"regnbuer" på plasma ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"regnbuer" på plasma ??

Er det bare innbilling,eller er det de berømte regnbuene som vi kjenner fra
    DLP projektorer jeg ser på min plasma skjerm.Muligens øynene mine som
    spiller meg et puss,men er det mulig å se 'fenomenet' på en plasma ??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Men på en bakprojeksjonsskjerm.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også lurt litt på det, synes plutselig jeg så noe greier... Jeg er relativt følsom for etterslep og annet ulumsk, og det er uten tvil svært begrenset på plasmaen, men som sagt; jeg synes jeg så noe RGB-blink her om dagen selv. Noen andre, eller kun innbilning?

Jeg benytter en Pioneer 506XDE til info.

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si jeg har sett noe til det på min TH42pv500.....
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plasmacelle fyrer vel av de tre fargekomponentene synkront, så dette kan vel neppe være fargeflimmer av den typen man ser på DLP ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Mulig jeg er ekstremt følsom,men på min Panasonic TH-42PA50E så ser jeg
    vitterlig det som minner om RGB flimmer.Etter å ha hatt BenQ PE5120 så vil
    jeg påstå at "regnbuer" er noe jeg har god greie på.Ble nesten sengeliggende
    etter den episoden.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også regnbuerammet, og PE5120 er vel en av "referansene" på området ja

Tviler ikke på det du sier. Skulle likt å vite hva det kom av.
    Noen teorier ?

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser regnbueeffekten på Pana 37" PA30 til min kompis.

Stian

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spekulere litt så er noe av det jeg kunne tenke kan være et "regnbue" problem med den nevnte TH-42PA50E plasma skjermen er at 852 x 480 Pixel oppløsningen(som jeg mener å huske denne skjermen har) og PAL opløsningen ikke alltid går helt godt sammen, og at det er interpoleringer ved skalering av kildemateriale sammen med bildefrekvens ved panoreringer osv, kombinert med litt for kort visnings avstand og skarpt syn og hvordan og hvor raskt man flytter øynene når man "avleser" skjermen kan spille inn her og trekke ut noe som kan ligne på RGB forstyrrelser.

Har selv stillt meg meget undrende over alle de som lovpriser disse store og lavoppløste plasma skjermene for den påståtte gode bildekvaliteten, men det er mulig at det er litt individuellt hva man får ut av disse skjermene også, og at høy følsomhet for DLP regnbuer kankje har en sammenheng her. Ellers synes jeg denne myldringen man ofte ser i mørke bilde partier er ganske så forstyrrende for bildekvaliteten på disse skjermene, og er litt av grunnen til at jeg ikke er blitt helt fortrolig med plasma teknologien på de skjermene jeg har vært borti til nå.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjenoppliver denne tråden:
    Jeg sliter veldig med dette på min Panasonic 42PV60. Jeg ser gule "blink" i teksten på en del filmer og i kontrastrike scener; særlig hvor det er rask bevegelse. Det er veldig forstyrrende da øynene blir dratt mot disse blinkene uansett om man ser etter dem eller ikke. Min kone ser det ikke og heller ikke en kamerat av meg, mens jeg ser det veldig mye og det er skikkelig plagsomt...
    Jeg skjønner at det ikke er samme regnbueeffekt som ved bruk av DLP (teknisk sett), men tror det oppleves litt likedan.

Jeg er tydeligvis ikke alene om å plages av dette heller; se denne tråden:
    It's official. I see a rainbow-like effect on every plasma. - AVS Forum

Er det noen som har opplevd disse problemene på Panasonic-skjermer og byttet til noe annet merke som ikke har dette? Har sett det på Pioneer, men kan Hitachi kanskje være bedre (siden de bruker ALIS-panel)?

Jeg er ikke ute etter rapporter om alle som ikke har sett dette på sine skjermer (for det virker som det er få som plages med dette), men de som har opplevd det og hva de har gjort for at det skal bli bedre; det være seg innstillinger eller bytte til en annen skjerm....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det samme du beskriver på Pioneers nye plasmaskjermer i mørkt rom og dersom man sitter for nær. Hvorvidt det kan kalles regnbuer...det er jeg mer usikker på.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke regnbuer i DLP-forstand. Jeg brukte kun det uttrykke fordi det etablert og mange da skjønne hva det er snakk om (grovt sett), og at kun noen er sensitive for det.

Gule blink/blitser eller liknende er kanskje et mer passende uttrykk, men jeg sliter med å finne den riktige ordet for å beskrive dette....

Interessant at du har opplevd noe av det samme. Hva gjorde du for at det skulle bli bedre (bortsett fra å sette deg lenger unna...)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes "gule blink/blitzer" beskriver fenomenet bra. Jeg har ikke skjermen selv, men har sette dette ved to anledninger; En gang på messe og en gang hos en kjenning.

Problemer forsvinner dersom man flytter seg litt lenger bort fra skjermen. Ellers så vil litt svak bakgrunnsbelysning i rommet minimere "problemet" relativt raskt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Problemer forsvinner dersom man flytter seg litt lenger bort fra skjermen. Ellers så vil litt svak bakgrunnsbelysning i rommet minimere "problemet" relativt raskt.
    Det forsvinner ikke for meg dessverre selv om jeg flytter meg til andre enden av stua... Det har kanskje meg grader av følsomhet for dette problemet å gjøre.

Hva mener du med svak bakgrunnsbelysning? At det er lys i rommet? Jeg ser det dessverre godt da også. Eller mener du lys bak tven slik jeg har sett enkelte har i bilder på "min hjemmekino"?

Hvilken skjerm har du forresten ? Kanskje jeg kunne prøvd ut den for å se om jeg så noe der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •