Pixelmapping og LCD TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pixelmapping og LCD TV

Kan noen forklare hva dette er? Har skjønt at det har noe med oppløsning ved tilkobling av PC, men har ikke helt oversikten. Vet at veldig mange TVer har problemer med dette..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en LCD TV med oppløsning 1366 x 768. Mange slike LCD TV'er har store problemer med å kjøre en oppløsning som er tilnærmet lik denne. I noen tilfeller må du for eksempel sette PC oppløsningen til 1280 x 680 (bare et eksempel). Det sier seg jo selv at dette ikke er ideelt. Det er kanskje ikke noe stort problem når du bruker TV'en til å se film, men dersom du ønsker å benytte TV'en som dataskjerm til å gjøre andre ting, så er det ikke bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Ta en LCD TV med oppløsning 1366 x 768. Mange slike LCD TV'er har store problemer med å kjøre en oppløsning som er tilnærmet lik denne. I noen tilfeller må du for eksempel sette PC oppløsningen til 1280 x 680 (bare et eksempel). Det sier seg jo selv at dette ikke er ideelt. Det er kanskje ikke noe stort problem når du bruker TV'en til å se film, men dersom du ønsker å benytte TV'en som dataskjerm til å gjøre andre ting, så er det ikke bra.
    Hvordan vil da bildet i praksis fremstå når man kjører fra vga på laptop til f.eks vga på en Samsung LCD 40M61?
    Skalering og kutting i bredde og høyde..??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Hvordan vil da bildet i praksis fremstå når man kjører fra vga på laptop til f.eks vga på en Samsung LCD 40M61?
    Bilde blir veldig bra på Samsungen tror den kutter 3 pixler på hver side (1360 x 768 ) dvs. 1 til 1 pixelmapping. Hvis tv'en hadde dratt bilde helt ut hadde det ikke vært 1 til 1 pixelmapping. Kanskje ikke krise når pc oppløsningen er så nær tv oppløsningen, men ikke bra hvis pc oppløsningen mye lavere enn tv oppløsningen. Mye rot her, men håper du skjønner ( NB: håper jeg også har forstått dette)

Thomas

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kankje valgt DVI-D>HDMI istedet for en VGA løsning og ungått en DA i PC og en AD konvertering i skjermen hvis man har mulighet for det, og valgt innstalert de nyeste skjermdriverene og eller kjørt et programm på PCen som gjør det mulig å justere oppløsningen så man får 1:1 pixcelmapping mellom ut signalet av PCen og skjermen. Har man først sett de forskjellene som slike ganske enkle tilpassinger gjør for bildefremvisningen fra å treffe "nesten" og treffe riktig, tror jeg de fleste er enig i at man børr jobbe litt med slike oppsett. Det er nok mulig i enkelte tilfeller at man ikke kommer helt i mål med noe hardware, men jeg har ikke funnet slike enheter blandt de jeg har hatt med å gjøre. Har til og med måttet bruke docking stasjon eller portreplikator for å få DVI-D ut av enkelte bærbare pcer, men når man ser resultatet har det ofte vert værd den ekstra utgiften.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Tror Samsung fungerer OK med PC via VGA, men heller dårlig via HDMI. Det er sikkert noen Samsung eiere der som har en PC koblet til med HDMI som kan fortelle hvordan dette virker. Problemer i dette området er en av grunnene til at jeg ikke valgte å kjøpe Samsung TV'en. Prisen er en annen.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan bli rimelig ør i hodet av å prøve å følge med på alle forsøkene folk gjør for å koble en PC til en nymotens LCD TV. Det virker som det alltid er "noe" som ikke virker som det skal, evt som man ønsker at det skal gjøre. Standardsymptomer er at høyere oppløsninger (feks skjermens native oppløsning) ikke er støttet over VGA og at desktoppen over HDMI enten har mye overscan (mye av desktoppen forsvinner utenfor bildeflaten) eller ser uskarp ut.

For Samsung'en så trooor jeg ståa er at på VGA så får man en veldig bra desktop i 1360ishx768 og uskarp/overscan desktop over HDMI. MEN, de fleste mener også at når man først setter på en film på PC'en så blir filmen bedre over HDMI. Antageligvis pga skjermens ymse filtre som kun er aktive over HDMI-inngangen, og ikke over VGA.

Så det kommer jo veldig an på hva du skal bruke PC'en til og hvilke innganger du skal koble de forskjellige komponentene du ramser opp til.

Spesielt www.avforums.com (UK-basert forum) og www.minhembio.com (Sverige) har en eller flere milelange tråder om hver av LCD TVene du er interessert i hvor folk går til ytterligheter for å teste forskjellige alternativer. Mange med skjermbilder av potensielle problemer etc. Spesiekt avforums.com er bra, siden den er på engelsk og således tiltrekker seg AV-freaker fra hele Europa. Så anbefaler at du finner tråden "din" der og leser den fra bunn. Så får du et rimelig greit innblikk i hvordan akkurat den LCD skjermen fungerer. Er du PC-freak så kan du også lese Powerstrip-forumet (http://www.entechtaiwan.net/forums/index.php) for flere innblikk i problematikken rundt PC'er og LCD TVer.

Hadde Sammy'en vært litt billigere så hadde det nok vært TV for meg, men den er litt over smertegrensen selv på Sverige-import. Og 9830'en er jo latterlig dyr, så den utgår med høye kneløft og hornmusikk. Potensielt alternativ med bra bilde er Sony sin V40A10, men den har også sine skavanker for oss med HTPC (som feks manglende VGA-inngang). Hadde ikke 50" bakprojeksjonsskjermen til Sony hatt alle de bråkete viftene og de ikke hadde kastrert EU-utgaven så mye i forhold til USA-utgaven så hadde det vært en klar vinner som veldig billig pause-TV inntil 1080p SED kommer i normal pris og banker alle andre kjente teknologier...

Men forhåpentligvis så kommer det en røys med årets TVer i mars slik det pleier å gjøre, noe som sikkert presser ned prisene noen tusen på da fjorårets elgamle skrot. :-) Ryktebørsen i Sverige sier at Samsung er et par uker unna en 10-15% prisreduksjon, men det er som sagt et rykte.

OK

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Tror Samsung fungerer OK med PC via VGA, men heller dårlig via HDMI. Det er sikkert noen Samsung eiere der som har en PC koblet til med HDMI som kan fortelle hvordan dette virker. Problemer i dette området er en av grunnene til at jeg ikke valgte å kjøpe Samsung TV'en. Prisen er en annen.
    Ok har ikke vært borti denne Samsung skjermen selv, men det hører mer ut som en feil konstruksjon eller feil i softwaren hvis ikke det går ann å få til noe bra bilde via HDMI inngangen. Er det noen god grunn for at denne bare skal overscanne et inngangs signal som har Panelets Native oppløsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en utrolig god dansk tråd med topic "1:1 pixelmapping tråden". Svært oversiktlig og enkel. Finn den her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...+LG&PN=0&TPN=1

Det som overrasker er at Samsung ikke støtter 1:1 pixelmapping, mens mange av LG sine modeller gjør det (pluss noen få andre). Samsung støtter det riktignok på VGA-inngangen, men da skjer det masse DA-AD konvertering som likevel ødelegger god bildekvalitet.

Har lest og lært masse, spesielt på den tråden jeg fant.

På en annen link fant jeg bilder på hvordan pixelmapping fungerte i praksis, se litt ned på siden på denne linken: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...344&PN=0&TPN=1

For min del eliminerer dette faktisk alt annet enn LG som alternativ ettersom jeg skal bruke TVen veldig mye til PC-bruk.. enn så lenge litt dyre, men håper de faller i pris. 12tusen for 26" er jo litt det.. "Nei kjære, sydenturen er avlyst. Vi skal sitte hjemme å se på TV i sommer heller."

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer bra med mine tester at LG gjør en meget bra jobb på 1:1 pixelmapping. Det samme gjelder Dell sine LCD TV'er. Har selv en Dell 37" LCD TV. Jeg er meget fornøyd med pris / ytelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •