Når forsvinner CRT helt? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 112
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har aldri hørt om noen som har kjøpt seg plasmaskjerm og kalibrert den riktig som er misfornøyd. Det er kun alle de som har gjort seg opp et erfaringsgrunnlag fra TV-veggen på elkjøp som er skeptiske etternølere.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er bildekvalitet svært subjektivt og avhengig av kilde. Noen oppfatter et sylskarpt bilde som det beste, mens andre er mer opptatt av kontrast/sortnivå. Lys i rommet har også mye å si. F.eks. syns broren min at bildekvaliteten på DVD på en laptop, med typisk kontrast rundt 300:1, er "mye bedre" enn fattern's forholdsvis nye CRT. Mens jeg syns laptop-bildet ser ut som en utvasket, grå guffe. En laptop som er slått på med "sort" bilde kan jo lyse opp et helt rom!!!

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet dere som tar minst plass (da tenker jeg ikke på lerret) og har best bilde da?
    Prosjektor er jo selvfølgelig løsningen! Der kan man jo bestemme selv størrelsen på bildet også. Også kan man ta den med. Det er litt teit å se nyhetene på 200" da, det må jeg indrømme. Hehe.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O.T.

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Ja, med fare for å fyre opp Kjell B vil jeg nesten påstå at det er så godt som opplest og vedtatt at ihvertfall CD-platene har kommet for å bli...
    Feil. Det er LP-platene som er kommet for å bli. De overlever alt, mens CD-salget synker grunnet stadig økende kjøp av mp3 filer. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmsk

Noen andre enn meg som synes denne tråden sporer litt vel av?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Christianrr, kanskje litt dumt å måtte mørkelegge hele stua hver gang man skal se på tv? Blir fort litt tungvindt hvis man har mange vinduer...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har aldri hørt om noen som har kjøpt seg plasmaskjerm og kalibrert den riktig som er misfornøyd. Det er kun alle de som har gjort seg opp et erfaringsgrunnlag fra TV-veggen på elkjøp som er skeptiske etternølere.

Er nok ganske enig her der a|ex. Ingen jeg kjenner (personlig) som har kjøpt en plasma og blitt misfornøyd. Nå har stefaren også lyst å kjøpe seg større TV selvom den er under 2år gammel CRT TV. Jeg sier "sammenlign skjermene oppimot hverandre blabla" ,men det er ikke å komme utenom at CRT er ut og 32" er for lite for å imponere noen lenger.. Jeg så den plasmaen som stod på ELFA idag , den var ikke så gale ,men jeg tittet ikke så lenge. Det var jo en egen demosekvens så det teller jo ikke helt ,men synes den var ganske ok. Hadde lett byttet ut en CRT i den ja

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, selv om jeg var litt kranglete tidligere, må jeg jo innrømme at jeg sitter og lurer på en LG 32lx2, så vi er nok enig de aller fleste om at dette er tingen likeså virker pj fristende, hvilken det skulle være blir litt verre da... :-?
    Klart at totalpakken er langt mer attraktiv med moderne flate tv'er

men jeg tror også at både plasma og lcd tv'er temmelig raskt blir et avsluttet kapittel fenomen, I nærmeste fremtid tipper jeg det blir SED for høykvalitets bilde, og oled hvor lavt effektfurbruk står i fokus

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor

Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Christianrr, kanskje litt dumt å måtte mørkelegge hele stua hver gang man skal se på tv? Blir fort litt tungvindt hvis man har mange vinduer...
    Med en prosjektør på 1000 ANSI Lumen+ er ikke det noe problem. Også blir det ikke noe gjenskinn som det blir på CRT Tv'er. Men jeg foretrekker også som sagt TV fremfor prosjektor på alt annet en film. :wink: Der er det ihvertfall prosjektor som er tingen! Gjerne en med 4:3 og 16:9 slik at man kan skifte etter hva signalene er.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg våknet opp til dette tv-bildet på lørdagsmorgenen. Alle farver er feil. Bildet fra proj over er korrekt.

Tv'en er 6 år gammel og har vært veldig bra, JVC 32" WS 100Hz.

Så hva gjør jeg nå?

Tv'en blir brukt 90% til vanlig tv titting og 10% xbox/gamecube.

Er som nevnt her tidligere ganske lei av å se vanlige sendinger stretchet.

Ser Elkjøp selger 28" 4:3 m/text for kr 1795,- kanskje det er noe?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Mr Spock, ser for meg ut som et magnetiserings problem som kan oppstå av og til. Har opplevd det på enkelte CRT data monitorer, og disse har ofte en en egen Degaus knapp. Vanlige TVer har ikke denne degaus fungsjonen tilgjengelig som en egen knapp og er enkle å få demagnetisert og tilbake til riktig fargevisning. På en TV derimot skjer degaus mer automatisk i oppstarten for TVen, og det er derfor litt mer tidkrevende å få tven til å demagnetisere seg, fordi den i tilegg ofte er oppvarmings styrt.

Slå av TVn, trekk ut kontakten og vent ca 1/2- 1 time før du setter inn kontakten og slår på TVn igjen. Degaus kretsløpet starter gjerne ikke på en oppvarmet tv, så sjekk bildet etter fremgangsmåten over og se om ikke bildet er tilbake til normalen.

Hadde bildet ikke blitt strukket ut skikkelig og geometrien hadde vært helt feil, ville jeg misstenkt noe mer alvorlig galt. I ditt tilfelle er det nokk bare at noen av magnet ringene på rørhalsen har opparbeidet et eget magnetfelt som trekker litt ugunstig på de tre katodestålene slik at de ikke treffer de tre inndelte fosfor rutene sine et helt riktig.

Når det gjelder stretching av bildet på en 16:9 tv og heller velge en 4:3, så er jo det en løsning. Jeg pleier heller på 32" Philips CRT tven min å velge 14:9 format og kutte 4:3 bilde i topp og bunn og spare litt på sidene, for å slippe denne strekkingen og etter min mening meget forstyrrende deformasjonen av bildet. Tror en 4:3 tv i dag egentlig ikke er helt veien å gå egentlig , fordi det etter hvert nå blir mer og mer 16:9 format sendinger, og man vil få noen ganske små letterboks bilder i stedet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei Mr Spock, ser for meg ut som et magnetiserings problem som kan oppstå av og til. Har opplevd det på enkelte CRT data monitorer, og disse har ofte en en egen Degaus knapp. Vanlige TVer har ikke denne degaus fungsjonen tilgjengelig som en egen knapp og er enkle å få demagnetisert og tilbake til riktig fargevisning. På en TV derimot skjer degaus mer automatisk i oppstarten for TVen, og det er derfor litt mer tidkrevende å få tven til å demagnetisere seg, fordi den i tilegg ofte er oppvarmings styrt.

Slå av TVn, trekk ut kontakten og vent ca 1/2- 1 time før du setter inn kontakten og slår på TVn igjen. Degaus kretsløpet starter gjerne ikke på en oppvarmet tv, så sjekk bildet etter fremgangsmåten over og se om ikke bildet er tilbake til normalen.

Hadde bildet ikke blitt strukket ut skikkelig og geometrien hadde vært helt feil, ville jeg misstenkt noe mer alvorlig galt. I ditt tilfelle er det nokk bare at noen av magnet ringene på rørhalsen har opparbeidet et eget magnetfelt som trekker litt ugunstig på de tre katodestålene slik at de ikke treffer de tre inndelte fosfor rutene sine et helt riktig.
    Skal teste ditt råd - kanskje det retter opp feilen.

Tv'en starter ikke opp som vanleg - tidligere kom det et "degauss" "boing" hver gang ved oppstart - virket som det trakk mye strøm - det blunklet litt i lyspærer. Nå starter det mye mer forsiktig og ingen "boing" i oppstarten.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder stretching av bildet på en 16:9 tv og heller velge en 4:3, så er jo det en løsning. Jeg pleier heller på 32" Philips CRT tven min å velge 14:9 format og kutte 4:3 bilde i topp og bunn og spare litt på sidene, for å slippe denne strekkingen og etter min mening meget forstyrrende deformasjonen av bildet. Tror en 4:3 tv i dag egentlig ikke er helt veien å gå egentlig , fordi det etter hvert nå blir mer og mer 16:9 format sendinger, og man vil få noen ganske små letterboks bilder i stedet.
    Vel det samme var diskusjonen som gikk i -99 når jeg kjøpte min 32" WS. Nå har jeg sett tusen av 4:3 sendinger i WS.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skal teste ditt råd - kanskje det retter opp feilen.

Tv'en starter ikke opp som vanleg - tidligere kom det et "degauss" "boing" hver gang ved oppstart - virket som det trakk mye strøm - det blunklet litt i lyspærer. Nå starter det mye mer forsiktig og ingen "boing" i oppstarten.
    Da kan det tyde på at ikke degaus kretsen som jerne kjennetegnes av den "boing" lyden du beskriver virker helt som den skal. Får håpe en avkjølings periode uten nettspenning inn gjør ticket, hvis ikke må det vel en liten reperasjon til er jeg redd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det tyde på at ikke degaus kretsen som jerne kjennetegnes av den "boing" lyden du beskriver virker helt som den skal. Får håpe en avkjølings periode uten nettspenning inn gjør ticket, hvis ikke må det vel en liten reperasjon til er jeg redd.
    Ja det er det da.... Når en ny tv koster rundt kr 2000,- Bare å få en reparatør til å se på problemet koster vel rundt en tusenlapp - og så kommer selve reparasjonen......

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel det samme var diskusjonen som gikk i -99 når jeg kjøpte min 32" WS. Nå har jeg sett tusen av 4:3 sendinger i WS.
    Jo er enig i det Mr_Spock, men hvor mange 4:3 tver er det som blir solgt i disse litt flatskjerm hysteri dagene?

Tror ikke det er så mange egentlig og ikke helt sammenlignbart med det antallet og forholdet 16:9 i hadde til 4:3 skjermer tilbake i 99.

Tror derfor en litt dårlig sannhet i 99 med 16:9 er blitt litt mer sanhet i dag og mer aktuellt nå i 2006 og at man mer og mer vil få ekte 16:9 format på sendinger fremmover.

Er det forresten bildet fra Barcoen din det som ble vist over CRT tv skjermen din, eller er det Sanyo Z2 som jeg også mener å huske du har...;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo er enig i det Mr_Spock, men hvor mange 4:3 tver er det som blir solgt i disse litt flatskjerm hysteri dagene?

Tror ikke det er så mange egentlig og ikke helt sammenlignbart med det antallet og forholdet 16:9 i hadde til 4:3 skjermer tilbake i 99.

Tror derfor en litt dårlig sannhet i 99 med 16:9 er blitt litt mer sanhet i dag og mer aktuellt nå i 2006 og at man mer og mer vil få ekte 16:9 format på sendinger fremmover.

Er det forresten bildet fra Barcoen din det som ble vist over CRT tv skjermen din, eller er det Sanyo Z2 som jeg også mener å huske du har...;-)
    Det er Barco'en, min datter (8 år) har Z2 på rommet

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som nevnt her tidligere ganske lei av å se vanlige sendinger stretchet.
    Skjønner ikke at så mange ikke klarer å bruke sine widescreen-skjermer. Har hatt 16:9 siden 1997 og har aldri drevet og deformert sendinger som er i 4:3.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Robertaas her. Foretrekker å se ting i riktig høyde/breddeforhold. Jeg plages ikke av sorte striper på sidene. Hvis man skal strekke 4:3-bildet sideveis på en 16:9 skjerm, så burde man vel strekke 2,35:1-filmer i høyden også, da?

Det er bare å innse at filmer og sendinger er laget med ulike aspect ratios, og da får man av og til sorte striper.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Skjønner ikke at så mange ikke klarer å bruke sine widescreen-skjermer. Har hatt 16:9 siden 1997 og har aldri drevet og deformert sendinger som er i 4:3.
    Dradde 4:3 sendinger er fælt å se på, men på min Sony FQ36 er det omtrent umulig å se dette. Jeg ser problemet på andre merker, og det var en av grunnene til at jeg kjøpte 36, siden en må opp i denne størrelsen for at skjermen skal være like høy som en 28/29 4:3. En persom spurte meg faktisk om det var widescreen (female), siden bildet ikke var dradd. På min brors HQ100 ser det heller ikke dradd ut. Bildemodusen er satt til Smart Mode. Jeg spurte også min forhandler hva det var Sony gjorde med bildet som ikke de andre gjorde, og fikk til svar at de hadde sin egen teknikk(?). Jeg vet ikke om det bare gjelder High End Sony.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •