DLP og CRT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: DLP og CRT

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP og CRT

Sikkert mange som kommer til å rive seg i håret og få øye eplene langt opp i hjernebarken når jeg stiller dette spørsmålet, men jeg veit ikke om noen annen måte å få svar på dette enn å spørre dumt. Hva er egentlig forskjellen på disse forskjellige tv-ene. Håper noen her kan bære over med meg og svare meg på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En CRT (cathode-ray tube) er en god gammeldags TV med bilderør.

En DLP chip er en liten brikke med 1000 vis av små speil på. Man sender lys mot disse speilene og sender det reflekterte lyset gjennom en linse mot et lerret. Speilene kan skifte vinkel og dermed kan graden av lys som reflekteres fra hvert speil endres. Hvert speil er et bildepunkt. For å få forskjellige farger på lyset sendes det nøye timet gjennom et roterende fargehjul med forskjellige farger i forskjellige segmenter.

DLP er oftest brukt i prosjektører. Men det finnes også såkalte bakprojeksjons TV'er der prosjektøren står inni TV kassa og reflekterer lyset via et eller flere speil opp på en gjennomsiktig TV duk. Vi snakker her om store TV'er i 50" klassen. Ta en titt her http://www.dlp.com/Default.asp?bhcp=1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret. Gjorde meg litt klokere! :grin: