Flatskjermen kan ta fyr !!!!!! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 136
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    hø hø hø. høres ut som om du har gjort flere lure eksperimenter med strøm ;P
    Hehe, det er sånt som skjer når man står 6 meter oppi en stige for å sjekke tilkoblingen og man må ha et sted å gjøre av kabelen mens man finner frem verktøy ol :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. greit greit

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Så du hoppet bare over å forklare hva du mener med galvanisk skille på SCART. Greitt nok, det finnes ikke.
    Du kommer med endel tull her, tror du bør slutte å 'forklare' om ting du har for liten greie på.
    Korrekt, om det finnes har jeg ikke sett det. Å hypotetisk sett "å hatt det" ville sikkert vært "kjekt å ha", prøvde jeg å få frem.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående parabolspørsmålet:

Jeg har fått ganske merkbare støt av parabol mer enn en gang. Dette når jeg har stått ute på en stige og tuklet med tilkoplingene på LNB. Kjente det ekstra godt i regnvær

Det sies at de fleste tunere har en svært dårlig oppbygging med hensyn på jord/galvanisk skille. Jeg anbefaler *ikke* å tukle med parabolen i regnvær. Skal man gjøre det, bør tuner slåes av og kabel frakoples på tuneren først.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste paraboltunere (og andre apparater) bruker nå switchmode strømforsyning. Det utvilkes en del radiostøy i slike, og derfor brukes det en del filterkondensatorer for ikke å sende denne støyen ut på nettet. Det er vanlig med en kondensator mellom hver fase og jord.
    Men så er ikke paraboltuneren jordet. Dermed blir chassiet liggende med et potensiale som tilsvarer halve nettspenningen mot jord, dvs ca 110V. Og det kjennes nok godt hvis man står ute i regnvær. Men farlig skal det ikke være, strømmen som kan gå gjennom en slik kondensator er ikke stor.
    Dette er en velkjent problemstilling på PCer, det er mange som har merket støt fra kabinettet og spesiellt ved oppkobling mot TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kort oppsummering

Var et oppslag i lokalavisa om nettopp dette i dag. Førstesideoppslag som kort fartalt sa at flatskjermer tar fyr når som helst om man ikke har galvanisk skille (journalistisk drama).

Kort oppsummert kan man si at dette ikke er et problem om man:
    -ikke har en jordet støpsel ut fra tv'en
    og/eller
    -ikke har en jordet stikkontakt i veggen (som vel de færreste har i stua)

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette problemet med at flatskjermer vill ta fyr er vell ikke relativt til parabolsystem? Da vil bare denne jordingsstrømmen foregå i parabolanlegget, og ikke i selve TVn?

Varmgang - Kortsluttning - PANG / BRANN

Det er vell det som er faren med denne strømmen.. Men ikke på parabol, ikke sant?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Ingen fare med parabol.

Så på NRK igår, det ble annonsert med 'galvanisert' skille. :-D

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ikke mindre TV branner før eller hur ? Da TV gjerne hadde et mye lengere liv enn dagens apparater. De var jo et kloningsrede for hybelkaniner

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spenning du kjente på coax kabelen til lnb hode var 13-18v dc som er styrespenningen for horisontalt og vertikalt.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jeg kjent på tunga, så spenningen du oppgir stemmer med følelsen min ;-)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Den har jeg kjent på tunga, så spenningen du oppgir stemmer med følelsen min ;-)
    hehe.... lurer på hvor "morsomt" det hadde vært om spenningen var høyere og du hadde den i tungen oppe i en 6 meters stige... bruk "vettet" når det gjelder strøm folkens. -ikke tunga...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flatskjermen min er koblet slik: Get-boks koblet til receiver via RCA, og fra receiver til skjerm via HDMI. Jeg trenger vel ikke galvanisk skille?

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koblingen har ingenting med saken å gjøre.

Det er 3 kriterier for å være i faresonen:
    1. Kabel-TV
    2. Flatskjerm (jordet nettledning)
    3. Jordet strømuttak i stua

Du har tydeligvis 1 og 2. Spander en hundrelapp på et galvanisk skille, så slipper du å bli straffet med brann pga uvitenhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    hehe.... lurer på hvor "morsomt" det hadde vært om spenningen var høyere og du hadde den i tungen oppe i en 6 meters stige... bruk "vettet" når det gjelder strøm folkens. -ikke tunga...
    Er elektriker, så vet hva jeg driver med ;P Lavspent er ikke farlig....før man faktisk står 6 meter oppi en stige og legger den på tunga fordi man ikke har den tredje armen i panna tilgjengelig..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er elektriker, så vet hva jeg driver med ;P Lavspent er ikke farlig....før man faktisk står 6 meter oppi en stige og legger den på tunga fordi man ikke har den tredje armen i panna tilgjengelig..
    Av en eller annen grunn fikk ditt innleg her meg til å tenke på en TV serie som gikk på TV2 for noen år siden. Serien het Sledge Hammer og hadde en noe skytegal etterforsker som i hver episode fikk sagt "thrust me, i know what i'm doing" ... før han gjorde noe helt idiotisk.

Er ikke elektrikker, men har vel litt kunnskap om elektronikk og menneskekroppens virkemåte osv. og ville derfor aldri brukt tunga som måleprobe selv på lavvolt kobblinger der disse har en eller annen form for strømforsyning tilkobblet el.nettet. Som elektrikker kan du kanskje se for deg alle mulig feilkilder som kan føre til at det som skulle vært en ufarlig lavvolt situasjon med saltsmak på tunga ikke nødvendigvis blir det.

Spessielt ikke hvis "hvermansen" som leser i forum som dette lærer seg slike "ufarlige" spennings dettekterende metoder.

De eneste gangene jeg har brukt tunga for å sense spenning har vært på de gammle 4,5v batteriene med de to kobbertunge polene tett på siden av hverandre. Der risikerer man nemlig ikke å få noen høyere spenninger pga de galvaniske egenskapene slike batterier jobber med.

Denne tråden handler vel egentlig om problemer som kan oppstå når ukjennte stor krypstrømmer som kan oppstå mellom sammenkobblede utstyr som har forskjellige jorddingspunkter med forskjellige spennings potensialer, og om å kobble inn galvaniske skiller for å hindre disse spenningspotensialene å lukke en elektrisk krets så det går ukjennt stor strøm mellom dem som igjen kan føre til brann.

Jordfeil og feil som gir ukjennte spenningspotensialer med mulige krypstrømmer er vel det jeg ville frykte mest med tunge testen også, noe som fort kan bli ganske stygt selv uten å bringe inn 6m potensiell lagret energi inn i denne ligningen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da beklager jeg så meget mr Stiff. Man skal ikke banne i kirken, og tydeligvis IKKE komme med slike unødvendige ting som humor i ditt nærvær.

Hvis du skulle ha misforstått mitt innlegg og trodd at jeg tok en spenningstest med tunga, så beklager jeg det.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    De eneste gangene jeg har brukt tunga for å sense spenning har vært på de gammle 4,5v batteriene med de to kobbertunge polene tett på siden av hverandre. Der risikerer man nemlig ikke å få noen høyere spenninger pga de galvaniske egenskapene slike batterier jobber med.
    Strange National Statistics

# 3 Brits die each year testing if a 9v battery works on their tongue.

Om det er sant eller ikke er en annen sak..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Strange National Statistics

Om det er sant eller ikke er en annen sak..
    Det kan godt tenkes at det er sant, men bruk av statistikk kan vel fort få noen snodige utfall hvis det brukes og linkes litt feil. Det spørs vel om 9v batteriet har noe direkte sammenheng i hele hendelses forløpet, og det blir kanskje litt sammenlignbart med andre tall som at det f.eks hvert år dør en hel del mennesker mens de sitter på do. Det er vel ikke en spesiellt farlig aktivitet dersom man i utgangspunktet ikke feiler noe, men det er vel bare sånn at når det er på tide å gå, så gjør man det fra der man er...... Elvis skal vel blandt mange andre ha lidd den skjeben.....

Når det gjelder 9v batterier vil jeg f.eks tro at det årlig dør flere pga at ikke disse batteriene virker eller er innkobblet der de skal, tenker da spessiellt på røykvarslere som ikke virker.

Kombinasjonen av et deffekt ikke innkobblet 9v batteri og en flatskjerm som kan ta fyr til alle døynets tider bare den er tilkobblet kabeltv nettet og en jordet stikkontakt sammtidig, er vel sånn sett ingen god kombinasjon. Vær derfor forsiktig med å bruke tungen der den ikke burde brukes og ha 9v batteriet riktig innkobblet dersom man har de tre faktorene som kårek beskrev i sitt forrige innlegg..... :roll:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... synes jeg så for meg hvor "tragikomisk" det hadde sett ut om det var lekkasje ja...

tror nok at de fleste av oss "fagfolk" har prøvd mye dristg og dumt når vi var unge....jeg hadde lille bror å "teste ting på"... haha... men nok OT -anyway: ha respekt til spenning/strøm folkens.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •