Pioneer PDP-436FDE vs. Panasonic TH-42PV500 - Hvilken er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Pioneer PDP-436FDE vs. Panasonic TH-42PV500 - Hvilken er best?

Ja, som tråden antyder: hvilken skal jeg velge? Vi (foreldrene mine) skal ha seg ny tv da vår gamle B&O sluknet...

Vi kan få Panasonicen til 27 990,- og Pioneeren til samme pris. Hvilken er best? Leste test av XDE, og den fikk bra resultat. Men har FDE samme bildekvalitet. Har også lest en del negativt om tilkoblingsmulighetene til XDE... Og også en del lipsync-problemer. Finnes dette problemet på Panasonicen?

Hjelp meg, fort!!!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk søk funksjonen på forumet. Er masse diskusjoner om disse, med MANGE erfaringer og info. Tror det er raskere enn å vente på "nye" svar.

Jeg har skrevet en tildels lange innlegg om hvorfor Pioneer er best, men at begge er knakende gode skjermer.

Lipsync problemer... tja, Pioneer har meget kraftig bildebehandlig, og man burde ha en forsterker som har støtte for lipsync. Uten, er det helt klart merkbart.

FDE har akkurat samme gode bildekvallitet. XDE er bare en "luksus" versjon med flere funksjoner/mere tilkoblinger/penere tuner og fjernkontroll i alu.
    Ikke noe tilkoblingsproblemer på XDE, annet at man kan bli forvirret av et større utvalg av tilkoblingmuligheter.

Jeg har tidligere anbefalt Panasonic pga pris, hvis man vil kjøpe til "enkle" brukere som ikke gidder å bruke litt tid på justering. Litt usikker på om jeg fortsatt står på det, hvis du får de til samme pris. Pioneer krever mer justering samt innkjøring, og personlig syntes jeg den retter sitt litt mer mot "avanserte" brukere. Den har flere justeringer. Panasonic gir bedre/godt bilde rett ut av boksen.

Husk også at Pioneer ikke kommer med høytalere, og kjøper du Pioneer sine, og plugger de rett i, har du ikke lipsync.

Begge er knallvalg, og jeg har ikke møtt andre enn lykkelige eiere av begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    Ja, som tråden antyder: hvilken skal jeg velge? Vi (foreldrene mine) skal ha seg ny tv da vår gamle B&O sluknet...

Vi kan få Panasonicen til 27 990,- og Pioneeren til samme pris. Hvilken er best? Leste test av XDE, og den fikk bra resultat. Men har FDE samme bildekvalitet. Har også lest en del negativt om tilkoblingsmulighetene til XDE... Og også en del lipsync-problemer. Finnes dette problemet på Panasonicen?

Hjelp meg, fort!!!

Nei det problemet finnes ikke på pv500. Jeg ville uten tvil gått for panasonic pv500 fremfor FDE. Du får MYE mere tv med pv500 enn med FDE. FDE har ikke PC-inngang, minnekort inngang, bilde-i-bilde eller høytalere. Og personlig mener jeg at pv500 har bedre bilde kvalitet.
    Hadde det vært snakk om XDE eller pv500, hadde nok valget blitt vanskeligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp. Det ser ut til at det blir en Panasonic, eller: det blir Panasonicen garanter! Men det som er så merkelig er at vi får den for 27 990,- på Coop Elektro. På Elkjøp koster den 33 000,- og på Expert kr 32 000, Expert mente at Coop Elektro måtte ha gitt oss feil pris, at det ikek gikk an at den kunn selges så billig. Men jeg skal ikke klage :-D
    Og det jeg har sett på nettet, så er den billigste 26 995, og den nest billigste 27 995. Det er ganske uvanlig at det lønner seg å kjøpe i lokalt. Men nå er jeg iallefall glad for at det blir plasma. Vår 15 år gamle 28" B&O var moden for utskifting ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene kan ofte variere mye pga fot/bordstativ. Bare denne foten/bordstativet koster rundt 2.700, og noen leverer med og noen uten i prisen.
    Jeg kan anbefale å kjøpe veggfestet for panasonic hos elkjøp. Det kostet bare 1.200 og fungerer utmerket.

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket veggfeste er det? Har du et bilde eller link, Doberman? Jeg lurer litt på dette til 1500 hos Elprice:
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke veggfestet på elkjøps sider, men et raskt søk på google hjalp.
    Fant det på denne siden - http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=01756&lang=no - og det passer til flere panasonic modeller. Det virker veldig massivt og solid, og kan tiltes for å komme til bak. Jeg likte det pga prisen, samt at det er originalt panasonic veggfeste.

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo veldig bra ut! Tilting er jo veldig nice. Hvor mange cm bygger det ut? Lurer på om jeg har plass bak lerretet. Det henger ca 14 cm ut fra veggen. Ooops..kl 04 alt...
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tv henger 17 cm fra veggen på det lengste, altså ytterkant skjerm. Tror ikke du finner veggfeste som vil få skjermen nærmere veggen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann1
    Nei det problemet finnes ikke på pv500. Jeg ville uten tvil gått for panasonic pv500 fremfor FDE. Du får MYE mere tv med pv500 enn med FDE. FDE har ikke PC-inngang, minnekort inngang, bilde-i-bilde eller høytalere. Og personlig mener jeg at pv500 har bedre bilde kvalitet.
    Hadde det vært snakk om XDE eller pv500, hadde nok valget blitt vanskeligere.
    Kan nok være enig at hvis funksjonene nevnt ovenfor er viktige er PV500 et bedre kjøp, da billedkvaliteten er meget bra på denne skjermen. At den er bedre enn Pioneer på bildekvalitet er vel åpen for diskusjon, i allefall hvis du spør noen som helst som har brukt litt tid på å teste de mot hverandre. Pioneer krever litt mer justering, og er dårligere enn Panasonic "ut av esken". Derfor ser ikke bildet opptimalt ut i de aller fleste butikkene. Men i seriøse tester, har jeg til dags dato IKKE sett en eneste anmelder som mener Panasonic er bedre på bilde. Jeg har sett hva begge kan, og det ER en grunn til at Pioneer er dyrere.

Dog i det tilfellet her, tror jeg PV500 er det beste kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Pioneer krever litt mer justering, og er dårligere enn Panasonic "ut av esken".
    Helt uenig med deg der .. og for å sitere Dvd & Hjemmekino:
    Det er uhyre skjelden at en TV presterer gode bilder uten at vi har kjørt en omgang med instillinger før vi setter oss ned for å nyte bildet. Denne skjermen kunne imidlertid levere varene rett ut av esken.
    Det største problemet med Pioneer i butikken etter min mening, er at materialet de viser og/eller kablene er for dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg sett Pana'en, så jeg kan ikke si hvilken som er best, men flere her på forumet er enige i at Pioneer'en blir veldig mye bedre etter profesjonell kalibrering, "bra ut av esken, fantastisk etter kalibrering". Derfor ville jeg tatt den uttalelsen til DVD&HK med en klype salt (jeg har ikke lest resten av artikkelen).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imho
    Helt uenig med deg der .. og for å sitere Dvd & Hjemmekino:

Det største problemet med Pioneer i butikken etter min mening, er at materialet de viser og/eller kablene er for dårlig.
    Ser at du også har 506XDE, men min ble i allefall langt bedre etter å ha endret på instillinger....

Det kan jo hende at Lyd&Bilde (som forøvrig har masse annonseplass for Pioneer) har fått en skjerm der Pioneer har justert litt selv for å unngå dårlige komentarer i norges største hjemmekinoblad.... Greit nok det, for de fleste ønsker vel å vite hva en skjerm er god for, men det bør i tilfelle opplyses.

Er forsåvidt enig med deg at butikkene også bruker for dårlig utstyr koblet til. Typisk 1000-2000kr DVD-spiller tilkoblet med scart blir ikke holdbart.

Har en kamerat som har PV500, og selv om det er en knallskjerm, er han 100% enig om at Pioneer er bedre både design og bildemessig, men PV500 ga mer for pengene i det tidspunktet han kjøpte den.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere forklare hvordan AUTOFORMAT fungerer på Pioneer. Jeg vet at det altid fyller hele skjermen på Panasonic.

Er Pioneer avhengig av styresignal? Hvordan virker den uten styresignalet? Hvordan virker den på TV-Norge?
    Jeg lurer på dette både i forhold til digitale og analoge signaler.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AUTOFORMAT på Panasonic fyller IKKE hele skjermen. Den tilpasser om det er 4:3 eller 16x9 sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg var vel litt unøyaktig her. Panasonic fyller skjermen hvis bildet er 4:3 eller 16:9, hvis det er bredere enn 16:9 fyller den selvsagt ikke hele. Det er untak også ved tekst i det svarte under, da beholdes teksten.

Jeg er veldig fornøgd med den måten Panasonic's AUTOFORMAT fungerer. Philips fungerer omtrent likt, men den endrer kanskje lett raskere.

Har jeg rett i at Pioneer ikke fungerer på samme måten?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •