Panasonic 42PA50 - Tilgang til servicemeny?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Panasonic 42PA50 - Tilgang til servicemeny?

Har kjøpt Digital Video Essentials og holder på å kalibrere min nyinnkjøpte 42PA50. Ble inspirert av testen Plasmaduell i toppklassenforbruker.no hvor de skriver at de var nødvendig å entre servicemenyen for å få tilgang til avanserte innstillinger på Panasonic 42PV500. Mitt håp var å kunne gjøre det samme på min TV, og på denne tråden fant jeg en metode for å få tilgang til servicemenyen: "Sett bass til maks, diskant til minimum. Trykk så pil ned på tv'en samtidig som du trykker ned index-knappen på fjernkontrollen.", men det ser ikke ut som den er riktig for PA50. Får bare opp et skjermbilde som, tilsynelatende, ikke lar meg gjøre noe annet enn å trykke OK for en flash-oppgradering av firmware.

Denne linken beskriver en annen metode: Hold inne [volume down] knappen på TV-apparatet, samtidig som status (i) knappen på fjernkontrollen trykkes raskt minst tre ganger. Desverre ser også denne metoden til å være feil for PA50. Her vises/gjennomføres kun en self-check, igjen tilsynelatende, uten mulighet til å gjøre noe.

Er det noen som kjenner den rette metoden? Skulle gjerne hatt mulighet for å justere bla. RGB individuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Service-menu TH-42PA50 m.fl.

!!! Obligatorisk Advarsel: IKKE gå inn i servicemenyene med mindre du vet nøyaktig hva du gjør. Du kan ødelegge din plasma-tv, så dette gjøres helt på eget ansvar !!!

Er også fersk eier av 42PA50. Lette lenge på nettet før jeg fant oppskriften i et annet avforum, oversetter til norsk:

1. Gå til kanal/preset 99
    2. Sett bass til maks, og diskant til minimum
    3. Tast "index" på fjernkontrollen, så trykker du -/v på frontpanelet

-> du kommer til "service 1"

For å se f.eks. "hours used":
    Trykk grønn knapp på fjernkontrollen for å gå gjennom alle options i service 1. Når du er på slutten i service 1 tast "hold" på fjernkontrollen.

-> du kommer til "service 2"

Tast grønn knapp på fjernkontrollen igjen helt til du kommer til "hours used".

"Exit" på fjernkontrollen går ut av service-mode.

Jeg venter selv på DVE i posten og skal sjekke kalibreringen selv. Men egentlig syns jeg TV'n ser helt super ut som den er (i normal og cinema mode), så det spørs om jeg tør fikle med de kryptiske servicemenyene--dvd over component er allerede vanvittig bra syns jeg :-)

Hvordan endrer du i såfall verdiene for rgb, om du tør prøve? Ikke lett å forstå servicemenyene uten god peiling på hva man driver med.

Men noe jeg kunne tenke meg å justere om det er mulig, er geometri og plassering av bildet. På min TV er høyre side av bildet strukket noe, og på nedsiden av skjermen syns det en glippe under menyen fra min motorola (upc) digitaltuner som ikke burde syns (overscan problem) ?

Noen som vet hvordan man justerer dette?

Kilde: http://www.avforums.com/forums/showt...a+service+menu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk SnuggleCola. Godt jobba, dette hjalp meg ett skritt videre. Metoden du fant er lik den jeg fant her på forumet, men det er ikke nødvendig å velge kanal 99 først (velg en AV inngang som ikke er i bruk så får du helt sort bakgrunn). Grunnen til at jeg ikke kom videre var at grønn tast må trykkes for å gå videre fra det første bilde til "service 1". Revidert oppskrift blir da:

1. Sett bass til maks, og diskant til minimum
    2. Tast "index" på fjernkontrollen, så trykker du -/v på frontpanelet
    3. Trykk grøn tast
    Enig i at det ser noe kryptisk ut ja, og ikke særlig fristende med "prøve og feile-metoden". Håper noen her på forumet kan fortelle oss hvordan vi navigerer og justerer (særlig for RGB). Kanskje er det noen som har tilgang til service-manual!?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer info...

Sitat Opprinnelig postet av Argus
    Metoden du fant er lik den jeg fant her på forumet, men det er ikke nødvendig å velge kanal 99 først (velg en AV inngang som ikke er i bruk så får du helt sort bakgrunn).
    Hei igjen. Er du sikker på at det ikke er nødvendig å gå til preset 99 først?

Om jeg ikke går til preset 99 kommer jeg aldri videre inn i service 2, men kun service 1 -- eller husker jeg feil? ;-)

Ellers har jeg kommet frem til følgende navigasjon i servicemenyen:

rød/grønn knapp = bakover/fremover i menyvalg
    gul/blå = minske/øke verdi i meny, eller rull gjennom innebyggede testmønster.
    ok = lagre endret verdi
    hold = gå til service 2, ved slutten av service 1
    exit = exit serviceman mode.

Er ikke sikker på om "ok" lagrer verdien for evig og alltid, man må kanskje gjøre noe mer, f.eks. slå av TV'n via hovedstrømknapp (???)

Noen som har bedre kjennskap til disse menyene og hva man skal endre om man vil fin-instille RGB hver for seg? Regner med det er R-drive, G-drive etc, men det er jo mange av dem... Det som er virkelig utrivelig er at det ikke ser ut for at det er mulig å ha servicemenyen oppe samtidig med f.eks. DVE fargekalibrering via komponent, og da blir det fort litt jobb å få justert seg inn helt riktig.

Og hvordan endrer man overscan, eller flytter bilde venstre/høyre?

Har forøvrig følgende verdier i mine menyer:

Service 1, har bl.a (verdiene er sannsynligvis avhengig av cold/normal/warm og dynamic/normal/cinema og TV/AV/component).

All drive 252
    R-drive 252
    G-drive 246
    B-drive 159
    All cutoff 128
    R-G-B cutoff 128 (3 stk)
    sub bright 2065
    APL mult 26
    SPL Gain 0

service 2:

option 1 = 4f
    option 2 = 11
    option 3 = 3A
    option 4 = D9
    option 5 = 03
    option 6 = 00
    option 7 = 00
    option 8 = 78
    option 9 = 00
    option 10 = 00
    option 11 = 80
    option 12 = 00
    option 13 = 00

Noen som vet hva disse gjør?

Ellers: Ikke gå inn i disse menyene om du ikke er beredt på en masse hodebry og evt. selvlaget trøbbel!

Synd Panasonic ikke la litt mer funksjonalitet inn i de vanlige menyene slik at vi som er over gjennomsnittet interessert kunne justert litt via f.eks. en "advanced" meny.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg må ikke velge kanal 99 først, men jeg ser at dette er nødvendig for å få tilgang til Sercice 2 menyen. Hvis jeg velger en av de andre kanalene eller inngangene har jeg kun tilgang til Service1. Det er altså ikke noe problem å ha DVE-skjermbildene som bakgrunn i Service 1.

Jeg får imidlertid noen flere valg (i service 1) enn dem du har listet opp:
    TXT Adj. Access
    TXT 10V Red 111
    TXT 10V Green 109
    TXT 10V Blue 96
    TXT 05V Red 171
    TXT 05V Green 172
    TXT 05V Blue 169
    Jeg har ikke gjort noen seriøse kalibreringsforsøk ennå da jeg stadig vurderer å levere tilbake Panasonicen, til fordel for en HD-klar plasma (Pioneer 436/506XDE), eller stor LCD-skjerm som vil fungere bedre sammen med (HT)PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha det stemmer, trenger jo ikke service 2 til fargekalibrering. Av en eller annen grunn gikk den logikken meg hus forbi. Har også de valgene med TXT, sammen med RGB striper på skjermen--uten at jeg vet hva de menyene faktisk gjør.

Hadde vært fint med en HD-klar plasma, men jeg syns bildet på PA50 er såpass bra på TV og DVD at jeg ikke helt klarer å forsvare merkostnaden på ca 10 000 for Pioneer skjermen. 25000+ er mye for en TV, syns jeg, og da har jeg enda ikke skaffet meg andre komponenter som må oppgraderes for å få HD, som evt. en HTPC eller HD-DVD spiller, og fortsatt må filmer kjøpes inn (som jeg attpåtil mest sannsynlig allerede har som vanlig DVD) og HDTV kanaler anskaffes. Men hadde det ikke stått på kost/nytte vurdering i forhold til mitt TV-bruksmønster så hadde det jo vært en annen sak. Tror jeg beholder min PA50 og vurderer 50" HD i tillegg om 1-2 år, alternativt oppgraderer min prosjektor fra Panasonic AE300 til Panasonic AE900 når den blir litt rimeligere. Blir vel ekstra fristende med HD når Xbox 360 og Dead or Alive 4 kommer i hus også. ;-) Likevel--Er ikke sikkert det er så innmari stor forskjell mellom nedskalert xbox360 på PA50 via 720p component vs ekte 720p på en HD-ready TV (?)

Jeg har egentlig gjort motsatt av deg, har ikke hatt flatskjerm før, og endte først opp med å kjøpe en LCD pga en standhaftig selger på Elkjøp--jeg var egentlig der for å kjøpe PA50. Var en nyere LG skjerm på 37". Testet HD materiale via VGA kabel fra min laptop på den. HD materiale var meget bra, men det var så mange irritasjonsmomenter med akkurat den LCD skjermen (design, betraktningsvinkel--viktigere enn man tror i små treromsleiligheter, summing, og ikke minst mangelfullt absolutt sortnivå) at jeg ikke syns det var noe for meg--og jeg savnet min gamle 29" Sony Trinitron på 50kg som har laget en bøy i IKEA TV bordet mitt. Så jeg byttet til PA50, og det er jeg mye mer fornøyd med pga look and feel og sortnivå enn jeg var på den ene LCD skjermen jeg testet. LCD er imidlertid fint i butikken der det er masse lys i rommet, så man blir litt "lurt". LCD'n gav ikke meg samme filmopplevelse i halvmørk stue hjemme, som det PA50 plasma'n nå gjør. Men, det er jo til slutt planlagt bruksområde og smak og behag som avgjør, og den LCD'n jeg testet var nok også bare halvbra :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •