134.2 million colors? What??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

134.2 million colors? What??

Hei, kan noen hjelpe meg med dette?

Jeg kjøpte en Fujitsu-Siemens Myrica 50" Plasmaskjerm, varebetegnelsen heter P50-2H og er så ny at den ikke er kommet noen spesifikasjoner på weben til FS. Men de endret side Myrica sider nå til å inneholde denne teksten (se under), der står det 134,2 millioner farger, mens jeg ikke har forventet noe annet en 16,7 Mio. Er dette en smart omregning eller har de gitt skjermen mye høyere farge bit?

Se orginal webside...

http://www.fujitsu-siemens.com/home/...plasma_50.html

- Exceptional image quality
    A 50” plasma flat television with everything you need for superb images: 1366x768 pixels resolution, 134.2 million colors, and 3000:1 contrast ratio. Digital Progressive Scan technology means that the on-screen image is refreshed an amazing 60 times per second – producing unprecedented picture quality and virtually eliminating image flicker. -

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Det er vel uansett markedsføringsavdelingen som har funnet på dette tallet?

Siden DVD gir max et fargerom på 65536 farger (8 bit pr U og V komponent) fordelt over 288x360 pixler så er det vel uansett ikke noe man får nyttiggjort seg?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tja... Det er vel uansett markedsføringsavdelingen som har funnet på dette tallet?

Siden DVD gir max et fargerom på 65536 farger (8 bit pr U og V komponent) fordelt over 288x360 pixler så er det vel uansett ikke noe man får nyttiggjort seg?

mvh
    Knut
    Takk for svar knut
    Bekrefter dette min mistanke om at 16,7 er helt ok for DVD og TV titting? Jeg har ingen kilder (i de nærmeste 2 årene) som når høyere enn DVD så jeg higer egentlig ikke etter høyere kvalitet enn DVD. Vil bare ikke at skjermen skal være flaskehalsen på kvaliteten.

Hva med Digital Progresiv Scan eller ikke, hva er best her?
    Jeg leser reviews på Fujitsu sine plasma skjermer og de får gode score, men jeg finner ingen reviews på Myrica seriens P50-2(H) skjermene, jeg skjønner at ikke Fujitsu og Fujitsu-Siemens er det samme, men jeg håper det er noe av den samme teknologien i disse skjermene. Noen på svenske forumer påstår at Myrica skjermene er de samme som Northern Star skjermer? Noen som vet?

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder dette sikkert ikke ALLE plasmaskjermer, men likevel...

En del plasma sliter jo med banding på fargegraderinger. Jo flere farger panelet har til rådighet, jo mindre banding. Dette er mindre synlig på LCD, selv med 16,7 mill, men der har vi jo andre issues... så på plasma ville jeg nok anbefale "så mange farger som mulig" (mao. høyere enn 8 bit som er "standard")

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En reklame for "mange bits" er ikke det samme som mange reelle bits oppløsning. Det vil alltid være mulig å kombinere råttent produkt med store tall :-)

Det er jo forholdsvis å teste DVD-kvalitet ved å se selv da...

mvh
    Knut

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen ekspert akkurat, men DVD har vel oppløsning på 720x576 (PAL) ? Misforsto jeg noe her?

134,2 millioner farger er 9bit.

Noen visningsteknologier sliter jo ikke med graderinger ved 8bit farger, som f.eks. DLP bakprojeksjon og noen projektorer (etter hva jeg har lest), mens plasma gjør det.

Det står litt om mulig årsak i den klistrede tråden på toppen av forumet; at prosesseringen internt i panelet gjør at enkelte bits blir borte, og at man derfor ikke får 8bit når bildet er ferdig behandlet og vises på skjermen. Vet ikke om det stemmer men.

Personlig har jeg en gammel 8bit plasma, og med den originale mediaboksen som fulgte med var det mye graderinger. Nå som jeg kjører direkte fra iScan VP30 til panelet, er det fortsatt graderinger (så det sitter i selve panelet), men det er så og si BARE ved bevegelse av ufokuserte gjenstander, og hud av en eller annen grunn. Stillestående bilder kan nå være helt uten graderinger, selv om det er en jevn overgang, f.eks. en lysseblå himmel som går over til mørkeblå lenger oppe.

Men 10bit (og kanskje 9bit) kan vel muligens sikre at graderinger ikke blir aktuelle, da TVen har "mer å gå på".
    På den annen side leste jeg i en test av en Samsung med 12bit farger, at man kunne se graderinger på den, så jeg vet jammen ikke helt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pal DVD har 720x576 luma-pixler, ja. Men fargeinformasjonen er nedsamplet på samme måte som de fleste andre analoge og digitale medier.

Å øke oppløsningen internt for å unngå artefakter ved kraftig prosessering er en fornuftig ting for ikke å få redusert oppløsning, men å bruke det som reklame for "135 milliarder farger" er pure marketing-speak.

Gitt at DLP/LCD/Plasma tydeligvis har veldig forskjellig virkemåte, tror jeg at vi gjør klokt i å se bort fra disse "specs-ene" og heller bruke øynene evt test-dvd. Jeg kan ikke nok om displayer til å lese noe ut fra talla i alle fall.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greia er at denne skjermen er ikke å få sett i butikk noen sted enda, jeg måtte ut med 17 lapper usett, og får den levert rett fra fabrikk nå i disse dager (skulle jeg tro leverandøren som skyver og skyver på leveringstidspunktet)

Har en plan om å kjøpe meg dette kalibreringsverktøyet:
    http://www.colorvision.ch/products/prod_spydertv.php

Eller be om proff, kalibrering av skjermen, har hørt at dette er en av de få mulighetene til å gjøre bildet bedre!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    gjøre bildet bedre!
    He he, har jo ikke sett bildet enda, men det sier litt om den inneboende frykten for å ha kjøpt katta i sekken er. Jeg håper selfølgelig på å bli positivt overrasket!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Plaza-messa så jeg to plasmaer av samme merke ved siden av hverandre, like store og viste den samme videoen. Den ene var 8-bit og den andre var 10-bit. På blå himmel var det lett å se forskjell på de to, 10-bit versjonen var overlegent bedre.

Med 8-bit har man kun 256 nyanser av en farge, mens 10-bit har 1024 nyanser. På den blå himmelen var det ingen rød eller grønn farge innblandet, derfor var det lett å se forskjell på f.eks blå med verdi 184 og 185. På 10-bit kan man si at man får 184,0, 184,25, 184,5, 184,75 og 185,0 (for sammenligningens skyld), og derfor er det vanskeligere å se forskjellene. På andre deler av bildet som har kombinasjoner av rød, grønn og blå har man 256*256*256 = 16,7M fargekombinasjoner og derfor blir det vanskeligere å se små forskjeller.

Flere farge-bits er bra nok det, men man må selvsagt bruke øyne. En produsent kan godt lage en 10-bits skjerm som er dårligere enn en annen produsents 8-bits skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vanskelig å se hvordan 10.bits skjermer skal lage noe bedre bilde enn 8 bits når kilden er 8 bits!

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vanskelig å se hvordan 10.bits skjermer skal lage noe bedre bilde enn 8 bits når kilden er 8 bits!

-k
    Vil ikke dette være avhengig av input kilden...?

Dersom du har analog kobling fra kilde til skjerm vil skjermen selv være ansvarlig for å finne korrekt farge. Den vil sample fargesignalet med en gitt oppløsning (8, 9, 10 bits eller mer) og vise bildet på skjermen. Det betyr at med analog tilkobling (RGB-Scart, Komponent, etc) vil det være bedre med høyere fargeoppløsning..

Men hva vis en benytter digital overføring type DVI-D eller HDMI ? Da vil det jo være en 1:1 mapping (sjelden) eller en skalering av bilde (PAL tilpasses 1024x768 eller tilsvarende). Vil en da ha noe nytte av høyere fargeoppløsning ? Jeg forstår jo at en 8 bits fargedybde vil bli skalert til f.eks 10 bits, men jeg ser ikke hvordan bilde kan få bedre fargedybde av det ?

Uansett vil vel kvaliteten på fargedybden (og de problemer som noen Plamsa'er har) være avhengig av kvalitet på videochip og prossessor i skjermen, eller hur ?

Og kan noen svare meg på hvorfor det er et mye større problem med dette på Plasma enn det er på LCD skjermer ? Og hva med den nye teknologiene som kommer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    De to skjermene jeg så kjørte vanlig DVD. Det finnes sikkert masse fin elektronikk som kan polere bildet så man utnytter dette bra, og det er elektronikk som skiller gode og dårlige skjermer som bruker samme bilde-matte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    De to skjermene jeg så kjørte vanlig DVD. Det finnes sikkert masse fin elektronikk som kan polere bildet så man utnytter dette bra, og det er elektronikk som skiller gode og dårlige skjermer som bruker samme bilde-matte.
    "Interpolering" brukes som regel om å endre oppløsningen (altså gjette nye samples mellom eksisterende).

Amplitude-oppløsningen er begrenset av 8 bits, og om du sampler den analogt med 128 bits vil den fremdeles inneholde 8 reelle bits.

Se på setningen min:
    "Men det er vanskelig å se hvordan 10.bits skjermer skal lage noe bedre bilde enn 8 bits når kilden er 8 bits!"

k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Interpolering" brukes som regel om å endre oppløsningen (altså gjette nye samples mellom eksisterende).

Amplitude-oppløsningen er begrenset av 8 bits, og om du sampler den analogt med 128 bits vil den fremdeles inneholde 8 reelle bits.

Se på setningen min:
    "Men det er vanskelig å se hvordan 10.bits skjermer skal lage noe bedre bilde enn 8 bits når kilden er 8 bits!"

k
    jeg kan ikke argumentere for det med fine ord og uttrykk, men man ser ganske tydelig forskjell på bildekvaliteten når en 8 bits skjerm og en 10 bits står oppstilt ved siden av hverandre. selv på 8 bits materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsampling av orginalkilden før bildeprosessering er mye brukt av forskjellige grunner. Men den mest opplagte er at du da har større margin å jobbe med. Dvs. om du f.eks oppsampler en 8bpp kilde til 10bpp så øker du databredden fra 256 til 1024 verdier. Dette gjør at f.eks desimalfeil i utregninger på billige DSP chipper vil gi mindre synlig utslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se på setningen min:

k
    Jeg skjønner at du kan ha vanskeligheter med å forstå hvordan dette fungerer. Jeg vet selvsagt ikke selv hvordan det gjøres i dag, men skulle klart å fikse det med litt enkel mattematikk. Tenk på den første setningen din i quoten her. Skjermen "gjetter" hvilke pixler som skal til for interpolering. Er det ikke logisk å tro at man med samme teknologi kan "gjette"/kalkulere hvilken farge det skal være på pixlene?

Uansett, bare gå å se på to skjermer med 8 og 10 bits, som ellers er like, og bli overbevist, det er det enkelste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Jeg skjønner at du kan ha vanskeligheter med å forstå hvordan dette fungerer. Jeg vet selvsagt ikke selv hvordan det gjøres i dag, men skulle klart å fikse det med litt enkel mattematikk. Tenk på den første setningen din i quoten her. Skjermen "gjetter" hvilke pixler som skal til for interpolering. Er det ikke logisk å tro at man med samme teknologi kan "gjette"/kalkulere hvilken farge det skal være på pixlene?

Uansett, bare gå å se på to skjermer med 8 og 10 bits, som ellers er like, og bli overbevist, det er det enkelste.
    Det er en viktig forskjell. Når man interpolerer bilder så kan man i sin enkleste form gjette en pixelverdi (pixel#2) midt i mellom eksisterende pixler (pixel#1 og #3) ved lineær interpolasjon:
    pixel#2 = (pixel#1+pixel#3)/2

I praksis bruker man mer komplekse metoder, men eksempelet burde være lett å forstå.

Når du snakker om "interpolasjon" for å øke antall bits, så vil jeg servere deg følgende problemstilling:
    La oss si at vi har tallet 8,25. Vi kjører dette igjennom en A/D konverter og sitter med den digitale verdien "8". Informasjonen om tallene etter komma er nå borte, og for det vi vet kan "8" like gjerne ha vært 7,51 eller 8,49 som 8,25. Hvordan foreslår du da å øke oppløsningen til dette tallet?

Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette ble en litt teknisk diskusjon til slutt.

Jeg lurte egentlig på om min 16.7 plasma skjerm som det er lenge til jeg faktisk får se, holder mål til TV og DVD bruk, ut fra det jeg leser dere skriver så teknisk kunnskap det største hinderet i å forklare om det går fint å se på TV/DVD!

Jeg har i dag en 100Hz Digital TV som ble levert av Panasonic i 1999, har Plasma tatt igjen kvaliteten på denne tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16.7 (8 bits) er selvsagt nok til å se på TV og DVD. Selv har jeg bare sett tydelig forskjell på 8 og 10 bits skjermer når bildet viser blå himmel, og da bare når de har stått ved siden av hverandre. Om en plasma er like god som en bra bilderørskjerm kan jeg ikke si selv, men veldig mange mener den er langt unna i kvalitet. Bedøm selv om du liker det du ser.

Knut: la oss ta et veldig enkelt eksempel, blå himmel som er mørk på venstre side og lys på høyre side, og vi bruker 2 vs. 3 bits oppløsning.
    Pixel #1 - #8 har følgende verdier på 2-bits kilde: 1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3
    Gjør om til 3-bit oppløsning uten "polering" så blir dette 2, 2, 2, 4, 4, 4, 6, 6
    "Poler" med følgende regel: der to tilstøtende pixler har verdi som er 2 i forskjell og neste pixel på venstre eller høyre side er samme verdi, øk eller senk hhv venstre eller høyre pixel med 1.
    Resultat: 2, 2, 3, 3, 4, 5, 5, 6.
    Veldig grovt eksempel, men det sier seg selv at professorer i matte lager bra rutiner på dette relativt enkelt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •