Førsteinntrykk LG 42PX4R

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk LG 42PX4R

Fikk endelig LG'en i hus for noen dager siden, her er førsteinntrykkene så langt;

Look&Feel
    Er forsåvidt fornøyd med utseende - ser slett ikke ut som billig plast. Jeg foretrekker egentlig noe ala Pioneer's design (smal ramme, ingen synlige høyttalere) - men kan godt leve med LG'ens utseende.

TV-funksjonalitet
    Fungerer svært godt som TV - 2 tunere, alle mulige PIP-varianter (du kan velge mellom alle kilder inn).
    Svært bra "TV-lyd". Treghet mht. kanalbytte er som på de fleste andre plasmaer jeg har sett / prøvd.
    Menysystemet er oversiktlig, og lett å benytte - tar kanskje litt mye plass på skjermen når du skal kalibrere.
    Ved 4:3 eller PIP blir sidefeltene lyse grå - dette er etter min mening uheldig - det ser rett og slett merkelig ut.

Bilde
    Det finnes 4-5 ferdige instillinger (std, mild, dynamic, int.eye etc.) - jeg kommentere ikke disse, da ingen av dem (etter min mening) yter bildet rettferdighet.

Har kalibrert bildet (user instillingen) med utgangspunkt i DVE - og mener skjermen _generelt_ gir svært naturtro farger og bilder.

Den gir også et imponerende bilde (i plasma sammenheng) fra slapp analog kabel. Jeg kjører med XD-engine på - og synes bildene fra kabel blir svært mye bedre enn alle andre plasmaer jeg har hatt i hus.

Det som skuffer meg er sortnivå / kontrast - jeg kjører digitalt fra en Denon1910 - og får slett ikke det sortnivået jeg hadde håpet på/forventet.

Noe som også er merkelig er at det ikke lar seg gjøre å kalibrere kontrast "riktig" vha. feks. bilde 14 på DVE - uansett hvor mye du skrur opp eller ned havner du ikke innenfor de parametrene som er oppgitt.

Også mht. brightness er det slik at hvis du kalibrerer etter DVE (bilde 2) blir det sorte mer mørkegrått enn sort. Jeg har endt opp med mørkere innstillinger enn vha. DVE - noe som desverre da går noe ut over detaljnivået i mørke scener.

Annet
    Viftestøy - denne høres så vidt, hvis du har lyden svært lavt på - foreløpig ikke noe problem(?)

Inputvalg - du må feks. trykke tre ganger på fjernkontrollen for å komme til HDMI-input, og her er forsinkelsen mellom kanalvalg nok til at du gjerne ender opp med å trykke 5-6 ganger for å komme dit - en smule irriterende.

Andre specs mht. innganger etc. finnes på AVnytt

Konklusjon;

+ Look&Feel
    + TV-funksjonalitet generelt
    + XD-engine (gjør en god jobb med bildet)
    + Farger og bilde generelt
    + Evne til å behandle analoge signaler

- Skuffende sortnivå / kontrast (5000:1, my ass...)
    - Lysegrå sidepaneler ved 4:3 og PIP
    - (Noe viftestøy)

[Edit] Ser at jeg helt glemte å nevne graderinger - og det sier vel det meste... - graderingene er nesten ikkeeksisterende - noe av det beste jeg hittil har sett på en plasma. [end edit]

Hvis bare denne hadde hatt et skikkelig sortnivå, skulle jeg skrudd den opp på veggen og latt den henge der en god stund... Som TV må den være et av de bedre valgene som finnes der ute.

Nå heller jeg vel mot tilbakelevering, men jeg er også usikker på om jeg i det hele tatt finner en plasma med godt nok sortnivå... samtidig som den har "all" funksjonalitet og lite/ingen graderinger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette va en kjempe fin "test". Har sett litt på denne plasmaen selv.
    Men det blir vell en Panasonic..!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du testet pdp-436?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - men jeg burde nok se på en slik også, samtidig som FDE'en mangler mye mht. innganger, tuner etc., etc., og fortsatt er 3-4K dyrere enn LG'en

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm - jeg får et helt annet (bedre) sortnivå på hele skjermen når jeg kobler til PC?

Sortnivået i de samme filmene kjørt over VGA fra PC blir også mye bedre enn kjørt fra 1910...

Kan dette ha noe med "datasort" vs "videosort" å gjøre - husker jeg leste noe om det en gang?

Noen som vet hva Denon 1910 gir ut -antagelig "videosort"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Hmmm - jeg får et helt annet (bedre) sortnivå på hele skjermen når jeg kobler til PC?

Sortnivået i de samme filmene kjørt over VGA fra PC blir også mye bedre enn kjørt fra 1910...

Kan dette ha noe med "datasort" vs "videosort" å gjøre - husker jeg leste noe om det en gang?

Noen som vet hva Denon 1910 gir ut -antagelig "videosort"?

Har du ikke bare ulik kontrast innstillinger på de to inngangene? Kan jo gi et inntrykk av bedre sortnivå på den ene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja - da var en svært pent behandlet LG PX4R tilbakelevert.

Førsteinntrykket holdt seg, synes dette generelt var en svært god plasmaTV, men sort/kontrastnivået var slett ikke bra - dette går også utover dybden i bildene.

Testet den med flere DVD-spillere (HDMI), men resultatet ble det samme.

I tilegg oppdaget jeg at på enkelte av kanalene hoppet bildet konstant ørlite til venstre. Andre fora oppgir at dette kommer av svake signaler og problemer med å prosessere disse - og det kan jo hende - bra er det uansett ikke.

Så Sony 29" har på nytt kommet ned fra loftet og får gjøre nytten foreløpig (har langt bedre bilde enn alle plasmaskjermer jeg hittil har hatt i hus...)
    Kanskje Pana 6x serien når den kommer endelig kan måle seg i billedkvalitet med en utgammal CRT?

Pioneer er vel det andre av dagens alternativer - men innbrenningsproblematikk etc. på disse frister ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hatt min PX4R i 6 uker og har nå kommet litt over den første "wow"-perioden (tror jeg).

For å starte med konklusjonen: Denne tv'n er utrolig bra. Jeg bruker den sammen med iMac som DVD-spiller(VGA) og analog kabel-tv fra UPS. Kabel-tv er bedre enn det meste jeg har sett av andre skjermer og bildet fra iMacen er suverent bra. Kontrast, sortnivå fargebalanse mv er helt i toppklasse.

Mitt sammenligningsgrunnlag er div plasma- og LCD-tv'er jeg har sett hjemme hos venner og i stort sett alle butikker i Oslo som selger slike. Etter å nesten ha gitt opp å kjøpe flatskjerm pga mange skuffende butikkdemoer, endte jeg en dag opp på ElNor og så deres LG demovegg. Da bestemste jeg meg! Dette kan jeg leve med, tenkte jeg. Og det har jeg tenkt å fortsette med en god stund fremover. :-)

Det eneste minuset jeg vil trekke fram er at kanalskiftingen er lit langsom. Kjappere enn de fleste paraboltunere, men likevel ikke "instant". En ting til er at det ikke er sort men grått på sidene av bildet når man viser 4:3 format. Dette kan enkelt endres til sort i service-menyen, men litt unødvendig.

Av positive sider vil jeg nevne:
    Lekker design pianolakk)
    Meget bra lyd
    Bilde
    Null viftestøy
    Innganger
    Pris
    Programmerbar remote (som nå også styrer iMacen)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •