Så sinnsykt mye å ta hensyn til når man skal kjøpe

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Så sinnsykt mye å ta hensyn til når man skal kjøpe

Hei!

Skal kjøpe meg Lcd-Tv, og jeg har tenkt til å bruke den sammen med en HTPC.
    Jeg syns det er utrolig mye man skal ta hensyn til når man skal gjøre denne investeringa.

Tv'n må jo ha supert bilde, bra svartnivåer, kontrast på top, være HD-ready på alle måter, må ha HDMI med HDCP, DVI, VGA, komponent, scart osv osv.....

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Samsung LE32M61B, men så ser jeg at den ikke tar i mot PC-signaler via DVI (eller har jeg missforstått?)
    Hvor stor er egentlig forskjellen mellom DVI og VGA? Hva må jeg passe på i denne samenheng? Er det andre måter jeg kan koble HTPC'n til TV'n på? Blir jeg lykkelig med LE32M61B og en HTPC?

Hilsen frustret TV-kjøper

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det enkelt for deg selv: Kjøp CRT og Projektor

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk mange foretrekker vga framfor DVI i LCD-sammenheng. Dette fordi det ikke lar seg gjøre å få 1:1 pixelmapping gjennom DVI-inngangen med standard LCD oppløsning på 1366x768. Jeg tror derfor VGA er veien å gå. Hvis sortnivå og kontrast er svært viktig for deg ville jeg gått for noe annet enn LCD. Men uansett hva man velger må man vel inngå kompromiss på et eller annet. Har ikke sett skjermen, men virker svært god ut fra specs.:grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott....

Takk for svar...... Hvis VGA er veien å gå fra HTPC til LCD er jo det flotters.
    Det løser mange problemer for meg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg stiller meg svært spørrende til at 1:1 støtte over HDMI/DVI ikke finnes fra de største aktørene. Dette er en klar begrensning for forbrukeren, spesielt på skjermer med 1080p-oppløsning og dårlig 1080i de-interlacing. Disse såkalte HD-skjermene er jo helt ubrukelige til 1080 HD signaler, da de verken støtter 1080p direkte inn i tillegg til å ikke klare konvertere 1080i signaler skikkelig... Da har en ikke engeng muligheten til å koble på en videoprosessor/PC som tar seg av de-interlacingen, DA snakker vi begrensning!

Jeg tror imidlertid LG støtter 1:1 over HDMI på en del av sine modeller, her har Pioneer, Sony, Samsung og øvrige noe å lære. Forbrukerne vil før eller siden finne ut av denne begrensningen, og på det viset gi enda flere argumenter til de konkurrerende PC-skjermene, som uten tvil kommer til å spise godt av "TV"-markedet ettersom disse blir tilgjengelige i 32"+ med oppløsning på 1080p eller mer!

Når det gjelder innkjøp av skjerm i dag, har jeg selv valgt en Pioneer 50". Ypperlig TV, men null støtte for 1:1 digitale signaler fra PC over HDMI, som selvsagt er utrolig negativt... Uansett er dette pr. dato en av de aller beste valgene innen plasmakategorien (også 43"-eren).

På LCD-TV fronten tror jeg ikke Samsung er noe dårlig valg, foruten problemet med 1:1 da selvsagt... Sjekk også LG 32LX2 på AVnytt, populær TV til en svært hyggelig pris! Jeg kan ikke garantere at den støtter 1:1 over HDMI, men det kan kanskje noen andre melde tilbake på? Bidda?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Tror faktisk mange foretrekker vga framfor DVI i LCD-sammenheng. Dette fordi det ikke lar seg gjøre å få 1:1 pixelmapping gjennom DVI-inngangen med standard LCD oppløsning på 1366x768.
    Det beste er jo å kjøpe en LCD TV som ikke har disse svakhetene. Jeg kjøpte en Dell 37" LCD og den fungerer perfekt over DVI. Det samme gjorde en LG 32" jeg testet. Samsung, Philips og Sony er ikke noe å satse på dersom en ønsker å kjøre over DVI.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Vga - Dvi

Fint med alle svar her, og jeg blir stadig litt klokere.
    Men jeg sitter fortsatt igjen med 2 spørsmål.

Hvor stor/hva blir forskjellen egentlig på
    VGA og DVI når jeg kobler til en pc?

Det snakkes en del om 1080i.... der har jeg også et spørsmål.
    Typisk oppløsning på en LCD-TV i da er jo 1366X768 for å oppfylle
    1080i må man vel ha en oppløsning på 1080 vertikalt?? Hvordan løses dette
    det finnes jo omtrent ikke TV'er med denne oppløsningen med mindre de koster det hvite i øyet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at via VGA, så kommer du ikke til å kunne kjøre HD innhold som er kopibeskyttet med HDCP. Da må du benytte DVI eller HDMI. HDCP vil sannsynligvis bli aktuelt å kjøre på PC i løpet av neste år. Da kommer neste generasjon HD DVD for fullt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste på lcd markedet i dag er den sinnsyke overprisinga. Har sjekket litt rundt om på div nettsteder i Europa og Norge ligger på den desiderte pristoppen, sammen med Sverige og Danmark.

Ser ingen grunn til at vi ska ligge 2-6 tusen over Land som Tyskland, Nederland og Belgia på AV produkter. Det er tross allt ikke særavgifter på slikt utstyr her til lands....enda....

Ta fx. en Samsung LE46M51 som koster ca.40' her hjemme. I Belgia ligger samma tv'n på ca.28000,- Dette er helt hårreisende spør du meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •