Flatskjermen kan ta fyr !!!!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 136
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp, jord fra inntaket er skilt fra jord i apparatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfyller denne kravene? http://www.proson.se/index.php3?pageid=49
    Står at den er dobbeltisolert..
    Kjører forøvrig antennesignalet via UPC sin digitale tuner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man også sikret om man kjører antenne signalet via Monster powercenter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den fra elfa/sovida selv, mistet signal etter 1 uke.
    Mulig det var fabrikasjonsfeil, men lå uansett helt urørt hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke galvanisk skille i en antennekabel for 100hz apparater, den med filter på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg gjorde når jeg leste dette, var å klippe av støpselet på strømledningen til apparatet mitt. Deretter koblet jeg det på nytt med et nytt støpsel, bare at jeg blendet jordinga...

Støpselet kostet meg 16kr på Clas Ohlson...

Problem løst, TV'n er ujordet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0
    det jeg gjorde når jeg leste dette, var å klippe av støpselet på strømledningen til apparatet mitt. Deretter koblet jeg det på nytt med et nytt støpsel, bare at jeg blendet jordinga...

Problem løst. Garanti adjø.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan garantien forsvinne pga. dette? Plugger man den originale ledningen i en ujordet strømkontakt, eller monterer et støpsel som ikke har jord...hva er forskjellen. Mister man garantien ved å koble en jordet strømkabel fra flatskjermen i en ujordet strømkontakt så har vi GARANTERT et problem. :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kemb0

Et problem løs ja, men du har vel også intodusert et nytt problem, med tanke på hvis du har andre jordede elektriske aparater i nærheten av skjermen, da har man vel fremdeles en fare for å bli "zappet" eller bli sin egen overledning mellom de to jordings potensialene.

Det er vel veldig få jordede flater utenpå en slik skjerm der man berører til vanlig, så faren for brukeren er vel ikke så veldig stor, men jeg synes det er bedre å beholde jord på tven, og heller sørge for en skilletrafo i forbindelse med antenne kabelen slik at man har et galvanisk skille og beholder alle apparatene i rommet på en felles jord.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvordan kan garantien forsvinne pga. dette? Plugger man den originale ledningen i en ujordet strømkontakt, eller monterer et støpsel som ikke har jord...hva er forskjellen. Mister man garantien ved å koble en jordet strømkabel fra flatskjermen i en ujordet strømkontakt så har vi GARANTERT et problem.
    I de fleste garantibetingelser står det temmelig klart at garantien mistes ved inngrep i apparatet. Å klippe i apparatledningen er etter min mening et ganske kraftig inngrep.

Derimot er det IKKE et inngrep å kjøpe en sånn skjøtedings på Clas i stedet..

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Nødløsning?

Så jeg kan bytte den jorda kabelen til en uten, i påvente av skilletrafoen?
    Hva hvis tven MÅ ha jord, kan den ta skade?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits i å overreagere og en nødløsning er ikke nødvendig. TV-en kan ikke ta skade av å tilkobles nett uten jord, men DU kan....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Får ta å sjekke om AvertV boxen min har galv.skille. Kjedelig å grille PJen som har jordet kontakt
    Sjekket AverTV box og den hadde ikke galvanisk skille mellom antenne inntak (skjerm) og jord på feks VGA kontakten. Projektoren som er koblet til den via VGA kabel er jordet. Må skaffe meg en galvanisk skilt ant.kabel ser det ut til...

Noen som har funnet en eller annen kjedebutikk som fører disse ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka akkurat med en kar på en elektroforretning i Elverum, og han sa at så lenge tven står i jordet kontakt er det ikke noe problem!

Problemet oppstår når pluggen fra tven står i ujordet kontakt - altså en jordet plugg fra tven inn i ujordet kontakt på veggen. Det er jo dette de fleste vil oppleve. De færreste har jordete kontakter i stua.

Hmmmm. Synspunkter på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    Snakka akkurat med en kar på en elektroforretning i Elverum, og han sa at så lenge tven står i jordet kontakt er det ikke noe problem!

Problemet oppstår når pluggen fra tven står i ujordet kontakt - altså en jordet plugg fra tven inn i ujordet kontakt på veggen. Det er jo dette de fleste vil oppleve. De færreste har jordete kontakter i stua.

Hmmmm. Synspunkter på dette?
    Det du beskriver her er det ene av de to problemscenariene.
    I det tilfellet vil man kunne få støt fra apparatet hvis man selv har en jordforbindelse (barbent på murgulv, feks)
    Det andre scenariet er strømmen gjennom apparatet som kan bli resultatet dersom det står i jordet kontakt. Dette kan gå bra så lenge strømmen er liten og/eller motstanden er lav. I motsatt fall kan apparatet bli overopphetet, og i verste fall ta fyr.

Begge scenarier baserer seg på at det er opstått en feil på kabelTV nettet (i feks en forsterker) slik at det ligger spenning på ant.kabelens skjerm.

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

STORE missforståelser her

Heisann

Jeg tror det kan være litt missforsåelser her nå. En "stikkontakt" og et "støpsel" er to forskjellige ting, en stikkontakt har du på veggen, og et støpsel er den du plugger inn i veggen for å si det enkelt. Og dere tror problemet ligger i atte stikkontaketen m/Jord(den i veggen) er problemet, men nei. Fordi det bleste elektrsike apparatene har et dobbelisolert støpsel(den du setter inn i stikkontakten) og den er avskilt fra jord, og den ser sånn ut(se bilde under)

Mest sannsynelig er problemet når en tv leveres med et jordet støpsel, og KUN da vil en tv kunne være i kontakt med JORD (eksempel på en slik se bilde)

Så det er veldi veldig få så vil ha dette problemet, fordi nesten alt elktriske apparater blir levert med dobbelisolerte støpsler.

Så har du et STØPSEL slik det første bilde, så skal alt være TRYGT
    Så jeg tror nokk atte det går store missforståelser rundt omkring her.

Så ikke snakk om att man burde kutte vekk jordingen i stikkontaktene osv, da blir alt bare verre.

*jeg er ganske sikker på atte VG.no osv har skrevet feil angående stikkontakter og støpseler, og har kommet med denne konklusjoen fra å lest artiklene.
    og for dere som også er EL faglærte, les siste setting av denne artikkelen til VG, så skjønner dere hva jeg mener http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147735

Mvh
    kas

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trodde jord-jord var safe

Ergo - jeg som har laget egen antennekabel kan bare løsne pluggen i enden ved TV'n, fjerne jordforbindelsen/skjermen mellom kabel og kontakt ?

Samtidig på jeg passe på at TV'n er jordet i støpselet ? Slik jeg forstår det er det strøm mellom forskjellige jordpunkter som er problemet, alså UPC's jord og min jord.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal også sies at Panasonic-skjermer ikke har dette problemet. Snakket med en forhandler på Coop Elektro og han viste fram en mail han hadde fått fra Panasonic, der de sier at deres TV'er har en isolert nettdel som gjør at jordingen i antenneanlegget ikke står i forbindelse med jordingen på strømnettet.

Det kan ikke forekomme brann, men støt kan man få hvis ma tar i antenneledningens skjerming og et jordingspunkt fra nettet på samme tid.
    Denne feilen er visst nok et problem som har vært på TV'er i lang tid og de skylles som oftest dårlig jording av kabelnettene(hvorfor forbedres ikke dette?).

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Heisann
    *jeg er ganske sikker på atte VG.no osv har skrevet feil angående stikkontakter og støpseler, og har kommet med denne konklusjoen fra å lest artiklene.
    og for dere som også er EL faglærte, les siste setting av denne artikkelen til VG, så skjønner dere hva jeg mener http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147735

Mvh
    kas
    Jamen da har vi jo en helt normal situasjon. VG / Dagbladet skriver om tekniske ting og det er plent umulig å bli klok på hva saken egentlig dreier seg om. Dette skjer jo stadig vekk.

Det vi vet så langt er at det kanskje, elller kanskje ikke, kan være en brannfare hvis du kobler en TV, med eller uten jordet kontakt, i et jordet eller ikke jordet støpsel, eller ikke gjør det.
    Eller var det omvendt?

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •