Inkompetente selgere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Dedikerte butikker.

Om man først faktisk skal kjøpe seg komponenter/tv eller hva det skal være- Så må man i grunn gå til butikker som KUN driver med det. Ikke elkjip eller andre kjeder som har tvn ved siden av cornflakes på tilbud. Du skjønner at du har havna på feil sted når personen i kasse vet hvor mange kalorier det er i en grandiosa men ikke om tvn er hd KLAR eller hd kompatibel.

Uansett jeg jobber selv i en dedikert hifi butikk, og VET at det ikke er bare bare å vite cm mål på tvn og nøyaktig på grammet hvor mye tvn veier. Men, er lettere å treffe på personer som kan mer om produktene i en dedikert sjappe.

Handle alt på samme sted over lengre tid så blir du trygg på selgern. Vanskelig å lese kunden om hun/han faktisk er interessert i høre om at bedriften som produserte panelet, har flagget ut av hjemlandet sitt til østblokk land for å produsere panelet til 9% laver kostnad.
    Man må spørre for å få svar-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra kommentarer i denne tråden, men jeg er ikke helt enig i alt.

1. De store kjedene har en god del deltitdsansatte som jobber noen timer pr uke og ikke bryr seg så veldig mye om jobben når de er ferdig. (i stor grad studenter). Dette er fordi at det ikke er mulig å ansette så mange faste, da det svinger i veldig i bransjen. Perioden februar -. juli er f.eks veldig laber for brunevarer og skulle man ansatt folk etter mengden etterspørsel det er på lørdager i desember, ville det blit mange kjedelige og lange dager. Med deltid så er det enkelt å justere dette. (man får mange timer i perioder, og i andre perioder kan det gå uker mellom hver gang det er behov). Dette gjør desverre at mange av de ansatte har for lite produkterfaring.

2. Å spørre en butikkansatt hva som er best av ditt og datt er i de fleste tilfeller bare tull. De har som regel ikke testet det. Kjedene har ikke råd til å betale folk for å teste ting. Jeg tviler vel på at hifi klubben f.eks gir ansatte mulighet til å teste ting i ro og mak hvor de får betalt for det. Jeg kunne gjerne tenkt meg at f.eks jeg fikk betalt 4-5 timer uken for å teste ting.

3. Folk har ikke peiling hva HDTV. De tror det er digital bakkenett.
    Flatskjermer kjøper de grunnet størrelse på bilde og skjerm. (sef ikke alle)

4. Jeg er rimelig sikker på at den mest kunnskapsrike selgeren til Elkjøp/Expert/Siba er flinkere enn den mest kunnskasprike selgeren til hifiklubben, men snitter er nok høyere på klubben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig noen som er så blåøyd at de gidder å spørre en selger om hva som er "best" av ulike produkter? Uansett hvor mange timer du hadde tvunget selgerne til produkttesting så hadde de anbefalt produktene med høyest provisjon uansett. Enkelt å greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men har tar du feil.

Jeg har jobbet i både elkjøp og Expert og jeg har aldri fått provisjon for salg noen gang. Såvidt jeg vet har ikke Hifi klubben provisjon heller.

At noen anbefaler et produkt slik at de får bra inntjening for at de skal komme godt ut i sammenligning med andre selgere, det skjer nok titt og ofte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    2. Å spørre en butikkansatt hva som er best av ditt og datt er i de fleste tilfeller bare tull. De har som regel ikke testet det. Kjedene har ikke råd til å betale folk for å teste ting. Jeg tviler vel på at hifi klubben f.eks gir ansatte mulighet til å teste ting i ro og mak hvor de får betalt for det. Jeg kunne gjerne tenkt meg at f.eks jeg fikk betalt 4-5 timer uken for å teste ting.
    Hi-Fi klubbens ansatte får lønn for å sitte å fikle med produkter å læres opp, selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Muligheten for hjemlån av produkter er også tilstede, og mye brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de har dedikert tid som er avsatt hvor de kan gjøre dette uten å bli forstyrret av kunder (ergo utenom åpningstid), eller betalt for å ta det med hjem så er det imponerende. Slik skal det være.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bonus ?

Beklager, men har tar du feil.

Jeg har jobbet i både elkjøp og Expert og jeg har aldri fått provisjon for salg noen gang. Såvidt jeg vet har ikke Hifi klubben provisjon heller.

At noen anbefaler et produkt slik at de får bra inntjening for at de skal komme godt ut i sammenligning med andre selgere, det skjer nok titt og ofte.
    Men Bonus har du vel fått hvis butikken har gått i plus ? Greit nok at ikke leverandør gir provisjon, men hvis du tjener NOK 5000,- på å selge en Hitachi og NOK 3000,- på en Panasonic vil du trolig anbefale Hitachi da du vet det gir mer penger i kassa = mer Bonus :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte en fin kommentar på Expert her om dagen. En familifar var litt opptatt av DV videokamera og lurte på om firewire kabelen kunne kobbles direkte på lcd skjermen;hvorpå selgeren svarte at det var bare å kjøpe en firewire til hdmi overgang. hehe!
    "If you cant convince them;confuse them"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Hørte en fin kommentar på Expert her om dagen. En familifar var litt opptatt av DV videokamera og lurte på om firewire kabelen kunne kobbles direkte på lcd skjermen;hvorpå selgeren svarte at det var bare å kjøpe en firewire til hdmi overgang. hehe!
    "If you cant convince them;confuse them"
    Kanskje utstyrs produsentene bare burde ha egene folk som oppsøker utsalgsstedene og der kan få nye ideer om hva de kan/børr legge inn som ny fungsjonalitet i utstyret utifra hva selgerene kan få seg til å utale seg om.

Skjønner egentlig hvorfor kunskaps nivået er såpass labert i mange butikk kjeder der de ikke premierer eller prioriterer kunskap, eller betaler ekstra til selgere som er genuint interessert i teknologien de selger, og derfor mer vet hva de holder på med.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den ansatte i butikken som avgjør om du blir fornøyd eller ikke....har ingenting med hvem kjede eller elektrobutikk du går i å gjøre....alle kjeder har dårlige og gode selgere, samme greia som at det finnes dårlige og gode , elektrikkere,rørleggere,snekkere,lærere,tannleger osv....

synd, men slik vil det nok altid være....

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke så enkelt....

Produsentene / Leverandørene får dårligere og dårligere marginer for det de selger, og kundene vil betale mindre og mindre for det de kjøper. Kundene går GJERNE til en "faghandel" butikk med godt utvalg av produkter utstilt i butikken, plager selgerne (uten å ha planer om å bruker en krone der), sammenligner produkter og drar hjem og bestiller det de likte best på "prisjakt.nu" eller whatever...

Dere gjør dette kanskje enda mer enn Ola og Kari, så dere er i høyeste grad med på å dumpe prisene på utstyret dere elsker.. Det er jo lov ? men å samtidig ønske seg svært kompetente mennesker i alle elektrobutikkene i norge, det er et regnestykke som LANGT i fra går opp Leverandørene nedbemanner så blodet spruter (flere store leverandører er jo knapt representert her til lands lenger, selv om de hadde STORE organisasjoner, bare for noen år siden), butikker flest KAN ikke betale folk, som brenner for dette, 350.000 i året for å beholde dem, og da sier resultatet seg selv. Man har noen butikker med kjempedyktige folk (som jobber der fordi de elsker produktene de får jobbe med) og det er (masse) deltidsarbeidende studenter som ikke vet bak fram på en TV, og som ikke bryr seg filla om noe annet enn neste måneds lønning (som i de fleste bransjer). Vi må skille på disse to.. det er hardt arbeidende fagfolk som fortjener all mulig respekt og som gjør en fantastisk jobb, og det er "de andre" som man må ta med en klype salt, og som man må akseptere ER der.. Jeg synes faktisk at i disse internett og "information overflow" tider så bør jaggu forbrukerne ta litt mer ansvar selv for å forske litt mer SJØL før de bruker 10-30.000 på en TV.. Det er ikke VELDIG vanskelig ? Vi har jo foreksempel en fantastisk informasjonskilde -HER- og f.eks. på hjemmekino.no (med nydelige "guides" som har info de fleste burde kunne ha nytte av før de svir av en STOR bunke tusenlapper

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kanskje utstyrs produsentene bare burde ha egene folk som oppsøker utsalgsstedene og der kan få nye ideer om hva de kan/børr legge inn som ny fungsjonalitet i utstyret utifra hva selgerene kan få seg til å utale seg om.

Skjønner egentlig hvorfor kunskaps nivået er såpass labert i mange butikk kjeder der de ikke premierer eller prioriterer kunskap, eller betaler ekstra til selgere som er genuint interessert i teknologien de selger, og derfor mer vet hva de holder på med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at produsentene interesserer seg for denne diskusjonen. Jeg er helt enig i det som står skrevet over. For min egen del bryr jeg meg ikke filla over hva en evt. selger i elektrobransjen måtte fortelle om et produkt, i disse internettider finner en alltid det en trenger å vite gjennom nettet. Dessuten, dersom et produkt er billigst på nettet kjøper jeg det der, dersom det er billigst i en fysisk butikk kjøper jeg det der.

Jeg tror at jo mer kunnskap kjøper har om et produkt, jo flinkere er kjøperen også å til å sammenlikne priser, f.eks. gjennom diverse prissammenlikningstjenester på nettet. Med andre ord ser jeg egentlig ingen grunn til å ha godt utdannede selgere til å betjene denne spesielle kjøpergruppen.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten så er vel kansje 95% av kundene på elkjøp og de forskjellige kjedene kunder som ikke følger med på disse produktene som vi gjør og ergo så trenger de heller ikke selgere som kan ALT til minste detalj.
    Dette kan man heller ikke forvente seg, men det man kan og skal forvente seg er så god service, att du kan si du aldri har fått maken noe annet sted.
    De burde heller sende selgerne på motivasjons kurs og motivere dem, slik att de faktisk er blide og fornøyde, slik att det kan virke som om de brenner for de produktene de selger. Hvis en selger virkelig brenner for ett produkt, så selger han automatisk mye mer også.
    Vel, dette var kansje ikke en tråd om salgskurs, beklager avsporingen.
    JEg vil iværtfall mye heller ha service enn dype kunnskaper om TV og stereo hos selger.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilinformasjon (overgang fra firewire til HDMI, 1080p native på PA50) er ikke god service.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant... det er mye bedre å si "det er jeg ikke sikker på, men jeg kan undersøke det for deg og gi deg en tilbakemelding"

Jeg tror mange av oss burde kvalitetssikre seg selv litt bedre før de/vi åpner kjeften o

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Feilinformasjon (overgang fra firewire til HDMI, 1080p native på PA50) er ikke god service.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra kommentarer i denne tråden, men jeg er ikke helt enig i alt.

1. De store kjedene har en god del deltitdsansatte som jobber noen timer pr uke og ikke bryr seg så veldig mye om jobben når de er ferdig. (i stor grad studenter). Dette er fordi at det ikke er mulig å ansette så mange faste, da det svinger i veldig i bransjen. Perioden februar -. juli er f.eks veldig laber for brunevarer og skulle man ansatt folk etter mengden etterspørsel det er på lørdager i desember, ville det blit mange kjedelige og lange dager. Med deltid så er det enkelt å justere dette. (man får mange timer i perioder, og i andre perioder kan det gå uker mellom hver gang det er behov). Dette gjør desverre at mange av de ansatte har for lite produkterfaring.

3. Folk har ikke peiling hva HDTV. De tror det er digital bakkenett.
    Flatskjermer kjøper de grunnet størrelse på bilde og skjerm. (sef ikke alle)

4. Jeg er rimelig sikker på at den mest kunnskapsrike selgeren til Elkjøp/Expert/Siba er flinkere enn den mest kunnskasprike selgeren til hifiklubben, men snitter er nok høyere på klubben.
    Jeg er rimelig sikker på at dette er det minst interessante innlegget jeg har lest på avforum til nå.Gratulerer!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du slår ham glatt der. KanAlt har da mange gode poenger der, er du uenig kan du vel heller utdype fremfor å lire av deg sånne barnsligheter.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jeg er rimelig sikker på at dette er det minst interessante innlegget jeg har lest på avforum til nå.Gratulerer!
    Med tanke på at du sier du er selger selv dreamphaze, synes jeg din nådeløse slakting av KanAlt sitt etter min mening gode innlegg nå nesten ble litt morsomt.

Dette også fordi det er litt evnen til å tillegne seg og formidle den riktige produkt kunnskapen blant mange selgere man etterlyser i denne tråden, noe jeg synes KanAlt ga noen ganske gode underliggende forklaringer på.

Hva var det egentlig du mener gjorde at innlegget til KanAlt ble "det minst interessante innlegget", det er jeg i likhet med Pogwaq ganske interessert i å få en liten forklaring på.

Edit: Det er ikke fra min side ment som noe person angrep av deg her dreamphaze, og jeg oppfordrer deg bare til å skrive mer om dine erfaringer om et tema du sikkert har mer kunskap om enn meg selv, så kan vi kanskje få avdekket enkelte missforståelser som lett kan skje i slike skrevene forum som dette.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

Det at du i ditt andre innlegg på forumet klarer å lire av det oppgulp som dette sier vel sitt.

Andreas

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker som regel å sjekke innom her før jeg drar til butikken, er som oftest mer nyttig info og brukererfaringer her inne, enn fra en 60års gammel støvsuger reperatør som er overbevisst om at hdready er løsningen på krigen i irak og det meste annet som opptar verden. Var innom 3 lokale elbutikker og tittet på tv på fredag, og på akkurat det samme tv apperatet en phillips lcd var det ingen som kom med samme informasjonen. Men to av de forklarte at hd var det nye store og at å kjøpe tv uten det var som å banne i kjerka. Mens den tredje egentlig bare sto å stammet og forklarte hvor godt fjernkontrollen lå i hånda på phillipsen ifht til samsungen. TRAGI KOMISK spør du meg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •