Instilling av kontrast med DVE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Instilling av kontrast med DVE?

Noen som har DVE som kan kommentere følgende?

Begge de siste plasmaene jeg har hatt i hus LGPX4 og PanaPV60 nekter å la seg kontrastkalibrere vha. DVE, eller med THX Optimizer for den del.

Uansett hvor mye jeg stiller får jeg ikke til å stille kontrasten "for høyt", slik at jeg kan stille den ned rett under dette (de som har sett figurene på DVE/THX vet hva jeg mener.

Jeg har tidligere hatt flere eldre (8bits) paneler innom huset - og alle disse lot seg greit kontrastkalibrere vha. DVE.

Har noen en ide om hva dette skyldes - kilden er en Denon 1910 over HDMI, men akkurat det samme skjer også via komponent???

Har andre merket noe tilsvarende?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir usikker, men tror du mener justere brightness lysstyrke.
    4 bokser oppå hverandre , med gråe og sorte stiper på hver side?

Det er i så tilfelle brightness, lysstyrke.
    Grunnen til at du ikke får fram de mørkeste strekene, sortere enn sort, er at enten skjerm, spiller eller begge klipper det sortnivået bort.
    Vanlig at en del komponenter på markedet klipper sortere enn sort nivået.
    Var slik på min Denon 3910. Den viste ikke de sorteste stripene.
    Fikk den oppgradert, og da viste den de sorteste stripene.

Min projektor BenQ Pe7700 viste heller ikke de sorteste strekene, men etter en oppgradering klarer den det også nå.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - mener nok kontrast - se feks Gorms forklaring med henvisning til det bildet han nevner for å stille kontrast (gråskalaer på tvers av skjermen i to nivåer), eller kontrastfirkanten på THX-optimizer (får feks. ikke til å stille kontrast slik at jeg ikke ser skille mellom de 8 firkantene, for så å stille ned til jeg ser det.)

Grunnen til at jeg nevnte brightness var at dette også påvirker kontrasten - DVE forklarer dette godt i Videokapittelet.

Får f.ø. BTB fra 1910 / på PV60.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekalibrering ved hjelp av DVE-figur_8-_riktig_justert_skarpet-jpg

Dette du tenker på? i Så fall prøvde jeg å "kalibrere" en Panasoniq 43" XXXX til ca. 30k i dag hos en kollega. (Denon 3910 med HDMI) og opplevde akkurat det samme som deg. Ingen endring i bildet, slev på max eller min.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - det benytter jeg til å stille sharpness - og det funker. Jeg benytter normalt oppskriften til Gorm:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14315-bildekalibrering-ved-hjelp-av-dve.html

Dette skjermbildet er det jeg mener - jeg får uansett hva jeg gjør det ikke til å bli helt hvitt (uten skygge/bretter)utenfor de vertikale prikkene ytterst:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har surra litt og jeg husker ikke helt, fordi jeg hadde bare med en papirutgave uten bilder. Det vanskeligste synes jeg var fargene.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme problemet hos meg også med pana pv500, skjer ingenting på kontrast justeringen. Jeg brukte isteden Star Wars 3 filmen , der ligger det en THX calibrering. den fungerer utmerket på alle områder

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemet med min TH42PA50, uansett hva jeg setter kontrasten på er det helt greit for DVE. Tror jeg hadde et tilsvarende problem med fargene, nesten alt var godkjent.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forsto det riktig så skulle man se igjennom samme farge som man skulle kalibrere. Jeg synes nesten det var enklere å se direkte på TV'en. Alt var jo nesten likt gjennom filtrene. Det var riktignok toner av grønt, men selv med maxi og min på skalaen var det vanskelig så se forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •