Pioneer og digitale signaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer og digitale signaler?

Hei,

Jeg har fått meg en Pioneer 506XDE og er meget fornøyd. Det jeg lurer på hvordan jeg kan utnytte de digitale signalene via kabelen (canal digital). Må jeg kjøpe/leie en egen boks eller kan jeg sette inn en CA-modul(?) inn i mediaboksen som følger med tvn. Den har en inngang som heter Common Interface bak som jeg har forstått kan brukes til slikt.

Det som er teit med en egen boks er at jeg også må ha en egen fjernkontroll og ikke kan utnytte tvn's funksjoner fullt ut.

Jeg har lite peiling på dette her så det er mulig jeg har misforstått noe her, isåfall korriger meg.

- Terje

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=429-933

Denne sier mottakeren eller Mediaboksen om du vil har innebygget DVB-T - Altså en mottaker for Digital Bakkenett og dermed er det nærmest å tro at denne Common Interface er beregnet for denne mottakeren om nå disse sendinger er kodet i noen form .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, for svar. Slik det er idag må jeg altså ha en egen boks?

- Terje

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kabelselskaper støtter bare visse godkjente mottagere på sine nett.
    DVB-T kan dessuten ikke brukes til kabel.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en egen boks.
    Du kan bruke kabelnett (DVB-C), Satelitt (DVB-S) eller det kommende bakkenettet (DVB-T, også kalt DTT)

DTT signalene i Norge vil være kodet i MPEG-4, mens DTT mottakeren i Pioneer'n har MPEG-2 dekoder.
    Common Interface porten er for en Conditional Access modul (CAM), som er brukes til å dekryptere krypterte tjenester.

For å klarlegge litt:
    - Koding: prosessen med å komprimere video og audio til en bitrate som kan leveres over kabel, bakkenett eller satellitt (ukomprimert video har 270 megabit per sekund, og det er litt mye for de fleste nett)

- Kryptering: prosessen med å sørge for at bare de som skal se en kanal får se den (tilgangskontroll, også kalt CA eller scrambling)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva dere mener.

Men jeg har da et potensialt problem i og med at pioneer-boksen tar mpeg-2 og bakkenettet kommer med mpeg-4. Får håpe Pioneer kommer med oppgraderingsmuligheter evt. selger tilsvarende boks med mpeg-4 når den tid kommer.

- Terje

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fungerer på upc nettet. satt den på digital og søkte fikk da opp alle kanalene.
    Å det var hos en kar som hadde motorola boxen med abb. fra upc. Kjørte altså uten den.
    er 99% sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    Det fungerer på upc nettet. satt den på digital og søkte fikk da opp alle kanalene.
    Å det var hos en kar som hadde motorola boxen med abb. fra upc. Kjørte altså uten den.
    er 99% sikkert.
    Jeg har digital dekoder fra upc. Prøvde å sette antennekabelen direkte i dig.tv på mediaboksen til pdp436xde uten upcdekoderen, men fant ingen digitale kanaler.
    Åssen innstillinger gjorde du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 436fde og har testet med begge deler (fikk lånt meg en canal digital dekoder som jeg sammenliknet med det analoge signalet via kabel).

Jeg må si at jeg merket meg veldig liten forskjell, da 436'en gjør en glimrende jobb på analog TV. Jeg ville i alle fall ikke betalt de hundrelappene i mnd ekstra for å få signalet digitalt, da forskjellen var så liten..

Men output på den dekoderen var jo bare vanlig SCART, så vil tro det er en del å hente der. Hvordan er det når du tar inn HD kanaler via parabol (slik som den HD test kanalen som canal digital kjører), den dekoderen bør vel helst ha HDMI/DVI eller komponent ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kosteb00
    Jeg har digital dekoder fra upc. Prøvde å sette antennekabelen direkte i dig.tv på mediaboksen til pdp436xde uten upcdekoderen, men fant ingen digitale kanaler.
    Åssen innstillinger gjorde du?
    Når jeg kom for å hjelpe han med å få inn kanalene på den nye xde'n hans så hadde han ikke klart å få frem kanalene, Jeg satt da opp en inngang til å mota digitale signaler. (analoge som standard). så søkte jeg.. å de ramla inn. jeg er fortsatt "bare" 99% sikker, jeg har selv ikke xde så det kan være rom for feil.inf her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    Når jeg kom for å hjelpe han med å få inn kanalene på den nye xde'n hans så hadde han ikke klart å få frem kanalene, Jeg satt da opp en inngang til å mota digitale signaler. (analoge som standard). så søkte jeg.. å de ramla inn. jeg er fortsatt "bare" 99% sikker, jeg har selv ikke xde så det kan være rom for feil.inf her

Ja jeg ble litt usikker. Setter jeg antennen i den digitale delen på mediaboksen får jeg bare at landet ikke støtter digitale signaler og setter jeg den i analog får jeg bare opp kabeltv kanalene. Har du en litt mer detaljert forklaring kanskje? (hvis du husker)

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koplet takantennen i går opp mot min Pio 436XDE (bruker normalt satellitt).

Valgte å søke på digitale signaler, valgte "Sverige" som land og trykket "Start"... Fikk inn totalt 40-kanaler :-P Mange var selvsagt kodet (Canal+, Discovery , CNN osv), men fikk i alle fall inn følgende åpne digitale kanaler:
    - NRK 1
    - NRK 2
    - TV2 (2 stk.)
    - TVN
    - SVT1
    - SVT2
    - TV4
    - Flere andre SVT kanaler

+ noen norske NRK radio-kanaler.

EPG fungerer for de svenske og NRK kanalene. TV2/TVN viste ikke EPG.

For meg som bruker satellitt er det bra å kunne ta inn SVT og TV4 digitalt i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •