Hva er det med Hitachi 42 PD7200?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er det med Hitachi 42 PD7200?

Ønsker gjerne kommentarer og spesielt de med egne erfaringer med PD7200 på følgende:

Modellen har vunnet og vært i tetsjiktet på de fleste tester i de anerkjente internasjonale magasinene i tillegg til her i Norge.

7200 har "alt" av tilkoblinger og litt til vil jeg si, jfr. Pio FDE i samme prisklasse.
    Flott design med sort pianolakk ramme og avtagbare høyttalere.
    Stor aktivitet på avforums.com der brukerne gir fantastiske tilbakemeldinger på modellen; både til tv, konsoll/pc(få tilfeller av innbrenninger,jfr. Pio 436 igjen) og ikke minst flott til dvd bruk. Og ja, supre tilbakemeldinger fra de som har testet den på 720p også. Modellen blir faktisk i noen av trådene på avforums.com med den største selvfølge satt opp imot valget av en 7200 vs. 436 i en kjøpssituasjon...
    Her hjemme er modellen faktisk på lager i de butikkene som fører 7200 i Norge! Hvorfor er den det?Dårlig rykte(alis-panel)? Hitachi er god på masse produksjon?
    Sterke kilder på at den skal drastisk ned i pris i en av kjedene som fører den i butikk i Norge. Fra 29900 kr til 26500 kr. De får vel ikke solgt dem da...

Er årsaken til det dårlige ryktet på modellen her inne(og ellers blant mange forbrukere og interesserte) usikkerheten iforhold til alis-panelet og720p? Vet noen eksakt at man får et kvalitetstap på bildet med 720p i bruk på HD-tv(klipp) på denne modellen? Noen med egne erfaringer?
    Har stilt spørsmål om 7200 til ansatte på kjedene som fører modellen også, de fleste skryter og messer om modellen, inntil jeg stiller spørsmål iforhold til 720p standarden, da blir de stille...uvitenhet iforhold til spørsmålet kanskje??

Har lest en del på minhembio.com også, svenskene har jo knapt postet noen innlegg iforhold til modellen, en tråd der det sist hadde vært aktivitet for 2 mnd. siden...Og her inne har jo faktisk noen av de som daglig selger Hitachi på jobben beskrevet modellen som elendig, og vil mer eller mindre "nekte" kunder å kjøpe den...

Bare noen refleksjoner og litt forvirring fra en som har gått seg vill i jungelen iforhold til et snålt marked...

Og ja, har testet den selv. Synes den virket topp, det er jo det verste av alt...hehe.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en generell aversjon mot ALIS-teknikken her inne(og noen andre steder).

Det viktigste må vel allikevel være hva du som kjøper mener om bildet; hvis du synes den gjør en god jobb på det materialet du vil bruke den på, og sammenlignet med andre skjermer, så er det jo du som må kunne bestemme at den er 'best' for akkurat deg, uansett hva andre måtte mene.

Det er en ganske lang tråd om ALIS og HD her. Mange forskjellige meninger. Ta det jeg skrev med en klype salt, da det jeg hadde å forholde meg til var en liten artikkel fra Lyd&Bilde (pressemelding, viste det seg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan si om dette er at jeg så denne modellen opp mot en Hitachi pd 6600,og jeg regner med det er nesten samme panelet(ALIS), på Expert her om dagen side ved side. Og jeg så de i prøve HD sendinger på parabol.. pd 7200 var koblet via HDMI og pd 6600,altså den 10000kr billiger modellen, var koblet via komponent. Og bildet på pd 6600 var mye bedre..pd 7200 virket grå i forhold!! sortnivå, farger, alt var dårlig.. Han karen i butikken,virket passe oppegående, hadde prøvd å stille på pd 7200 over lengre tid men ble ikke bedre.. Forstå det den som kan?? Bildet på pd 6600 var forresten meget bra det lille jeg så..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Eneste jeg kan si om dette er at jeg så denne modellen opp mot en Hitachi pd 6600,og jeg regner med det er nesten samme panelet(ALIS), på Expert her om dagen side ved side. Og jeg så de i prøve HD sendinger på parabol.. pd 7200 var koblet via HDMI og pd 6600,altså den 10000kr billiger modellen, var koblet via komponent. Og bildet på pd 6600 var mye bedre..pd 7200 virket grå i forhold!! sortnivå, farger, alt var dårlig.. Han karen i butikken,virket passe oppegående, hadde prøvd å stille på pd 7200 over lengre tid men ble ikke bedre.. Forstå det den som kan?? Bildet på pd 6600 var forresten meget bra det lille jeg så..
    Hmm...høres ille ut, og vanskelig å forstå ja. Også når 7200 skal ha en mere avansert og bedre bildebehandlingsprosessor iforhold til 6600.

Selv også observert at sortnivå ikke er i klasse med andre sammenlignbare modeller, skal også sies at det blir poengtert i de testene jeg har lest om modellen.

Men for meg merkelig allikevel at det skal være så ulike oppfatninger helhetlig om en modell. Nesten fristet til å si at det ligner på fenomenet ryktet går foran og ødelegger her på berget...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    største grunnen til at den ikke selger til de her inne er vel at folk vet at dette er en melkeku for elkjøp og expert. en priskorrigering ned til 26500 er jo ingenting, det er en "gammel" modell som ikke er heit lenger. skulle gjerne sett den til 19995 jeg, da hadde den virkelig gitt mye for penga

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    største grunnen til at den ikke selger til de her inne er vel at folk vet at dette er en melkeku for elkjøp og expert. en priskorrigering ned til 26500 er jo ingenting, det er en "gammel" modell som ikke er heit lenger. skulle gjerne sett den til 19995 jeg, da hadde den virkelig gitt mye for penga
    Helt klart irriterende den voldsomme fortjenesten som kjedene gjør på modellen, men hvor relevant det er å ta med i betraktning av hvilken skjerm man skal velge, vel vel...

Mere relevant om det er en eldre modell, men da er det virkelig ikke mange 42" plasma skjermer av en viss kvalitet å velge i pr. januar 06. Da blir det LG PX5R(er det en bedre tv enn 7200..?) og så har vi den vi "alle" skal ha, Pio 436 serien som sliter voldsomt med ulike grader av innbrenninger....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får snakke litt videre med meg selv jeg...ingen tvil om at det er liten interesse for PD7200 og oppfatningene om det ville vært et event. godt kjøp satt opp imot andre skjermer i samme segment.

Men til budskapet!
    Var å sjekket ut skjermen idag, den ble da b.l.a kjørt med HD på både 720p og 1080i, med mitt tydeligvis dårlig trente øye så jeg egentlig ingen forskjell...

En med litt peil på alis-panel med 720p som signal, som kunne svart meg på hva jeg skal se etter iforhold til at den ikke skal takle 720p så bra??
    Takker

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aversjonen ligger vel mest i det faktum at skjermen bare har 512 fysiske linjer og bruker linjedobling (interlacing) for å vise 1024 linjer. Mao vitsen med å kjøre inn en progressivt signal type 720p forsvinner helt. Skal du kjøre HD på denne skjermen er det nok 1080i som gjelder ettersom det medfører minimalt med bildemanipulering fra skjermen sin side.

Når det er sagt har jeg selv vært og sett på noen skjermer fra Hitachi når jeg var på plasmajakt, og må ærlig innrømme at jeg ikke så noen tydelig antydning til linjedobling. Endte likevel opp med en PV500..

Om du ikke vet hva interlacing er kan du ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Interlacing

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    Aversjonen ligger vel mest i det faktum at skjermen bare har 512 fysiske linjer og bruker linjedobling (interlacing) for å vise 1024 linjer.
    Kan noen forklare hvordan en skjerm med bare 512 fysiske linjer kan vise 1024 linjer ved å benytte interlacing? Er det ikke heller slik at skjermen har 1024 fysiske linjer, men ikke elektronikk til å håndtere mer enn 512 om gangen?

Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest artikkelen jeg linka til?

Poenget er at de viser linje 1,3,5...1023 av bildet halvparten av tiden, for så å vise linje 2,4,6...1024. Samme teknikk som brukes på CRT TV.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dec
    Helt klart irriterende den voldsomme fortjenesten som kjedene gjør på modellen, men hvor relevant det er å ta med i betraktning av hvilken skjerm man skal velge, vel vel...

Mere relevant om det er en eldre modell, men da er det virkelig ikke mange 42" plasma skjermer av en viss kvalitet å velge i pr. januar 06. Da blir det LG PX5R(er det en bedre tv enn 7200..?) og så har vi den vi "alle" skal ha, Pio 436 serien som sliter voldsomt med ulike grader av innbrenninger....
    Innbrenning er et ord med visse modifikasjoner... det er ikke noe varig "innbrenning" det er snakk om, som man skulle tro. Men ja det er svakt synlig en stund hvis det står en logo med høy kontrast over mange timer, men det forsvinner etter en stund igjen. Dette problemet er i mer eller mindre grad på alle plasma.

Og ja det er en grunn til at "alle" vil ha de nye Pioneer plasma`ene. Har ikke sett noe enda i europa som gir bedre bildekvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    Har du lest artikkelen jeg linka til?

Poenget er at de viser linje 1,3,5...1023 av bildet halvparten av tiden, for så å vise linje 2,4,6...1024. Samme teknikk som brukes på CRT TV.
    Ergo har de 1024 fysiske linjer på skjermen. Eller sier du at bildet har logisk 1024 linjer, mens skjermen har 512 linjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. For min del bestemt meg for en Samsung LCD 40" M61.
    Godt å være ferdig med tvil og valg :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •