Sony KLV-S40A10E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony KLV-S40A10E

Hei jeg var innom en sonybutikk i Bergen og kikket på denne modellen som er den rimeligste 40" fra Sony som bruker de nye 7. generalsjons LCD panelene (samme som brukes i Samsungen som vant Eisa award).

Jeg så den side om side med modellen over (KLV-V40A10E) og må si at kvaliteten på S modellen er helt fantastisk. De kjørte et godt TV-signal (NRK1) inn på den og selv oppskalert for widescreen så var bildet flott og skarpt. Noe av det beste jeg har fått demonstrert. HD materiale var selvsagt veldig vakkert også. 3D-kamfilteret ser ut til å fungere meget bra. Den dyrerere modellen har høyere bits behandling av bildet og en del mer avansert bildebehandling, men jeg kan ikke si jeg så noe merkbar forskjell.

Siden de begge benytter samme panel har den alle andre fordeler med responstiden og veldig god innsynsvinkel (prismer foran hver pixel). Alt i alt var jeg mer overbevist om at Sony var bedre enn den tilsvarende Samsung skjermen.

S serien har også VGA inngang i tilllegg til HDMI. Har lest noe om at HDMI inngangen ikke liker PC tilkopling i henhold til manualen, men at flere har gjort det helt fint med powerstrip og kjørt 1360x768 (noen svarte striper på hver side). V modellen har ikke VGA inngang (dette er forskjell fra USA modellen hvor både denne og toppmodellen W har PC inngang kan det virke som).

Prisen på disse Sony sin S skjerm er også ikke å forakte. Hvis du bor i Bergen så ta en tur innom Sonycenteret og se den demonstrert der (W serien er utstilt i vinduet, så den er litt vanskelig å få demo på, men den koster skjorta også). V serien ser penere ut selvsagt, men S er absolutt grei nok den også.

Hvis du har denne TVen, post her din erfaring. Spesielt med henhold på tilkopling av PC og kjøring av native oppløsning. HTPC er for meg veldig viktig for skjermvalg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er STOR forskjell på S serien og V serien. Skal du ha Sony så for guds skyld kjøp V serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZUMO
    Det er STOR forskjell på S serien og V serien. Skal du ha Sony så for guds skyld kjøp V serien.
    Som sagt, den erfaring jeg har av å se disse side ved side så var det ingen stor merkbar forskjell på disse tv'ene. Da med både vanlig tv signal og et hdtv signal (fra en Bluray disk). S serien er også utstyrt med lyssensor så den kan justere kontrast etter lyset i rommet også, samt VGA inngang (hvis man ikke får HTPCen til å funke på HDMI inngangen) - V serien mangler begge disse funksjonene.

Har du sett begge disse to nye modellene ved siden av hverandre og sammenlignet de? V modellen koster 6000 kr mer. V modellen ser gjerne litt finere ut i designet, men S modellen er også bra hvis man liker silver-looket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenlignet de på samme signal i mange timer i strekk. De henger ved siden av hverandre der jeg jobber . Detaljene og skarpheten i V serien er helt sykt mye bedere (syns jeg da). Det jeg har sett av S serien er jeg ikke spesielt imponert av. Skulle jeg kjøpt i den prisklassen (+/- 2000) hadde jeg gått for Samsung.

Blir spennende å se hva Sony kan komme fram med i de nye skjermen som kommer på forsommeren.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare enkelt å få bilde fra PC på HDMI-inngang på S og V serien. Dette kommer av en eller annen overscan innstilling i Windows som en ikke selv kan styre. På MAC kan en mate den med 720p ved hjelp av et eller annet program (husker ikke hva det heter). Da kan en også styre overscan. I Windows er det litt verre. Jeg har fått opplyst at disse tallene skal fungere ganske bra:

Bruk Powerstrip med følgende innstillinger:
    1184 x 692

horisontal: 1184
    front porch: 168
    Synch Width: 40
    Back porch: 256
    45 khz

vertical: 692
    front porch: 19
    synch width: 5
    back porch: 34
    60 hertz

Hvordan skjermene fungerer i forhold til Linux aner jeg ikke...

Edit: Personlig synes jeg det er endel forskjell på S og V serien. Fargene på V er litt bedre. Bildet er litt roligere og inneholder litt mindre støy. Dessuten er stornivået litt bedre. Forskjellene er egenlig ikke så veldig store, men de er der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Bruk Powerstrip med følgende innstillinger:
    1184 x 692
    Men dette blir jo ikke native 1:1 mapping siden panelet har 1366x768 oppløsning da. Har du prøvd VGA inngangen på S serien? Den sies å støtte 1:1 med oppløsning 1360x768 - da får man noen svarte striper på hver side (3 pixler bredde på hver siden skulle jeg tro). Mange sier VGA signalet blir meget bra også - så fordelene med rent digitalsignal er ikke så viktig.

Jeg har planer om å kjøre en HTPC så DVD signalet vil i alle tilfeller bli skalert på PC-en. Støy i bildet er vel en faktor av skalerer-software i så måte? Svartnivået kan man selvsagt ikke gjøre så mye med, men fyren inne på Sony centeret viste at man kunne skru ned baklyset litt og så øke kontrasten noe for å få et bedre resultat. Mulig at detaljer i svarnivå er også bedre på V serien også - så nøye har ikke jeg hatt muligheten til å vurdere de.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johcl
    Men dette blir jo ikke native 1:1 mapping siden panelet har 1366x768 oppløsning da. Har du prøvd VGA inngangen på S serien?
    Tror ikke hverken V eller S serien godtar 1:1 pixelmapping på HDMI inngang. VGA har jeg ikke prøvd, så det kan jeg ikke svare deg på. Tror VGA er enklere å få til, men er usikker på om den tar 1366x768 eller om du må bruke en standard oppløsning (1280x720).

Har du en laptop kan du ta med den til en butikk og prøve?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har drevet en del research på denne tv'en nå og kan bekrefte en del av mine originale observasjoner. Panelet og baklys på både S og V modellen er identisk! (og samme panel som Samsung LE40M61B). Det vil si at det er kun signalbehandlingen som er bedre på V serien. V serien er utstyrt med Wega engine, mens S serien bruker et enkelt 3d-camfilter. Har man et godt kabelsignal inn så vil S serien være praktisk talt lik V serien i kvalitet. "Opplevd" kontrast på V serien er bedre pga måten den behandler bildet. Med andre ord så vil signal fra en softwarebasert DVD spiller kunne matche de samme prosessene hvis man benytter en S serie tv sin VGA inngang med native 1:1 mapping (som er fullt mulig, dvs 1360x768 ). Toms hardware har gitt S modellen dårlig karakter og sier at responstiden er nede i 50ms, noe som må bety at de har hatt en feilproduksjon siden både V og S serie er bruker identisk panel. Flere jeg har vært i kontakt med sier S serien egner seg helt topp til å spille spill på - noe som nettopp er målsegmentet til denne tven i følge Sony, dermed dedikert VGA inngang.

Denne tven er snart i bestilling fra meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    under 20.000 for denne hos Siba nå.
    Vurderer kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel mye heller valgt samsung m61b i stedet, den er jo også en del billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sturlab
    Jeg hadde vel mye heller valgt samsung m61b i stedet, den er jo også en del billigere.
    samsung le40m61b under 20k??? url plz

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hd28vs
    under 20.000 for denne hos Siba nå.
    Vurderer kjøp.
    Aargh, ser ut som de har satt opp prisen til i dag med 1000 kr. Visste jeg skulle bare ringt og bestilt med en gang. Hadde tenkt å kjøpe på nedbetaling med Siba kort, men måtte jo søke om dette først.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sturlab
    Ja dette må jo være feil. M61b koster jo rundt 26000 eller mer for tiden. Hvis det er m51b du mener så er den noenlunde likt priset men har forrige generasjons panel og dermed dårligere bilde enn s40a10e modellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony KLV-V40A10E 0g HTPC

Er der nogle der har kombinationen Sony KLV-V40A10E + HTPC og en løsning på skærmens opløsningsproblem ???

Jeg kører opløsning der hedder 1184*692 som LL henviser til, og som gør at mce og XP ser fin ud.
    Mit problem er, at når jeg ser tv via mediecentret vises det i 4:3 format med de irriterende brede sorte sidestriber. Jeg har gjort alt i mediecenteropsætningen for at få 16:9 bredformat men lige lidt hjælper det.

Når jeg vælger "More info" på MCE remoten, og dernæst vælg "Zoom" vises et bedre billede men underteksterne på fjernsyn set gennem HTPC'ens tuner er ikke med.

Det har været umuligt for mig at få skærmen til at acceptere 1360*768 eller 1366*768, selvom der i tv'ets manual står at den kører med netop en opløsning på 1366*768

Har andre haft lignende problem,- og løst det ??

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V-serien fungerer på 1280x720 på HDMI-inngangen på MAC. En må da inn og stille på noen overscan innstillinger. Problemet er at en ikke kan gjøre det samme i Windows. Der må en finne oppløsningen selv.

Personlig anbefaler jeg at du prøver å finne/spørre om svar på følgende siden: www.agoraquest.com Det er et rent Sony entusiastforum. Det virker som om det er endel med peiling der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere erfaringer om denne TV'n siden denne tråden ble startet i januar?

Vet noen om noen veggfester med både vinkling og tilt som passer ?

Fikk denne TV'n i går og har ikke rukket å sette meg så veldig inn i den enda. :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil denne fortone seg i forhold til JVC LT40S70ZU? Liker spesielt godt sortnivået til JVC'en, og ikke så altfor gæli på panoreringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne TV'en i går. Mine ytterst enkle observasjoner så langt:
    - Imponert over bildet. Har sammenliknet med Panasonic TH-42PV60E som hang ved siden av TV'en og med litt justering blir bildet nesten identisk.
    - Jeg kjører helt standard kabel og blidet ser meget bra ut fra 5 m avstand. Hvis man nærmer seg TV'en (2m) kan man se støy i bildet, men langt mindre enn fryktet (man blir jo nærmest skremt når man leser her på forumet om støy i bildet)
    - TV'en ser pen ut (etter min mening)
    - Fjernkontrollen er veldig enkel, men funker til det den skal)
    - Sortnivået er relativt grått (men sort nok for min del), og det er det på den gamle CRT 29" Trinitron TV'en min også.

Har nå bestilt Digital dekoder fra Canal Digital (kabel), men er usikker på gevinsten ettersom jeg synes at bildet er bra nok. Får vente og se.

Målet mitt er å bygge en HTPC og kjøre digitalt signal inn i denne (har lest at dette skal være mulig med en kombinasjon av DVB-C kort, CI - interface og et CAM kort). Det blir prosjekt i sommer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •