Digital dekoder = Bedre bilde?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ikke hva du baserer den rangeringen på, men YUV er ikke 'bedre' enn RGB slik som f.eks RGB er bedre enn S-Video.
    Hvis du ser på grunnleggende signalbehandling i TV signal kjeden så er RGB det signalet som kommer rett ut av kameraet, og det som går direkte til bilderøret.
    Så blir RGB omgjort til YUV, det medfører en liten analog komprimering av båndbredden. YUV er det beste signalet å jobbe med i miksepulter etc.
    Så blir signalet gjort om til kompositt, noe som medfører en kraftig komprimering.
    Dette plasserer RGB øverst i rangering, tett fulgt av YUV.

Ut fra en DVD spiller kan det godt være at YUV har bedre kvalitet enn RGB. RGB må være interlaced, mens YUV kan være progressivt.

Men en slik converter kan bare omforme signalet mellom komponent og RGB, uten å forbedre det. Faktum er at signalet er nødt til å være litt dårligere.
    Som 'mjho' også spør etter, du har ingen teknisk forklaring. Da er det god grunn til å være skeptisk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk mye bedre Tv bilde(var som å gå fra VHS til DVD kvalitet)var veldig skeptisk selv før jeg koblet inn denne konverteren,men fikk nesten hakeslepp da jeg så forskjellen i bildet,var litt grønnstikk i fargen til jeg skiftet colortone til warm og satte hue på 42, farger på 45, contrast 50, brightness 55 da hadde jeg plutselig bedre bilde enn på mitt gamle philips 32 crt tv.Nå er det jo ikke sikkert at andre Tver får samme effekt,men dette gjelder hyundai 3272 koblet til dreambox 7000s.Har ingen teknisk forklaring hvorfor det blir bedre bilde,men det er ingen tvil om at component er bedre enn rgb,har ikke funnet en side på nettet som mener noe annet(etter flere timers søk)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra en expert på dette temaet Converteren gjør om et standardoppløst RGB signal til et høyoppløst signal, 576p, Noe som igjen gir bedre bilde på Lcd eller Plasma som støtter HD via component,

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har misforstått noe her bjalle en slik konverter kan ikke forbedre signalet som kommer i fra RGB kabelen din ,det er som Hårek sier umulig , dersom du får bedre bilde må det i såfal skyldes at TV ditt har problemer med Scart RGB signalet

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjalle
    ... det er ingen tvil om at component er bedre enn rgb ...
    Du forsto visst ikke forklaringen jeg ga, eller du tror ikke på det. Les selv: http://www.michaeldvd.com.au/Article...Connectors.asp
    Men det er jo mulig at du må ha rangering med terningkast?

Converteren det er snakk om: http://www.freeviewshop.co.nz/cypres...ter-p-113.html
    Hvis det er som denne 'eksperten' din sier at den gjør om til progressiv så er det jo veldig merkelig at det ikke står noe om det. Tror vi kan gå ut fra at så ikke er tilfelle.

Det finnes nok konvertere som kan forbedre bildet, men da kalles det videoprosessor og koster ti ganger mer.

Jeg tror deg når du sier du fikk bedre bilde, det er ikke det vi diskuterer. Jeg godtar bare ikke ulogiske begrunnelser.
    Hvis noen skulle si at en konverter fra kompositt til RGB er nødt til å gi bedre bilde fordi RGB er bedre enn kompositt, så vil vel de fleste forstå at det er feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men komponent kan ikke være interlacet mens SCART må være interlacet?

Dermed må denne boksen utføre en eller annen de-interlacing av SCART rgbhv signalet til YCbCr@576p?

Jeg ville egentlig ha tippet at en digital prosessor som jobbet med et digitalt signal ville ha gjort den jobben bedre. Evt at en god tv gjorde den jobben bedre internt. Menmen.

Et dårlig signal blir ikke bedre av å konverteres til en god overføringsstandard :-)

-k

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men komponent kan ikke være interlacet mens SCART må være interlacet?
    Har ikke hørt før at komponent ikke kan være interlaced.
    F.eks fant jeg denne: "This converter accepts component (YUV/Y,Pb,Pr) video in either progressive or interlaced format ..."
    http://www.cyberselect.co.uk/product/1020

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Min feil da. I så fall kan denne boksen være en ren farge-rom-konverter.

Nyttig hvis du har en boks med SCART ut og bare komponent inn på displayet. Ikke så mye vits i ellers.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et problem med min upc dekoder. den kutter bilder i widescreen format. sitter og ser fotball kamp på tv2 nåm og øverst i venstre hvor stillingen er, er bare halvparten av feltet. jeg ser navnet på bortelaget, men ikke noe mer. Tilsvarende er det på venstre side, hvor kanallogoen er borte. Noen som har vært borti dette??

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toppfolk
    Jeg har et problem med min upc dekoder. den kutter bilder i widescreen format. sitter og ser fotball kamp på tv2 nåm og øverst i venstre hvor stillingen er, er bare halvparten av feltet. jeg ser navnet på bortelaget, men ikke noe mer. Tilsvarende er det på venstre side, hvor kanallogoen er borte. Noen som har vært borti dette??
    Jeg forutsetter at du har en UPC digital dekoder. Har du husket å både sette denne og TV-en til 16:9 sendinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Jeg forutsetter at du har en UPC digital dekoder. Har du husket å både sette denne og TV-en til 16:9 sendinger?
    For å si det sånn: Takk for hjelpen ;-)

EDIT: et spm. må jeg endre på dette hver gang både på dekoder og tv når sendingen går i 4:3?

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg da ikke. Har flyttet og har nå parabol, så jeg får ikke sjekket. Endret i alle fall ikke oppsettet på dekoderen. Det spørs vel litt om du ønsker 4.3 med striper på siden eller ikke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •