"Innkjøring" av plasma/lcd??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Innkjøring" av plasma/lcd??

Hei dere

Nå har jeg sett på forskjellige forum at mange kjører skjermene med redusert kontrast/lysstyrke for å unngå innbrenning. Jeg tok opp dette med selger på Elkjøp som forøvrig driver butikken, og han sa at han aldri har hørt om at disse skjermene må "innkjøres", noe det da heller ikke står noe om i bruksanvisningen. Lurer så på hva flertallet her inne mener om denne saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal vel ikke være større risiko for innbrenning når TVen er ny. men merker at mange sier at bildet blir bedre etter noen timers bruk. elektronikk må vel kansje "varmes opp" litt før den yter optimalt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innkjøring av plasma skjerm

I manualen til Grundig Apollo 42" plasma står dette nevnt vedrørende de første 100 timers bruk.

Nå har jeg sendt dette aparatet tilbake, så...
    Sitter nå med en Samsung PS42S5HX og der står det ingenting om innkjøring og redusert lys og kontrast etc i manualen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nettopp anskaffet oss en Panasonic TH42-PV500, og selvfølgelig vil jeg at bildet skal bli best mulig. Er det noen spesielle råd jeg bør følge, forutenom de som står i manualen ovenfor? Bør jeg justere kontrast, lysstyrke og farge ned til under normal-innstilling (midt i mellom max og min.) ???

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "sharpness" burde du ha på minimum. Det eneste den gjør er å legge til informasjon i bilde, som ikke er på kilden/DVD, for at det skal virke skarpere.

Kjøp en DVE DVD(digital Video Essensial) og kalibrer tv skikkelig.

Ellers har jeg ogsp oppleved at plasma blir noe bedre etter noen timers drift.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "sharpness" burde du ha på minimum. Det eneste den gjør er å legge til informasjon i bilde, som ikke er på kilden/DVD, for at det skal virke skarpere.

Kjøp en DVE DVD(digital Video Essensial) og kalibrer tv skikkelig.

Ellers har jeg ogsp oppleved at plasma blir noe bedre etter noen timers drift.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjørt med minimumsinnstillinger på sharpness, og lave verdier på alle de andre bildeinnstillingene i ca 2 dager med mye tv-titting. Er det på tide å sette innstillingene tilbake, eller må jeg vente litt? Har så fryktleitg lyst til å teste den med DVD-spilleren...

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Vi har nettopp anskaffet oss en Panasonic TH42-PV500, og selvfølgelig vil jeg at bildet skal bli best mulig. Er det noen spesielle råd jeg bør følge, forutenom de som står i manualen ovenfor? Bør jeg justere kontrast, lysstyrke og farge ned til under normal-innstilling (midt i mellom max og min.) ???
    Akkurat fått min TH42-pv500 også. Flott skjem! Du må ta den ut av dynamisk mode og sette den f.eks i normal. Så passer du på at du har kontrasten under 50% de første 200 timene. Det holder. Dynamisk mode må du ikke ha den i. Det er en "skryte" mode som gjør farger og lys alt for sterkt og overdrevet. Etter 200 timer kan du ta opp kontrasten igjen eller kalibrere med dve.
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg tok ned DVD-spilleren idag og koblet den til. Stilte tv'n inn slik jeg syntes den var best, og satt på noen filmer (Kill Bill, LOTR I, 2Fast 2Furious). Må si jeg ble litt imponert over bildet. At den klarer å lage et så klart og sprekt bilde til tross for at jeg kun bruker en billig DVD-spiller og en lakris-scart. Men hvis du anbefaler at det skal være ca 200 timer, så skal jeg ta å stille det tilbake...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

qp vision

Merket at bildet forandret seg de første dagene. Farvene roet seg om man kan si det. Stillte ned alle verdiene også, kontrast osv. Modellen er qpv 42 hdl 05.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dette er en gammel tråd, men må bare si at jeg også føler at bilde er blitt mye bedre nå etter ca 100 timers bruk. Er dette et kjent "fenomen" eller er det bare jeg(vi) som tror at bilde blir bedre? Kom med din egen erfaringer da vel!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at på man helst skal ha helt bilde (over hele skjermen) ved første gangs oppstart. Bekjente som har Pioner tv visste ikke dette og plages visst litt med innbrenning. Vet ikke hvor reelt dette er men...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeast
    Har hørt at på man helst skal ha helt bilde (over hele skjermen) ved første gangs oppstart. Bekjente som har Pioner tv visste ikke dette og plages visst litt med innbrenning. Vet ikke hvor reelt dette er men...
    Hørtes merkeligt ut. Dette har ikke jeg hørt om før.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mye av "innkjørings-problematikken" er laget av selgere, som ønsker å ha en grunn til å la kundene venne seg til produktene noen uker når de kommer misfornøyde tilbake til butikken etter kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg tror mye av "innkjørings-problematikken" er laget av selgere, som ønsker å ha en grunn til å la kundene venne seg til produktene noen uker når de kommer misfornøyde tilbake til butikken etter kjøpet.
    Hva med innbrenningsfaren de 200 første timene? Er dette noe reelt problem? Mitt plasma-tv er ganske nytt, brukt ca 100 timer+, jeg har ikke sett antydning til innbrenning, selv om jeg har spilt playstation i 3-4 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeek
    Hva med innbrenningsfaren de 200 første timene? Er dette noe reelt problem? Mitt plasma-tv er ganske nytt, brukt ca 100 timer+, jeg har ikke sett antydning til innbrenning, selv om jeg har spilt playstation i 3-4 timer.
    Plasma er veldig følsom i started da det er veldig mye fosfor hørte jeg som må kjørest in.

Merka det på mitt Samsung Q97 når jeg kjøpte det.

Fikk et xbox 360 dashboard printet in etter 10 min, men var en liten vask så forduftet det.

Er bare at i starten så er plasma veldig følsom så bare pass på og la tvn gå med en dvd film på repeat eller noe i noen dager hehe.

Full screen er nok best ja i inkkjøringsfasen sånn at bilde blir kjørt in på hele skjermen og ikke bare at det mangler litt oppe og nede

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •