Schrödingers Katt om flatskjerm og HD-ready

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Schrödingers Katt om flatskjerm og HD-ready

http://www7.nrk.no/nrkplayer/default...lipp_id=140939

Ser ikke hva han de intervjuer heter. Noen fra forumet?

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget informativt! kjempe innslag i forhold til de vanlige "god morgen norge!" innslagene.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Navnet var Gisle Orlund, redaktør i Digital World. Enig i at det var et bra innslag. Og på høy tid at noen avslører Nemo-trikset for mannen i gata.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Schrødingers katt er et veldig bra program! Satt klistret til det når jeg var yngre! Nå har det forsvunnet mer i massene...

Ser lite på NRK....

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation HD Ready

ALTSÅ!
    Redaktøren av Digital World, holdt en "tale" på en Expert Samling.. Noe mer omfattende en den som dukket opp i dette programmet sådan.
    Men i dette innslaget gjorde han det jo ikke noe MINDRE uklart hva som betegner HD READY, i innslaget sier han direkte at sålenge tv har over 720 linjer vertikalt så er det en hd ready tv..

HD READY = minimum 720 linjer vertikalt, DVI eller HDMI tilkobling, HDCP beskyttelse og komponent inngang er minimum for at et tv skal kunne kalles HD READY! Så min dom over dette innslaget er at det er like misledende som veldig mye annet som har dukket opp på tv det siste året..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele HD-Ready konseptet er villedende da det ikke forteller noe om hvordan bildet skaleres opp til fjernsynets oppløsning. I langt de aller fleste tilfellene skaleres også HD signaler først ned, for å så skaleres opp igjen, hvor mye HD det da er tilbage kan så diskuteres

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    c0n05: Jeg er litt enig, men samtidig kan man ikke gå for dypt inn i det tekniske. Du kan jo prøve å fortelle til Ola Nordmann hva de fulle kravene til HD Ready er, så kan Ola stå der som et spørsmålstegn. Jeg synes ikke dette innslaget var så verst, her får Ola et lite innblikk i hva HD Ready betyr. Jeg kunne nok ønsket litt ekstra informasjon, men igjen, det er begrenset hvor dypt man kan gå.

Newcomer PKD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c0n05
    Men i dette innslaget gjorde han det jo ikke noe MINDRE uklart hva som betegner HD READY, i innslaget sier han direkte at sålenge tv har over 720 linjer vertikalt så er det en hd ready tv..
    Han sa "HD-ready på oppløsningssiden", han hevdet ikke at alle tver med over 720 linjer var HD-ready.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inn med teskje...

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    c0n05: Jeg er litt enig, men samtidig kan man ikke gå for dypt inn i det tekniske. Du kan jo prøve å fortelle til Ola Nordmann hva de fulle kravene til HD Ready er, så kan Ola stå der som et spørsmålstegn. Jeg synes ikke dette innslaget var så verst, her får Ola et lite innblikk i hva HD Ready betyr. Jeg kunne nok ønsket litt ekstra informasjon, men igjen, det er begrenset hvor dypt man kan gå.
    Jepp, når halve norges befolkning ikke kan regne prosent så må man ta litt av gangen.....:lol:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    I langt de aller fleste tilfellene skaleres også HD signaler først ned, for å så skaleres opp igjen, hvor mye HD det da er tilbage kan så diskuteres
    Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt om at signalet skaleres to ganger i samme apparat. Hvorfor skulle det gjøres slik? Har du en link som underbygger dette?

.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt om at signalet skaleres to ganger i samme apparat. Hvorfor skulle det gjøres slik? Har du en link som underbygger dette?

.
    Selfers, jeg farer aldri rundt med tomt snakk

http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=visartikel&id=51

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, punktet du refererer til i denne artikkelen handler jo ikke om generell skalering, men om såkalte "billedeforbedringskretser".

”Billedforbedrende” teknologier:
    Forskellige producenter anvender forskellige måde at forbedre signaler på. Spørgsmålet er så, hvorvidt der i virkeligheden er tale om en forbedring?
    Lad os som et eksempel kigge nærmere på Philips’ Pixel Plus system.

Sender du eksempelvis et 1080i-signal til en Pixel Plus 2 udstyret fladskærm, vil det blive nedskaleret til 840x576 i billedbehandlingsøjemed, hvorefter det på ny skaleres op til panelets opløsning. Det samme scenario vil også være gældende for et 720p-signal.
    Det vil altså sige, at for et 720p-input mister man - ((840x576)/(1280x720))x100 – 52,5 % af pixeldataen!

Siden introduktionen af Pixel Plus 2 har Philips dog lanceret en HD-udgave. Her skaleres signaler ”kun” til 1366x768 – uagtet om man, som på illustrationen, taler om Tv udstyret med 1366x768-paneler eller om de skærme, der har et 1920x1080-panel.
    Efter Pixel Plus 2 har man ganske givet nået et stykke af vejen, men billedet mishandles stadig af HD-versionen og hensyntagen til 1080i har tilsyneladende ikke lagt udviklerne på sinde.

Det bør her understreges, at jeg bestemt ikke intenderer en heksejagt mod Philips. De har blot været sandfærdige og offentliggjort et Pixel Plus–datasheet – hvorfra illustrationerne også stammer. Størstedelen af de andre større producenter har lignende systemer (nogen endog langt værre), med nogenlunde tilsvarende behandling af signalerne. Fælles for mange af dem er dog heldigvis, at det kan slukkes
    Avslutningsvis skriver han også at disse "billedforbedringskretene" oftest kan slås av. Og det er jo i tråd med generell oppfatnig i AV miljøer at slike kretser oftest bør forbli av, i hvert fall hvis det er beveglige bilder...
    Pixel Plus som beskrives spesielt er vel heller aldri beregnet for 1920x1080 kildemateriale. Begge eksemplene baserer seg også på at det er skjermer med native 1366x768.

Jeg stiller meg fortsatt tvilende til om generell scalering gjøres på denne måten.

Han skriver også i innledningen av artikkelen:
    Sælgeren guidede venligt kunden over til en væg fyldt med 1920x1080 fladskærme
    Den veggen skulle jeg likt å se...
    Et slikt utsagn rokker ved hele artikkelens troverdighet.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å msge Zerocool som har skrevet artikkelen, eller søke etter hans innlegg på www.hifi4all.dk . Han har forsket, og skrevet mye om temaet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes innslaget om flatskjerm og HD-ready på Schrødingers katt egentlig var ganske bra og informativt i forhold til mange andre inslag jeg har sett om disse temaene.

Likte godt at de tok opp problemer med å vise dagens kvalitet av tv sendinger på mange av disse skjermene, og "Nemo" effekten man ofte benytter seg av ved utsalgsstedene.

videre var forklaringen av begrepene rundt HD-Ready angivelsen etter min mening grei nokk, og det ble vel ikke sagt noe direkte galt, så vidt jeg kan huske. Det jeg imiddlertid likte aller best var forholdet mellom LCD og plasma skjermer og sortnivå i mørkt eller lyst rom osv, selv om jeg savnet litt problemer rundt innbrenning for plasma, og følsomhet ved transport osv, som vel nettop hadde vært litt verdifult å opplyse om for å unngå problemer til flest mulig av de potensielle kjøperene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg vil anbefale deg å msge Zerocool som har skrevet artikkelen, eller søke etter hans innlegg på www.hifi4all.dk . Han har forsket, og skrevet mye om temaet
    Det virker ikke som han har forsket så veldig mye hvis han tror en TV-foretning har fylt en hel vegg med 1920x1080 skjermer. Dette er i såfall en svært liten vegg, da utvalget av slike skjermer er sterkt begrenset. I en vanlig TV-butikk vil veggen være fylt med 854x480, 1024x768, 1024x1024 og 1366x768 flatskjermer. Hvis du er heldig vil du også finne en eller tre med 1920x1080.

Uansett bygger denne artikkelen ikke oppunder utsagnet om at i langt de fleste tilfeller skaleres HD signalet først ned for så å skaleres opp igjen.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke meg som har stått for forskningen, så jeg kan heller ikke garantere for konklusjonen. Men ser man på HD-Ready spesifikasjonen så inneholder den intet om skaleringen. Så lenge skjermen har minimum 720 linjer, og kan motta et HD signal, så er den HD Ready. Hva som skjer i mellom signalet blir mottatt, til det vises på skjermen er det ingen krav til.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Det virker ikke som han har forsket så veldig mye hvis han tror en TV-foretning har fylt en hel vegg med 1920x1080 skjermer. Dette er i såfall en svært liten vegg, da utvalget av slike skjermer er sterkt begrenset. I en vanlig TV-butikk vil veggen være fylt med 854x480, 1024x768, 1024x1024 og 1366x768 flatskjermer. Hvis du er heldig vil du også finne en eller tre med 1920x1080.

Uansett bygger denne artikkelen ikke oppunder utsagnet om at i langt de fleste tilfeller skaleres HD signalet først ned for så å skaleres opp igjen.

.
    Det er vel litt forskjellig tolkninger av hva en "vegg med 1920x1080 skjermer" er for noe, det kan vel for eksempel være at man har en del HD-Ready skjermer som viser 1080i kildemateriale som menes.

Når det kommer til 1080i film materiale og behandling av dette, er det vel ytterst få scalere eller bildeprosessorer som gjør denne jobben riktig og uten å fjerne bilde info med å gå via 576p for å vise skjermens native oppløsning progressivt. Slik bildebehandling er det vel ganske vanlig man ser på dagens skjermer, skjønner ikke at det skulle være så veldig overaskende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •