Ikke rart folk ikke vet hva HD-ready er.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke rart folk ikke vet hva HD-ready er.

Her påstår CB-elektro at 840x480 er en høyoppløslig "standard" plasma. Blir så irritert av å se sånt
    http://cbelektro.no/brun/product_inf...roducts_id=411

En annen historie:
    For et par dager siden prakket en selger på Elkjøp på denne: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...IPS%2042PF7320
    til en kollega av meg. "alt man trenger for å gjøre den HD-ready er en kabel" fikk han beskjed om av selgeren. Ekstra forsikring solgte han også. Så tven kom på ca 20.000,- Jeg har fortalt han at han må bruke bytteretten til elkjøp men han får ikke lov av damen i huset. Hun syntes nok det er flaut å komme tilbake tenker jeg.....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forhandlerne ikke vet hva som er riktig, hvordan skal da Ola Nordmann vite det? Som jeg nevnte i en annen tråd, så var jeg hos en av de lokale elektrosjappene, hvor jeg fikk servert at en Dantaxplasma (en lavoppløst sak) hadde en native oppløsning på 1920*1080. De var to selgere der, og begge påsto hardnakket at dette var tilfelle. Ikke ulikt historien din, så trengte man en DVI-kabel til dette. Jeg lærte også at man fikk HDTV hvis man koblet via en surroundreceiver.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er absolutt ikke bra. Siden du "er på saken" kan du jo sende dem en mail?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Her påstår CB-elektro at 840x480 er en høyoppløslig "standard" plasma. Blir så irritert av å se sånt
    Dem påstår vel bare at den er "Standard plasma", men den skal jo ikke være merket med HD-Ready. Enten er merkinga feil, eller så er oppløsningen feil.

Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    .. til en kollega av meg. "alt man trenger for å gjøre den HD-ready er en kabel" fikk han beskjed om av selgeren.
    Sa selgeren HD-Ready er dette selvfølgelig feil. Sa selgeren at dette var for å få HD-signaler på den, er jo dette riktig da han sikkert hadde en komponent/dvihdmi-kabel i bakhodet.

Klart det er feil ute og går, men hvis du blir irritert over slike saker, så ser du enten ikke verden åpent, eller så er du utrolig ofte irritert :-)

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg bommer nå, men det har jo vært snakk om så lenge tv'en greier å nedskalere HD bildene ned til sin egen skjerm oppløsing så er den liksom HD klar..?? Men dette ble endret på da de aller nyeste kriteriene kom og den nyeste HD Ready logoen kom.. Kan jo hende han har missforstått litt og ikke fugt med i timen da! Dette var bare et lite inspill som et forsøk på å kanskje forstå den stakkers selgenern.. Selv hater jeg aller sånne kjeder, spesielt Elkjøp og Leftdal... Så skal ikke forsvare noen!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo all gråsonen også. En skjerm som ikke er HD-Ready kan jo f.ex fint kunne ta inn HD signaler og vise de fullt ut i enkelte tilfeller. Men så lenge den ikke er hd-ready er man ikke garantert at den takler både 720 og 1080 eller at den tar det både digitalt og analogt.

Dette forvirrer kunder også. For når de tror at ingen andre skjermer enn hd-ready tar hd signaler for så å se en ikke hd-ready vise hd signaler fint i butikk gjør ikke dette saken bedre.

Jeg sier enkelt og greit at hd-ready er ikke noe kvalitetsmerke men at det garanterer at hd signalet ifra hvilken som helst godkjent kilde vil kunne vises på skjermen.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva slags ord er egentlig høyoppløselig? Oppløselig = kan oppløses (i høy?).

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Jeg sier enkelt og greit at hd-ready er ikke noe kvalitetsmerke men at det garanterer at hd signalet ifra hvilken som helst godkjent kilde vil kunne vises på skjermen.
    Hvorfor fungerer ikke 1080P på min nye TV som er HD-Ready da a?! .. men du regner kanskje ikke 1080P som en godkjent kilde

Ellers så er vel det du sier over her korrekt uansett - så lenge skjermen skal vise en kilde som er godkjent for skjermen, så bør det jo fungere ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD begynner på 720x1280. pr. defiisjon.... som med mye annet. Man må bare akseptere at det er slik.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi HD Ready-stempelet bare krever støtte for 1080i.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Hvorfor fungerer ikke 1080P på min nye TV som er HD-Ready da a?! .. men du regner kanskje ikke 1080P som en godkjent kilde
    1080p er vel ikke en fastsatt standard pr i dag?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Og hva slags ord er egentlig høyoppløselig? Oppløselig = kan oppløses (i høy?).
    Tror det bare var deg som ikke skjønte hva jeg mente.... Men la meg forklare deg: Med høyoppløselig mente jeg en skjerm som har høy oppløsning. Dette var fritt oversatt fra forkortelsen HD(-ready) som betyr "high definition".

Hvis du enda ikke forstår hva jeg mente kan du lese mere om emnet her: http://electronics.howstuffworks.com/hdtv.htm

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener, jeg bare påpeker at det er dårlig norsk. Høyoppløst hadde vært bedre. -lig endelser er hovedsakelig reservert for potensialformer. Av en eller annen grunn har det ordet festet seg, ikke godt å si hvorfor.

oppløselig ~lø(y)selig særl kjem og mat.: som kan løses opp, løselig salt er o- i vann

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Skjønner hva du mener, jeg bare påpeker at det er dårlig norsk. Høyoppløst hadde vært bedre. -lig endelser er hovedsakelig reservert for potensialformer.
    Ahhhhh. Takk for at du opplyser meg på denne måten. Hadde du ikke sagt ifra så kunne jeg jo funnet på å forpestet mine omgivelser med slik dårlig norsk en annen gang også! Tenk på konsekvensene! *grøss*

Edit: Desverre har du en ganske stor oppgave foran deg. Det er en del andre som forpester det norske språk med dette forferdelige ordet. Et kjapt søk i google gav med dette treffet: http://www.google.com/search?client=...utf-8&oe=utf-8 (Resultater 1 - 10 av ca. 113,000 for høyoppløselig.)
    Regner med du fortsetter med freidig mot og forklarer de (like bra som du forklarte meg) at de rett og slett snakker dårlig norsk

Kanskje vi er kvitt dette problemet om et par tiår?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er standarden, men likevel fullstendig galt. Sprakradet må vel godkjenne det før eller senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lær oslo folk å si kj lyden istedet for å henge deg opp i slike ting. mye mer matnyttig.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! En av de bedre innleggene jeg har lest her sjefern!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    lær oslo folk å si kj lyden istedet for å henge deg opp i slike ting. mye mer matnyttig.
    Volla lø ass! Ikke blir shjepphøy nå :wink:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser jeg at CB-elektro har fjernet allt tullet om at LG 42PX4 er HD-ready Var det noen her på forumet som kjeftet på de?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •