Har du erfart støt fra din flat-TV? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rimelig sikker på at dette er en av årsakene.
    Utlading av statisk spenning er ikke å kimse av.
    Kjenner til et tilfelle hvor ei sentralbord-dame ble døv på det ene øret
    etter en rusletur på nålefilt-gulvet og deretter koblet seg til bordet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært et tilfelle enda av tv'er som tar fyr pga dette (ihvertfall ikke i norge) men det er en risk. Nå skal det nevnes at hus før 2000 har som regel ikke jordet strømnett selvom det ligger jord i støpselet. Etter 2001 kom det en regel om at alt skulle være jordet men det ble det produsert uten i de fleste tilfeller minst et par år til. Hvilket vil si at det er et meget fåtall av personer dette faktisk gjelder. Og av de som merker støt fra skjermen sin er de nok bare ladet av statisk elektrisitet som nevnt over. En annen ting er jo at jeg har hørt at folk brøler om at de får masse støt fra LCD tv'en sin etter denne nyheten kom.. Litt rart egentlig da det kun er plasma det gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Har ikke vært et tilfelle enda av tv'er som tar fyr pga dette (ihvertfall ikke i norge) men det er en risk. Nå skal det nevnes at hus før 2000 har som regel ikke jordet strømnett selvom det ligger jord i støpselet. Etter 2001 kom det en regel om at alt skulle være jordet men det ble det produsert uten i de fleste tilfeller minst et par år til. Hvilket vil si at det er et meget fåtall av personer dette faktisk gjelder. Og av de som merker støt fra skjermen sin er de nok bare ladet av statisk elektrisitet som nevnt over. En annen ting er jo at jeg har hørt at folk brøler om at de får masse støt fra LCD tv'en sin etter denne nyheten kom.. Litt rart egentlig da det kun er plasma det gjelder.
    Om el-nettet er jordet, kommer jo litt an på hvor i huset man plasserer apparatet. I en kjellerstue feks vil det med stor sannsynlighet være jordede kontakter.
    Har selv en projektor med jordet støpsel koblet i jordet kontakt i kjellerstue.
    I mitt tilfelle har jeg en frittstående tuner box uten dette galvaniske skillet, så det er slett ikke bare plasmaer dette gjelder. Boksene er koblet sammen via VGA.
    Har selv sjekket om det er potensialforskjeller mellom ant.kabel og jord, men det ser ut til at UPC har "rent" nett i vårt område.
    Kommer allikevel til å sette på en skilletrafo på antenneledningen til tuneren, just in case. Koster fint lite...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Om el-nettet er jordet, kommer jo litt an på hvor i huset man plasserer apparatet. I en kjellerstue feks vil det med stor sannsynlighet være jordede kontakter.
    Har selv en projektor med jordet støpsel koblet i jordet kontakt i kjellerstue.
    I mitt tilfelle har jeg en frittstående tuner box uten dette galvaniske skillet, så det er slett ikke bare plasmaer dette gjelder. Boksene er koblet sammen via VGA.
    Har selv sjekket om det er potensialforskjeller mellom ant.kabel og jord, men det ser ut til at UPC har "rent" nett i vårt område.
    Kommer allikevel til å sette på en skilletrafo på antenneledningen til tuneren, just in case. Koster fint lite...
    I nye hus skal alle støpsler være jordet. Utifra det jeg har fått vite av Interconnect som tar inn Monster i norge (leverer f.eks Monster Power som kan brukes i disse tilfellene) gikk klart ut og sa at LCD er ikke berørt av dette problemet. Om man skal si at alt med en tuner uten galvanisk skille blir berørt er alt av TV i verden utsatt. Noe som er litt feil. En annen ting som understreker dette er at 70% av de LCD tv'ene som er produsert leveres med Euro kontakt (altså ingen jording) Om du har en frittstående tuner boks sier det jo seg selv, den berøres ikke da den ikke er i sammenheng med tv'ens jording system. En dvd opptaker eller VHS spiller tar ikke fyr fordi den er koblet til kabel tv, sitter en tuner i disse enhetene også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Om man skal si at alt med en tuner uten galvanisk skille blir berørt er alt av TV i verden utsatt. Noe som er litt feil. En annen ting som understreker dette er at 70% av de LCD tv'ene som er produsert leveres med Euro kontakt (altså ingen jording) Om du har en frittstående tuner boks sier det jo seg selv, den berøres ikke da den ikke er i sammenheng med tv'ens jording system. En dvd opptaker eller VHS spiller tar ikke fyr fordi den er koblet til kabel tv, sitter en tuner i disse enhetene også.
    Stort sett alle CRT TVer har galvanisk skille i tuneren.
    Årsaken til at endel flate TVer ikke har dette, har jeg tillatt meg å spekulere litt rundt lenger opp i tråden.

Som jeg nevnte er min frittstående tuner uten galv.skille koblet via VGA (som har jord i skjerm) til projektor som har jordet støpsel og står i jordet kontakt. Da har vi en sluttet krets fra UPC-kabelens skjerm og ut til lysnettets jord.

Er igrunn mer bekymret for skade på aparatene enn brann, om jeg skulle være så uheldig at UPC kludrer det til...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Er igrunn mer bekymret for skade på aparatene enn brann, om jeg skulle være så uheldig at UPC kludrer det til...
    I et sånt tilfelle kan du banne på at ingen vil ta på seg skylda, og da sitter du der med et ødelagt apparat fordi det er for vanskelig å bevise hva som ødela det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    I et sånt tilfelle kan du banne på at ingen vil ta på seg skylda, og da sitter du der med et ødelagt apparat fordi det er for vanskelig å bevise hva som ødela det.
    Det har du nok rett i. Monterer derfor et slikt galv. skille, fremfor å stole på UPC.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

galvanisk skille

Så om man er litt nevenyttig og har en tv stående, kan man plukke ut skillet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Så om man er litt nevenyttig og har en tv stående, kan man plukke ut skillet?
    Ja det kan du, men du må uansett skaffe en konnektor til det kortet du plukker ut. Tror ikke jeg hadde giddet å investert såpass mye jobb for å spare en hundrings, men det er definitivt mulig.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hundrings

joa, greit og få noe ny erfaring. Skillet sitter vel i den skjerma boksen hvor antennen går inn? Har en dantax som skal på søpla uansett, derfor gidder jeg. :grin:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •