Sortnivå / kontrast på Pioneer xx6 serie?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sortnivå / kontrast på Pioneer xx6 serie?

Jeg har akkurat fått en LG PX4R i hus - og er stort sett fornøyd med "alt" på denne TV'en utenom sortnivå / kontrast! (dvs. evnen til å vise sort som sort, uten at lysere detaljer i mørke områder forsvinner)

Kan noen si noe fornuftig om sortnivå/kontrast på Pioneer xx6 serien - "hvor bra" er egentlig dette?

Har sett bla. på svenske fora at også eiere av Pioneer klager på sort-nivået?

Sammenlign gjerne med gammal CRT - er alle plasmaer - også Pioneer - fortsatt lysår unna crt-sort / kontrast?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppgraderte selv fra 434 til 506 i første reke pga sortnivå. Kjempeforskjell. Nå er ikke sortnivå noe jeg tenker på lengre, men det kan absolutt fortsatt bli enda bedre.
    Ja, CRT er fortsatt konge på sortnivå (så lenge det varer).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Jeg oppgraderte selv fra 434 til 506 i første reke pga sortnivå. Kjempeforskjell. Nå er ikke sortnivå noe jeg tenker på lengre, men det kan absolutt fortsatt bli enda bedre.
    Ja, CRT er fortsatt konge på sortnivå (så lenge det varer).
    Samme her.
    Oppgraderte fra 505 til 506, meget stor forskjell på sortnivå.
    Vil nesten si at Pioneer har like bra, om ikke bedre sortnivå enn Panasonic

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til den nevnte skjermen, men generellt er vel CRT skjermer best i klassen på å Kontrast og sortnivå, men enkelte Plasma skjermer begynner å bli ganske bra de også. Ellers så er vel riktig kalibrering av gråtone skala, brightness og Contrast (og muligens gamma) det som skal til for at man unngår store problemer med crushed-black, som jeg forstår det som du beskriver i innlegget ditt.

Med crushed-black er det som kjennt ikke bare skjermen og instillingene dens som spiller inn, men også instillingen på kilde som spiller inn. Det er for eksempel ikke alle DVD spillere som sender ut Blacker than Black hvis man sjekker det, for å nevne noe.

Hvis du ikke allerede har gjort det ville jeg anbefalt å gå en runde med DVE dvd plata (hvis du har den) for å få kalibrert skjermen litt bedre, eventuellt kostet på en proff kalibrering foretatt av en fagmann med måle og kalibrerings utstyr. Den siste løsningen er kankje litt dyr hvis man har en økonomi skjerm, men har man en skikkelig påkostet skjerm, er det ikke sikkert man noen gang vil se potensialet man har betalt i dyre dommer for, hvis man ikke får skjermen skikkelig kalibrert heller....

Plasma skjermer kan vel ofte virke litt lite dynamiske i kontrast området osv, men ser man på skjermen i litt dempet belysning, blir ofte disse forholdene bedre, og øynene blir mer følsomme for hva som skjer i de sorte områdene i bildet.

Man børr vel også være klar over at nye plasma skjermer gjerne trenger en innkørings periode av "fosforet" før det får de riktige arbeidsforholdene, og litt mindre følsomhet for statiske logo innbrenninger osv.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok vært igjennom DVE til jeg blir "blå i trynet" ja - uten at det hjelper - ender opp med å kjøre flere hakk mørkere bilde enn "korrekt" etter DVE.

Se f.ø. beskrivelse i første post her http://avforum.no/forum/tv-apparater/32098-rsteinntrykk-lg-42px4r.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •