1366x768 på HDMI på Samsung

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1366x768 på HDMI på Samsung

Jeg har en LE40M61B og jeg lurer på om noen har klart å få oppløsningen 1366x768 på HDMI kontakten. Får oppløsningen på VGA, men ikke på HDMI. Lurer på om det skyldes TV'en eller skjermkortet...

Vil ha 1 til 1 pixel mapping på TV'en via HDMI med 1366x768.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI har faste standard oppløsninger

Tror ikke det går da HDMI har faste standard oppløsninger den jobber på f.eks 720x1250, 1080x1980. Hvis du bruker PC of DVI ingang stiller det seg litt annerledes. Har kan du skaler slik du selv vil innen visse grenser...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går ikke med hdmi nei, men vga fungerer perfekt så hva er problemet når du skal bruke pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ca 25% bildekvalitet når alt er digitalt som f.eks HDMI vs VGA. Derfor vil jeg kjøre HD filmer via HDMI og ikke via analoge VGA.

Jeg har sett at man kan sette opp custom oppløsning på HDMI, men jeg lurte på om det er TV'en som begrenser slik at jeg ikke får 1280x720 eller 1366x766 gjennom DVI/HDMI, eller om det er mitt skjermkort som begrenser...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får sendt ut 1366x768 uten problemer, men TVen vil oppfatte det som 1080i og det vil få noen rare skaleringsproblemer (TVen tror det er 1080i og skalerer ned til 1366x768, bildet blir veldig pixlete) samt overscan.

Outputer du 720p/1080i vil dette oppfattes riktig av TVen og skaleres riktig.
    Men man slipper ikke unna overscanet hvis ikke man tweaker oppløsningen ut litt. Tror noen kom fram til 1200x704 eller noe i den dur.

Jeg har spurt litt rundt omkring om det er mulig å justere overscannet i servicemenyen, men har ikke funnet noen som vet hvordan dette evt. kan gjøres. Hvis det er mulig å justere dette er jeg helt sikker på at HDMI er veien å gå.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meland1978
    Du får ca 25% bildekvalitet når alt er digitalt som f.eks HDMI vs VGA.
    Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at man bare får 25% av bildekvaliteten med VGA kontra HDMI? Hvem har fortalt deg dette? Du har blitt lurt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meland1978
    Du får ca 25% bildekvalitet når alt er digitalt som f.eks HDMI vs VGA. Derfor vil jeg kjøre HD filmer via HDMI og ikke via analoge VGA.
    hmm.. prøver du og si at bildekvaliteten blir 25% bedre ved bruk av hdmi vs vga eller misforstår jeg her nå?

"feilen" ligger iallefall i tv'n, ikke i skjermkortet..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sapphire-kort med HDMI-støtte
    Sapphire Radeon X1600 Pro HDMI

http://www.hardware.no/nyheter/skjer...i-stotte/24155

Her er det en mulighet for å få det til kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at man bare får 25% av bildekvaliteten med VGA kontra HDMI? Hvem har fortalt deg dette? Du har blitt lurt.
    Kjære Rikky! Du får 25% bedre bilde via DVI enn med VGA. Det skyldes at overføringen er digital kontra VGA som er analog. På DVI er det ingen forstyrrelse, men det er det alltid på VGA. Et utrent øye ser ikke forskjellen, men ved DVI er hver pixel helt detaljert og du får en bedre bildegjengivelse. Det jeg vil gjøre er å kjøre PC via DVI utgangen på PC og til HDMI på TV'en...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette et fast prosenttall på hvor mye bedre bilde man får med DVI kontra VGA høres for meg helt urealistisk ut, det høres ut som et salgstriks. VGA er riktignok analogt, men det kan komme helt opp mot et DVI-signal (kanskje over i enkelte tilfeller, det vet jeg ikke) hvis forholdene er lagt til rette. Det kan også bli betraktelig dårligere enn DVI.

Edit: Jeg ville heller ha kjørt VGA med pixelmapping enn HDMI/DVI med feil oppløsning.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital er ikke alltid manna

Enig.

Alle som har testet DVI ingang mot VGA inngang på en datamonitor vil kunne bekrefte at ikke alltid DVI ingangen levere det beste bilde. Riktig nok blir DVI bildet alltd skalert riktig men det er også stor sett den eneste forskjellen du ser og ofte har jeg sett at VGA bildet får bedre farger. Ikke uten grunn at de som driver med krafisk design ofte fortsatt sverger til CTR skjermer....

Det finne andre ting ved bildet som fargedybde, kontraster etc som er mye viktiger enn at alle pixler er 100 % korrekte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •