Når forsvinner CRT helt? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 112 av 112
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei Mr Spock, ser for meg ut som et magnetiserings problem som kan oppstå av og til. Har opplevd det på enkelte CRT data monitorer, og disse har ofte en en egen Degaus knapp. Vanlige TVer har ikke denne degaus fungsjonen tilgjengelig som en egen knapp og er enkle å få demagnetisert og tilbake til riktig fargevisning. På en TV derimot skjer degaus mer automatisk i oppstarten for TVen, og det er derfor litt mer tidkrevende å få tven til å demagnetisere seg, fordi den i tilegg ofte er oppvarmings styrt.
    Sorry at jeg drar tråden litt off-topic, men jeg må fortelle hvordan det gikk m tv'en.

Inspirert av ask4me2 tips om Degauss funksjonen og med lite å tape - satte jeg i gang med å plukke fra hverandre 50kg tv
    Se bilde etter demontering!

Fant etterhvert Degauss-kretsen - det er den ledningen som går rundt hele bilderøret. Fant etter leting m lupe nede på et kretskort et rele med et dårlig loddepunkt.

Fikset loddepunktet - monterte alt sammen (ble kun en liten skrue til overs ) slo på tv'en - og den virket perfekt

Til og med min datter på 8 ble stolt av meg hehe - noe som ikke skjer ofte.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Dradde 4:3 sendinger er fælt å se på, men på min Sony FQ36 er det omtrent umulig å se dette. Jeg ser problemet på andre merker, og det var en av grunnene til at jeg kjøpte 36, siden en må opp i denne størrelsen for at skjermen skal være like høy som en 28/29 4:3. En persom spurte meg faktisk om det var widescreen (female), siden bildet ikke var dradd. På min brors HQ100 ser det heller ikke dradd ut. Bildemodusen er satt til Smart Mode. Jeg spurte også min forhandler hva det var Sony gjorde med bildet som ikke de andre gjorde, og fikk til svar at de hadde sin egen teknikk(?). Jeg vet ikke om det bare gjelder High End Sony.
    Skjønner ikke helt denne teknikken du nevner her 123sub , skal man vise et 4:3 bilde på en 16:9 skjerm, må man enten la 4:3 bilde fylle ut bildet i høyden så det er ledig bildefelt i bredden, presse sammen i høyden så hele bildet blir deformert, eller kappe topp og bunn av bildet og la bredden litt mer (14:9) eller fylle hele skjermen (16:9). Har sett teknikker der de strekker ytterkantene av bildet eller ikke strekker/presser sammen bildet lineært over hele flaten, men slike ulineære deformasjoner er vel nesten enda mer forstyrrende enn 4:3>16:9 squees, spesiellt ved panoreringer osv.

Det finnes vel også teknikker fra kinoverdenen som kalles for "pan scan" hvor en horisontalt flytter ett større bilde innefor et mindre visningsfelt, mer eller mindre intelligent utifra handlingen i filmruta. Dette er vel ting som ble gjort helt manuellt av kinomaskinisten i gammledager som måtte panorere hele filmfremviseren, og panscan vel er en fungsjon på de fleste DVD spillere kan benytte for enkelt kildemateriale for å plassere handlingen i en breiere filmrute innenfor en 4:3 bilderute , men hvor god en slik metode ville vært for 16:9 kutting av 4:3 kildemateriale i TV visnings sammenheng er det vel ikke godt å si, men det gjøres vel på en del nyutgivelser av gammlt 4:3 materiale hvis det omgjøres til 16:9.

Det virker for meg som om enkelte ikke legger merke til 16:9 pressing av bildet, kona mi gjør det for eksempel ikke. Samtidig sier hun at hun blir forstyrret hvis jeg aktiverer tvens automatiske sensing og justering av bildeformatet på TVen, så det er ikke skjeldent jeg også blir frustrert av å oppdage at hun ser på 4:3 i sammenpresset 16:9 format. Det er forøvrig litt greit også, så blir skjermen utnyttet helt ut i bredden så det ikke blir lysere striper der skjermen ikke utnyttes i bredden på 4:3 eller 14:9 visning.

Ellers lurer jeg litt på hvordan det hadde gått hvis jeg satt kona til å justere geometri på Barco projektoren, tro mange hadde hatt litt godt av å prøve seg på å sette opp en CRT projektor en gang, fordi hvis man forstår litt av prinsippende og tankegangen bak en slik prosess, så tror jeg man lettere ville skjønnt prinsippene som gjelder for mange andre skjerm visnings teknologier.

Blir nesten som et inlegg jeg leste om mpeg komprimerings algoritmer og hvilke feil man kan se fra denne i bildet. Det var forøvrig en advarsel i begynnelsen av inlegget om at DVD seing ikke ville bli det samme etterpå. det stemmte...;-)

Ellers tilbake til det oprinnelige temaet her i tråden, om fremtiden til CRT tver, tja , det som er synes er litt trist, er at det ofte er når en teknologi virkelig har blitt voksen og yter sitt beste, at man avslutter den og starter noe nytt og noe som må utvikles videre for å yte like godt. En slik utviklings måte er vel på mange måter litt naturstridig hvis man tenker evolusjons teori, men det er vel på mange måter litt et bevis på hvilken makt marketdsføring og hvilken "saueflokk" kundene ergentlig er. Det er klart at CRT teknologien har noen store bakdeler (bokstavelig talt) mht. størrelse og vekt / bildestørrelse, men at projektorer som Barco Reality 909 ble lansert etter at lyspære projektorene virkelig tok over, det ergrer jeg meg grønn over.....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med å finne fornuftig prisede flatskjermer (altså LCD eller Plasma) som slår en god CRT-TV til tilsvarende pris. Så hver gang noen med et budsjett rundt 10000 kroner spør meg hvilken flatskjerm de skal velge, så anbefaler jeg dem alltid å se skjermen på vanlige TV-sendinger først. Min oppfatning er at CRT fortsatt gir det beste bildet for kronene. Ser man bort fra oss som er entusiaster rundt bildekvalitet, så er nok hovedgrunnen til den vanlige forbruker til å kjøpe flat TV at den tar mye mindre plass.

Snakker vi ekte HD-visning så gjør de nye TVene det som regel bedre.

Men til topic: Jeg tror CRT-TVene forsvinner når man ser at de nye teknologiene gir like stort bilde til samme pris. Det vil si at vi må få gode 32"-flatskjermer til under 5000 kroner. Faktisk tror jeg ikke det er så lenge igjen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flott du fikk fikset feilen Mr_Spock,

nå har vel du litt erfaring fra CRT teknologien gjennom ditt kjenskap til Barco CRT projektor osv, så du visste nok hva du gikk til når du gjennomførte denne reperasjonen. Vil ellers ikke anbefale noen som ikke vet hva de gjør å åpne opp en CRT skjerm og gjøre noen reperasjoner inni. Det har gått noen liv tapt opp i gjennom årenes løp pga CRT enheters ganske så potente ladninger også lenge etter at de er slått av.

Fint at du fant degaus loddefeilen og fikk fikset dette, og det høres ut som din datter på 8 har en far å være stolt av også ja. ;-)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror CRT-TVene forsvinner når man ser at de nye teknologiene gir like stort bilde til samme pris. Det vil si at vi må få gode 32"-flatskjermer til under 5000 kroner. Faktisk tror jeg ikke det er så lenge igjen.
    Mulig du har rett i dette roffe, men har intrykk av at man nermest ser dumpede priser på de CRT skjermene som nå står til salgs litt bortgjemt i flatskjerm utstillingen for at man ikke skal få sammenlignet bildet så lett med de nye flatskjermene , og at når lageret er tomt og CRT produksjonen er så godt som historie vil de billigste skjermene i flat 32" 16:9 ikke nødvendivis komme ned i dette dumping pris nivået på 4-6k før CRT er ute, men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Ellers har man vel sett litt tilstander til dumping priser på enkelte lavoppløste tidlige generasjoner av 480 linjers plasma skjermer også, og det har jeg også litt problemer med å skjønne at mange kjøper slike som sin første flatskjerm, og ikke velger heller å vente til man har oppløsning nokk og hygligere priser på disse når de nye HD avspillings teknologiene som snart kommer er kommet ordentlig i gang. Det må være mulighet for ekte HD behandling av bildet som gjør at jeg vil en gang i fremtiden vil parkere CRT tven og å for en flatskjerm, ikke selve dybden på kabinettet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å spå om fremtiden, men jeg tror vel at det er et marked rundt 5000kr for en stue-TV som forhandlerne ser seg tjent med å betjene. Det er godt mulig at det er 480-linjers plasmaskjermer i det prissegmentet som blir spikeren i kista for CRT. Jeg liker det ikke, men det er vel bare å innse at i den prisklassen teller ikke bildekvaliteten så mye for kjøperen. Da er det kun skjermstørrelse for kronene som teller... Og med det i mente vil nok CRT ha lite å stille opp med selv om bildekvaliteten er bedre.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ask4me2: Jeg vet ikke om noe spesiell teknikk angående Sony og 4:3 sending på 16:9 TV, men jeg vet at i Smart Mode på min FQ80-36 og min brors HQ100-36 så er bildet VESENTLIG mindre dradd enn andre merker. Min bror kjøpte ikke widescreen nettopp pga at han ikke ville ha et dradd bilde, inntil jeg ba ham komme å se på mitt "dradde"bilde. Jeg kan ikke gå i noen teknisk diskusjon, annet enn at jeg vet veldig godt hvordan et dradd bilde ser ut, og at min Sony har et bilde som ikke plager meg.

Angående CRT:Til vanlige TV sendinger og DVD er Plasma/LCD ikke gode nok synes jeg.Har til gode å se et bedre bilde på noen av disse i forhold til min TV.Kommer til å kjøpe en liten HDTV til 360/PS3, men siden sistnevnte støtter 1080P vil jeg vente og se om det kommer noen kompatible. Har i grunnen bestempt meg for å vente på SEDTV, som virker som en mye bedre TV teknikk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet, så er Sonys "smart mode" et autosensing-modus, der 16:9-sendinger blir sendt i ekte 16:9, mens 4:3-sendinger strekkes fullt ut sideveis, og litt mindre i høyden, nettopp for at man ikke skal få ekstremt brede mennesker etc. Men dette gjør at det kappes litt av toppen og bunnen av bildet. Dette er altså et kompromiss som mange ser ut til å kunne leve med.

Personlig vil jeg ikke ha deformering og ikke miste noe av bildet, så jeg velger å kjøre 4:3 med sorte striper på sidene. Min Finlux-tv har for øvrig fritt valgt skalering i høyde og bredde, så jeg kan selv velge dette. Brukes mye på 4:3-sendinger av film i letterbox-modus. Finlux-TVen har også en "Ideal"-modus som gjør omtrent det samme som Sonys "Smart mode", men jeg synes altså dette er langt fra ideelt.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sorry at jeg drar tråden litt off-topic, men jeg må fortelle hvordan det gikk m tv'en.

Inspirert av ask4me2 tips om Degauss funksjonen og med lite å tape - satte jeg i gang med å plukke fra hverandre 50kg tv
    Se bilde etter demontering!

Fant etterhvert Degauss-kretsen - det er den ledningen som går rundt hele bilderøret. Fant etter leting m lupe nede på et kretskort et rele med et dårlig loddepunkt.

Fikset loddepunktet - monterte alt sammen (ble kun en liten skrue til overs ) slo på tv'en - og den virket perfekt

Til og med min datter på 8 ble stolt av meg hehe - noe som ikke skjer ofte.
    Slå av TVen en stund så er det nok iorden igjen. Det er rett at noen TVer har en automatisk degause ,men ikke alle. Jeg trakk ut stikkontakten på en TV som hadde stått ca20cm over en romperister og etter en stund (ca 24timer) så så TVen fin ut igjen. Da får spolene avmagnetisert seg.

Ellers er TVer somregel enkle å fikse ,men det er lite inntjening på det desverre.

Roffe: Hjemme hos gamlingene så har de en 32" Thomson 100hz flatscreen. Der brukes cinemamode (virker som det samme) hele tiden og det fungerer ganske greit. Alt blir omgjort til 16:9. Jeg synes det ser ganske bra ganske bra ut med mindre man prøver å finne feil. Etter 5minutter så har man glemt at det ikke er slik som det skal.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Ask4me2: Jeg vet ikke om noe spesiell teknikk angående Sony og 4:3 sending på 16:9 TV, men jeg vet at i Smart Mode på min FQ80-36 og min brors HQ100-36 så er bildet VESENTLIG mindre dradd enn andre merker. Min bror kjøpte ikke widescreen nettopp pga at han ikke ville ha et dradd bilde, inntil jeg ba ham komme å se på mitt "dradde"bilde. Jeg kan ikke gå i noen teknisk diskusjon, annet enn at jeg vet veldig godt hvordan et dradd bilde ser ut, og at min Sony har et bilde som ikke plager meg.

Angående CRT:Til vanlige TV sendinger og DVD er Plasma/LCD ikke gode nok synes jeg.Har til gode å se et bedre bilde på noen av disse i forhold til min TV.Kommer til å kjøpe en liten HDTV til 360/PS3, men siden sistnevnte støtter 1080P vil jeg vente og se om det kommer noen kompatible. Har i grunnen bestempt meg for å vente på SEDTV, som virker som en mye bedre TV teknikk.
    Det er stor forskjell på analoge TV-sendinger og DVD på en flatskjerm. På DVD er det mange flatskjermer som kan vise til et bedre bilde enn CRT.

Er forøvrig enig i at SED virker veldig lovende, og at Sony har meget gode bilderørs-TV'er, selvom man dessverre ikke kan si det samme om flatskjermene deres.

Men du kan jo prøve å kikke litt nærmere på din og din brors sony-TV'er. Kikk nøye etter 1/3 fra toppen av bildet, på et tilnærmet hvitt bakgrunnsbilde. Da vil du se en ganske tydelig strek tvers over skjermen. Et problem med alle trinitron-rørene fra Sony. Og har du først lagt merke til den, blir det fort irriterende :-P Dette hindret meg i å kjøpe en ganske dyr sony CRT en gang i tiden..

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det er stor forskjell på analoge TV-sendinger og DVD på en flatskjerm. På DVD er det mange flatskjermer som kan vise til et bedre bilde enn CRT.

Er forøvrig enig i at SED virker veldig lovende, og at Sony har meget gode bilderørs-TV'er, selvom man dessverre ikke kan si det samme om flatskjermene deres.

Men du kan jo prøve å kikke litt nærmere på din og din brors sony-TV'er. Kikk nøye etter 1/3 fra toppen av bildet, på et tilnærmet hvitt bakgrunnsbilde. Da vil du se en ganske tydelig strek tvers over skjermen. Et problem med alle trinitron-rørene fra Sony. Og har du først lagt merke til den, blir det fort irriterende :-P Dette hindret meg i å kjøpe en ganske dyr sony CRT en gang i tiden..
    Jeg får ta å se en Plasma med DVD før jeg uttaler meg om den kilden.
    -Flatskjerm fra Sony ville jeg ikke kjøpt jeg heller. Min nærmeste forhandler returnerte sine og sa at de var for dårlige (de første,men hadde ikke kjøpt dagens heller,det hadde nok blitt en Pioneer 50)

Min brors HQ100 gir et dårligere bilde enn min FQ,selv om hans TV ble Sony sin siste 36 tommer. Den første TV jeg kjøpte for mine penger var en Sony KVS-2943E, og jeg ringte min forhandler og sa at det var noe galt med apparatet, det var nemlig 2 horisontale streker som jeg så mot en lys bakgrunn. De skal være der ble jeg fortalt. Da fyrte jeg opp min gamle Sony 18 tommer fra 1971 (som enda virker!), og så at de samme strekene var der også. Hadde aldri lagt merke til dem på den lille Tvén,ei heller min nye Sony 21 Trinitron TVspill TV. Så ja,jeg vet om dem,men de irriterer meg ikke, de er mer synlige på min 22 tommer trinitron PC monitor fra ViewSonic.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh!! Den Pioneeren er bare krem!! ;-) *sikle, sikle*

Med fare for å spore av litt her, men et lite kjapt sp.mål: Ser det er snakk om OLED, SED osv og at Plasma og LCD muligens kommer til å forsvinne, men hvor langt har utviklingen på de nye teknologiene kommet?? Og når vil vi se de på makedet med like godt eller bedre bilde enn dagens plasma (f.eks. nevnte Pioneer) til samme pris eller lavere??

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •