Pioneer 436XDE VGA vs DVI/HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 436XDE VGA vs DVI/HDMI

Drister meg på en ny tråd med utgangspunkt i diskusjonen om Pioneer + PC (http://avforum.no/forum/showthread.p...0&page=1&pp=20)

Jeg har gått til anskaffelse av en 10 meters VGA-kabel av lusen kvalitet og en stk DVI-HDMI kabel av tilsvarende råtten kvalitet. Fungerer dog helt ok, begge deler.

Jeg har kjørt litt tester av forskjellig HD materiale på disse to kabler, for å klare å se om jeg kan se noe forskjell på ytelsen i fullskjerm-video. Jeg bruker et GeForce 6600GT-basert skjermkort som fikser overscann på HDMI bra, men pixelmappinga blir som kjent fra før ikke 100%. Oppløsningen havner på 1216x684 (overskann kompensasjon) som omskaleres i Pioneers videoprosessor til å passe 1024x768 naitiv oppløsning i panelet.

Windows og liten tekst er jo en historie for seg, og blir som kjent best med VGA-kabelen stikkende ut i front, men jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg kan se noe særlig forskjell i fullskjerm HD-video.

Jeg har blant annet brukt Pioneers egne demovideo "Destination Island" som er bra på detaljer og farger. Det første jeg legger øye på er at fargene er mye gråere og tristere med VGA-kabelen. Dette kan dels bedres via tweaking av innstillingene både i pc'en og på tv'en, men skyldes nok også kvaliteten på VGA-kabelen jeg kjører (Bandridge til 399,- på Spaceworld).

Det jeg var mer opptatt av var om jeg kunne se om problemene med 1:1 pixelmapping gav noe utslag i synlig tap av skarphet ved bruk av HDMI-kabelen.

Alt i alt så det lyst ut for HDMI-kabelens del. Det eneste jeg kunne konstatere var at på enkelte små detaljer, som for eksempel et rekkverk på balkonger i starten av filmen, oppsto det "sagtann"-effekt, som ikke var der med VGA-kabelen (i allefall i mye mindre grad). På andre detaljer, som for eksempel hårstrå i nærbilde var det ikke like lett å se om det var noen synlig forskjell på de to kablene.

Ettersom primærmålet er å eliminere VGA-kabelen pga den latterlige plasseringen, er jeg mest fristet til å kjøre HDMI, men etterlyser andres erfaringer med VGA vs HDMI, og spesielt erfaringer med VGA-kabler av litt bedre kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig fin liten mini-test det her! Skillet mellom vga og hdmi var overraskende lite etter hva jeg så. Hadde selv et stort hat mot vga utgangen i front av tuneren, helt til jeg gjemte tuneren bak stereobenken (ståendes inntill veggen), og vips ute av synet. Like greit det siden ir-mottageren er i front av panelet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •