Kringkastingslisens - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vg
    For å unngå å betale lisens, må en derfor levere inn de aktuelle apparater på verksted, få fjernet tunermodulen/plombert dem, slik at apparatene kun kan brukes via scart/AV, og verkstedet må sende en bekreftelse til Lisensavdelingen i Mo.
    Det holder å sende inn melding om "TV satt bort eller solgt", så er du kvitt NRK avgiften. Skjema fåes ved henvendelse lisensavdelingen. Har selv gjort dette, og satt TVen i kjellerboden (senere solgt).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekker en gammel tråd her.

Noen som vet om man må betale lisens for at man har redio innebygd i en hjemmekinoreceiver?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Noen som vet om man må betale lisens for at man har redio innebygd i en hjemmekinoreceiver?
    Radio er untatt kringkastingsavgift.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslag til ny kringkastingsavgift; alt utstyr som kan ta imot tv/fjernsynsignaler skal være lisensbelagt. Herunder:
    Mobiltelefon som kan ta imot tv (3G)
    PC (m/internett) ???
    PC (med satelittkort)
    Satelittmottagere
    Tv-Tunere
    Dvd-opptagere
    etc

forbindelse med forslag til ny forskrift om fjernsynsmottager, foreslår NRK en ny definisjon av begrepet «fjernsynsmottager», der alle skjermer som kan motta tv-signaler defineres som fjernsynsmottagere - og dermed lisenspliktige, skriver Dagens Næringsliv.
    http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article563524.ece

Forbrukerrådet stiller seg kritisk siden primærområdet for mobiltelefon/pc ofte ikke er å ta imot tvsignaler.

Så da må vi bli forsiktige med hvem adsl linjen skal stå på, hvem som kjøper pc i huset, hvem som kjøper mobiltelefon. De som ikke har tv, men har mulighet til å ta inn NRK over bredbånd/isdn bør sikkert også passe seg. Dermed kan 3G telefonen bli 2k dyrere i året for de som ikke har NRK.
    Kanskje vi heller skal kalle det en avgift og sende regning på 2k til alle Norges 4.5mill innbyggere!?

Mvh

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt villt at de fremdeles skal ha lisens for noe som helst mener nå jeg !

Forhåpentligvis skaper dette innspillet en debatt som medfører at lisensen nå blir fjernet!
    Det hadde vært fornuftig hvis NRK måtte ut å konkurere i markedet på lik linje med alle de andre kanalene:grin:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Så farlig som TV er, skjønner jeg godt at man må betale lisens for å se på. Man burde gått på kurs også, slik at man holdt seg unna skumle kanaler, som f.eks. de som ikke er NRK sine. Omtrent som våpenlisens. Alle skjønner jo at man må ha våpenlisens.

Det man får høre når man sier "men jeg vil ikke se NRK, og da gidder jeg ikke å betale for det heller - dette er idiotisk!", er at dette ikke er en avgift til NRK, men en avgift til Staten, slik at Norge kan ha en statlig kanal som lager TV programmer tilpasset alle samfunnsgrupper, og ikke bare noen få.

-Må jo huske på at vi lever i et fattig land. Hadde vi hatt panger, kunne Staten ha spandert dette på oss for ovenstående grunn, men vi lever jo ikke akkurat i noe rikt land heller da, desverre. Hadde vi bare hatt et eller annet som ga oss mye inntekter så. Gass og olje f.eks. hadde jo vært bra, og å produsere så mye strøm at vi måtte eksportere det. Men sånn er det jo ikke.
    Nei - vi må nok pent sponse Staten selv på dette området gitt. Bra vi slipper å gjøre det når det gjelder bil ihvertfall da.

[edit 28/3 -06] -Tror jeg må ha hatt 'mannsen' da jeg skrev dette innlegget. Men det var litt på spøk også da, selvsagt. Men jeg betaler NRK avgiften jeg, bare så det er sagt.[/edit]

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten avsporing fra en som bestemte seg for å betale lisensen med (relativt) god samvittighet... TENK hadde de lagt ut arkivet sitt på nett tilgjengelig for oss som betaler ? ikke bare småplukk som i dag (ok, det er mye bra der i dag, men det JEG vil ha tilgang til er -alle- de mer eller mindre FANTASTISKE opptakene som ligger å støver ned i kjelleren der..) tenk på alle de fete konsertene og humoren (jaja, noe) fra 60-70 tallet som de der sitter å ruger på??? jeg skulle tilogmed gjerne (vel NESTEN gjerne) betalt litt EKSTRA for å få tilgang til alt de sitter inne med via nett (download, ikke BARE streaming) (og oxo radio!)

Tenk å kunne gått på nrk.no, søkt på gamle barndoms minner og svisj så hadde du dem tilgjengelig hjemme.. De sitter på ENORME verdier de der, som jeg HÅPER (både for oss og dem) at de skjønner at de må gjøre tilgjengelig for oss... (BBC driver med noe slikt mener jeg å ha lest etteller annet sted)

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Så farlig som TV er, skjønner jeg godt at man må betale lisens for å se på. Man burde gått på kurs også, slik at man holdt seg unna skumle kanaler, som f.eks. de som ikke er NRK sine. Omtrent som våpenlisens. Alle skjønner jo at man må ha våpenlisens.

Det man får høre når man sier "men jeg vil ikke se NRK, og da gidder jeg ikke å betale for det heller - dette er idiotisk!", er at dette ikke er en avgift til NRK, men en avgift til Staten, slik at Norge kan ha en statlig kanal som lager TV programmer tilpasset alle samfunnsgrupper, og ikke bare noen få.

-Må jo huske på at vi lever i et fattig land. Hadde vi hatt panger, kunne Staten ha spandert dette på oss for ovenstående grunn, men vi lever jo ikke akkurat i noe rikt land heller da, desverre. Hadde vi bare hatt et eller annet som ga oss mye inntekter så. Gass og olje f.eks. hadde jo vært bra, og å produsere så mye strøm at vi måtte eksportere det. Men sånn er det jo ikke.
    Nei - vi må nok pent sponse Staten selv på dette området gitt. Bra vi slipper å gjøre det når det gjelder bil ihvertfall da.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hva jeg mener om kringkastingslisens, jeg er nok todelt. For det første synes jeg det er litt kjedelig at man ikke har et valg. Altså at man ikke kan velge bort kanalen og slippe lisensen. NRK er nå den dyreste enkeltkanalen man må ha. Det andre er at kanalen kan velte sine kostnader over på lisensbetalerne uten at noen stiller store spørsmål. Selv om de gjør en grei jobb og har greit fokus, så har de små eller ingen incentiver til å gjøre en bedre jobb.

Når det gjelder det pstraums sier så er kommer det aldri til å bli slik at de gir bort disse innspillingene gratis ved nedlastning. Jeg kan gjerne gi konkret eksempel, hvorfor gi bort noe som man kan selge?
    http://butikken.nrk.no/
    Nrk aktivarium eller hva det heter går så det griner. Slik at NRK vokter sitt arkiv med kommersielle baktanker som alle andre. Jeg har ikke noe imot at de selger slikt, men jeg ville heller utelatt denne delen som argument. Et annet eksempel;
    For å redde et skadeskutt Disney for ca 20 år siden, brukte man arkivene sine og relanserte gamle klassikere. Disse har stor verdi (likvidasjonsverdien av Disney var mye høyere en børsverdien, derfor kom også raidere på banen (som for et år siden, historien gjentar seg)).

Mvh

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å nok engang vekke en gammel tråd i live... hvordan er det med parabolmottaker, tvkort, og kabeltv-abbonoment?

Blir det rapportert inn til NRK når man kjøper/oppretter abbonoment på parabol?
    Blir der rapportert inn til NRK når man kjøper seg tv-kort til pc?
    Blir det rapportert inn til NRK om man skaffer seg kabeltv (er det forskjeller mellom analog og digital kabeltv da digital krever mottaker)?

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jævlene har en avtale med folkeregisteret, for hver gang jeg har flyttet så har jeg fått lisens regning dumpende i postkassen.Dette selv om jeg ikke har tv eller video registrert på meg selv.
    Trikset er seff. å registrere tv kjøpet i din fars eller mors navn (foreldre betelar som regel lisens)

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

for å kommentere usikkerheten rundt hvorvidt tv-kort er fritatt, skrives det følgende på nrks nettsider:

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått de på døra enda, flyttet til borettslag i sommer og ventet på de ganske lenge....

Det gikk ikke mer enn halvannen mnd før fruen fikk de på døra når hu flyttet til borettslag!

Jeg reiser i nordsjøen 14 dager i slengen, så håpet er at de har vært her når jeg var ute! Uansett satser iallfall jeg på at de ikke kommer før fruen stikker innom med sinn lisens, så slipper vi iallfall å betale 2 stk....

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    for å kommentere usikkerheten rundt hvorvidt tv-kort er fritatt, skrives det følgende på nrks nettsider:
    Er greit nok med faktisk hva som er avgiftspliktig, men jeg er interresert i å vite hva som faktisk blir innrapportert. At ikke dette fremkommer på sidene til NRK syns jeg er heller dårlig, feks blir man rapportert inn hvis man kjøper noe dvb-t utstyr? (teoretisk mulig å motta kanaler, men ikke i praksis)

Det hadde vært interresant å få laget en matrise over utstyr, og hva som blir innrapportert, og hva som ikke blir det.

Kjøp av TV: Ja
    Kjøp av VHS-Spiller: Ja
    Kjøp av DVD-Spiller: Nei
    Kjøp av DVD-Opptaker:
    Kjøp av DVB-C Kort PC:
    Kjøp av DVB-T Kort PC:
    Kjøp av DVB-S Kort PC:
    Kjøp av TV-Kort PC:
    Kjøp av PC levert med mottaker (DVB/Analog, MediaCenter PC):
    Opprettelse av Parabol abb.
    Opprettelse av analogt kabel abb:
    Opprettelse av digitalt kabel abb:
    Kjøp av Standalone analog tuner (feks til flattv):
    Kjøp av Standalone DVB-T tuner:
    Kjøp av Standalone DVB-C tuner:
    Kjøp av Standalone DVB-S tuner:
    Opprettelse av abb på IPTV :

Noe mer utstyr som burde legges til på lista?

Edit la til IPTV...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alibaba
    Tror jævlene har en avtale med folkeregisteret, for hver gang jeg har flyttet så har jeg fått lisens regning dumpende i postkassen.Dette selv om jeg ikke har tv eller video registrert på meg selv.
    Trikset er seff. å registrere tv kjøpet i din fars eller mors navn (foreldre betelar som regel lisens)
    2 ganger har fuckerne ringt på hos meg, første gang gikk jeg fem på, men nå har jeg kikkehull, så nå kan de bare ringe på, kaffen skal stå klar :grin:

og skulle de få en liten fot innenfor døren, så blir det "say hello to my little friend..........." :grin:

Nrk lisens my ass.........

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VitorBelfort
    2 ganger har fuckerne ringt på hos meg, første gang gikk jeg fem på, men nå har jeg kikkehull, så nå kan de bare ringe på, kaffen skal stå klar :grin:

og skulle de få en liten fot innenfor døren, så blir det "say hello to my little friend..........." :grin:

Nrk lisens my ass.........
    Latterlig holdning.

Jeg liker ikke utgifter jeg heller, men du viser en latterlig innstilning. Det er velg greit å voldta og rane også.

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Bare en liten avsporing fra en som bestemte seg for å betale lisensen med (relativt) god samvittighet... TENK hadde de lagt ut arkivet sitt på nett tilgjengelig for oss som betaler ? ikke bare småplukk som i dag (ok, det er mye bra der i dag, men det JEG vil ha tilgang til er -alle- de mer eller mindre FANTASTISKE opptakene som ligger å støver ned i kjelleren der..) tenk på alle de fete konsertene og humoren (jaja, noe) fra 60-70 tallet som de der sitter å ruger på??? jeg skulle tilogmed gjerne (vel NESTEN gjerne) betalt litt EKSTRA for å få tilgang til alt de sitter inne med via nett (download, ikke BARE streaming) (og oxo radio!)

Tenk å kunne gått på nrk.no, søkt på gamle barndoms minner og svisj så hadde du dem tilgjengelig hjemme.. De sitter på ENORME verdier de der, som jeg HÅPER (både for oss og dem) at de skjønner at de må gjøre tilgjengelig for oss... (BBC driver med noe slikt mener jeg å ha lest etteller annet sted)
    Dette kommer, men vil ta tid grunnet et gigantisk arbeid og noen heftige kostnader. Forøvrig kjekt at kona jobber i NRK, så slipper vi å betale avgiften :-)

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Latterlig holdning.

Jeg liker ikke utgifter jeg heller, men du viser en latterlig innstilning. Det er velg greit å voldta og rane også.
    Det var da ikke måte på sammelingning da. Nå ble jeg kvalm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KanAlt
    Latterlig holdning.

Hvis du ikke ser forskjellen på det å voldta og rane (og med det kanskje skade andre medmenneske psykisk på lifstid...), og det å kjøpe eller ta med seg et elektronisk produkt med TVtuner fra bardomshjemmet og se på noen kringkastede TV sendinger uten å ha betalt lisens, ja da tror jeg det er på tide med en tur til psykologen eller lignende og få orden på verdiene her i verden....;-) .

Neida, skjønner hva du mener KanAlt, og ser helt klart nytten i å ha en forholsvis "seriøs" og "politisk nøytral" osv allmenkringkaster, og ja jeg betaler lisensen også mer eller mindre frivillig. Det jeg i middlertid ikke liker med kringkastings lisens ordningen vi har, er at man ikke har lovlige valgmuligheter til å slippe den dersom man vil velge å ha tv visnings muligheter, men ikke se sendinger fra NRK og heller vil velge gratis reklamefinangsierte stasjoner. Vedtaket og lovene rundt krinkastings lisensen ble vel gjort for en del år siden da det bare var den ene kanalen å velge mellom , og det er kanskje mulig at med dagens teknologiske utvikling og nye forhold rundt dette kunne trenge en litt annen og mer rettferdig ordning.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ 1.: Gjør NRK reklamefinansiert. NRK har ingen problem å få inn mye penger pga høye seertall. De aller fleste hadde valgt reklame, fremfor å betale 2000,- i året. Flertallet bør få bestemme. Dette hadde også lettet hverdagen for de som allerede har lite å rutte med, og per i dag tvinges til å betale.

Alternativ 2.: Flytt avgiften inn under vanlig skatt. Ingen god løsning, da flertallet må betale for noe ikke alle bruker. I tillegg er skattenivået allerede høyt. Fordelen er vel kanskje at regjeringen ville sett på hvor mye de bevilger til NRK hvert år, da helt sikkert de "nye" skattekronene ikke blir øremerket.

Alternativ 3.: NRK blir pålagt å effektivisere seg, bruke mindre penger på utstyrs-"parken" (som forøvrig er langt over hva noen annen kanal i skandinavia kan tillate seg). NRK-avgiften senkes til et endel lavere beløp som kan friste flere til å betale, som igjen gir lavere avgift.

Alternativ 4.: En kombinasjon av de 3 punktene over. Litt reklame, litt av avgiften flyttes til vanlig skatt, og kanalen effektiviseres. Avgiften blir veldig lav.

Alternativ 5.: Avskaff hele kanalen/privatiser den. Ikke mulig uten lovendring. Neppe populært, da det er kanalen med flest seere.

Alternativ 6.: Utvid tilbudet med bedre filmer, mer programmer rettet mot yngre etc. Skulle ikke være noe problem med en kanal med budsjett en lignende kanal eller filmkanal kan se langt etter. Krever sikkert sikkert effektivisering.

Personlig vil jeg ha reklamefinansiert kanalen. Jeg ser aldri på NRK, og har ikke noe ønske å betale for noe andre benytter. Å skjule det bak "slik er loven" er ingen unnskylding. Ikke første gang lovendringer skjer.

IMHO

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg en gang anskaffer med flat-tv skal jeg kjøpe en uten integrert tv-tuner og koble den på en dvdspiller og paraboltuner.. Så kan NRK si hva pokker de vil da jeg ikke har utstyr for å ta inn tvsignaler fra NRK.

Men hvis jeg har et abbonnement som beviser at jeg IKKE tar inn NRK via parabol så må da det være bevis nok for at jeg aldri kommer til å se NRK ?

Uten tuner i tv'en vil jeg jo ikke ha noen mulighet til å dra ned tvsignaler fra lufta..

Er klar for en debatt på den der altså

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •