NRK og sørgerand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NRK og sørgerand

Har trøbbel med å få sett NrK's widescreen-sendinger på et fornuftig vis på min Hugoson 32" LCD. Kan velge mellom noen "aspects" på apparatet: Enten med hele bildet i feil proposjon, hele bildet med sørgerand på alle sider, eller zoomet inn slik at bildet passer horisontalt, men mister en del i øvre bildekant (det meste over nrk-logoen.)

Er Nrk's widescreen-sendinger i formatet 16:9? Er det problemet jeg ser, vanlig på tv'er med 1366x768 i oppløsning, eller spesifikt for noen modeller? Løsninger?

Alle svar mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Du sier ikke noe om hvilket mottak du bruker. Dersom du bruker analog kabel eller antenne, sendes 16:9-sendinger med sorte striper øverst og nederst, for at de skal vises på 4:3 tv-er.

Dersom du skal se det riktig på en 32" lcd, må du bruke det som vanligvis kalles Zoom-funksjonen i tv'en, ikke Stretch eller Wide. Zoom-funksjonen forstørrer bildet, uten å påvirke høyde-bredde forholdet i bildet. Resultatet er at bildet fyller skjermen i bredden, og at de sorte stripene kuttes bort. Det som er ulempen er at noen ganger sendes tekstingen i de sorte feltene.

Dersom du mottar via digital kabel eller parabol, skal du vanligvis bruke Stretch-modus. Husk også å stille tuner/dekoder inn på at du bruker widescreen tv.

Det er kun via digitalt mottak at du får ekte widescreen i dag. Når en må bruke Zoom for å fylle skjermen, blir billedkvaliteten ganske dårlig etter min mening.

mvh Jan H.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0