Inkompetente selgere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Inkompetente selgere

Hvorfor gir ikke selgerene ut info om at hvis kjøper ønsker god kvalitet på sin nye HD-Ready flatskjerm (før bakkenett i 2009,eller når det blir) , KAN man kjøpe en god DVD-spiller med de rette kontaktene og få fin-fine bilder.
    Men neida,det messes opp & ned om at HD-Ready må man da ha, skal man motta morgendagens bildekvalitet.
    Historien fikk jeg fra ei bærte som var rundt hos div el.kjeder å så på flatskjerm før hun bestemte seg.Ingen av disse fortalte henne at hun har en mulighet til å se HD kvalitet fra dag en hvis hun ønsker.
    Hvorfor er det sånn ???

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi at med en gang selgeren begynner å fortelle om de tekniske aspektene ved SD kontra HD, forskjellige oppløsninger, inn og utganger progresivt og interlaced... etc. Så detter kunden av med en eneste gang, og blir usikker, og mest sansynlig blir det ikke noe salg.

Jeg synes at vi som kan litt mer enn den jevne forbruker bør holde oss for god til å rakke ned på lørdags-hjelpen i de forskjellige kjedene rundt om kring, skal vi absolutt ha svar på våre spørsmål kan vi vel få dem i spesialbutikkene, eller på forum som dette? ;-)

Andreas

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kundene kan rett og slett være så modige at de spør "er du helt stødig på dette eller har du noen andre i butikken som er det?"

*butikkselger*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med trådstarter her. Hvis det hadde vært en god selger burde han vel kanskje forsøkt å selge en god DVD spiller samtidig

Og dette er ikke for å rakke ned på selgere i kjedene (de vet som regel mer enn meg om forskjellige formater og nye produkter), men jeg har inntrykk av at de kan være noe overbærende og ha en "jeg vet bedre enn deg" holdning som IKKE hjelper på salget.

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såklart selgeren bør tilby en kompatibel dvd spiller samtidig, Hører stadig om kompiser og kjente som bruker s-video eller kompositt på flatskjermer og projektorer. Mersalget dette medfører kan ofte utgjøre stor del av omsetningen hvis man bare fokuserer godt nok på det. For all del, selgeren skal informere om nødvendige aspekter ved produktet han/hun skal selge, men kjøperen på sin side bør også kunne forberede seg litt og prøve å stille de riktige spørsmålene for å dekke sine behov. Flatskjermer koster som kjent en del penger, og jeg tror de fleste oppegående menneskene med normal økonimi setter seg litt inn i produkter man skal betale f.eks 20-50k for.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeVeDe
    ...hun har en mulighet til å se HD kvalitet fra dag en hvis hun ønsker.
    Nå er det vel også slik at selv om man har en aldri så god DVD-spiller som skalerer bildet til 1080p eller hva det nå måtte være, er det fremdeles bare en skalering, og ikke ekte HD. Det blir bedre enn Scart, men ikke i nærheten av 'ekte' HD. Det kan være selgeren bare var ærlig, og denne damen som misforstod? Vi er veldig forsiktige i vår butikk med å kalle oppskalert DVD for HD, selv om det teknisk sett er samme signalet.
    Ellers er det viktig å se kunden an. Man kan fort bli for teknisk, og kunden blir glassaktig i øynene og må tenke på saken...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ellers er det viktig å se kunden an. Man kan fort bli for teknisk, og kunden blir glassaktig i øynene og må tenke på saken...
    Godt poeng.

Ang "opplæring" av kunden, så burde det jo være mulig å få laget en lettfattelig brosjyre som forklarer dette med HD, som jo "alle" kommer til å måtte skaffe seg de nærmeste årene. Den kunne jo f.eks. lages i et samarbeid mellom de største kjedene og produsentene. Vil jo ikke koste mye å lage noe slikt og dele ut i butikkene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd en selger på en av de berømte kjedene, som faktisk har vært i nærheten av å vite hva han prater om. Det er artig å høre dem svare på spørsmål om progressiv scanning, de-interlacing, skalering og HD.

(Spør dem om forskjellige formater på dvd som f.eks anamorfisk med letterboxing i 1.85:1 og 2.35:1 og hvordan det skal vises, for det første så kan ikke selgeren forklare det, og kunden er ikke interessert i å høre om det - kunden er fornøyd sålenge tv'en fyller bilde til en hver tid, at bildet er nedkonvertert, fordreid eller begge deler spiller ingen rolle). :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange inkompetente kunder der ute og. Når man skal bruke såpass mye penger på noe bør man sette seg litt inn i hva man kjøper, ikke bare troppe opp og forvente at en selger skal utdanne deg. Det selgeren derimot bør kunne er å svare på enkle, konsise spørsmål (som hvor mange innganger av forskjellige slag TVen har, hvordan komme i kontakt med produsent, hvor man kan finne nødvendig lesestoff, og så videre). Husker jeg fikk beskjed av en Elkjøp-ansatt at han ikke kunne skaffe meg telefonnummer til Egmont (som leverer PS2), det hadde de visst ikke.

Det er forsåvidt litt snodig at butikker som selger skjermer til tredve tusen ikke har annet enn slim line-spillere, VHS/DVD-komboer og rimelige DVD-opptakere, men folk har vel fått det for seg at spillere skal være små og billige.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg går i en butikk og kjøper et el-produkt forventer jeg at selgeren skal kunne (eller raskt slå opp) det som står i brosjyren sendt ut fra produsent/leverandør. Verken mer eller mindre. Butikkselgere får ikke betalt for å drive undervisning.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp pogvaq!!!

Alltid sjekke masse muligheter, skvise ut noen man med en gang vet man ikke vil ha, og så gå på butikken og høre hva de kan tilby osv....

Klart man kan gå på en butikk og få tips fra de, men d er jo kunden som skal bruke d, og hadde jeg vært selger så hadde jeg selvsagt prøvd å tjene mest mulig penger! Er jo det de lever av også... Så om man ikke har peiling på hva man skal ha kan man vel garantere at man kommer hjem med noe man egentlig muligens ikke trenger...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Når jeg går i en butikk og kjøper et el-produkt forventer jeg at selgeren skal kunne (eller raskt slå opp) det som står i brosjyren sendt ut fra produsent/leverandør. Verken mer eller mindre. Butikkselgere får ikke betalt for å drive undervisning.
    Helt enig, men hør på hva andre kunder forventer og spør om. De forventer faktisk at de får veiledning, og stoler tilsynelatende på de velmendende men mange ganger helt feilaktige rådene de får.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Helt enig, men hør på hva andre kunder forventer og spør om. De forventer faktisk at de får veiledning, og stoler tilsynelatende på de velmendende men mange ganger helt feilaktige rådene de får.
    Det er klart, jeg vil heller kjøpe et produkt av en selger som har det som hobby og som kan litt, men det er ikke noe jeg forlanger. Jeg vet at de fleste selgere får provisjon pr salg og at jo mer giddesløs jeg selv er som ikke orker å sette meg litt inn i produktet på egenhånd, desto dårligere lønn får selgeren.

Feilinformasjon derimot, servert av en påstående selger er noe jeg ikke fordrar og er nok til at jeg tverrvender ut av butikken.

Jeg jobber selv som kundeansvarlig i en av Norges største bedrifter, og vet hvor viktig riktig informasjon er. En annen ting, som såvidt ble nevnt tidligere i tråden, er at kunden selv godt kan gi tilbakemelding til butikken / selger i tilfeller hvor man ikke er fornøyd. Ikke for å henge ut selgeren, men for å sørge for at han/hun får en oppfriskning i faget.
    Det gagner både selger, butikken og kjøperen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes en bør forvente at en selger vet hva han prater om og kan veilede deg i hva du trenger etter dine ønsker.

"Når man skal bruke såpass mye penger på noe bør man sette seg litt inn i hva man kjøper, ikke bare troppe opp og forvente at en selger skal utdanne deg".

Når en selger noe som er verdt så mye penger bør en ihverfall vite hva man selger!!
    Jo mer en selger kan om produktet desto mer stoler jeg på han, og dette øker sannsynligheten for at jeg kjøper. Har irritert meg grønn flere ganger over selgere som ikke har peiling. Dette gjelder til og med i dedikerte butikker til f.eks hi-fi center kjeden. Hi-fi bransjen er full av amatører, men er en bransje for profesjonelle hørte jeg luring som sa

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare direkte på spørsmålet til trådstarter: jeg tror det er sånn fordi det i de aller fleste hi-fi butikker og elektro butikker ikke kreves noe som helst kompetanse innenfor hva en selger for å jobbe der.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Har man kompetanse vil man ikke jobbe på Elkjip, det sier seg selv. De er heller ikke interessert i å betale deg mer om du er utdannet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo også sånn at det er en del produkter å lære seg for en selger. Jeg jobber med dette selv (ikke lyd og bilde). Jeg er helt enig med de som sier at selgeren bør lære seg minst det som står i brosjyren. En selger bør kunne forklare kort og klart hva som er spesifikasjonene på en modell og hva som er positivt/negativt og eventuelle forskeller fra de andre produktene man har. Hvis selgeren har videre kompetanse utover dette bør en som regel være glad for dette. Jeg tror de fleste som kommer for å kjøpe et produkt ikke er så iteressert i om det er produsent1 eller produsent2 som lager bildebrikkesakene i feks en projektor (jeg har ikke peiling på dette). Folk flest er vel interresert om feks bildet blir bra/ lyden høres fin ut/ dataen takler spill? Det er hvertfall det jeg tenker på hvis jeg er ute å handler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    For å svare direkte på spørsmålet til trådstarter: jeg tror det er sånn fordi det i de aller fleste hi-fi butikker og elektro butikker ikke kreves noe som helst kompetanse innenfor hva en selger for å jobbe der.
    Må dessverre si meg enig med deg Ivaols.Trist men sant.
    Normalkunden forventer et godt svar .Ikke nødvendigvis av teknisk art.
    De aller fleste med postkasse tilknytta heimen,har fått med seg uttrykket HD-READY.Flere kilo med dette i reklametrykken pr.uke.
    Det forundrer meg at ingen ar kommet på ideèn med HD-pakke .
    En god flat-tv med en god dvd-spiller som klarer grei behandling av HD.
    Greit å ha i påvente av oppgradert bakkenett,nye tunere etc...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Folk flest er vel interresert om feks bildet blir bra/ lyden høres fin ut/ dataen takler spill? Det er hvertfall det jeg tenker på hvis jeg er ute å handler.
    Det er nettopp det som er kjernen ved all salg.

1: Kunden har et behov
    2: Hvilke løsninger / produkter kan tilbys?
    3: Hva blir sluttresultatet for kunden?

Svært få butikker ønsker å betale for opplæring som går utenfor dette all den tid de vet at de aller fleste kundene ikke er interessert i det fagtekniske.

Men; jeg handler helst i en butikk hvor de ansatte liker å jobbe med produktene de selger hvis jeg kan velge, så helt åndsfraværende bør de ikke være :wink:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg endelig tilbake, etter lang tid uten nett.

Jeg var innom en av de lokale elektrosjappene her i byen for et par uker siden, og fikk den obligatoriske dosen med feilinformasjon. En kompis som var med meg begynte med spørsmålet "hva er forskjellen på LCD og plasma?", hvorpå selgeren svarte at plasma har gass i skjermen, mens LCD er det du kjenner fra kalkulatorer. For så vidt helt riktig, men det er vel ikke et svar som hjelper den jevne forbruker nevneverdig.

Uansett, selgeren snakket også varmt om en Dantax-plasma til 20.000. Jeg synes ikke prisen var så imponerende, og sammenlignet bl.a med Pana 42PA50 som foreldrene mine kjøpte for 15000 med bord på Elkjøp. Da begynte hun å snakke om HD Ready, og etterhvert spurte jeg hva slags oppløsning det var på TV-en hadde. Joda, det var 1920*1080. Jeg stilte meg naturlig nok litt tvilende til det, men selgeren konfererte litt med en av sine kolleger, og de var enige om at den fysiske oppløsningen på panelet var 1920*1080. Jeg lærte også at hvis man kobler TV-en via en surroundreceiver, ja da får man faktisk HDTV. Etter å ha diskutert litt med et par svært påståelige selgere av typen "dette vet vi, vi jobber med det hver dag", spurte en av disse om jeg var villig til å vedde. Det var jeg selvsagt, jeg foreslo at vi kunne vedde om en TV. Han hørtes ut som han var på glid, men trakk seg da det kom vitner inn i bildet, hehe. Synd, for jeg trenger ny TV.

Vi ble aldri helt enige, men jeg fikk i det minste en morsom, om enn noe frustrerende diskusjon. Men en ting er sikkert, hvis jeg hadde kommet hjem med en TV som manglet 80% av oppløsningen jeg hadde blitt lovet (som sikkert andre har fått), da hadde de fått en TV i retur, levert med noen sannhetens ord.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •