Sagem 56 dlp vs/ pioneer pdp506fde(enkleste tuner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Sagem 56 dlp vs/ pioneer pdp506fde(enkleste tuner)

Noen som har synspungt på hvem av disse tvène det lønner seg å kjøpe ut fra bildekvalitet, de har vel litt pluss og minus sider begge to, men sånn samlet hvem som kommer best ut, og ikke vurder de ut fra pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel ingen tvil om at pioneer er bedere? bare det å spørre er vel en fornærmelse?
    har ikke sett sagem, men tror ikke den er på høyden.
    Sagem folk?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    det er vel ingen tvil om at pioneer er bedere? bare det å spørre er vel en fornærmelse?
    har ikke sett sagem, men tror ikke den er på høyden.
    Sagem folk?
    Du har ikke sett den, men tror ikke den er på høyden?!?! Tror nok du ville fått deg en liten overraskelse ;-) Synd for mange nye kjøpere som er opptatt av bildekvalitet at slike oppfatninger ofte får stå uimotsagt, det koster dem MANGE penger. Det er mer enn bildekvalitet som teller når man skal ha ny TV, men min oppfatninger at Sageme'n har bedre bilde enn pioneeren for halve prisen. Dette ville de fleste fått med seg som hadde lest noen tester, sett begge alternativene og satt seg litt inn i sakene ;-)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett Sagem 56", men er godt kjent med 45". Denne så jeg side om side med en Pioneer plasma til over dobbel pris av Sagem. Testbilder var fra HD1080i-kanalen. Jeg er ikke i tvil; jeg ville ha valgt Sagem any time. Pioneer slet voldsomt med sidepanoreringer. Og med pengene du sparer, kan du kjøpe en høy kvalitets dvd-spiller; f.eks denon 3910

Litt useriøst svart, synes jeg, å si at Pioneer er bedre når man ikke har sett Sagem. Hvordan kan du si det? Greit å ha forskjellige meninger, men det blir noe banalt å ha en meninger om bildekvalitet dersom du ikke har sett den...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nylig Sagem 50" og synes den har bedre bilde enn Pioneer plasma faktisk. Lett å si når man eier den kanskje, men jeg vurderte mye rundt før jeg kjøpte. Sett Pioneer'en i butikken og synes ikke det var godt nok. Sagem'en er etter min mening bedre i bildekvalitet.

Men Sagem'en har noe støy og er stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja regnet med at jeg tråkket noen på tærne ja. men etter å ha lest endel om dlp og de problemene de har trodde jeg faktisk ikke det var noe å diskutere engang.
    men tok feil. igjen.
    Sorry sagem folk.. heh

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, har nesten bestemt meg for sagem nå, må bare finne ut en bra måte å dempe støyen på, er generelt vifta som støyer på 45 og 56 "
    Er mulig å montere et støyfilter faktisk, som man setter på siden på sagem tv`n.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312304&cks=PRL

noen som har testet dette?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett samtlige sagem tv'er på både tv,hdtv og dvd og opp mot Pioneer 435 på samme kilder. Liten tvil i at Sagem er god, men bedre enn Pioneer på HDTV synes jeg absolutt ikke. Detaljnivået og jevnheten du får fra pioneer plasma'en skal du lete lenge etter i en dlp tv. Man må med andre ord jobbe med hvor man skal sitte foran sagem'en for få et jevnt over skarpt bilde. Og når man da i tillegg får regnbue effekter så syns jeg at Pioneer drar det lengste strået når det kommer til bildekvalitet. Sagem'en kan skryte av høy oppløsning og lav pris. Men alle ulempene som også følger en bakprosjektor tv gjør ihvertfall valget klart for min del, eks : Størrelse, vinkel vertikalt og horisontalt, regnbue effekter, finish, levetid lampe, støy fra kjølevifte.

Det fins også rimeligere alternativer til Pioneer som er vel så gode. LG RZ42PX4 eller RZ50PX10 f.eks. Philips 42PF7420 (LCD) Samtlige tv'er er i samme pris klasse eller rimeligere enn en 50" Sagem

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vinklingen er da ingen problem så lenge du holder høyden under kontroll, regnbueeffekt er ingen fare for mine øyne, da jeg ikke klarer å oppfatte dette.

Støyen håper jeg å få dempet, mulig jeg setter hele tv`n på spikes......

Den største forskjellen er at sagem skårer best på sort,farger og panorering av bilde.
    her sliter pioneer i forhold med det samme, men synes pioneer kan virke noe skarpere i selve bildet.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En klar fordel med bakprojeksjon er at når man bytter pære etter rundt 5 år; ja, så har du en helt ny tv igjen. Plasma bildet forringes gradvis.

Og Sagem 45" tar ikke veldig mye mer plass enn en plasma, med mindre du skal henge den på veggen. Jeg eier ikke en Sagem selv og føler jeg er ganske så objektiv, men oppfattelsen av bildekvaliteten er selvsagt veldig subjektiv

Lykke til!
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Innsynsvinkel er ikke noe problem på Sagem'en. Jeg testet dette selv ved å sette meg på gulvet foran tv'en og se opp. Også fra siden. Tv'en står på et tv-bord som er 78 cm høyt, så dere vet. Den er for høy vet jeg, så jeg leter etter et nytt og billig bord faktisk. Tips?

Når det gjelder støy så fikk jeg mesteparten av vibrasjonen vekk med en dempende matte. Mens det som er igjen er nok vanskelig å fjerne, men kommer primært fra siden hvor pæra og vifta sitter. Mulig det er går an å dempe med noe over, men har ikke sett på denne muligheten enda. Den lyden forandrer seg faktisk avhengig av 50hz/60hz kilde. Merkelig nok så synes jeg at tv'en støyer mindre ved htpc bruker (60hz), mens madamen synes den bråker mindre på tv'en (50hz). Lyden er brummende og ligner et kjøleskap som forklart andre steder.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva brukte du som matte?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei !
    du kommer til å angre litt hvis du kjøper sagem 50" .
    jeg hadde 506 fde . og broren min kjøpte sagem 50" bara pga av den er billigere enn Pioneer .Farge området synes jeg sagem er nesten like fint som pioneer ,men det er mer kornete en pioneer . du får den det du betalt for .jeg og boren min sitter ca 3,5- 4 m fra tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med kornete eller ikke har ikke jeg merket noe til.

Jeg kjøpte støydempningsmatte fra microplex, billigste varianten, dette fungerte greit.

Jeg har bestilt 2 stk. Silverstone psu deksler nå, så skal jeg se hvor mye av den lyden som kommer ut fra begge sider jeg klarer å fange opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du bestilte de lyd demperene, blir spennende å se hvor mye støy de tar vekk....kom tilbake til tråden med info når du får testet de da......

Og til deg som har fått korning på sagem, hvordan fikk du til dette???
    Er ikke noe støy å finne på den, da må det være noe emd innstillingene dine eller at du har kabel tv...

Eneste man kan se litt på er at den støyer litt i hvitfarge og litt i lyse blått...man da er man utrolig kritisk....da er det værre at pioneeer sliter med hakking når bildet panorerer....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet litt inatt med støyen og kan si følgende. Og la det være sagt, dette er en smule ekstremt, men jeg er veldig opptatt av støy fra pc'er og slikt fra før.

Det er tre støy kilder slik jeg ser det.

1. Generell vibrasjon
    2. Fargehjul/dmd
    3. Vifte

1. Mye av den verste vibrasjonen har jeg fått has på med en enkel støydempningsmatte som brukes til kabinett. Lagt under midten på tv'en.
    2. Umulig å gjøre noe med. Dette er en brumme-lyd som forplanter seg i tv'en. Men til å leve med mener jeg. Forandrer seg avhening av 50/60 hz.
    3. Vifta lager den lyden jeg mener er mest støyende nå og dette forplanter seg ut på begge sider av tv'en. Disse silvstone psu dekslene kan dempe lyden ut i rommet, så de har jeg tro på kan ta av noe av det verste. Det er hull på hver siden av tv'en som gjør at vifte-lyden (lett-hvine-lyd) kommer ut. Ideelt sett skulle man åpnet tv'en og byttet vifte, men har ikke mannet meg opp til noe sånt. Ihvertfall ikke enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om støyen for de som vil vite det.

Ville bare også nevne at det er en vifte på hver side i tv'en. Det sitter en vifte over pæra og en vifte inntil noe annet på andre siden. Jeg fant dette ut ved å kikke inn gjennom rillene og ta av dekslet slik man gjør ved pærebytte.

Viftene sitter med skruer og er sikkert av billigste variant. Ser ikke om de går på fan-headere eller er loddet rett på kort, eneste måten å finne det ut er å åpne. Jeg tror det er mye å vinne på støy siden med å bytte disse viftene. Så får se om jeg tør å åpne etterhvert. Tenk om de sitter på fan-headere, da er det bare skruer som må tas ved et viftebytte.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken størrelse er det på viftene??

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    En klar fordel med bakprojeksjon er at når man bytter pære etter rundt 5 år; ja, så har du en helt ny tv igjen. Plasma bildet forringes gradvis.

Og Sagem 45" tar ikke veldig mye mer plass enn en plasma, med mindre du skal henge den på veggen. Jeg eier ikke en Sagem selv og føler jeg er ganske så objektiv, men oppfattelsen av bildekvaliteten er selvsagt veldig subjektiv

Lykke til!
    Plasma'en "forringes" i den forstand at den mister kontrasten sin over tid. Men til gjengjeld har de fleste produsenter med respekt for seg selv installert funksjoner i elektronikken på deres plasma som sørger for en jevn økning av kontrast etterhvert som panelet svekkes. Dette vil si at du som bruker aldri vil merke "forringelsen" av panelet før det tilslutt er dødt. Mulig levetiden forkortes noe av dette men da et panel i dette pris segmentet har en levetid på snitt 40-60000 timer så er tv'en enten byttet ut eller defekt av andre grunner før panelet tar kvelden. Når da en pære koster 3000,- vær 5000time vil det si en utgift på 36000,- ved samme levetid som en plasma.. I rest my case

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om noen kunne ta tak i dette med å bytte vifter til noe mere stillegående på sagem ja, da støy dette er nesten det eneste negative med denne tv'`n

Trodde det bare var en vifte over lampen på den jeg, men tar muligens feil.
    Vet ikke diameter på viften, men den ligner vel litt på de som sitter over cpu på en pc.
    Hadde vært bra om de enkelt kunne monteres ut og byttes, jeg ville nok uansett betalt noen litt for å bytte de om de sitter vanskelig til.
    Begynner å bli en spennende og oppklarende tråd dette nå

Litt uenig med deg revox, du vil nok kunne se en svekkelse av plasma etter det har gått noen år, både på farge og da også på kontrast.
    Man må jo merke når fossfor laget begynner å bli tynnere, blir jo naturligvis en svekkelse i kvaliteten på bildet da.....er jo slik på vanlige tvèr med fossfor også om jeg ikke tar feil.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •