Elkjøp på bærtur igjen..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elkjøp på bærtur igjen..

Jeg må si jeg humret godt over denne produktbeskrivelsen til elkjøp på Philips 42PF7420:

"HD Ready er et beskyttet merke, som gir bedre bildekvalitet enn Progressive Scan."

Er der rart forbrukerne blir forvirret når norges ledende elektronikkjede er så til de grader ute og sykler med begrepene..?

Les hele den fornøyelige produktbeskrivelsen her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...042PF7420%2f10

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig å skrive det på den måten ja. Men uansett, en vanlig kjøper vet ikke hva progresivscan og HD ready er uansett hvor mye de får det peppra inn. Men det burde vel bare stått at "HD ready er et beskyttet merke, som sikrer at du kan se på HD sendinger i fremtiden".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det er dustede, men teksten kommer fra leverandøren. (sjekk pdf hos Philips)

Og når de bare da kopierer teksten fra Philips om TV så blir det desverre slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, fant det samme hos min lokale tv forhandler, Philips som driter seg ut her ja

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør uansett være noe som heter sensur hos elkjøp.... Ikke bare å fordele skylden videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det, men de fleste forhandlere bruker nok philips sine opplysninger når de selger en philips skjerm ville jeg tro......

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg må si jeg humret godt over denne produktbeskrivelsen til elkjøp på Philips 42PF7420:

"HD Ready er et beskyttet merke, som gir bedre bildekvalitet enn Progressive Scan."

Er der rart forbrukerne blir forvirret når norges ledende elektronikkjede er så til de grader ute og sykler med begrepene..?

Les hele den fornøyelige produktbeskrivelsen her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...042PF7420%2f10
    Men si meg mr.a|ex, har ikke du skjerm? ;-) Hvorfor skal du da sitte å lese sånne produktbeskrivelser? Hmmm, skal ikke tulle mer jeg.
    Kan egentlig spørre på denne måten i stedet, skal du bytte den skjermen du har nå eller? Grunnen til at jeg spør er at jeg er på jakt etter ny skjerm selv etter at den "gamle" min forsvant ut døren i dag...

Så kom gjerne med tips :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Men si meg mr.a|ex, har ikke du skjerm? ;-) Hvorfor skal du da sitte å lese sånne produktbeskrivelser? Hmmm, skal ikke tulle mer jeg.
    Kan egentlig spørre på denne måten i stedet, skal du bytte den skjermen du har nå eller? Grunnen til at jeg spør er at jeg er på jakt etter ny skjerm selv etter at den "gamle" min forsvant ut døren i dag...

Hehe. Joda, jeg har skjerm og den forsvinner ikke før jeg kan få en 50" 1080p SED til overkommelig pris Årsaken til at jeg ramlet over denne tullete produktbeskrivelsen var fordi jeg kjedet meg på jobb, og røra litt rundt på elkjøp..forøvrig er vel dette en av de ytterst få 42" LCD som eksisterer?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Litt merkelig å skrive det på den måten ja. Men uansett, en vanlig kjøper vet ikke hva progresivscan og HD ready er uansett hvor mye de får det peppra inn. Men det burde vel bare stått at "HD ready er et beskyttet merke, som sikrer at du kan se på HD sendinger i fremtiden".
    Kan du gi meg en definisjon på "beskyttet merke"? For det første skjønner jeg ikke hva som menes med "beskyttet", og for det andre er ikke "HD Ready", noe "merke", det er en sertifisering som blir oppnådd dersom skjermen tilfredsstiller visse krav (sertifiseringen i seg selv er også mangelfull ettersom den ikke sier noe om påkrevd horisontalt antall linjer). Forøvrig er det jo bare tull at man ikke kan se HD-sendinger på flatskjermer som ikke er "HD-Ready", noe de fleste forhandlere skal ha oss til å tro. Det er fortsatt de lavoppløste skjermene som kan skilte med best kontrast, sortnivå og skarphet på dagens kilder - og alle sammen er HD-KOMPITABLE.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Grunnen til at jeg spør er at jeg er på jakt etter ny skjerm selv etter at den "gamle" min forsvant ut døren i dag...

Jeg vil selvsagt anbefale min egen skjerm, LG 42PX4RV Meget fornøyd, og har fortsatt til gode å se bedre 42" plasma på DVD-film

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi meg en definisjon på "beskyttet merke"? For det første skjønner jeg ikke hva som menes med "beskyttet", og for det andre er ikke "HD Ready", noe "merke", det er en sertifisering som blir oppnådd dersom skjermen tilfredsstiller visse krav (sertifiseringen i seg selv er også mangelfull ettersom den ikke sier noe om påkrevd horisontalt antall linjer). Forøvrig er det jo bare tull at man ikke kan se HD-sendinger på flatskjermer som ikke er "HD-Ready", noe de fleste forhandlere skal ha oss til å tro. Det er fortsatt de lavoppløste skjermene som kan skilte med best kontrast, sortnivå og skarphet på dagens kilder - og alle sammen er HD-KOMPITABLE.

Vil bare rette deg litt. Det er ikke alle flatskjermer som er HD-kompitable.. Finnes de skjermene som ikke har verken komponent eller annen digital inngang, og de skjermene som ikke støtter HDCP. Disse vil ikke kunne vise HD materiell.. Ellers er jeg helt enig med deg at det er de lavoppløste skjermene som ofte yter det beste bilde på dagens signaler. Jeg jobber i en elektro butikk, og innformerer kundene ofte om dette, men det er aviser ol. som skal ha det til at det er totalt idiotisk og ikke kjøpe "HD-ready" tv'er..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josse82
    Vil bare rette deg litt. Det er ikke alle flatskjermer som er HD-kompitable.. Finnes de skjermene som ikke har verken komponent eller annen digital inngang, og de skjermene som ikke støtter HDCP. Disse vil ikke kunne vise HD materiell.. Ellers er jeg helt enig med deg at det er de lavoppløste skjermene som ofte yter det beste bilde på dagens signaler. Jeg jobber i en elektro butikk, og innformerer kundene ofte om dette, men det er aviser ol. som skal ha det til at det er totalt idiotisk og ikke kjøpe "HD-ready" tv'er..
    Jeg snakker om skjermer som blir solgt idag, ikke skjermer som er flere år gamle - kan du si meg en flatskjerm som blir solgt idag som IKKE er HD-kompitabel? Jeg vet ikke om noen.

Forøvrig er det ofte villedende fra presse og faktisk også fagpresse angående HD-kompatibilitet som du nevner - lederen i siste Lyd&Bilde påstår følgende: "For at flatskjermene skal kunne vise high-definition innhold, må de støtte krypterte signaler. Det er det bare HD-klare apparater som gjør". Dette er jo riv ruskende galt!

Jeg skjønner ikke hvorfor de på liv og død skal ha folk til å kjøpe høyoppløst..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at det finnes HDTV'er som ikke er HD-ready... Spesiellt i statene, det er derfor bla det er så mye bråk om ICT flagget på BD/HD-DVD, fordi de ikke vil kunne utnytte hele oppløsningen til formatet på de eksisterende HDTV skjermene. Disse skjermene har kun komponent innganger, slik at hvis ICT flagget er reist vil BD/HD-DVD kun vise 9XX*540.

Det alex vil frem til er dog at det finnes mange skjermer som ikke oppfyller HD-Ready standarden (bla på oppløsningssiden), men som er fullt ut kapabel til å ta i mot både 720p og 1080i via komponent og DVI/HDMI. Ergo så MÅ man ikke ha en HD-Ready skjerm for å vise HD på en skjerm, hvis man sjekker at den klarer å ta i mot de nevnte oppløsninger via dvi/hdmi/komponent så er man klar for HD. Selv om man vil kunne få vesentlig bedre bilde hvis man hadde en HDTV.

Det som er morsomt med HD-Ready standarden er at man bruker denne terminologien på HDTV'er også, som f.eks. de høyoppløste LCD'ene (1080). Selv om kvaliteten er begrenset så er det jo HDTV. HDTV burde jo være ett sterkere salgsargument enn HD-Ready

Mvh

Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    : "For at flatskjermene skal kunne vise high-definition innhold, må de støtte krypterte signaler. Det er det bare HD-klare apparater som gjør". Dette er jo riv ruskende galt!

Jeg skjønner ikke hvorfor de på liv og død skal ha folk til å kjøpe høyoppløst..
    Dette er en interressant tråd,og jeg håper den etterhvert klargjør for meg, hva som er "riv ruskende galt".

I går holdt jeg på å kjøpe Panasonic sin PA50, men ombestemte meg i grevens tid. Grunnen var at selger "forsnakket" seg, og sa jeg ikke kunne regne med å kjøre HDMI innhold fra f.eks. en DVD-spiller, (med slik utgang), fordi PA50 manglet støtte for HDPC. Det er alltid en hake, når noe er billig.. :?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om skjermer som blir solgt idag, ikke skjermer som er flere år gamle - kan du si meg en flatskjerm som blir solgt idag som IKKE er HD-kompitabel? Jeg vet ikke om noen.
    Tror du er litt forutinntatt. Jeg kan nevne flere etter et raskt søk:
    Alle som selges i dag:
    http://www.hjemmekino.no/database/co...DS=158,125,259

I tilegg kan det nevnes Sony LDC KLV30H3 som senest ble annonsert i forrige uke av Elnor tror jeg.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA50 og PV50-serien fra panasonic er i alle fall ikke HD-ready.
    PF5320, PF5120, PF5121, PF7320 og PF4410 fra Philips heller ikke.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-Ready er en standard som setter visse kriterier for hvilke tv'er som kan kalles nettopp HD-Ready.

Progressiv scan er bare at man viser helbilder i stedet for halvbilder (interlacing). HD-standarden er delt inn i to grupper bla 720p (altså progressiv) og 1080i/p. Grunnen til at 1080 fortsatt bruker interlacing er at progressiv tar stor plass. Derfor blir det litt komisk når man sier "HD Ready er et beskyttet merke, som gir bedre bildekvalitet enn Progressive Scan." Det gir jo ingen mening.

Så lenge man har en DVI/HDMI inngang med HDCP så vil man kunne vise alt som er planlagt i overskuelig fremtid selv om panelet kun har 852*480 bildepunkter.. Derfor så trenger man egentlig ikke en HD-Ready skjerm, bare den har DVI/HDMI med HDCP som støtter 720p og 1080i/helst p (men det er det vel få skjermer som gjør i dag, selv de med 1920*1080 paneler).

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av dejavu
    I går holdt jeg på å kjøpe Panasonic sin PA50, men ombestemte meg i grevens tid. Grunnen var at selger "forsnakket" seg, og sa jeg ikke kunne regne med å kjøre HDMI innhold fra f.eks. en DVD-spiller, (med slik utgang), fordi PA50 manglet støtte for HDPC. Det er alltid en hake, når noe er billig.. :?
    Kun 480 linjers oppløsning er jo en annen aldri så liten hake med PA50....

"EDTV-ready" ;-)

Newcomer dejavu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Kun 480 linjers oppløsning er jo en annen aldri så liten hake med PA50....

"EDTV-ready" ;-)
    Men,og rett skal være rett,-den Tv`en gir bedre bilde enn mange skjermer som koster både 5 og 6 ooo mer. ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA50 er vel HD-kompitabel ettersom den støtter 720p/1080i via komponent? En kjempeskjerm til 15 000,- mener nå jeg.

Forøvrig var jeg kanskje litt kjapp med å påstå at det er umulig å oppdrive skjermer lenger som ikke er HD-kompitable - det figurerer vel diverse billigprodusenter som snekrer sammen noe søppel, som linket til over her - forøvrig er jo poenget med elkjøpteksten at skjermen viser et progressivt signal, HD-Ready eller ikke...med mindre det hadde vært en alis-skjerm selvsagt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •