Hvilken TV med native 720p ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken TV med native 720p ?

Finnes det mange TVer på det norske markedet som har en native oppløsning på 720p ?

I tilfelle, hvilke ?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p er vanlig på bakprojeksjons-TV-er, f.eks Sagem og Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen LCD eller plasma med 720p native ?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wilbur626
    Ingen LCD eller plasma med 720p native ?
    Det nærmeste du kommer er vel 1280x768 på noen LCD TV'er, da får du 1:1 pixelmapping på 1280x720 med sorte linjer over og under. De TV'ene er nærmere 16:10 enn 16:9 så de får ikke bruke HD-Ready logoen selv om de tilfredsstiller alle andre krav. Jeg er redd Rikky har rett i at det bare er bakprojektor TV'er som har den oppløsningen for tiden. Blir spennende å se hva neste generasjon plasma bringer. Rikky nevnte vel bare DLP bakprojektor TV'er, det finnes jo også en LCD versjon fra Sony som er riktig så lekker, 50" og dybde på litt over 40cm.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er i grunnen merkelig at de ikke produserer 1280 X 720 paneler i steden for 1366 X 768 som er en mer PC vennlig oppløsning.

Gjør det jo vanskelig å få bra bilde uten å bruke ekstern scaler med custom oppløsning.

De nye LCD panelene er riktignok 1920 X 1080, så det er kanskje det alle går og venter på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1280 x 720 finnes på en del 27" lcd. Hugoson, Videoseven og en del andre. Eksempel: http://www.hifiklubben.com/no/produk...TV.htm?id=7473

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er bildekvalitet på en bakprojeksjons TV i forhold til LCD / Plasma ?

Betraktningsvinkel, er det store forskjeller ?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen plasma eller LCD som kommer i nærheten av min hjemmelagde bakprosjeksjon TV på 72";-)

Bakprosjeksjon er generelt mye bedre enn likt prisede flatskjermer.
    Betraktningsvinkel kan fortsatt være ett problem, men ikke på langt nær like ille som før.
    Dette skyldes blandt annet bruken av lyssterke LCD og DLP projectorer i motsetning til 3 rørs som de brukte før.

Det er ironisk at mange kjøper en dyr og dårlig flatskjerm og plasserer den i hjørnet i stua slik at de får en meter med støvoppsamlingsplass bak TV'en

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djdork
    1280 x 720 finnes på en del 27" lcd. Hugoson, Videoseven og en del andre. Eksempel: http://www.hifiklubben.com/no/produk...TV.htm?id=7473
    Det er sant som du sier, jeg tenkte bare ikke på så små TV'er siden trådstarter nevnte Plasma også. De begynner jo helst på 37".

Ellers kan jeg jo si at jeg har hatt både plasma, LCD og nå nevnte 50" LCD bakprojeksjon fra Sony. 50" Plasma'er er som regel 1366x768 de også, og begynner som regel på rundt 25 000.- Uten at de kan måle seg med min 15 000.- TV i billedkvalitet. Men så er det jo ikke så greit å henge opp min TV på veggen heller. Ingen problemer med innsynsvinkel på min TV, med mindre du setter den på en 60cm høy TV benk og legger deg på gulvet rett foran for å se, det utgår med høye kneløft. Innsynsvinkel fra sidene har blitt mye bedre nå, og reflekser er nesten ikke eksisterende i forhold til glassplatene på plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey1313, hvilken TV er det du har ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joey1313, hvilken TV er det du har ?
    Det ble denne til slutt: LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du denne ?

Hvor stor er den egentlig ? Har du mulighet til å poste noen bilder av den ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du denne ?

Hvor stor er den egentlig ? Har du mulighet til å poste noen bilder av den ?
    Jeg kjøpte den på Komplett, de har den på lager nå. Den er svær, samtidig som dybden er mye mindre enn tidligere. Jeg kan desverre ikke poste bilder før jeg kommer hjem i begynnelsen av februar. Jeg hadde tenkt å skrive en liten anmeldelse (med bilder), men måtte utsette det pga. at denne TV'en ikke er bra på HTPC, så jeg må få meg en ny DVD spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo gremme seg en smule over at alle norske "forbrukereksperter" uttaler seg som om det bare finnes to alternativer når det gjelder storskjermer - dvs plasma eller LCD.

Takket være denne "veiledningen" er jeg redd litt for mange har kjøpt seg en low-end plasma skjerm, og nå gremmer seg i det skjulte over fotballsendinger hvor ballen beveger seg om en spastisk komet over banen, og filmer hvor enhver raske bevegelse ledsages av massive etterslep?? Antakelig burde svært mange som tenker å bruke 14-15 K på en storskjerm landet på bakprojeksjon. Slik det ser ut nå, er sjansen stor for at jeg selv lander endelig på sony-skjermen, så alle erfaringer og bilder fra Joey 1313 og andre vil være velkomne :-)

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig kommer jeg til å gå for Sagem HD-D50H. DLP-teknologien gir mye høyere kontrast og sortnivå og dermed mer smell i fargebildet. Om de 4000,- ekstra man må punge ut med over Sony-skjermen er verdt det mener jeg er en inndividuell vurderingssak. Jeg synes utvalget på store skjermer her til lands er svært begrenset til å gjelde stort sett LCD og Plasma. Hvorfor??
    Joyey1313: Hva mener du med at sonyen ikke er bra mot HTPC??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Joyey1313: Hva mener du med at sonyen ikke er bra mot HTPC??
    VGA inngangen tar bare standard 4:3 PC oppløsninger, mens HDMI inngangen er som tilsynelatende alle de andre inngangene lagt på skikkelig mye skarpfilter, noe som ingen til nå har klart å skru helt av. Det vil si at skjermens bildeprosessor tilfører bildet informasjon som ikke er i bildesignalet orginalt. Vanlige analoge bildesignaler fremstår da skarpere og "bedre". Men når du har svart tekst på hvit bakgrunn blir bokstavene "omringet" av gråe linjer som får det til å se ut som det er noe galt med kabelen. Jeg kjøpte faktisk ny kabel pga. dette. ops:

Til TV bruk er Sony'en veldig bra, og XBOX360 via Component inngangen er fantastisk, men før HDMI mot HTPC problematikken er løst vil jeg ikke anbefale denne TV'en til folk som skal bruke HTPC.

Når det gjelder DLP så kommer man ikke unna dette evindelige regnbue maset. Men jeg må innrømme at jeg er litt sjokkert over holdningene her inne noen ganger. Der folk råder hverandre til å kjøpe denne fremdeles "umodne" teknologien basert på ubekreftet statistikk som sier at kanskje det bare er så lite som 10% som vil bli plaget av regnbuer. Jeg antar at hvis man vil utsette seg selv for dette, og ta "sjansen" på at man selv ikke er råket er en personlig sak. Men at folk velger å utsette hele familien sin for denne bildefremvisnings teknologien for å få LITT bedre farger og LITT bedre sortnivå. Vel, jeg hadde ikke gjort det. (Gjør det da heller ikke.) Tenk på at dersom familien din består av 4 personer og det er 10% sjanse for at hver av dere kan bli plaget av regnbuer. Så er vel sjansen for at EN av dere blir plaget kanskje opp mot 25%. (Jeg kan ikke regne statistikk ;-) ). Å utsette barns øyne som fremdeles er under utvikling for denne teknologien er i beste fall uvitenhet, og i verste fall ren og skjær idioti. Forskning på om DLP kan øke sjansene for å utvikle epilepsi har ikke til nå konkludert med noe, men hvor mange leger tror dere det er som spør om mulige epileptikere har DLP enheter hjemme? Denne Sony TV'en har sortnivå og farger så det holder i lange baner, hadde den bare vært LITT bedre mot PC...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Å utsette barns øyne som fremdeles er under utvikling for denne teknologien er i beste fall uvitenhet, og i verste fall ren og skjær idioti. Forskning på om DLP kan øke sjansene for å utvikle epilepsi har ikke til nå konkludert med noe, men hvor mange leger tror dere det er som spør om mulige epileptikere har DLP enheter hjemme? Denne Sony TV'en har sortnivå og farger så det holder i lange baner, hadde den bare vært LITT bedre mot PC...
    Håper du spøker her. Det er ingen som utvikler epilepsi av visuelle stimuli. Epilepsi regnes som medfødt eller ervervet gjennom fysisk skade eller sykdom, og anfallene er et funksjonelt utrykk for dette. Fotosensitiv epilepsi er sjelden - 1 av 200 har epilepsi, og 2-3% av disse igjen har hotosensitiv epilepsi (National society of epilepsy - http://www.epilepsynse.org.uk/pages/...ets/photo.cfm). Epileptiske anfall hos vanlige epileptikerer kan utløses av flakkende lys, men også av stress, lavt blodsukker, lite søvn eller rett og slett komme uten forvarsel som er mest vanlig. At DLP skal være verre enn annen TV-tekniologi virker tøvete, bl.a. basert på følgende fra den kanadiske epilepsiforeningen (http://www.epilepsy.ca/eng/left_menu...tm):Television is the most common stimulus for photosensitive seizures, whether watched for regular viewing, videos or electronic games. The basic frequency of the monitor causes flicker or changes in luminance. In Europe, this flicker is at 50 Hz; elsewhere, 60 Hz. At 50 Hz, 49% of people have a photoconvulsive response on EEG. Only 15% respond at 60 Hz. This difference explains the low incidence of TV-induced seizures in North America.

Factors that contribute to TV-induced seizures include: flickering light (especially at the frequency of the electrical supply), flashes or images; high contrast between images, e.g., alternating bright and dark frames; speed of change (lower the speed, the lower the risk, e.g., less than 3 per sec); rapid color changes, e.g., red is a provocative color; faulty vertical or horizontal holds; approaching to adjust the TV set; and sitting too close (60 cm or less). A 100-Hz screen is less provocative than a 50-Hz screen but more expensive.

Siden jeg kjører min DLP over HDMI via HTPC i 60kHZ har altså mine barn (hvis de hadde vært epileptikere) mindre sjanse enn dine for å oppleve et epileptisk anfall som følge av lysstimulering.

Håper du forstår at å fremsette slike påstånder kan være svært belastende for f.eks. foreldre til barn med epilepsi (selv om de trolig kan mer enn deg om emnet).

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at en oppegående DLP projector "flimrer" med en frekvens på minst 576 HZ.

6 segmenter X rotasjonshastighet 4 X frames som er enten 24 eller 30 = 576 - 720.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet sammen med en kvinne som ikke kan se på TV i det hele tatt pga. Ofte og kraftige epilepsianfall utløst av TV titting.

En kollega av meg har en sønn på 18 som aldri hadde vist tegn på epilepsi i barndommen, men altså plutselig fikk anfall etter å ha spilt dataspill over lengre tid. Legen fortalte at det begynte å bli mer vanlig, noe også epilepsi siden det henvises til sier; Folk ser mer på TV og antallet epileptikere øker. Legen i dette tilfellet fortalte at det ikke er sikkert sønnen hadde fått anfall noensinne om de hadde stilt oppdateringsfrekvensen på dataskjermen til maks, helst 100Hz eller mer. I steden ble det slik at sønnen ikke får ta sertifikatet før han har gått minimum 2 år uten anfall, mens alle kompisene får sertifikat til bursdagen. Det er selvfølgelig ingen garantier for at han IKKE hadde fått anfall, selv med høyere oppdateringsfrekvens. Men hadde man bare VISST på forhånd så hadde vel de fleste satt opp frekvensen på skjermen sin hjemme?

Og dette er jo poenget mitt da, vi VET ikke. At forskning ikke kan påvise sammenhenger, betyr ikke det samme som at det er trygt. Det betyr at de VET ikke. Når jeg røykte støttet jeg meg selv lenge til at ingen forskning kunne påvise NOEN statistisk sammenheng mellom sykdom og røyking, så lenge du røyker mindre enn 20 sigaretter om dagen. Men å gå derifra til å påstå at det ikke har NOEN påvirkning på helsen ser jeg jo idag er ren idioti.

Jeg mente ikke å skrive en større utredning om DLP, regnbuer og skadevirkninger da jeg regnet med at emnet nå er mer enn utdebattert, jeg ville bare gjøre en av trådens deltakere oppmerksom på at det er noe som heter regnbueeffekt på DLP, og at det i større familier er større sjanse for at denne effekten vil påvirke minst et av medlemmene i familien. At jeg tok med epilepsi som et annet moment uten å ha dekning for påstander om sammenheng trodde jeg at jeg var klar på, men jeg kunne kanskje like godt sagt migrene for eksempel, jeg får ihvertfall grusom hodepine av å se film på DLP prosjektor.

Ellers kan jeg nevne forsøk som har blitt utført av det britiske flyvåpen der piloter fikk se filmruller med bare blått (Himmelfarge) med oppdateringsfrekvens på 220 bilder i sekundet. Når ET eneste av disse 220 bildene ble bytte ut med bildet av et "fiendtlig" fly (På den tiden MIG antar jeg) ville enkelte av pilotene ikke bare merke det, men kunne til og med identifisere flyet. Etter min mening ugjendrivelig bevis for at enkelte mennesker har en "oppdateringsfrekvens" på synet som langt påvei overgår det som er mulig å fremvise med dagens komersielle fremvisningsteknologier.

For meg er altså ikke DLP et alternativ før 3chip systemer kommer ned i pris, og hadde folk bare vært litt mere kritiske til 1chip systemene, ja så kunne vi hatt 3chip prosjektorer til 20 000,- i dag.

Siden jeg kjører min DLP over HDMI via HTPC i 60kHZ har altså mine barn (hvis de hadde vært epileptikere) mindre sjanse enn dine for å oppleve et epileptisk anfall som følge av lysstimulering.
    Nå har jo jeg LCD bakprojeksjon jeg da. Eventuelt flimmer kommer jo da utelukkende fra signalkilden.
    Håper du forstår at å fremsette slike påstånder kan være svært belastende for f.eks. foreldre til barn med epilepsi (selv om de trolig kan mer enn deg om emnet).
    Jeg tipper nettopp den gruppen ville hatt veldig stor nytte av å få vite det som jeg belyser, for om de er eksperter på epilepsi er det ikke sikkert de er eksperter på DLP.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen å såre følelsene dine Joey1313:grin: Mitt innlegg må sees med hensyn til harvard`s innlegg. Forstår at du vil forsvare kjøpet ditt med nebb og klør og sonyen er utvilsomt et av de beste kjøpene for pengene, men mitt synspunkt er at Sagem'en er å foretrekke, det får du tåle.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •