Sagem 56 dlp vs/ pioneer pdp506fde(enkleste tuner) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som kan konstantere om det er en eller 2 vifter på sagem 56" og om det er noen mulighet for å skru den ut, og bytte den i en bedre og mere stillegående?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Viftene på 50" er en 8cm over lampa og trolig en 6cm (avstandsbedømmelse) på andre siden.

Jeg skal se om jeg klarer å finne ut hvordan vifta får strøm iløpet av helgen, uten å ødelegge noe!

Men husk, selv om man bytter viftene så lager fargehjulet fortsatt en brummende lyd. Men ved å ta vekk en støykilde kan det bli betraktelig lavere støy ihvertfall.

Kjøte forøvrig noen hd-filmer igår på denne og det er helt utrolige klare fine bilder. Merket noe til regnbuen på noen dårlige divx-ripper jeg hadde, men ved hd, dvd eller digital parabol ser jeg ikke dette. Digital parabol ble faktisk helt ålreit å se på og idag begynner OL!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke man hører fargehjulet på 45 og 56 " etter som jeg forstår, dette tror jeg kun høres på 50" vet ikke hvorfor men.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    er tv'en enten byttet ut eller defekt av andre grunner før panelet tar kvelden. Når da en pære koster 3000,- vær 5000time vil det si en utgift på 36000,- ved samme levetid som en plasma.. I rest my case
    Sagem sier 45-56" har lampelevtid 8000-10.000 timer....

Jeg hører aboslutt ikke støy fra fargehjul på min sagem 45", kun en lavfrekvent dur fra vifta som ikke bryr meg i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger en brukt sagem 45" på avforum her nå 14990, må jo være billig da, bare synd det ikke er 56" hehe....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet ut noe mer om hvordan viftene er festet, da må jeg åpne tv'en og er ikke helt klar for det.

Men det største støyen er fortsatt fargehjulet, så jeg skal prøve å vibrasjonsdempe dette mer. Holder man tv'en i lufta er den mye mer stille, så skal se om jeg klarer å finne noe bedre å ha under. Viftestøyen skal jeg så i etterkant se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en Samgem 56" i et halvt år nå og jeg har aldri vært plaget med viftestøy. Det er vel faktisk mer korrekt å si at det kun er ved et par andledninger jeg har trodd at jeg kanskje har hørt viften. Så stille er TVen i mine ører.

Nåmå det sies at jeghar en HTPC stående ved siden av som går døgnet, så det er mulig at det bare er at denne overdøver TVen. Pcen er riktignok veldig stillegående (vifteløs strømforsyning, silenx vifter etc.), men den er ikke fullstendig lydløs. Jeg kan prøve å ta en lyttetest på tven i kveld med pcen avslått.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den brummende lyden på 50" tommeren er etter all sannsynlighet foråsaket av vibrasjoner fra HD4 "wobble-chipen" som ble introdusert på nye 50 G4 modeller her til lands (og 45" g4 modeller (i bl.a. UK). Dette er en ny chip som bruker wobulering for å produsere et bilde som er dobbelt så stort (1280x720) som chipens fysiske oppløsning (640x 360). Dene chippen er dårlig isolert fra chassiset i Sagem, og forårsaker sannsynligvis intern resonans. Tidligere Sagem HD2+ apparater (eks 56" og 45") har ikke denne støyen, da disse har 1280x720 naturlig og chippen ikke trenger å wobulere. Les mer på eks www.dlp.com . Som dere sikkert har merket endrer duren frekvens/lyd ved bruk av feks. HTPC via HDMI (60Hz) versus vanlig antenne/scart PAL (50Hz). Fargehjulet spinner ved konstant hastighet og kan ikke forårsake denne endringen i lyd ved skifte av frekvens. Vibrasjonslyden forvinner også momentant med en gang Tv'en slås av, mens fargehjulet fortsatt spinner ned. (Et dårlig fargehjul lager også oftest hvining og ikke brumming.) Feilen er angivelig rettet på hos Sagem, og nye Tv''er har bedre isolasjon av HD4 chippen. Sagmes representant i england reiser visstnok rundt og monterer dempingsmateriale hos eiere som har klaget. For de som plages med resonanslyd kan nok økning av masse (eks lime asfaltplate under TV'en), eller å la TV'en hvile direkte på resonansfritt underlag dempe lyden.

Dere kan lese mer om dette på bl.a. avforums.com (under bakprojeksjon).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er altfor opptatt av rare lyder

Jeg venter min sagem 50" inn døra her hvem dag som helst nå, hvis de blir ferdige med å lage den på fabrikken (har ventet nesten en mnd nå). Nå blir det også spennende hvordan den "høres" ut.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde litt brumming fra min også (fikk den nå i januar), la et par gummibiter under den og nå høres den ikke lenger. Mulig jeg er blitt tilvendt eller så er den kanskje "innkjørt"? Er støyfanatiker med vifteløse PC'er (radiator) men klarer fint å leve med Sagem'en.... Gled deg! Bonus er å be inn noen plasmanaboer til fotballkamp :-D
    (Edit: Eller film. Eller Hd-TV. Eller PC. Eller X-box. Den takler faenmeg alt med 20 i stil!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ekstrem på støyen det skal jeg inrømme, så mulig jeg drar dette litt langt. Helt for j**vlig er det jo ikke, da hadde jeg jo levert den tilbake tvert. Madamen synes jeg drar det for langt, hun er fornøyd...

Men når det gjelder tv'en egenskaper så har jeg lite å utsette, bildet blir utrolig bra!

Tibake til støyen. Har forøvrig smelt på noen asfaltmatter på den, og det hjalp faktisk!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nå testet en pioneer 50" og en sagem 45" side om side og fikk muligheten til å stille på bildenene selv, ser ut til at det nå blir en pioneer da denne hadde endel bedre farger og skarphet en sagem 45"

Er klar over at pioneer hakker mere og har problemer med innbrenning, men dette får jeg bare glemme å tenke på

Ingenting er perfekt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer'en er jo dobbel så dyr, det er ikke være verdt synes jeg.

Har nå hatt Sagem'en en stund og fått bukt med den verste vibrasjonsstøyen. Det hjalp MYE å bytte tv-bord. Asfaltmattene dempet ytterligere. Det lille som er igjen for min del nå skyldes veggene hvor noe av vibrasjonen forplanter seg. Men opplever bare dette når jeg ikke sitter i midten av rommet og da begrenset. Så nå er jeg endelig fornøyd og skal la støyproblematikken ligge for alltid. Det er deilig å endelig kunne nyte tv'en bare. Jeg er veldig sensitiv for støy har jeg funnet ut, da andre ikke synes denne tv'en støyer i det hele tatt.

Alt annet med tv'en er helt sinnsykt. Kjørt noen hd-filmer i helga nå (The Island) via htpc/hdmi og det er bare så sinnsykt klart og fargene supre. Veldig bra sort-nivå og mørke scener er som de skal. Jeg skal medgi at bildet ikke er like skarpt som på Pio'en, altså noe mer "støy" i bildet, men dette er ikke mye. Fargene synes jeg er bedre på denne en Pio'en. De andre "plasma-problemene" eksisterer ikke på denne tv'en. Regnbuer kan jeg se når jeg kjører dårlige divx-ripper, men ved hd,dvd og vanlig tv opplever jeg ikke dette. Har koblet opp ps2 på component og dette er også veldig bra.

Så for å oppsummere. Dere må gjerne bruke 40 lapper på en Pio hvis dere synes det er verdt det, men det synes ikke jeg. Sagem'en er faktisk bedre. Men skal den på veggen, så klart da har man bare et valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått sagem'en min. Og for en tv

Kan bare si at denne tven slår alt jeg har vært borti før! Et helt sinnsykt bra bilde og på HD er den uovertruffen. Jeg opplever sort nivået og fargene som noe av det beste jeg har sett.

Når det gjelder lyder\brumming. Kan ikke forstå at noen har noen problemer med det....må helt bakpå og inntil baksiden for å høre noe som helst jeg. En bagatell å henge seg oppi må jeg si ;-)

Når det gjelder "støy" i bildet så opplever jeg det som kilde avhengig. Tven gjengir faktisk veldig bra det du forer den med. Men selv på digital satelitt eller kabel vil ikke bildet bli perfekt for det er det jo i utgangspunktet ikke. Og når det så blir "blåst" opp til denne størrelsen så må det bli "støy", men jeg synes dette er mye bedre enn jeg trodde på forhånd. På DVD inn med komponent er bildet mye mye bedre enn på min gamle 32 crt!

Men som sagt på HD filmer derimot er bildet perfekt. Jeg kan kjøre fremtidens filmer i full HD, idag :grin:

EDIT: Eneste problem med lyd jeg har er at når tven er slått av. Da hører jeg en stemme som sier "SLÅ MEG PÅ....SLÅ MEG PÅ..."

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goofee
    ..............
    Alt annet med tv'en er helt sinnsykt. Kjørt noen hd-filmer i helga nå (The Island) via htpc/hdmi ............
    Får du HDMI på PC? Ka skjermkort er det som har dette? Trudde ikkje det var på markedet på ei stund enda??

Newcomer Daffmaizter sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis DVI---HDMI

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

goofee

Hei Goofee , Har du fått montert på støydemperene på sagem tv`n , Hva skjedde?
    Resultat?

Noen som har forsket mere på dette med bytting av vifte?

Vanskelig å velge mellom dlp sagem og plasma pioneer gitt...
    Pioneer har nok litt sterkere bå og grønfarge , og er kanskje noe skarpere i selve bildet......Mens sagem virker som har det mest naturlige bildet, spesielt grunnet ansiktsfarge og lite hakking.....pluss 56 er større en 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver og eksperimenterer med vibrapods føtter, men det har ikke hjulpet noe veldig synes jeg. Men det som hjalp overraskende mye for meg var som sagt å kjøpe nytt tv-bord (695,- på ikea). Fra trebord til bord av metall og glass som var mye tyngre. Dette hjalp såpass at jeg tok av asfaltmattene under tv'en for mer testing og vips av en eller annen grunn så var den verste vibrasjonslyden borte! Jeg er faktisk rimelig fornøyd nå, kan høre dialog greit til at det ikke plager selv meg selv om det er noe lyd igjen hvis man lytter. Hadde tenkt å kjøre angrett, men nå har jeg bestemt meg for å ikke gjøre det. Noe vibrasjon forplanter seg da i kåken, men dette er pga av betong i hele bygget så det må jeg leve med. Blir borte hvis jeg flytter. Men sitter jeg i midten foran tv'en så er det vanskelig å høre noe støy faktisk nå. Veldig bra og jeg har skikkelig oppheng i støy altså!

Har kontaktet avshop også, de skulle sjekke med Sagem om tv'en min var fra en batch med støyproblemer. Jeg tror ikke det lenger er tilfelle, men i så fall er det jo greit.

Viftestøyen kan du se bort fra, den bråker ingenting. Det er vibrasjonsstøyen fra fargehjulet som er problemet eventuelt.

Prøv Sagem'en, 20 lapper spart! Du har jo 14 dagers angrerett også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor god plass er det i hyllene under sagem tven, tenker både høyde i begge etasjer og bredde.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke veldig god plass i bak kant synes jeg i allefall....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •