Hvilken TV med native 720p ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vel sånn at epilepsi ikke i utgangspunktet er noe som man får av en eller annen skjermteknologi, og de personene som kan få epilepsi anfall utifra bildeflimmer må allerede være disponert for det, og da blir skjermen mer å regne som en utløsende faktor som gjør at man oppdager problemet og derfor får diagnosen Epilepsi.

Det vil vel ikke si det samme som at det er farlig og skadelig bruke de forskjelige skjermteknologiene, hverken for barn eller voksne. (i så måte er vel påvirkning av hva som vises på skjermen en viktigere faktor....)
    I mange sammenhenger kan det vel også være en fordel å oppdage eventuell følsomhet for epileptiske anfall så tidlig som mulig og ved såpass kontrollerte omgivelser som foran en TV.

DLP sin virkemåte er vel i epilepsi sammenheng ikke noe serlig værre enn andre teknologier, som CRT plasma og LCD. LCD har jo forsåvidt ikke en refresh frekvens som f.eks CRT har når skjermen hele tiden må oppdatere fosforet for at deet skal skape lys, eller den sekvensielle RGB oppdatteringen med fargehjul og DLÅ , men her kommer vel også arbeids prinsippet til baklys systemet også for hvordan man får merkbare frekvenser.

Må inrømme at jeg ofte merker ubehag ved å se film på DLP og er forsåvidt følsom for regnbuer, men jeg synes problemet er større på store projiserte bilder på 2-3 meters bredde hvor man sitter så nerme at man må flytte blikket ofte osv enn de mer moderate størrelsene som bakprojiserte DLP TVer har med en litt lenger betraktnings avstand enn 1.5 2x bildebredden.

Over til temaet for tråden om hvor mange TVer på det norske markedet som har native oppløsning på 720p, så begynner det vel å bli en del flatskjermer i dag av typen plasma og LCD skjermer som har en større oppløsning enn 1280x720 og derfor burde kunne settes opp til å vise 720p kildesignalets antall punkter i hele bilder progressivt, men synes utviklingen går såpass fort og de nye modellene står i kø, så det er bare sjekke bildekvaliteten på de skjermene man har lyst/råd til, sjekke spesifikkasjonen og være klar over de fordelene og ulempene de forskjellige teknologien gjerne har.

En ting som ofte går igjen er forholdsvis dårlig bildebehandlings kretsløp selv på dyre skjermer som gjør seg spesiellt gjeldende på behandling av Standard definition tv sendinger, samt at Plasma skjermer tar seg bedre ut ved dempet rom belysning mens LCD ikke gjør det osv.

Synes forøvrig det er litt rart at skjermer som ellers tilfredsittle kravet med HDMI HDCP 720 horisontale linjer eller mer kan kalle seg HD-Ready, men ikke har så mye som 1280 punkter horisontalt til å takle den horisontale oppløsningen til kildemateriale. Tror enkelte HD-Ready kjøpere vil føle seg litt lurt når de setter seg litt mer inn i 720p og HD generellt og oppdager at den nye 16:9 HD-ready flatskjermen har en oppløsning horisontalt på 1024 punkter.....

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Var ikke meningen å såre følelsene dine Joey1313:grin: Mitt innlegg må sees med hensyn til harvard`s innlegg. Forstår at du vil forsvare kjøpet ditt med nebb og klør og sonyen er utvilsomt et av de beste kjøpene for pengene, men mitt synspunkt er at Sagem'en er å foretrekke, det får du tåle.
    Ikke såret i det hele tatt jeg, 1:1 pikselmapping er veldig viktig for meg, hadde jeg kunnet velge om igjen hadde jeg kanskje gitt Sagem'en et forsøk i steden jeg med. Men jeg er desverre veldig plaget av hodepine pga. regnbueeffekten, er ikke sikkert jeg kunne beholdt Sagemen. Men selv om jeg syns det var noe dritt med manglende HTPC støtte på Sonyen, så er det jo gode alternativer til HTPC i dag, så jeg følte ikke for å slakte Sony'en fullstendig. For faktum er at den gir et virkelig flott bilde. Og jeg tror nok eneste måten å vise forskjellen på Sagem og Sony vil være side om side.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    En kollega av meg har en sønn på 18 som aldri hadde vist tegn på epilepsi i barndommen, men altså plutselig fikk anfall etter å ha spilt dataspill over lengre tid...... I steden ble det slik at sønnen ikke får ta sertifikatet før han har gått minimum 2 år uten anfall, mens alle kompisene får sertifikat til bursdagen.
    Ja....Man har vel nettop den regelen med epilepsi og sertifikatet fordi man ønsker å unngå epileptiske anfall og lifsfarlige situasjoner bak rattet. Jeg ville ikke likt å møte en bilfører med et epileptisk anfall i mitt kjørefellt en solfyllt dag med harde skygger, bare fordi han skulle få lappen samtidig med jevnaldrende.
    Kan ikke skjønne annet enn at det er viktigere for liv og helse at man nettop oppdager slike problemer i mer ufarlige omgivelser, og ser man på det nevnte problemet med din kollegas sønn Joey1313, så kan det vel rent hypotetisk ha en possitiv effekt også, at nå kan feire 20 års dagen i live, eller uten å ha tatt andres liv....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja....Man har vel nettop den regelen med epilepsi og sertifikatet fordi man ønsker å unngå epileptiske anfall og lifsfarlige situasjoner bak rattet. Jeg ville ikke likt å møte en bilfører med et epileptisk anfall i mitt kjørefellt en solfyllt dag med harde skygger, bare fordi han skulle få lappen samtidig med jevnaldrende.
    Kan ikke skjønne annet enn at det er viktigere for liv og helse at man nettop oppdager slike problemer i mer ufarlige omgivelser, og ser man på det nevnte problemet med din kollegas sønn Joey1313, så kan det vel rent hypotetisk ha en possitiv effekt også, at nå kan feire 20 års dagen i live, eller uten å ha tatt andres liv....
    Jo, ser nå at jeg glemte en vesentlig del av den historien. Det legen sa var at noen mennesker får epileptisk anfall 1 gang i livet, og så aldri mer. Hvis skjermen hans hadde vært satt til 100Hz kan det tenkes at han kunne levd i 100 år uten å få anfall. Men sånt kan man jo ikke vite. Jeg mente at det var kjipt for denne gutten bare, å bli "parkert" av sine jevnaldrene, når det hele kunne vært unngått hvis de bare hadde hatt litt mere kunnskap om skjermbruk.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 1 og 3 chips DLP skal vi kanskje være glade for at kinoene ikke har vært raskere til å ta i bruk digital fremvisning, da vi ganske sikkert hadde fått 1 chips DLP der.

Det kunne nok blitt et mareritt for noen og enhver med 20 meters lerret og regnbuer:shock:

Nå går det jo mot enten 3 chips DLP eller SXRD på kinoene og da er ikke det noe problem lenger.

En annen til når det gjelder bakprosjeksjon er at det er fullt mulig å oppnå svært god bildekvalitet ved hjelp av LCD på grunn av den svært gode kontrollen med "rommet".

Jeg opplever det samme hjemme hos meg, altså et svært bra sortnivå med LCD. Jeg har forresten installert samme type speil som Sony bruker i sine bakprosjeksjon apparater og de er meget bra. Det er en ulempe som man ikke merker i en TV, platene er av høyglanspolert aluminiumsfolie som man ikke kan ta eller puste på uten at de går i stykker.
    Jeg vet det for jeg har prøvd

Hadde heldigvis 2 stykker av bitter erfaring fra tidligere.

Når det gjelder HTPC vil jeg bare skyte inn at hvis poenget er å se forskjellige media filer slik som AVI eller.TS kommer man veldif greit unna med en Snazio SZ 1350 som spiller alt av slike filer i tilleggtil å spille musikk og vise bilder osv.

Den kan også settes til å gi ut mange forskjellige oppløsninger. Også typiske plasma oppløsninger.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jo, ser nå at jeg glemte en vesentlig del av den historien. Det legen sa var at noen mennesker får epileptisk anfall 1 gang i livet, og så aldri mer. Hvis skjermen hans hadde vært satt til 100Hz kan det tenkes at han kunne levd i 100 år uten å få anfall. Men sånt kan man jo ikke vite. Jeg mente at det var kjipt for denne gutten bare, å bli "parkert" av sine jevnaldrene, når det hele kunne vært unngått hvis de bare hadde hatt litt mere kunnskap om skjermbruk.
    Joda skjønner problemet, og er langt på vei enig i at det var veldig kjedelig for han 18 åringen du nevnte at han fikk dette epilepsi anfallet av muligens en gal innstillt skjerm frekvens, spesiellt hvis det er en engangs hendelse som du nevner. To års utsettelse på å kunne ta lappen brukes jo nettop som ganske krafti straffereaksjon i andre ganske så alvorlige lov overtredelser i trafikken og jeg har stor forståelse for det du sier Joey1313.

Når det kommer til stykket har vel ingen noen garanti for at man ikke kan få et illbefinnende plutselig bak rattet heller, pga andre ting som plutselig kan inntreffe, og det er vel mer "vanlig" at folk sovner bak rattet .....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i allverden er "regnbue" effekten ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wilbur626
    Hva i allverden er "regnbue" effekten ?
    Prøv denne: LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder Sony-skjermen har Expert en god og en dårlig nyhet: Den gode er at de nå har fått den tilbake etter en lynrask gjesteopptreden i desember, og at de til og med har tatt bryet med å plassere dem ut i butikkene (usikker på om dette er en eller to gode nyheter forresten )

Den dårlige er at de har satt prisen opp med 2000 spenn siden desember, til 16.995 (litt tåpelig siden den fortsatt koster 15k på nettet!!)

Jeg fikk faktisk sett skjermen på min lokale Expert i dag, og vil si den gjorde et solid inntrykk (med Gladiator fra en lo-end DVD) Har litt paranoia mht innsynsvinkel, og var positivt overrasket. Denne teknologien er opplagt langt bedre enn de gamle kassene. Sammenlikner man Sonyen med en Pioneer 50" så har sistnevnte selvsagt mer smell i farger og kontrast, men så ligger jo prisen 3 ganger over da...

Forresten oogieboogie eller andre: Vet noen om noe sted man kan se Sagem 50"? Kunne vært moro å ha sett! Elkjøp i Kobbervikdalen (Drammen) har vel solgt 45-tommeren, men 50-tommeren bruker en annen chip som påstås å være litt dårligere (HD4 mot HD2+ hvis jeg husker riktig)

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbiller meg at HD4-chipen er utviklet med tanke på skjermer med høyere oppløsning (1920x1080p). Slike selges det visstnok en del av i statene. Resultatet er bl.a lavere skarphet for å kompansere for skaleringsartefakter i lavoppløste kilder tipper jeg. Sikkert noen her som vet mere om dette.. Har ikke fått kikket på 50-tommeren selv. Lurer på om TonArt her i Trondheim har den inne..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •