Bildet på min plasma stemmer ikke med lyden :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildet på min plasma stemmer ikke med lyden :(

Heisann!

Som dere ser av overskriften stemmer ikke bildet på plama'n min helt overens med lyden. Bildet ligger litt etter lyden.

Jeg har koblet dekoder'n min til dvd-opptager til TV. Alle koblinger er med scart. Lyden går med optisk kabel til min pioneer 1015.

Hjelper det om jeg f.eks bytter ut scart fra dvd til tv med en komponentkabel?

Dekoderen min har analog lyd. Det kan jo kanskje være det som gjør at den ikke stemmer helt overens med bildet. Jeg får snart ny dekoder som har digital lyd og. Håper problemet blir borte da.

Problemet er ikke tilstede når jeg ser på DVD, så jeg mistenker det er den analoge lyden fra dekoder som er synderen....

Jeg tar i mot hjelp med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt kalles "Lipsynk" og kan leses om flere steder på forumet her.....bildet på plasma ligger litt etter lyd pga bilde behandlingen som tar noen millisec, dette blir ikke borte før du kjøper deg forsterker med innebygget lipsynk fungsjon.....kan også kjøpe en slags tillegs enhet som stiller inn antal millisec forsinking.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    Problemet ditt kalles "Lipsynk" og kan leses om flere steder på forumet her.....bildet på plasma ligger litt etter lyd pga bilde behandlingen som tar noen millisec, dette blir ikke borte før du kjøper deg forsterker med innebygget lipsynk fungsjon.....kan også kjøpe en slags tillegs enhet som stiller inn antal millisec forsinking.
    Hvor får jeg i tilfelle kjøpt en sånn tillegsenhet? Og vet du hva det koster?

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte en slik dings fra www.felston.com. Med moms så kom totalen på nesten 2000. Boksen fungerer utmerket. I mitt tilfelle så måtte jeg forsinke lyden rundt 80 millisekunder for å få den i synk med bildet fra projektoren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan dette være riktig ?

Er det mulig ?

-at man må kjøpe en spesiell forsterker for å få orden på synkronisert lyd og bilde ? Har liten eller ingen erfaring med dekodere men dette høres helt vilt ut !

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de ligger på rundt et par tusen kr ja.......

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren trenger ikke være spesiell for å ha lippsynk, veldig kjent problem dette her og de fleste oppegående forsterkere som er litt spreke i dag har nok lippsynk innebygget.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Er det mulig ?

-at man må kjøpe en spesiell forsterker for å få orden på synkronisert lyd og bilde ? Har liten eller ingen erfaring med dekodere men dette høres helt vilt ut !
    Det er ikke ofte dette er tilfellet, men det hender. Så ikke tro at du må kjøpe deg en ny enda en boks om du kjøper parabol! Mange recievere i budsjettklassen har "lipsync", så jeg er forbauset over at det var så dyrt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jævli kjedelig for oss som har kjøpt en forsterker uten lipsync da... Jeg så noen skrev i en annen tråd at det var noe som het audio delay på denne forsterkeren, og at det var stort sett det samme. Uten at noen forklarte hvordan man gjorde det men...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noe av det samme, man setter bare opp et viss antall millisec så man ikke ser sync feilen lenger....selvsagt er dette avhengi i at forsterkeren har denne fungsjonen......

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, etter å ha brukt +30 000,- på plasma tv, dvd spiller, digital kabel tv, og kabling, sitter jeg igjen med litt "dagen derpå" feeling...

Det med lipsync problemet var jeg ikke klar over på forhånd. Greit, nok jeg har fått stort og pent bilde med min Hitachi 42PD7A10 (PD7200) men hva hjelper det når man konstant må sitte å irritere seg over at lyden er ute av sync ?
    Jeg har en Cambridge Azur 540R receiver, denne har audio delay, men stegene er for store til at man får det helt perfekt innstillt. Dessuten varierer delay stort fra kanal til kanal og fra film til film på dvd. Kanaler som TV1000 etc er helt forferdelig, mens TVNorge/TV3 er helt grei. En sånn lipsync boks vil derfor være til liten nytte. For TV lyd bruker jeg "phono" kabler fra tv inn på receiver, for DVD går lyden via optisk til receiver.

Jeg mener dette burde vært informert om hos selger, tror faktisk jeg måtte ha tenkt meg om et par ganger da før jeg kjøpte plasma.

Forventer ingen svar her egentlig men måtte bare få ut litt av frustrasjonen
    :-)

Ellers må jeg si takk for et bra forum, bladde mye her før jeg gjorde et valg av TV, men overså desverre lipsync problematikken.

Jørgen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yawroN
    Hei, etter å ha brukt +30 000,- på plasma tv, dvd spiller, digital kabel tv, og kabling, sitter jeg igjen med litt "dagen derpå" feeling...

Det med lipsync problemet var jeg ikke klar over på forhånd. Greit, nok jeg har fått stort og pent bilde med min Hitachi 42PD7A10 (PD7200) men hva hjelper det når man konstant må sitte å irritere seg over at lyden er ute av sync ?
    Jeg har en Cambridge Azur 540R receiver, denne har audio delay, men stegene er for store til at man får det helt perfekt innstillt. Dessuten varierer delay stort fra kanal til kanal og fra film til film på dvd. Kanaler som TV1000 etc er helt forferdelig, mens TVNorge/TV3 er helt grei. En sånn lipsync boks vil derfor være til liten nytte. For TV lyd bruker jeg "phono" kabler fra tv inn på receiver, for DVD går lyden via optisk til receiver.

Jeg mener dette burde vært informert om hos selger, tror faktisk jeg måtte ha tenkt meg om et par ganger da før jeg kjøpte plasma.

Forventer ingen svar her egentlig men måtte bare få ut litt av frustrasjonen
    :-)

Ellers må jeg si takk for et bra forum, bladde mye her før jeg gjorde et valg av TV, men overså desverre lipsync problematikken.

Jørgen

Da er vi to.... Jeg sitter med akkurat samme følelsen. Jeg får ny dekoder nå en av dagene, så da får jeg endelig digitalt signal på lyd og. Får håpe det hjelper litt. Tviler, men håper på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TigerWho
    Jeg får ny dekoder nå en av dagene, så da får jeg endelig digitalt signal på lyd og. Får håpe det hjelper litt. Tviler, men håper på det.
    Jeg oppgraderte til digital dekoder med digital lyd ut(Canal Digital) Mulig det er hodet mitt det er noe feil med men mener det ble verre da.(eller kanskje det er logisk, siden et digitalt lydsignal vil ha enda mindre delay en et analogt da det slipper å kovnerteres ?... Er grønn når det gjelder sånt)

Kontaktet faktisk Canal Digital med dette og de sendte teknikker ut for å se på saken, han kunne ikke finne noe (var kun i "koblingsboksen") Nå som jeg vet hva det skyldes (sånn ca.) så skjønner jeg jo hvorfor. Men må si det at når da ikke de engang er klar over dette så er det mye forlangt at en stakkar forbruker skal.

Å ha verdens råeste hifi/tv etc. er ikke mye å skryte av hvis alle sendinger ser ut som de er dårlig dubbet.

Jørgen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker over det, så er det jo sant det du sier. Bildet mitt er jo for tregt. Fa*n, da blir det nok ennå verre som du sier. Men jeg får vel i hvertfall surround lyd da. Nå går det jo bare i stereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •