Kringkastingslisens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kringkastingslisens

Hva betaler man lisens for? Må man ha tuner? (plasma uten tuner registreres ikke så vidt jeg vet..?) Hørte også før at man måtte betale lisens når man kjøpte videospiller (vhs) men man gjør da ikke det om man kjøper en dvd spiller i dag.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må betale lisens på vhs-maskin fordi den inneholder tuner.
    Dvd-spillere har ikkje tuner derimot.
    Regnar med ein må betale lisens for Dvd-opptaker m. tuner.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som kan motta TV bilder er lisenspliktig. Unntaket er vel TV kort til PC som ikke blir registrert, men som lisensavdelingen mener er lisensplikting. Dog får de aldri vite om det.

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke nrk-avgifta på lyd/bildeprodukter fjerna for et par år siden??

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erosloveking
    Ble ikke nrk-avgifta på lyd/bildeprodukter fjerna for et par år siden??
    Det ble den ja (97-98 tror jeg), men det er ikke det man snakker om her.

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk litt fort for seg ops:

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv lisensen er en avgift en må betale for å ha et tv apparat, video, eller en annen innretning som kan ta inn tv-signaler. Derfor er det bl.a ikke gitt medhold til de som vil ha redusert lisens fordi de ikke får inn NRK2.
    En kan ha så mange tv-apparater og videoer en vil på samme lisens, forutsatt at de er i samme husholdning. Dvs. bor en sønn eller datter hjemme, som jobber og tjener penger selv, skal han/hun betale egen lisens, da dette regnes som en egen husholdning. Tv-kort til PC falt utenfor, da dette ble regnet som mulitmedia, og dette var ikke lisenspliktig. Men de klarer nok å lage en lov for det også :?
    For å unngå å betale lisens, må en derfor levere inn de aktuelle apparater på verksted, få fjernet tunermodulen/plombert dem, slik at apparatene kun kan brukes via scart/AV, og verkstedet må sende en bekreftelse til Lisensavdelingen i Mo. Dette har jeg/vi gjort flere ganger for skoler,barnehager etc. som bare skal bruke utstyret til å vise video.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nrk.no
    I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsapparat, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier et fjernsynsapparat. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.
    Ref: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1385074.html

Jeg mener, utifra ordlyden i teksten, at tv-kort er frigitt uansett hvor mye registeret det er.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket skulle bety at man kan unngå TV-lisens ved å kjøpe plasma-skjerm uten tuner, eller få plombert tuneren i et vanlig tv-apparat, og kjøpe et tv-kort til pc-en: pc -> receiver -> skjerm

Er det noen som vet hvor gode tv-kortene til pc er? Er det synlig kvalitetsforskjell på en normalt seriøs hjemmekino?

Det hører vel med at hvis mange nok gjør dette, kommer pc-kortene også til å bli lisens-belagt... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    Er det noen som vet hvor gode tv-kortene til pc er? Er det synlig kvalitetsforskjell på en normalt seriøs hjemmekino?
    Har et Winfast TV2000 Deluxe. Greit nok, men ikke noe mer. Skal du ha et skikkelig må du nok over 1000lappen. Har bare prøvd med en inneantenne - får ca samme resultat som antennen rett på tv (+ litt "digital-grafikk")

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I loven står det ikke fjernsynsapparat, men fjernsynsmottaker. Et TV-kort kan vel kalles fjernsynsmottaker, og dermed er det lisenspliktig. Poenget er vel at utstyr som kan ta imot TV-signaler, betyr lisenskrav i posten. Hva slags skjerm/display som benyttes har ikke noe å si.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fhl: tv-kort til pc er ikke avgiftsbelagt pr. i dag. Som nevnt i en annen post er de hittil blitt regnet som 'multimedia'. Men jeg er enig i at det er en gråsone i forhold til lovverket.

TV-kort, priser fra www.komplett.no:
    mono - fra 432
    NICAM stereo - fra 591
    digital satelitt/kabel - 1400 - 2500

Noen kort har også radio, det dyreste har text-tv. De fleste har s-video utgang, ingen har komponent-utgang.
    Priser er for PCI-kort (montert inni datamaskinen), USB-kort er dyrere.

Med dagens lisens-avgift (1850) vil man da tjene kostnaden inn i løpet av et år eller så. Jeg gjetter at det vil ta to til fem år før systemet 'catch up' og avgiftsbelegger tv-kortene også, så man kan spare noen kroner totalt. Selv om det ikke akkurat er kjempesummer i forhold til hva en hjemmekino koster...

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en artikkel i dagens VG side 12 inbefattes også PC-kort med TV-mottager under lisensreglene De kan virkelig å ødelegge moroa.
    Og hvem sa at NRK var reklamefri, se bare: Dette programmet sponses av både ditt og datt. Blæh! :evil:

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er flere som har samme holdning som meg, startet for en stund tilbake en debatt på vg.no
    =>http://vg.transact.no/Item.asp?Group...+lisens&Page=0 <=

Er nok ikke helt den mest populære saken som staten presser på deg!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke på at NRK har reklame som noe problem. Har de ikke hatt det så måtte lisensen vært dyrerer for å holde samme aktivitestnivå.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke verre enn å la være og slippe dem inn. TV-apparatet, det ble ødelagt under et uvær ifjor, det.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ingen rett til å gå inn for å kontrollere. Slipp aldri noen andre inn enn politi med ransakelsesordre.
    Kontrollører fra NRK kan være svært nidkjære og kikke inn mellom husets vinduer, så vær observant. Vær evt sikker på at TV'n ikke kan røpes fra inngangsdøren.

Alternativt: Betal lisensen! :wink:

-Kjetil-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjottolf
    Slipp aldri noen andre inn enn politi med ransakelsesordre.
    Hmmm, ikke noe spesielt godt triks på lørdagskvelder etter en bytur. :lol:

Newcomer Robert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ser ikke på at NRK har reklame som noe problem. Har de ikke hatt det så måtte lisensen vært dyrerer for å holde samme aktivitestnivå.
    Og hvorfor skal vi betale for at de skal holde noe slags aktivitetsnivå? Folk her til lands har oppdaget at det finnes mer i verden en NRK og er villige til å betale for det.
    Hadde alt vert som det skulle hadde en ikke behøvd å diskutere om en skal betale for en kanal en ikke er interessert i, men hvorfor kanaler en betaler for å se (frivilig) skal vise så mye reklame, t.d. tv3 og resten av viasat kanalene.

Om en vil betale NRK lisens skulle/skal vere frivilig, dvs. om en vil ha kanalen eller ikke. Jeg har 2 programmer jeg ser på NRK (beat for beat og nytt på nytt) jeg kunne fint klart meg uten disse og brukt de nesten 2000 kr. på noe annet som interesserer meg langt mer.

Det er flere som nemner at NRK er reklamefri (hmmm... javel) og at det er flott med en kanal som ikke maser om at en skal kjøpe noe hele tiden. Samt at de viser mye sport. HER HAR VI DA NOEN SOM VIL BETALE FOR Å SE FÅ NRK, hvorfor skal jeg som ikke interesserer meg for fotball (som er det mange regner som sport) betale for denne kanalen, jo fordi. Ingen har enda kommet med en forklaring, det bare er sånn, og hvorfor det. Jo for å ha TV er luksus, hah, hvem i landet er det som ikke har TV? De fleste har flere TV apparater i hjemmet.

Hele lisens systemet skulle vert avskaffet for lenge siden!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det står at Tele og datatjeneseter er unnlat denne lov-

Skal se om jeg finner den eksakte paragrafen.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •