Pixelering i Plasma og LCD-skjermer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pixelering i Plasma og LCD-skjermer?

Var innom den lokale Expert-butikken i går, og der hadde de satt opp en 30" LCD og en 42" Plasma på samme vegg (husker ikke modellbetegnelse i farten). Skal ikke si noe om hva som var best, for jeg tror ikke innstillingene akkurat var tunet maksimalt. Det jeg imidlertid la merke til var klar pixelering!

Selv på et par meters avstand synes jeg dette var ganske påfallende. Kan ikke uttale meg om det var screendoor i tillegg, men uansett ble jeg skuffet over hvor unaturlige jeg følte at bildene var. Selvfølgelig var de skarpe og flotte i fargene, men for meg hjalp det lite...

Er dette et generelt problem med "flatskjermer"?
    Må man sitte på 3x avstand for å unngå synlig pixelering?
    Med gode prosjektorer (som i tillegg er billigere enn disse TVene) er det jo mulig å sitte mye nærmere enn det! Synes også at min egen PC-skjerm, som er en vanlig 15" LCD med 1024x768 oppløsning yter bedre enn disse TVene.

Eller er det bare jeg som er i ferd med å bli så kresen at det bare er en god prosjektor som kan gi kinoopplevelsen for meg...

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg skjønner er 840x480 fortsatt regnet som en god oppløsning for en plasma-skjerm. Det er ikke spesielt overraskende at 42" med 840x480 gir mer synlige pixler enn 15" med 1024x768.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg ikke igjen i det du har opplevd.
    På 1.5m avstand kan ikke jeg se noen antydning til pixelering eller screendor på min Panasonic 42PW6.

Som signalkilde bruker jeg en Denon DVD-2900, og region1 (NTSC) DVD filmer for å unngå skaleringsproblemer. Med progressive scan i tilegg, er bildet meget bra. Bruker komponent video mellom DVD og plasma skjerm.

Roger

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må korrigere og presisere litt: Skjermene jeg så var begge nye Philips-skjermer. Den ene var en 30" LCD, den andre en 37" Plasma.
    Var og tittet på dem igjen, og det var helt klart synlig pixelering på 2 meters hold på begge. Plasmaskjermen hadde mindre synlig screendoor. LCD-skjermen hadde et roligere bilde, men klar screendoor.
    Bildene som ble vist var fra DVD. Det var spesielt i lyse partier at screendoor-effekten var påfallende (naturlig nok). Pixeleringen var tydeligst i myke overganger fra lys til skygge i lyse hudtoner.

Mulig dette er annerledes på andre skjermer, men jeg ble litt skuffet. Til prisen hadde jeg forventet et mer "sammenhengende" bilde. Måtte over 3 meter unna før pixeleringen og screendoor-effekten ble "borte". Da var bildet også svært behagelig å se på på begge skjermer! Bare synd at bildet da dekker så mye mindre av synsfeltet...

Begge skjermene var utstyrt med "Pixel Plus"-teknologi. Fant en brosjyre på nettet. De forteller at de aktuelle skjermene har følgende oppløsning:

Philips 37PF9965 (37" Plasma): 1024x1024
    Philips 30PF9975 (30" LCD): 1280x768

Så det er ikke dårlige modeller vi snakker om heller. Tror ikke flatskjerm er noe for meg, jeg...

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med pixellering mener at overganger i forløpninger er synlig, så kan jeg til tider se dette på min Panasonic.
    Men det er veldig avhengig av kildematerialet.
    På mange DVD'er kan jeg ikke se noen antydning til dette, men på andre kan jeg se det.

Roger

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Hvis du med pixellering mener at overganger i forløpninger er synlig, så kan jeg til tider se dette på min Panasonic.
    Men det er veldig avhengig av kildematerialet.
    På mange DVD'er kan jeg ikke se noen antydning til dette, men på andre kan jeg se det.

Roger
    Vet ikke hva du mener med "forløpninger".

Med pixelering mener jeg at jeg tydelig ser overgangen mellom de enkelte pixlene. Dette er ikke et problem der det er kanter med mye kontrast, for der skal det jo være kant uansett. Det er heller ikke noe problem der en stor flate har eksakt samme farge. Problemet oppstår når man forventer å se en glidende overgang fra en farge til en annen, og det ses pixler. Er klar over at dette OGSÅ kan være et utslag av for få farger i enkelte deler av "paletten", men problemet var også synlig andre steder, blant annet i flater med en finkornet tekstur. Vanskelig å forklare, bedre å vise det. Poenget er at jeg ser synlige, firkantede pixler, ikke et sammenhengende bilde.

For meg er det distraherende. Vet at andre synes at dette gir en skarphet de forbinder med høy definisjon av bildet. Jeg synes det ser kunstig ut.

Tittet selvfølgelig bortom CRT-skjermene i lokalet også. Disse viste bilder fra en annen kilde, men det er klart at bildet her var mer utflytende og manglet den vanvittige stabiliteten i LCD-bildet. Jeg sier ikke at disse heller var perfekte, men man forventer seg noe når prisen blir mer enn 3 ganger høyere...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser heller ikke mye til screendoor på min Panasonic PA20 (848x484)... Hvis det er false contouring eller "falske" konturer eller på godt norsk klare graderinger, er det noe jeg ser mindre av på PA20 (som benytter 10 bits prosessering), men mer av på andre plasmaer og LCDer som benytter 8 bits prosessering. Gradering forekommer i glidende overganger, og er spesielt synlig på farger i samme grunnfarge (eksempelvis en blå himmel).

Uansett høres det jo kanskje ikke ut som det er det du forsøker forklare her... Hmmm...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du mener Pixel (Crap) Plus effekten jeg. Hvis det var en 9965 så har den svært mye digiatel artifakter. Det samme er det på 9975. Pixel Plus er vel blant de funksjonene Philips med stor fordel kunne fjernet.

Den eldre modellen 9955 uten Pixel Plus har ikke disse effektene.

9965 har en oppløsning på 1024 x 1024(!) som er høyere enn noen annen Plasma skjerm så screendor er iallfall ikke et tema.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan se at min beskrivelse av plasma-skjermen er litt klønete på ett punkt:
    "Plasmaskjermen hadde mindre synlig screendoor." betyr at jeg ikke klarer helt å skille mellom pixeleringen og evt. screendoor. Men jeg kan ikke skjønne at oppløsningen har noe med hvorvidt skjermen har screendoor eller ei. LCD-skjermen hadde ihvertfall screendoor (synlige passive områder mellom pixlene).
    Poenget er ihvertfall at jeg var skuffet over bildekvaliteten i forhold til prisen.

MEN: Det er godt mulig at Pixel Plus teknologien innfører artifakter som kan oppleves som pixelering. Skal ha dette i bakhodet, og se om jeg kan få tittet på noen andre flatskjermer også. Mulig andre modeller/merker er bedre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •