Ikke HD Ready innebærer ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke HD Ready innebærer ?

Hva er egentlig følgene for de som har kjøpt og kjøper ikke HD Ready merket TV ?

1 De får ikke dratt full nytte av all informasjonen i HD signaler

2 Hva annet ?

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rubina
    Hva er egentlig følgene for de som har kjøpt og kjøper ikke HD Ready merket TV ?

1 De får ikke dratt full nytte av all informasjonen i HD signaler

2 Hva annet ?
    Mangel på digital inngang som DVI/HDMI, men ikke nødvendigvis. Noen "ikke HD Ready" har dette, men ikke alle.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som støttes ved HD-Ready skjerm er fysisk opløsning på 720 horisontale linjer eller mer, HDMI og eller DVI inngang med HDCP støtte, component inngang, og støtte for å vise 1080i og 720p inngangs signaler samt 16:9 bredde / høyde format.
    HD-Ready er bare en liten deffinisjon om at skjermen er fremtids sikkret, og sier egenlig ikke så mye om ytelsene bare den tilfredstiller minimums kravene.

Mangler en av disse parameterene er skjermen ikke deffinert som HD-Ready utifra standarden, men det vil ikke nødvendigvis bety at den ikke kan vise HD materiale hvis skjermen fysisk har høy nokk native oppløsning, men getyr at man kanskje kan få problemer med å vise HDCP enkodet materiale digitalt .

Kan for ordens skyld som et eksempel vise til at en skikkelig High end CRTprojektor som denne http://www.barco.com/corporate/en/pr...sp?element=859 med oppløsning 3,200 x 2,560 Pixels som ikke i utgangspunktet pga manglende digital innganger og HDCP er HD-Ready.....:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool hd ready myten

Jeg har en ikke hd-ready plasmaskjerm (panasonic 37pa50e). Jeg har en DVD spiller koblet til skjermen via komponent. DVD spilleren har firewire inngang. Hvis jeg så kobler et hd kamera (sony hdr-fx1) til dvd spilleren via firewire ser jeg hele hd bildet (1440x1080i) på min skjerm selv om denne ikke er hd-ready, og det ser i tillegg veldig bra ut. Hva beviser dette?
    Jo, hd ready er ingen garanti for noe som helst bortsett fra at den har et gitt antall korrekte innganger som en komité med ingeniører har bestemt er en standard.

Det er i det hele tatt utrolig mye myter om hd-ready og alt som ikke kan vises hvis du ikke har dette og stort sett er de fleste av dem feil.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobba
    Jeg har en ikke hd-ready plasmaskjerm (panasonic 37pa50e). Jeg har en DVD spiller koblet til skjermen via komponent. DVD spilleren har firewire inngang. Hvis jeg så kobler et hd kamera (sony hdr-fx1) til dvd spilleren via firewire ser jeg hele hd bildet (1440x1080i) på min skjerm selv om denne ikke er hd-ready, og det ser i tillegg veldig bra ut. Hva beviser dette?
    Jo, hd ready er ingen garanti for noe som helst bortsett fra at den har et gitt antall korrekte innganger som en komité med ingeniører har bestemt er en standard.

Det er i det hele tatt utrolig mye myter om hd-ready og alt som ikke kan vises hvis du ikke har dette og stort sett er de fleste av dem feil.
    Du ser hele bildet, men det er nedskalert til plasmaens oppløsning.
    Det er mange skjermer som ikke er HD-Ready som kan vise HD men i nedskalert form. Dvs at du mister en del info pga skjermens oppløsning. Allikevel behøver dette ikke bety at bildet ikke blir bra...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD Ready vil ha mest synlig forskjell kontra lavere oppløsning når det kommer HDTV sendinger - tidligst i 2007. Eller hvis man investerer i HD-DVD filmer og HD-DVD spiller (ikke det store utvalget foreløpig... for å si det mildt...) ELLER hvis man ønsker å spille XBOX 360 - alle spill til XBOX 360 skal nemlig være laget for HDTV oppløsning.

Jeg valgte "billig-løsningen" 37PA50E pga prisen, gode farger og at DVD formatet sannsynligvis lever lenge...

Venter man litt lenger kan man kjøpe LCD/plasma som etterhvert får 13-bits farger istedenfor dagens 10-11 bits. Dette er kanskje vel så viktig som oppløsningen.

10 bits = (2^10)^3= 1024 fargenyanser for hver av Rød, Grønn, Blå =1024^3 = 1,07 milliarger farger (det du ser i reklamen)
    11 bits (37PA50E og nyere LDC) = (2^11)^3 = 2048^3= 8,6 milliarder farger (det du ser i reklamen)
    13 bits = (2^13)^3 = 8192^3= 8192^3 = 549 milliarder farger (!)

OK så reklamen er forvirrende med sine milliarder farger - men som synes vil det være en vesentlig forskjell mellom 2^10=1048 fargenyanser og 2^13 = 8192 fargenyanser i hver av fargekomponentene (ett rødt, grønt og blått punkt utgjør tilsammen et pixel).

Med andre ord vil man sannsynligvis unngå helt såkalt "banding" med neste generasjon LCD/Plasma. Noe heller ikke 37PA50E (11 bits) er helt fritt for (man kan i visse tilfelle se i lyse farger at det ikke er helt glidende overgang fra lyst til mørkere, men at det blir en bånd-effekt).

Nevnes bør dog at 37PA50E er bedre til dette enn mange (dyrere) plasma jeg har sett. Så ta med deg øynene og kikk på skjermene i nærmeste butikk - det menneskelige øyet er suverent god til å oppdage skille mellom farger osv.

Antallet farger er sånn sett også viktig å tenke på - ikke bare oppløsningen.

Men til prisen 13000 som jeg betalte er 37PA50E en meget god skjerm som gir krystallklare bilder fra DVD via komponent-utgangene.

...så får det heller være at Lefdal-selgeren tydelig ble uinteressert i en som ikke var interessert i HD-Ready og heller ikke "idiot-forsikringen" på 1500,-

(Går TV'n istykker etter vanlig garanti så får jeg jo bare et påskudd til å kjøpe ny... og da finnes det sikkert enda bedre HD skjermer enn dagens til under halvparten av prisen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så får det være så som så med at det ikke finnes kilder med mer enn 8 bit per farge oppløsning på skissestadiet engang....

Eller at andre displayer (som LCD og CRT*) klarer seg med 8 bit uten å vise banding i irriterende grad :-D

mvh
    Knut

*)som levert ut av D/A i skjermkort eller DVD-spiller.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja jeg trodde da vanlige TV sendinger var _analoge_ ...

___
    So analog color TV signals contain a large luminance signal and two small "color difference" signals. These are typically abbreviated Y, Y-R, and Y-B. Since luminance is the sum of the primary colors, Y = R + G + B. Simple algebra will give you the RGB signals: R = Y - (Y-R). B = Y - (Y-B). G = Y - R - B. With the Y, Y-R and Y-B system the black and white signal, Y, remains untouched for older sets; only color sets needed to deal with the two color difference signals, Y-R and Y-B; this is an elegant system for backward compatibility.
    ___

Analog vil si at signalet ikke er delt opp i "digitale" trappetrinn, dvs et signal som mellom en gitt minimums- og maksimums-verdi kan anta et uendelig antall nyanser.

Derav også noe av argumentasjonen mellom FM radio-signaler (analoge) og DAB (digitale) fordi en god FM sending faktisk vil være bedre enn et digitalisert (og ganske komprimert=få bits) DAB. På DAB slipper man selvfølgelig susing, akkurat som man slipper susing/støy på CD/DVD sammenlignet med vinyl.

Er man nøye så kan man selvfølgelig også tenke seg at MP3 sendes over FM - dvs en digital til analog konvertering og da vil det naturligvis ikke bli noen bedre kvalitet enn utgangspunktet - snarere tvert om... Men i ovenstående tenker jeg da fremst på live-sendinger f.eks.

Men det er forsåvidt et poeng her - apropos DVD - og forskjell man ser på CRT kontra LCD/Plasma - og det jeg kaller banding. Hvis det ikke er antall bits som er viktig (og hvorfor kommer produsentene med 13-bits prosessering hvis det ikke er noe poeng?) så er det kanskje kontrast-settinger eller såkalte støy-reduksjons settinger som lurer oss ??

La merke til at 37PA50E f.eks. var stilt til max dynamisk kontrast når jeg fikk den - altfor grelle farger. Har nå valgt Cinema og resten av settingene ca midt på. Da blir hudtoner osv mest naturlige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Tja jeg trodde da vanlige TV sendinger var _analoge_ ...
    Det stemmer. Men i dag er vel alt av parabol, mer og mer kabel-tv, og snart bakkesendinger digitale.

Og hvem bruker analoge medier som vhs eller laserdisc lengre?
    Analog vil si at signalet ikke er delt opp i "digitale" trappetrinn, dvs et signal som mellom en gitt minimums- og maksimums-verdi kan anta et uendelig antall nyanser.
    stemmer
    Derav også noe av argumentasjonen mellom FM radio-signaler (analoge) og DAB (digitale) fordi en god FM sending faktisk vil være bedre enn et digitalisert (og ganske komprimert=få bits) DAB. På DAB slipper man selvfølgelig susing, akkurat som man slipper susing/støy på CD/DVD sammenlignet med vinyl.
    En litt rar argumentasjon. Lossy kompresjon lar seg ikke uten videre sammenligne med digitale tapsfrie systemer eller analoge systemer. Artefaktene har en helt annen karakter.

Er man nøye så kan man selvfølgelig også tenke seg at MP3 sendes over FM - dvs en digital til analog konvertering og da vil det naturligvis ikke bli noen bedre kvalitet enn utgangspunktet - snarere tvert om... Men i ovenstående tenker jeg da fremst på live-sendinger f.eks.
    Jeg tror ikke du kan se noe som helst tv-signal i dag som har vært analogt ende-til-ende. Men det er mulig at produksjonsutstyr har høyere oppløsning enn 8 bit, jeg er i tvil om distribusjonen har det.
    Men det er forsåvidt et poeng her - apropos DVD - og forskjell man ser på CRT kontra LCD/Plasma - og det jeg kaller banding. Hvis det ikke er antall bits som er viktig (og hvorfor kommer produsentene med 13-bits prosessering hvis det ikke er noe poeng?) så er det kanskje kontrast-settinger eller såkalte støy-reduksjons settinger som lurer oss ??
    Jeg har for lengst gitt opp å bruke market-speak som kilde for å forstå teknikk :-)

Konsensus ser ut til å være:
    *banding er et problem på Plasma, ikke på LCD eller CRT
    *LCD og CRT vil oftest være begrenset til 8 bits pga kilde eller prosessering
    =>8 bits er i seg selv nok

Nå har kanskje Plasma bedre kontrast enn LCD og det kan kanskje tydeliggjøre eventuelle problemer med kvantisering. Min personlige "tro" er at det er ett eller annet unikt med plasma-skjermer og prosesseringen de trenger som gjør at man mister effektive bits (altså <8), og at nyere generasjoner som har skryte-bits simpelten er bedre i stand til å presentere 8 reelle bits.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter litt forskning...

Det ser ut som om "banding" i hovedsak kan skyldes 8-bits farger i råmaterialet og/eller ikke helt topp video-redigering som gjøres i filmer når effekter og annet legges på...

http://www.creativecow.net/articles/...ron/nle_today/

Speaking of bits, a more recent tech/hardware, digital NLE distinction is between the historical 8bit and more recent 10 or 16bit processing. This refers to the bit depth, the # of levels of variation in the color and gray scale of the image. In an 8 bit component system each of the 3 components can represent 256 colors. 256 X 256 X 256 = the 16.7 million colors that you've heard about as the capabilities of a system. This is a computer system or an NLE system that is native RGB, 4:4:4. An NTSC, YUV, 4:2:2, 8bit system minus the space of NTSC setup (pedestal) has 240 X 120 X 120 = 3.5 million potential colors. You might think, “Good Heavens, even 3.5 million colors ought to handle any of my needs,” but there are instances where this isn't true. These instances involve subtle gradations of the same or similar colors or grayscale and the resulting artifacting is referred to as banding. You've probably encountered it. It most often occurs in graphics when you've tried to create one of these subtle gradations and it isn't smooth but looks stepped. It seldom occurs or is masked by detail in the natural world when you are shooting although there can be instances of it in recording of the sky and water. Signal processing in the camera that minimizes this problem has improved with the latest generations of production gear. It is an inherent problem with 8bit and the solution involves some form of conscious signal degradation that I don't really understand.

If a banding problem is there in your 8 bit source material, and all common digital production formats are recorded to tape in 8 bit component regardless of the bit depth used to process in the camera head or deck levels of the camcorder, it could very well be compounded in your 8bit component NLE, if that material is used for further compositing or FX. It could be compounded to visibility even if not visible in the source footage. If the NLE processes in 10bits or more (10bit processing has 64 times the number of possible colors that 8bit has) this compounding has little chance of taking place and the integrity (quality) of your original source footage is maintained. I personally suspect that this bit distinction thingy could be more important to the overall quality of our final NLE projects than the distinction between very high data rate compression and uncompressed. But we don't hear about this distinction very much because most of the major hardware purveyors are still delivering 8bit NLE hardware.

Får vel sette vår lit til at HDTV også bringer med seg en økning fra de historiske 8 bits i denne sammenheng.

Men forsåvidt en annen teknikk for å unngå banding er å lage punktmønstre dersom en bestemt fargenyanse ligger mellom det skjermen kan prestere av fargenyanser.

Se bilde nr 3 av katta på denne siden - dithering i praksis, selv om antallet farger ikke er større enn i bilde 2.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dithering

Men for dithering er det en fordel med større oppløsning - så der er det en fordel LCD kan ha kontra lavere oppløsning plasma (hvis det er ca samme antall fargenyanser de kan vise). Forutsatt at det er rask nok og god nok prosessering...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •