DVI vs HDMI (for PC tilkobling)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question DVI vs HDMI (for PC tilkobling)

Hei,

Som mange andre tenker jeg etterhvert å skaffe meg flatskjerm for stuen.
    Et av bruksområdene mine vil være å koble til PC for filmtitting, surfing, media center-bruk m.m.
    Jeg har inntrykk av at DVI er den foretrukne tilkoblingsmåten, men tenkt som så at HDMI vel også kan brukes (via en slag overgang).
    Men jeg har nå å ha lest et sted at dette ikke er mulig. Stemmer dette? og at man må benytte seg av analog VGA/D-sub tilkobling hvis ikke DVI finnes på skjermen?

Hvis det faktisk er tilfelle at VGA må benyttes... noen som har erfaring med om man taper mye på dette i forhold til å bruke DVI?
    (man skulle jo tro at digitale kilder hadde sin fordel. Man hører jo stadig om at dette er fordelaktig på selve tv-signalene)

Er takknemlig for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI og HDMI er omtrent det samme og så lenge skjermen enten har HDMI- eller DVI-inngang kan du koble en PC med DVI-utgang på den. Punktum..

Forskjellen mellom VGA og DVI er ikke være så veldig store så lenge VGA-kabelen, og DA og AD konverterne i PCen og TVen er av god kvalitet (og det er de som regel). Tviler på at jeg selv greier å skille de på godt utstyr og vanlig video i all fall.. Les mer om analoge vs digitale signaler her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker spesielt på en Samsung LCD-skjerm (Samsung LE-40M 51/61), og det ser ut som andre som har problemer med å bruke HDMI på denne.
    Som det refereres til å tråden nedenfor, har det gjerne med hvilken oppløsning som støttes på selve HDMi inngangen.
    Se denne tråden http://avforum.no/forum/showthread.p...msung+DVI+HDMI (ikke kjempe-lang tråd altså ;-) )

Er det vanligvis ikke støtte for høye oppløsninger via HDMI? Er ikke dette evt litt dumt? Trodde HDMI var ment å brukes for tilkobling av diverse nyere komponenter (som diverse HD-spillere)...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermprodusentene selv velger hvilke oppløsninger de vil støtte, bortsett fra at de vel må støtte 720p og 1080i for å få HD-ready merket. Dermed havner mange i den noe tungvindte situasjonen at skjermpanelets oppløsningen ikke støttes gjennom DVI/HDMI, deriblant 1080p, men det har ingenting med HDMI/DVI generelt å gjøre.

Det samme gjelder for øvrig VGA, så rådet til Gorm i tråden du linket til er vel ikke helt korrekt, men generelt støtter produsentene gjerne flere oppløsninger over VGA..

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har en 50 tommers DLP med 1280 x 720 oppløsning (native 720p) med 2 x HDMI og 1 VGA inngang. Får knallbilde på både vga og hdmi i 1280x720, men med HDMI er det "plug and play". Bare satte kabelen inn fra HTPC'en og presto! Jeg "opplever" bildet som bedre med HDMI, men kan ikke fysisk se noen forskjell. Mulig at bildet er mer "stabilt"? Sitter 2-3 meter unna og skjermen gir like skarpt og behagelig bilde som min 20" LCD-monitor (LaCie 120). Jobber, surfer og spiller spill i timer uten vansker. Ser HD (ASTRA-HD satellitt 5 ø) via HTPC'en over HDMI, dette gir sensasjonelt bra bilde (dessverre er det dårlig med innhold, bare demo-klipp). Bruker en HDMI-DVI kabel til 200 spenn kjøpt på netshop.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •