"Innbrenning" på LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Innbrenning" på LCD

Har en Dell 37" Dell LCD som jeg har brukt ca en måned. LCD har vel egentlig ikke noen direkte fare for innbrenning, men ved langvarig visning av statiske bilder kan det oppstå noe som kalles "Image retention". Dette forsvinner nok etter en stund. Jeg kan se spor etter "Image Retention" på min LCD TV. Dette er lettest å se ved å vise Paint dekket med en jevn grå farge. Da ser jeg enkelte "ghost" striper der det har vært vist statiske bilder. Spesielt der det har vært høy kontrast (sort / hvit). F. eks. så er det noen svake striper der 4:3 kantene er. Dette er nok noe som forsvinner ved å slå av skjermen en periode eller vise mer varierende bilder.

Jeg er jammen glad jeg ikke eier en Plasma TV! Da hadde nok den allerede hatt uopprettelige skader.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trodde ikke lcd hadde noen som helst form for retention problematikk i det hele tatt jeg...

Ellers er jo meste av dette midlertidige problemer for plasma også, med mindre man reiser på ferie og glemmer å slå av TVen etc. Skal vissnok rimelig mye til før slikt faktisk blir permanent

Er klart irriterende at teknologien sliter med slike problemer enda, men var helt ukjent for meg at lcd har noen som helst form for problem med dette.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett en slags innbrenningseffekt i LCD TV. Dette var en DVD-meny som hadde stått på lenge, men ble hengende igjen i bildet.

Den forsvant etter at TV'en ble slått av og fikk "hvilt" seg litt. Ikke permanent med andre ord.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er image retention verst på LCD eller Plasma? Jeg skal etterhvert ha meg en flatskjerm som kommer til å bli brukt mye til tv-sendinger, serier etc. da jeg bruker hjemmekinoen til film. Jeg vil ALDRI komme til å se 4:3-sendinger strukket til 16:9, og i tillegg er jeg svært flink til å sovne med tv'en på, så hvor lett image retention/innbrenning oppstår (og hvor lett det forsvinner igjen) er et av mine viktigste punkter for valg av skjerm.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er de tv'ene med klart minst innbrennings mulighet. Plasma har dette som et generellt problem men her er det store variasjoner mellom tv'ene. Jeg vil si at en periode på 10 timer f.eks med et statisk bilde som har detaljer med høy lysstyrke vil kunne gi langvarige skader på en plasma. Skjer det igjen på kort tid med samme bildet. Si en meny på en dvd film f.eks og den står nye 10 timer etter bare noen dager fra forrige gang har man mest sannsynlig uopprettelige skader selv om det vil bli mye bedre over tid

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er høylystyrke vil du si?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har flere eksempler på UOPPRETTELIG innbrenning på LCD via jobben... men da snakker vi om ganske lang tid med samme bilde, så problemet med innbrenning finner man på alle teknologier i dag. Plasma er bare endel mer følsomt enn de andre....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som veit hva jeg spurte om?