Panasonic 37" eller 42"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Panasonic 37" eller 42"?

Som ny bruker får jeg være litt beskjeden og unnskylde meg iom. at størrelser sikkert er diskutert flere ganger før, men hopper likevel i det som ny trådstarter. Har bestemt meg for å kjøpe Panasonic PA50, 37" eller 42". Jeg sitter ca. 2,8 meter fra skjermen. Forhandleren jeg var hos sa at 37"-tommeren hadde et klarere bilde, og ville helst selge meg denne. Har ikke sett TV-ene stilt opp mot hverandre. Hva bør jeg velge?
    Har også lest at disse TV-ene sliter litt med fotballkamper, spesielt røde drakter. Som Liverpool-supporter var dette litt "skremmende". Har parabol selv og ser kamper på Canal Digital. Erfaringer?`
    Til slutt må jeg nevne at jeg har sett 37PA50 med HD-signal hos forhandler, og bildet var fantastisk!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PA50 kan ikke vise HD

Du ser neppe forskjell på standard og HD på en PA50 da den ikke kan vis HD - High Density ;-) Trolig var det en DVD med bra billedkvalitet...... Imidlertid ville jeg velge bra bilde til fordel for HD noe Panasonic PA50 skal ha sies det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville valgt 42"

Velg 42" om du har plass. Etter noen uker i hus "krymper" TV'n (kun psykologisk selvsagt), og du ønsker deg kanskje 50" neste gang ;-)

Har Panasonic 42" selv, og glad jeg ikke valgte 37". Sitter ca 2.5 meter unna (liker stort bilde).

Eneste grunnen til å velge 37" etter min mening er pris, om man ikke har råd til en tuselapp mer for 42".

Tror ikke det er merkbar kvalitetsforskjell billedmessig mellom TH-37PA50 og TH-42PA50.

Newcomer KimGD sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du ser neppe forskjell på standard og HD på en PA50 da den ikke kan vis HD - High Density ;-) Trolig var det en DVD med bra billedkvalitet...... Imidlertid ville jeg velge bra bilde til fordel for HD noe Panasonic PA50 skal ha sies det...
    Density=Densitet=Massetetthet, så det blir heller High Definition.

Til trådstarter:
    Ser du sitter ganske nært, 2.8m. Jeg ville ha gått for 37" om du kun skal velge mellom 37" og 42". Med 42" så blir bildet kanskje litt kornete i forhold til 37" når du sitter såpass nær. Selv om oppløsningen på dem er gode, så vil dette merkes.
    Fattern har nettopp kjøpt seg en 32" Hyundai LCD-TV. Han skulle egentlig kjøpe en 37", men bestemte seg for å vente litt. I forhold til stua her hjemme så blir kanksje 37" litt for stort selv om vi sitter litt lengre ifra skjermen enn det du gjør.
    Dette med at størst er best eller at folk skal ha det største er ikke alltid best. TV blir som med høyttalere, har man for store høyttalere i forhold til rommet blir ikke lyden fin, slik er det vell oftest med TV også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Selvfølgelig ser du forskjell på SD og HD signaler på en pa50! Den er lavoppløselig og ikke HD-ready, og selv om den skalerer kraftig ned på HD signalene så klarer den fortsatt å gjengi et meget bra bilde. Mye bedre enn SD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimGD
    Med 42" så blir bildet kanskje litt kornete i forhold til 37" når du sitter såpass nær. Selv om oppløsningen på dem er gode, så vil dette merkes.
    Syns absolutt ikke bildet på 42" PA50 er "kornete", selv ikke på 2.5m avstand.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde akkurat samme problemstilling,
    men endte opp med å kjøpe 42" PA50 og han angrer ikke ett sekund.
    Skjermen virket stor til å begynne med, men etter etpar DVDer føles det helt rett.
    Seeravstand er ca. 3 m. , og bildet oppleves IKKE "kornete".
    Gå for 42 "

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare flesk til med 42" du! Du vil ikke angre ihvertfall. Kanskje du kommer til å angre hvis du kjøper 37"
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 36 CRT og sitter med samme avstand som deg. Har aldri følt at bildet var for lite til film, men på den annen side så kunne jeg gjerne hatt en 42 (CRT selvsagt, men de ble dog aldri større enn 40, og var på denne Loewe enda til ikke med flatt billedrør).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 42PA50 og sitter på 3m. Det er helt fint. Stemmer som noen andre her skriver, at tvn "krymper" etter noe tid. Nå er den liksom ikke så stor lenger. Var et monster når jeg fikk den inn i stua første gangen.

Den med fotballkamper er noe av det vanskeligste man kan vise på tv. Mye farger og raske bevegelser. Det vil nok bli noe kornete da, men du merker det kun når det zoomes ut så man ser mye grønt gress. Det samme problemet har alle flatskjermer og etter en stund tenker du ikke på det.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjöp 42".
    Jeg siklet etter en 50" bare noen uker etter at jeg fikk min 42" i hus.
    Jeg tror du vil angre hvis du kjöper an 37". Og at bildet blir for kornete på 2,5m avstand er bare tull.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du burde helt klart gå for 42". Hadde 42"pa50 selv, og satt kun 2 meter fra skjermen uten at det bydde på noen slags problemer med billedkvaliteten. Jeg var bare veldig glad jeg ikke gikk for 37". Har pv500 nå, og sitter fortsatt bare 2 meter fra skjermen. Neste gang blir det 50" :grin:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører til mindretallet som valgte 37" PA50. Bildet er en tanke skarpere på 37" kontra 42". Mine foreldre har 42", så jeg har sammenligningsgrunnlag. Det jeg la mest vekt på da jeg valgte 37" var dog at den er lettere å plassere på et annet rom (soverom, leiligheten eller lofts-stuen), når jeg om 3-4 år går for HD.

Fysisk er 37" ca 10cm smalere, og ca 5 cm lavere en 42".

37" : (W x H x D) 98x64x9,7 cm

42" : (W x H x D) 107x70,1x9,7 cm

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere IKKE har kalibrert bildet på disse 2 så ser begge like ille ut.

Står automatisk på det meste av billedfunksjoner og pumper som gale hele tida.

Ser sikkert tøft ut de første 10 sekundene fordi det er masse farger og kontrast, men dette er slitsomt i lengda.

Brukte 2 kalibrerings DVD'r og justerte mitt 42PA500 og det ble syk forskjell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •