1080p på Panasonic TH-42PV60E?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080p på Panasonic TH-42PV60E?

Jeg er litt forvirret over anmeldelsen av denne TV’n i siste Lyd&Bilde. De skriver at den oppskalerer alt bildemateriale til 1080p. Hvordan får man til det på en skjerm med oppløsning på 1024x768?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pv60

Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Jeg er litt forvirret over anmeldelsen av denne TV’n i siste Lyd&Bilde. De skriver at den oppskalerer alt bildemateriale til 1080p. Hvordan får man til det på en skjerm med oppløsning på 1024x768?
    Ka den fikk i karakter i lyd & Bilde?
    pluss og minus?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øivindo
    Ka den fikk i karakter i lyd & Bilde?
    pluss og minus?
    Min feil: Testen var i DVD&Hjemmekino...

Den fikk meget bra omtale. Utmerket bilde, sortnivå o.l. Eneste minus var litt reflekt i dagslys. Den fikk 18/20. Jeg kan scanne den og legge den inn her senere siden det er så mange som er interessert i denne TV'n (inkludert meg selv... særlig til en så hyggelig pris!)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Det du sier her er det flere som har reagert på tidligere også, se for eksempel denne linken http://avforum.no/forum/tv-apparater/32839-panasonic-th-37-42pv60-teknisk.html.
    Tror det ble litt skivebom fra skribenten side når det gjelder oppløsning og skalering, men bilde kvaliteten ellers virker jo ganske lovende. ;-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan forklare litt. all bildebehandling i skjermen foregår i 1080p. alle kilder som kobles til blir skalert opp til 1080 hvor bildebehandlingen foregår. når bildebehandling er foretatt blir bildet skalert til skjermens native oppløsning. Dette kalles fremtidsrettet. Denne bildebehandlingen kommer så vidt jeg husker fra National Semiconductor, og er den samme som Classé benytter. Så det er mulig at dette ikke kom tydelig nok frem i teksten i PV60-testen, men dette er da panasonics og flere med dem sin nye måte å drive bildebehandling.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg høres veldig tungvint og lite effektivt ut, når skjermen uansett bare vil kunne vise 1024x768. Men hvis den klarer dette uten å få 'pusteproblemer' er det vel greit nok. Men det høres noe rart ut.

Det er ikke så lenge siden Pioneer gikk ut med en pressemelding (sto i DVD&Hjemmekino) og sa at man ikke burde skalere mer enn høyst nødvendig; at dersom ett av aparatene gjrode en god jobb der, var det dumt å f.eks. oppskalere i kilden for så å muligens skalere ned igjen i skjermen fordi oppskaleringen i kilden var satt høyere enn den native oppløsningen til skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er grunnen til denne måten å behandle signalet på?

kan det ha med at blu-ray og HD-dvd skal ha 1080p som oppløsning..?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kan forklare litt. all bildebehandling i skjermen foregår i 1080p. alle kilder som kobles til blir skalert opp til 1080 hvor bildebehandlingen foregår. når bildebehandling er foretatt blir bildet skalert til skjermens native oppløsning. Dette kalles fremtidsrettet. Denne bildebehandlingen kommer så vidt jeg husker fra National Semiconductor, og er den samme som Classé benytter. Så det er mulig at dette ikke kom tydelig nok frem i teksten i PV60-testen, men dette er da panasonics og flere med dem sin nye måte å drive bildebehandling.
    Dersom man har en DVD spiller som kan oppskalere til maks 1080i, vil det si at det er bedre at skjermen tar seg av oppskaleringen? Vanligvis har jo DVD spillere gjort oppskalering bedre enn skjermene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er det ikke noe fasitsvar på egentlig.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vil man se noe forskjell om man kobler til en dvd-spiller som leverer 1080p i forhold til en "vanlig" spiller? Det burde jo gjøre jobben lettere for bildebehandlingen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man velger det som gir best bilde. vil tippe at en A1XVa leverer et bedre bilde en skjemen selv gjor. men har man en rimelig spiller, kan det hande at skjermen gjør det bedre. som sagt, det finnes ingen fasit, man må prøve.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine