Har du erfart støt fra din flat-TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du erfart støt fra din flat-TV?

Flere medier har skrevet om advarselen Direktoratet for Samfunnsikkerhet og beredskap gikk ut med tidligere denne uken.

http://www.dsb.no/Article.asp?ArticleID=1931

Har noen opplevd dette?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Når det er sagt har jeg montert galvanisk skille på antennekabelen for å unngå brum, men opplevde ikke noe støt før jeg kjøpte skillet heller.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det samme direktoratet som sier det er farlig å bytte ut pluggene du får med mp3-spilleren med et skikkelig headset? Hvis de får statsstøtte synes jeg jammen jeg og fortjener det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pogwaq: Vet du hvorfor de har uttalt dette? Sansynligvis ikke, for hadde du visst det hadde du ikke postet det du gjorde. Dsb peker bare på mulige farer, ikke hva som nødvendigvis kommer til å skje i mange tilfeller.
    Grunnen til dette er fordi vi er 4-5 millioner mennesker i Norge, og selv om bare noen få av disse skulle rammes av noe forårsaket av feil ved et produkt, er det noen få for mange.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Samtidig blir det søkt å fokusere på faremomenter overfor den generelle forbruker som med svært liten sannsynlighet vil inntreffe. Mest sannsynlig er jo imidlertid dette bare en standard rapport som media har blåst opp, og i så fall kan en nesten ikke skylde på DSB heller.

Når det er sagt synes jeg det er et relativt høyt nivå på antallet brukere her inne som har fått støt av flat-TVen, fint hvis de som faktisk har opplevd dette kan legge ut litt info om hva og hvordan!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd støt mellom antenne kabel fra en enketstående tak antenne tilkoblet en antenne forsterker og TV kort på en jordet PC. Målte en spenning på ca ca 100v mellom antenne skjermen og PC kabinettet, men det gikk mikroskopisk med ampere i dette tilfelle og spenningen forsvant nesten pga forbruket i voltmeteret, så noen brannfare vil det neppe utgjøre.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Pogwaq: Vet du hvorfor de har uttalt dette? Sansynligvis ikke, for hadde du visst det hadde du ikke postet det du gjorde. Dsb peker bare på mulige farer, ikke hva som nødvendigvis kommer til å skje i mange tilfeller.
    Grunnen til dette er fordi vi er 4-5 millioner mennesker i Norge, og selv om bare noen få av disse skulle rammes av noe forårsaket av feil ved et produkt, er det noen få for mange.
    Joda, men:

Sitat Opprinnelig postet av DSB
    DSB vil bringe saken videre inn i EU-systemet, blant annet for å få satt en øvre grense for hvor høy lyd MP3-spillerere og lignende utstyr skal kunne levere.
    Sånt får meg til å tenke på Darwin Awards, eller ideen om å fjerne alt av fjollete advarsler og la idiotene utrydde seg selv. Å peke på mulige farer er helt greit, men å "beskytte" oss på den måten en helt annen sak.

Jeg har forøvrig opplevd støt når jeg har klappet katten.

Edit: Hmm, ikke helt hendig tone i det innlegget kanskje, flatskjermsaken er ikke fullt så dum som den med pluggene. Men likevel, er skeptisk til et pengespisende direktorat som vil tvinge produsenter til å ta ekstra hensyn til folk som ikke gidder å sette seg inn i hva de kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har opplevd støt mellom antenne kabel fra en enketstående tak antenne tilkoblet en antenne forsterker og TV kort på en jordet PC. Målte en spenning på ca ca 100v mellom antenne skjermen og PC kabinettet, men det gikk mikroskopisk med ampere i dette tilfelle og spenningen forsvant nesten pga forbruket i voltmeteret, så noen brannfare vil det neppe utgjøre.
    Brannfare nei, men sannsynelighet for å ødelegge små søte cmos ic'er inni tv/pc; JA..

Jeg har fått støt engang på en crt tv når jeg var mindre. Skulle flytte min 14" over til mitt nye rom, da bruttern flyttet ut hjemmeifra hos foreldrene mine. Røsket tak i tv, støpselet hang igjen, tvledningen spratt ut av tv'n ops: og jeg ble en fin jordingsledning. Var ikke noe godt :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er helt greit at fagfolk ( i dette tilfellet DSB) synger ut når noen har gjort en blunder. Dette mye omtalte galvaniske skillet har jo vært standard på alle CRTer, så hvorfor har man droppet det på flatskjerm TVer ? Det har jo flere funksjoner en det rent sikkerhetsmessige, bla fjerning av brum, som nevnt av John P.
    Sannsynligvis er denne blunderen begått fordi utvikling av flat-TV har sprunget ut av miljøer som tidligere utviklet PC-monitorer. Monitorene er blitt utstyrt med tunere, men det er visse regler godt TV design som er glemt i farten.

Hvorfor er endel av dem så utstyrt med jordet støpsel (som i dette tilfellet vil kunne føre strøm fra antenneinngang og mot elnett-jord) ? Jo, nettopp fordi de ikke dobbeltisolerte, dvs at man har tilgang på apparatjord på utsiden, feks i antenneinngangen, derfor er de utstyrt med jordet støpsel.

En sikkerhetsrisk som har en så enkel fix som i dette tilfellet burde vi jo være storfornøyde med å bli gjort oppmerksomme på.

Er litt forundret over all synsingen om at DSB-folka er hysteriske byråkrater som svir av skattepenger til ingen nytte. Hvis de som skulle sørge for sammfunnssikkerhet jobbet etter prinsippet om at "ingen jeg kjenner har gått med enda, så det kan ikke være så farlig" hadde det nok blitt mer spenning i hverdagen ja...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe..

Om direktoratet heller hadde gått ut og sagt at bildet ble bedre med denne skilletrafoen, så ville vel fler kjøpt den?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Om direktoratet heller hadde gått ut og sagt at bildet ble bedre med denne skilletrafoen, så ville vel fler kjøpt den?
    Da hadde nok entusiaster som oss flydd beina av seg ja
    Hadde vel neppe kommet mange kritiske spørsmål heller...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Er litt forundret over all synsingen om at DSB-folka er hysteriske byråkrater som svir av skattepenger til ingen nytte. Hvis de som skulle sørge for sammfunnssikkerhet jobbet etter prinsippet om at "ingen jeg kjenner har gått med enda, så det kan ikke være så farlig" hadde det nok blitt mer spenning i hverdagen ja...
    Ja det har overasket meg også at det med sikkerheten ikke skal være i høysetet når det er mulighet for at det oppstår farlige situasjoner. Om dette med skilletrafo og jordete flatskjermer er en veldig stor sikkerhets risiko, kan sikkert diskuteres i det uendelige, men jeg ser ingen problemer om at det blir foretatt analyser og problemløsninger rundt dette. Ellers hvis økonomene skulle bestemme hadde man vel hatt høyspennt master som bare var et parr meter høye for å spare på stål og utgifter med høye kraner ved montering osv, men det hadde muligens gått hardt utover påske turistene og annet dyreliv som hadde stått i kø om å gå opp i røyk med berøring av slike el anlegg.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk noen ganger filosofien i nordsjøen er fornuftig!

Kan det gå galt så skal vi forhindre det nesten uansett hvor liten sjangs det er for det

Jeg vil ikke gå rundt å tenke på om jeg slo av tv på lik linje med kaffitrakter etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også erfart småstøt fra antenneledningen, tilkoblet jordet PC. Har også fått skikkelig støt fra analoge lydkabler fra ujordet PC, når PC har vært tilkoblet en ujordet TV som igjen har vært tilkoblet kabletnettet. Selv om slike støt ikke er så farlige for oss mennesker kan det umulig være særlig sunt for følsom elektronikk i TV, receiver og PC...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSB har hvertfall advart mot et par av tingene jeg har hatt, og begge tingene de advarte mot har vist seg å være farlige. Det ene var en hårføner, og den andre husker jeg ikke i farten.

Newcomer Zaynt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har opplevd å få støt fra tv'n, men dette var en 4 år gammel CRT, og jeg hadde mp3-spiller rundt halsen. Fikk skikkelig støt i øret! Like etter så jeg at dette ble tatt opp på tv2 hjelper deg, er visst et utbredt problem. Håper produsentene begynner å ta hensyn til dette og prøver å utbedre problemet, ellers tror jeg de kan komme til å få noen søksmål på nakken fra hissige amerikanere. Det er ekstremt ubehagelig og jeg er ikke i tvil om at det kan i noen tilfeller kan skape permanente hørselsskader.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen støt fra min plasma, men har opplevd granatsjokk av SVS'n min :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke støt

Ikke støt fra tv'n, men et bombenedslag av Klipschene mine

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Støt fra TV`n og andre ting.

Sannsynligvis får flere av dere støt nå vinterstid enn på sommeren.
    Hvorfor ? Svar = Statisk-elektrisitet.
    Vinterstid er relativ luftfuktighet innendørs lav.(tørr luft)
    De fleste har fått seg en "karamell" ved å ta i dørvridere , eller en smell i bildøra.Ved en slik utladning (som er ubehagelig) utløses ca.25/30.000 volt i et lite millisekund.Ikke snakk om noe ampere her (det ville tatt seg ut)
    Ihvertfall,...tenk litt på hva dere har på dere ved bruk av A/V utstyr.
    Unngå klær som er / inneholder syntetiske stoffer , polyester og lign.
    Bomull / ull er best . Disse genererer forholdsvis lite statisk-elektrisitet.
    Tepper er no`dritt.
    Kjør jordet 220v opplegg til alt av utsyr hvis mulig.
    Ha en kontakt tilgjengelig (som er jordet) og ta direkte på "jord-pinnen" FØR du plukker borti kostbart utstyr.
    Er du oppladet , lader du deg UT ved å ta på "jord-pinnen".
    Mye elektronikk bukker nok under av ukjent årsak.
    Dette KAN være en av årsakene.Man kan ikke se på komponentene at ESD har knekt dem.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DeVeDe
    Sannsynligvis får flere av dere støt nå vinterstid enn på sommeren.
    Hvorfor ? Svar = Statisk-elektrisitet.
    Vinterstid er relativ luftfuktighet innendørs lav.(tørr luft)
    De fleste har fått seg en "karamell" ved å ta i dørvridere , eller en smell i bildøra.Ved en slik utladning (som er ubehagelig) utløses ca.25/30.000 volt i et lite millisekund.Ikke snakk om noe ampere her (det ville tatt seg ut)
    Ihvertfall,...tenk litt på hva dere har på dere ved bruk av A/V utstyr.
    Unngå klær som er / inneholder syntetiske stoffer , polyester og lign.
    Bomull / ull er best . Disse genererer forholdsvis lite statisk-elektrisitet.
    Tepper er no`dritt.
    Kjør jordet 220v opplegg til alt av utsyr hvis mulig.
    Ha en kontakt tilgjengelig (som er jordet) og ta direkte på "jord-pinnen" FØR du plukker borti kostbart utstyr.
    Er du oppladet , lader du deg UT ved å ta på "jord-pinnen".
    Mye elektronikk bukker nok under av ukjent årsak.
    Dette KAN være en av årsakene.Man kan ikke se på komponentene at ESD har knekt dem.
    Tolker jeg deg riktig DeVeDe hvis jeg forstår det som at du mener disse støtene som det det beskrives om og refereres til her i tråden er statisk elektrisitet?

ESD er helt klart skadelig for mye halvleder elektronikk, det er det vel ikke tvil om, men det blir vel ikke den store brannfaren fra statiske utladninger hvis man ikke har "Hindenburg" atmosfære eller har med meget lett antennelige materialer å gjøre. Man kan selfølgelig ESD skade komponenter så de ikke fungerer som de skal og kan gå opp i røyk etterpå, det er vel heller ikke det som ligger i problemet med å kobble to forskjellige jord potensialer sammen som man risikerer med jordet flatTV uten noen form for galvanisk skille fra et antenne kabel nett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •