så ser jeg helt tydelig at når det er nærbilde av ansikter så virker det ikke som bildet henger helt med.

Er dette signalet som er for dårlig eller noen innstillinger som står feil. Regner med at dette ikke er et problemet med skjermen.

Mvh
    OMF
    Har merket det samme med min Panasonic. Siden dette bare skjer med TV-sendinger, og ikke er synlig på DVD, går jeg ut fra at det skyldes dårlig signalkvalitet og ikke skjermen. Skulle gjerne visst om dette er et problem for dem som kjører parabol, f eks?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •