Samsung LE40M61B vs Pioneer PDP-436XDE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung LE40M61B vs Pioneer PDP-436XDE

Noen som har sett begge disse?
    Hva er fordelene og bakdelene med disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok først og fremst lese på nettet om LCD kontra Plasma og gjøre deg opp en mening om hvilken teknologi som passer deg best. Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av disse da ingen har optimal PC kompatibilitet.

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pioneer 436 og er veldig fornøyd med denne. Midlertidig innbrenning er dog et stort problem for meg. Ikke pga PC-bruk men logoer på tv.

Jeg ville lagt dette inn i beregningen, selv om jeg per i dag ikke ville hatt en annen tv enn denne.

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett disse side om side, men en kollega av meg har sett disse i en elkjøp butikk og han mener at LCD tv'n var mye klarere og skarpere bilde på.
    Stemmer dette?
    Ser at mange skryter av svartnivå på Samsungen.
    Hvordan er egentlig svartnivå på Samsungen i forhold til Pioneeren?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også i marked for en LCD/Plasma utpå sommeren/høsten, og etter å ha sjekket litt rundt på nettet virker det som om LCD er best hvis du skal bruke den sammen med PC (skarpere bilde, bedre oppløsning) mens Plasma er best på TV/DVD-bruk (bedre sortnivå/kontrast, mindre avslørende på dårlige signaler pga. litt mindre skarphet).

Jeg heller litt i øyeblikket mot LCD fordi jeg kommer til å bygge en HTPC som jeg skal koble til. I tillegg skal jeg innrede eget hjemmekinorom, og dermed vil tv'en bli brukt for det meste til tv-serier, sport, nyheter etc. i opplyst rom og sjelden eller aldri til å se film med lysene i rommet slått av, og dermed blir ikke sortnivå og kontrast fullt så viktig. Og så har jeg digital satelitt, så jeg trenger heller ikke legge så mye vekt på at bildet skal være best mulig med dårlig inn-signal som f.eks. analog kabel.

Jeg har fremdeles ikke vært ute og sett på noen av de aktuelle skjermene, men det virker jo som butikkene stort sett forer skjermene med elendige kabel-signaler (de billige modellene) eller animasjonsfilm på DVD (de dyre modellene), så jeg kommer til å ta med DVE og laptop, samt be de koble opp samme DVD-spiller på de aktuelle skjermene før jeg bestemmer meg.

Når det gjelder innbrenning har jeg lest at det er et problem som kun eksisterer på Plasma, og at man på LCD kun kan oppleve den midlertidige sorten (image retention) som går vekk når man slår apparatet av en stund. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Du bør nok først og fremst lese på nettet om LCD kontra Plasma og gjøre deg opp en mening om hvilken teknologi som passer deg best. Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av disse da ingen har optimal PC kompatibilitet.

Hva er det da som er optimalt for PC?

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd er vel best på pc.
    Når de er sagt ,så bruker jeg pc på plasma.Det funker greit det.Bare å passe på å sette på skjermspareren.Har merket at det er"fort gjort" å glemme at tven er på.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett begge tvene "live", dog ikke i ved siden av hverandre. Samsung er ett merke som har imponert meg ganske kraftig ihvertfall. Den største forskjellen er vel prisen. Er ikke sikker på veiledende på pioneeren men Samsungen er veil. på 27.999,- ,og det er jo en kanonbra pris for en EISA vinner, pioneer er vel raskt 10k dyrere.. Familien har selv en LE46M51 stående i stua, og bildet der er bare utrolig bra. Anbefaler deg å ta turen innom nærmeste Expert eller Elkjøp butikk og ta en titt, begge kjedene skal ha tvene inne. Vet at de fleste Expert butikker har HD bokser stående som de kan vise tvens fulle egenskaper på..
    My two cents.
    -totto

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er:

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1027

iforhold til

http://avforum.no/avnytt/showproduct...350bc4c19493d5

Jeg har bestemt meg for Samsung LCD... men vet ikke hvilken.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M61 er vel en del bedre. Kjenner ikke til R71.. M61 har ihvertfall det nyeste panelet fra Samsung (husker ikke navnet på det akkurat nå), og er jo EISA vinneren som nevnt over. Prøv en sammenligning på Samsung sine sider og se de opp mot hverandre. Vil tro panelet er den største forskjellen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    M61 er vel en del bedre. Kjenner ikke til R71.. M61 har ihvertfall det nyeste panelet fra Samsung (husker ikke navnet på det akkurat nå), og er jo EISA vinneren som nevnt over. Prøv en sammenligning på Samsung sine sider og se de opp mot hverandre. Vil tro panelet er den største forskjellen...
    Det er ikke riktig. R7-serien bruker samme panel som M61-serien, "SPVA".

Også Sonys nye S og V-serie bruker det panelet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen leser jeg at samsungen ikke fungerer optimalt med PC. Er det blitt noen enighet om dette? Jeg vurderer selv å kjøpe denne og jeg kommer til å kjøre den sammen med en HTPC. Vil den fungere fint med dette? Blir vel en DVI > HDMI kabel. Oppløsningen er vel det som er problemet her? Hvilke oppløsninger fungerer fint uten overscan og med best mulig bildekvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oivindi

Med andre ord: Da "skal" de har like bra bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er vel andre komponenter som spiller inn på bildet enn bare panelet. Forskjellige TVer kan utnyttte samme panel forskjellig. Legger man på diverse forskjellige bildeforbedrings dingser osv så vil en TV virke bedre enn den andre, selv om de har samme panel. Slik har jeg forstått det i hvertfall.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har selv M61 modellen og må si meg fornøyd med den. Kjører digital parabol med en RGB/Komponent konverter. Kan ikke si jeg savner noe sort, men heller litt yr i det lyse som jeg legger merke til en gang i blandt. (automatisk lysjustering = på)

Jeg har ikke testet Pioneer sin plasmamodell hjemme og har heller ikke testet med PC på VGA port ennå. (kjører Xbox 360 mot mediacenter itv)

Når det gjelder den nye R7x serien så stusset jeg litt over siste test i Hjemmekino, det virket ikke som om R modellen var helt på høyde med "gamle" M61?
    Mulig det kan være forskjell i elektronikket på disse to skjermene som har en innvirkning.

Det virket som om de stusset litt over dette i artikkelen også.

/t

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok, my bad. Fikk høre det fra en som jobber hos Samsung nemlig, men det er lenge siden så det kan jo hende de har forandret på det. Uansett, man bør komme seg til en forhandler og sjekke kvaliteten på de opp mot hverandre..

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 40M61 fra samsung, og angrer ikke et sekund på at det ble den, og lcd. Så en del på forrige panasonic serien , men så ble det en liten bonus før jul, badabing 40m61. Alle som har vært å sett film hos meg liker bildet veldig godt(folk med lcd/plasma selv, folk som ikke har peil og folk med pro og lerret) Jeg har justert den etter dve med lyssensoren PÅ , dynamisk contrast AV og film lys i stuen(marantz dv6400 supra comp kabler), men dette er diskutert i opp og ned i andre tråder ang dynamisk kontrast og lys sensorer.

Tror det sitter litt bedre elektronikk i m serien, så selv om R71 er nyere er nok m61 hakket vassere på bildet ennå. Også moro å se at den ennå ligger 3K over det jeg ga for den før jul i enkelte butikker...Ikke minst er den fin å se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prowler
    Når det gjelder den nye R7x serien så stusset jeg litt over siste test i Hjemmekino, det virket ikke som om R modellen var helt på høyde med "gamle" M61?
    Ble de to modellene testet side om side?

Eller var det basert på hukommelsen fra da de faktisk testet M61?

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble de to modellene testet side om side?

Eller var det basert på hukommelsen fra da de faktisk testet M61?
    Det var nok på hukommelse siden det ikke var en direkte test. Har ikke lest testen fra forbruker.no, men den ser ut til å stamme fra samme artikkel.

Men, back to trådstarter ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •