Kan man bruke HDMI som PC inngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan man bruke HDMI som PC inngang?

Hei er det noen som vet om det går an å bruke HDMI inngang som pc inngang
    tenker da får å få full utnyttelse av Windows Media Center samt spilling av kopibeskyttet materiale.Dette går vel ikke an på VGA inngang??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...ehoer_Hvit.htm

Må bli noe sånt isåfall. Ikke ser jeg hvorfor du ikke skulle kunne gjort det med VGA, men kanskje noen andre har innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI som PC-inngang

Det skal fungere og er vel derfor produsentene ofte(st) utelater DVI når TVn har HDMI innganger. Pioneer 436FDE takler ikke DVI på HDMI veldig bra i utgangspunktet (Og Pioneer selv sier at den ikke støtter det). Det vil si jeg har testet det men uten tweaking blir bildet overscannet ganske mye, og temmelig ubrukelig til desktop f.eks.

VGA eller D-SUB eller analog-PC-inngang, er en analog inngang som selvfølgelig ikke kan brukes med en HDMI kabel uten en digital til analogkonverter. Eller om du mente avspilling av HDCP-beskyttet matriale så er det bare DVI/HDMI som støtter HDCP.

Spørsmålet er vel om det blir mulig å dekode HDCP i software før du sender A/V signalet til TVn..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic 42PV60

Da har jeg fått testet Fujitsu-Siemens Scaleo E (med integrert grafikkkort) på Panasonic 42" PV60. Scaleo E'en kommer levert med oppløsningene 800x600, 1280x600 og 1280x720 definerte. Vi har koblet Scaleo'en til PV60'en med en HDMI-kabel til Scaleo'en med ett HDMI-DVI adapter. PV60'en overscanner noe voldsomt og desktopen blir helt ubrukelig. Media Center funker ok, siden mesteparten av informasjonen er samlet i midten av skjermbildet. Skal teste D-SUB/VGA tilkoblingen i morgen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian Stryni
    Da har jeg fått testet Fujitsu-Siemens Scaleo E (med integrert grafikkkort) på Panasonic 42" PV60. Scaleo E'en kommer levert med oppløsningene 800x600, 1280x600 og 1280x720 definerte. Vi har koblet Scaleo'en til PV60'en med en HDMI-kabel til Scaleo'en med ett HDMI-DVI adapter. PV60'en overscanner noe voldsomt og desktopen blir helt ubrukelig. Media Center funker ok, siden mesteparten av informasjonen er samlet i midten av skjermbildet. Skal teste D-SUB/VGA tilkoblingen i morgen.
    Få høre korsen VGA(PC) blir på PV60 skal muligens kjøpe den også.Korsen er den på DVD filmer? Har du kalibrert bildet på den også?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som manualen sier er ikke PV60 forberedt på å bruke HDMI-inngangen som PC-inngang. Når jeg kobler til analogt blir jeg selvfølgelig ikke plaget av overscanning. PV60 takler 640x480, 800x600, 1024x768 og 1280x1024. 1024x768 er native oppløsning på PV60, og gir det mest stabile bildet. Det blir selvfølgelig også som å strekke et 4:3 bilde ut til 16:9 format.

Etter litt eksperimentering ser jeg at den støtter wide-format på 1024x768 og 800x600. wideformatet jeg kjører nå er 1366x768 (1360x768 på mitt ATI 9600 kort) og dette gir perfekt utnyttelse av skjermen på HD-film, og webtv f.eks.

Har ikke klart å justere skjermen slik at jeg unngår uklarheter over hele skjermen ved vanlig desktop bruk. Ved filmtitting er ikke dette plagsomt, men når jeg skriver denne posten blir teksten uklar flere steder. (et vanlig problem med analog PC-inngang) Selv om det blei klokkeklart i 1:1 formatet 1024x768.

DVI-HDMI tilkobling er også helt klokkeklar, men problemet med overscanning ødelegger for den praktiske bruken. Grafikkkortet på Scaleo E og grafikkortetet i Shuttleboksen jeg har testet på nå har jeg ikke klart å stille inn slik at overscanningen kompanseres med driverne.

PV60 er helt rå på DVD (Component/RGB) samt PS2 (RGB), jeg har for dårlig TV-signaler til at jeg vil dømme PV60en på det. Skal herved sende en klage til Canal Digital... Sinnsyk, refleks som er spesielt synlig på tekst hvor det er stor kontrast på forgrunns- og bakgrunnsfarge. Dette var synlig på CRT skjermen også, men kommer mye klarere frem her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pv60

Har ikke prøvd PC på HDMI, men testet en del på VGA-inngangen.

Skermkortet er ATI 9800, kjører etter en del testing på 1280x768. Dette gir rimelig lesbar tekst og bra bilder generelt. Stter fire meter fra skjermen og skriver dette innlegget, ikke problem å lese med liten font.

Driveren tillater noe strekking, tilstrekkelig for å få bildet sentrert og skalert riktig på vga-inngang, men ikke alt for mye å gå på. Tviler på om det er nok margin til å justere inn et kraftig overscannet bilde.

DVD er glimrende, både på komponent og svideo.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overscan kan jo justeres i mange nye skjermkort-drivere.

Skal du spille av HDCP-beskyttet matriale som f.eks BlueRay/HD-DVD filmer må du vel ha et skjermkort som støtter HDCP. De begynner å komme noen med HDMI utgang nå, som også støtter HDCP.

For ordens skyld så støtter DVI-standaren også HDCP, VGA gjør det ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •