SD signal vs nedskalert HD signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SD signal vs nedskalert HD signal

hei,

Jeg er en lykkelig eier av Panasonic th-42PA50 med SD oppløsning. Skjermen kan ta inn 720p på komponent inngangen og nedskalerer så dette internt.
    La oss si jeg hadde en DVD og HD-DVD med samme innhold. Ville da det nedskalerte signalet fra HD-DVD gi bedre kvalitet enn signalet fra vanlig DVD?

Jeg spør fordi jeg lurer på om det er noe vits å laste ned HD materiale og kjøpe ny HD-DVD/Blue Ray spiller eller bare holde seg til SD signalkilder.

For å komplisere det hele har pa50 noe som jeg tror heter Pixel plus. Dette skal visst gi bedre bilde på ferre pixler. Hvordan dette slår ut i denne sammenhengen er jeg ikke sikker på

Dette har jeg lurt lenge på. Noen som har noen formeninger?

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner nok ikke noe som heter pixel pluss på panasonic. Når det gjelder skallering så kan jeg referere til xbox. Har testet et par spill med pal oppløsning også samme spillet med 720P oppløsning og bildet blir merkbart bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke pixel plus nei =)

Nei jegg tok feil angående pixel plus, det var bare noe jeg trodde jeg husket i farten =)

Men på panasonic sin hjemmeside står dette i beskrivelsen til pa50.
    " Ny teknikk for styring av pikslene produserer flere detaljer med samme antall bildepunkter som tidligere."

Lurer på om dette har noe å si i denne problemstillingen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedskalert HD sammenlignet med samme materiale i SD orginalt, skal i utgangspunktet være identiske. Men i praksis så kan faktisk den nedskalerte versjonen gi bedre resultater. Grunnen til dette er at mpeg støy vil bli mindre synlig som et resultat av nedskaleringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for svar!

takk!

Lurte på dette fordi alle sier at pa50 er så bra på HD. Forsto ikke hvorfor alle sa det da jeg trodde det var det samme som å si at den er bra på SD.

Men det ER en forskjell!

Er denne mpeg støyen synlig merkbar slik at det kan lønne seg å invistere i HD signalkilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt på PA50, og med Astra kanalen som sender 1080i gir PA50 veldig fint bilde. Det er en kraftig nedskalering som foretas, men kvaliteten på signalet inn til skjermen er bra og PA50 viser klart og fint bilde. Uten tvil det beste bilde med 480 linjer jeg har sett.

Jeg mener at signal kvalitet er mye viktigere enn hva diskusjonene på dette forumet gjenspeiler. Signal kvalitet er viktigere enn oppløsning, eller sagt på en annen måte: det er ikke poeng i høy oppløsning uten god signal kvalitet.

Diskusjonen rundt 1080P blir også et sidespor i denne sammenheng...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må skille mellom effekter fra ren bilde-skalering (av potensielt lossless video) og artefakter fra komprimering.

Alle konsument videosignaler har reelt 1/2 oppløsning for fargeinformasjonen. Når et nedskalert HD signal vises på en SD skjerm med rgb display-teknologi (som alle skjermer har) vil man dermed kunne få bedre fargeoppløsning enn ved å vise et SD signal.

HD standarder sier ikke noe om kompresjon, og det er fullt mulig for både HD og SD signaler å ha mye eller lite kompresjonsartefakter. Jo lavere bitrate i forhold til oppløsning, og jo mer "primitiv" codec man bruker, jo mer artefakter kan man forvente.

Det å skalere et bilde i seg selv er en ikke-ideell greie som kan gi visuelle defekter.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

aha!

Ok begynner å få oversikt nå. Takk for all hjelp! Må si det er mye utmerket kompetanse på dette foumet.

Grunnen til at jeg egentlig har vært så opptatt av akkurat dette er fordi pa50 ikke har DVI/HDMI inngang. Slik jeg har forstått det vil HDTV dekodere komme med (HD) DVI og (SD) scart (men ikke komponent).

Som det blir forklart i postene over gir ikke oppløsning i selv selv et bedre bilde, men kvaliteten på signal(kilde).

Om jeg har tolket postene over riktig vil jeg få et tilnærmet like bra bilde fra scart (SD) signal som fra en ev. komponent utgang (HD som blir nedskalert internt) fra en HDTV dekoder?

Jeg kjøpte pa50 fordi jeg leste at den gav gode bilder i SD men også i HD gjennom komponent. Derfor tenke jeg at når HD kommer er det jo bare å kjøre dette inn gjennom komponent så blir alt bra. Har fremdeles angrerett på kjøpet og derfor er jeg veldig interresert i å få et sikkert svar på dette:

Vil jeg få like god kvalitet gjennom scart som via komponent (nedskalert internt i TV) fra en HDTV dekoder?

Om svaret på spørsmålet ovenfor er nei, er det rimelig å tro at det vil komme en dekoder med komponent utgang eller overgang eller en form for hack så jeg får matet TV'n med 720p?

Jeg har 5 dager igjen før angrefristen så jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuje
    Vil jeg få like god kvalitet gjennom scart som via komponent (nedskalert internt i TV) fra en HDTV dekoder?
    Ikke nødvendigvis. SCART medfører interlacing. Dermed blir du mer prisgitt tv-ens prosessering av et A/D-konvertert signal.

Om svaret på spørsmålet ovenfor er nei, er det rimelig å tro at det vil komme en dekoder med komponent utgang eller overgang eller en form for hack så jeg får matet TV'n med 720p?
    Min mening: ja
    Ingen garanti gis dog...

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVI/komponent

Ok, kan noen presisere dette? Vil det muligens komme dekodere med component uttak eller vil det være mulig få tak i overgang på et vis? Trodde DVI var kryptert nettop for å forhidre slike overganger som muliggjør kopiering

mvh

Magnus

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget er vel at HD-signaler generelt har mye høyere båndbredde enn SD-signalene har, og bildekvaliteten vil derfor oppfattes som bedre selvom HD-signalene nedskaleres og vises på et SD-display.

Nedskalerte HD-signaler er bedre enn oppskalerte SD-signaler. Jeg har sett det demonstrert på en og samme skjerm og bildekvaliteten er ikke til å ta feil av.

Jeg synes forøvrig det er urovekkende liten forskjell mellom HD-signaler vist på en HD-skjerm og en SD-skjerm (da typisk 1024x768p vs 852x480p). Nok et argument for det faktum at skjermoppløsningen på ingen måte er noen avgjørende faktor for bildekvalitet.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Nedskalerte HD-signaler er bedre enn oppskalerte SD-signaler. Jeg har sett det demonstrert på en og samme skjerm og bildekvaliteten er ikke til å ta feil av.
    Det var vel ikke så overraskende? You can polish a turd..osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok!

Takk for svar! Men det jeg egentlig lurte på var om det er sannsynlig at jeg kan mate TV'en min med HDTV gjennom komponent da dette skal gi bedre bilde enn scart pga progressive vs interlaced.

Så, hva tror dere? Vil det dukke opp noe som lar meg gjøre dette?

Vil det være synlig forskjell mellom scart(480i) og komponent(720p) kjørt fra HDTV dekoder? Slik jeg har forstått det vil TV'en nedskalere komponent til 480 linjer internt men progressive mens scart er 480 linjer interlaced?

har Panasonic th-42pa50 så har ikke DVI inngang. Er derfor jeg er litt opptatt av dette

mvh Magnus

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Min mening: ja
    Ingen garanti gis dog...
    mvh
    Knut
    Jeg tror ikke du kan be forummedlemmer komme med garantier mhp kabel/parabol-leverandører og hollywoods taktiske valg fremover. Da må du eventuelt bare vente og se hva som skjer.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke du kan be forummedlemmer komme med garantier mhp kabel/parabol-leverandører og hollywoods taktiske valg fremover. Da må du eventuelt bare vente og se hva som skjer.

mvh
    Knut
    Beklager hvis jeg har formulert meg litt uklart. Jeg er ikke ute etter garantier på noen måte. Jeg lurer bare om det er sannsynlig at en slik løsning vil komme ut ifra hvordan situasjonen er idag. Tenker på hysteriet i USA fordi det er besluttet å slutte med komponent ut.

Men om jeg har forstått det riktig vil det ikke bli mye bedre bidlekvalitet via komponent (720p til 480p) enn ved scart (480i ?) så jeg slår meg til ro med dette.Har vel bestemt meg for å ikke returnere TV'en uansett (Har ikke DVI).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden hd-ready tv-er har blitt solgt en stund (med hdcp) tror jeg følgende scenario er sannsynlig:

1.HD avspillere og tunere har et flagg som lar innholdsleverandøren velge om HD skal sendes ut via komponent eller ikke. Hvis flagget er satt til "nei", har brukeren valget mellom å se nedskalert komponent/scart/s-video eller kryptert hd over DVI/HDMI

2. Bransjen velger å benytte dette flagget på 99% av alle produkter

3. Hvis ovenstående skjer blir HDCP knekket og man får kjøpt små bokser til +/- 1000,- som fjerner krypteringen og gir deg ubeskyttet DVI/HDMI + evt komponent ut.

4. Alle med "know-how" kan fritt laste ned kopier på internet eller bryte krypteringen. De som først og fremst blir hindret er "Joe Average" som har en BR/HD-DVD fra rema til 499,- og som kjøper lovlige plater / har lovlig parabol-tv som han ikke blir i stand til å time-shifte/lage sikkerhetskopier av.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •