Hvor stor forskjell er det mellom 42" og 50" TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor forskjell er det mellom 42" og 50" TV?

Sitter pr. idag med en "gammel" samsung PS42P2S plasma TV, som egentlig er moden for utskifting. Er vel snart 4 år gammel....

Tenkte lenge på å oppdatere til en projektor som skulle brukes til film, mens samsungen fikk duge noen år til.

Etter nøye vurderinger (plass/WAF/bildekvalitet), så har projektorønsket falt vekk. Sitter nå med den tanken at jeg har lyst på stor plasma. Så mitt spørsmål er da : Vil en 50" (eller større for den del) virke "mye" større en 42" som jeg har pr. idag? Ønsker spesielt tilbakemeldinger fra personer som har oppgradert ifra 42" til 50".

Ser også at valget bør være "enkelt"....... Pioneer er jo forsåvidt kongen, men ser også at Panasonic kommer med nye modeller snart. Har tid til å vente, bør jeg det?

Håper på noen fornuftige svar her.....

Edit : En annen ting er om jeg vil merke stor forskjell i billedkvalitet (tenker da på utviklingen av plasmadisplay'ene) ifra min gamle traver til nyere modeller.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter litt i samme båt som deg; har faktisk samme plasma som deg også (men jeg har "kastet" tunerboksen til fordel for DVDO VP30 og UPC digital TV tuner).

I forhold til nye modeller vil vel vi to merke stor forskjell mest på sortnivå, detaljering i mørke partier, og mye mindre/ikke-eksiterende fargegraderinger. Ellers er ikke panelet vårt så verst, selv om det drar på åra.

Jeg har også lyst til å kjøpe 50" neste gang, særlig fordi på film kunne jeg godt tenke meg større bilde. Men jeg har også droppet tanken på projektor. Hadde jeg hatt eget rom til dette her så...

Når det gjelder hva man skal velge, har jeg egentelig lyst til å ha is nok i magen til å vente på SED. Men det kan jo gå både ett og to år før det kommer noe håndfast der.

Som man alltid sier; det lønner seg å vente for det kommer noe bedre, men problemet med å vente er at det alltid vil komme noe bedre.

Men for oss to tror jeg nok det ville være en god idé å ihvertfall vente litt til. Det er ikke lenge til 600 serien til Panasonic kommer, og ifølge ryktene er de forbedret på alle områder, og er også kvitt alle siste rester av 'yring' i bildet.

Så jeg personlig skal ihvertfall kaste innpå is, og vente litt til...

Venter spent på innspill fra folk som har gått fra 42" til 50" (helst i vanlig stue).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en 42" et par måneder nå, og synes allerede den er ganske liten, spesielt på filmer filmet i cinemascope (2.35:1). En 50" SED med 1080p-panel vil derfor bli innkjøpt om et år eller to..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderte fra 43 til 50 tommer før jul. Har ikke angret et sekund på å gå opp et hakk i størrelse. Nå skal det sies at vi sitter ca. 4 meter unna skjermen, så den virker ikke så stor der borte på veggen. Den var stor når vi fikk den , men det varte bare ei uke. Så om jeg skal anbefale noe, kjøp 50" (eller større for den sak skyld). Det blir ihvertfall ikke noe mindre skjerm på meg neste gang.
    Du må gjerne vente på ny teknologi. Men husk at de aller første TVene med den nye teknologien vil være dyre, og kanskje ha barnesykdommer som rettes på senere modeller.
    Når det gjelder neste serie til Panasonic blir det helt sikkert knallbra skjermer. Men det skuffer at de ikke slår til med rene 1080 skjermer i litt mindre format.
    Neste gang jeg skifter er til ren 1080 skjerm i ikke mindre enn 50" format.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på den. Byttet ut min 434 med en 506 i januar, og ble overrasket over at 506-en var mye større. Nå etter en 2-3 uker er skjermen "akkuratt passe", og 42-tommerne som henger rundt i elektrobutikkene virker puslete

Men det er jo en farlig greie, for som roffen sier kan man jo ikke gå ned i størrelse når man skal bytte ut skjermen
    Hjemmekino: Samsung 75" KS8005 - Samsung UBD-K8500 - Apple TV - Chromecast - Sonos all around
    Stue:
    Samsung 65" JU7005 - Apple TV - Chromecast - Sonos playbar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •